E-handel ?
Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 11-08-03 15:49

Jeg bød for flere måneder siden på nogle t-shirts på QXL, men de var
desværre udsolgt. Sælger kontakter mig så godt 1½ måned efter, med besked
om, at han har fået flere t-shirts, hvis jeg vil købe.

Jeg bestiller 6 stk, som incl levering koster 1196kr. Pengene bliver
overført til hans konto, hvorefter det hele bliver lidt mystisk.
Først er der ingen svar fra manden, men efter en uge får jeg endelig fat i
ham, og beklager, men han har været på ferie. Fino- tænker jeg ...

Men nu, godt 1½ uge efter er der stadig ikke dukket noget op, selvom aftalen
var omkring den 1. (+/- et par dage).

Det skal siges, at han ikke har tændt sin telefon, og at e-mails ikke bliver
besvaret. Så derfor tog jeg kontakt til hans bank, som intet kunne stille
op, men prøvede forgæves at ringe ham op.

Men hvad gør man i sådan en situation? Printer man mails ud sammen med en
beskrivelse, og melder ham til Politiet eller hvordan?

Beklager hvis det er forkert gruppe!

Mvh Thomas Buus

Fra : Rune Wold

Dato : 11-08-03 17:43

Der er vel først og fremmest tale om en sælger, der er forsinket mht.
levering. Med dette forhold kan politiet ikke. Her må fogedretten komme
dig til hjælp.

Politiet kan kun hjælpe, hvis der er tale om noget strafbart. I denne
forbindelse kunne ovennævnte tilfælde måske pege henad en overtrædelse
af enten straffelovens §§ 278, 279 eller 298.

/Rune Wold

--
Punani: "poo-na-nee (pü-no-nE)"
Hawaiian (lit. Heavenly flower), derived from pua (blossom);

Fra : Peter G C

Dato : 11-08-03 19:44

In news:3f37c798$0$19349$ba624c82@nntp05.dk.telia.net,
Rune Wold <news78@stofanet.dk> typed:

[lip]

> Der er vel først og fremmest tale om en sælger, der er forsinket mht.
> levering. Med dette forhold kan politiet ikke.

Enig.

> Her må fogedretten komme dig til hjælp.

Sikker?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Rune Wold

Dato : 11-08-03 20:07

[klip]

> Sikker?

Er det ikke noget med, at det er fogedretten, der bistår ved
tvangsfuldbyrdelse af et krav om naturalopfyldelse? (jeg har indtil nu kun
haft introduktionstimer til fogedretten).

Hvis betingelserne for ophævelse af købet er tilstede, bliver thomas en
almindelige kreditor med et pengekrav på sælger. Et sådan pengekrav må
da i hvert fald kunne indkræves igennem fogedretten.

/Rune Wold

Fra : Karina og Christian

Dato : 12-08-03 12:58

"Rune Wold" <news78@stofanet.dk> wrote in message
[klip]
> [...]

> almindelige kreditor med et pengekrav på sælger. Et sådan pengekrav må
> da i hvert fald kunne indkræves igennem fogedretten.

Prøv at tage et lille ekstra kig på retsplejelovens § 478

/ Karina

Fra : Rune Wold

Dato : 12-08-03 13:07

[klip]

> Prøv at tage et lille ekstra kig på retsplejelovens § 478

Denne bestemmelse modsiger ikke noget, jeg har skrevet. Den fastslår
blot, at der kræves et eksekutionsfundament forinden tvangsfuldbyrdelse
kan ske. Når jeg skriver, at han vil have et pengekrav mod sælger, så
mener jeg selvfølgelig et krav, der er anderkendt ved dom. Derved vil
RPL § 478, stk. 1, nr. 1 være opfyldt.

/Rune Wold

Fra : Peter G C

Dato : 12-08-03 13:12

"Rune Wold" <news78@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kan ske. Når jeg skriver, at han vil have et pengekrav mod sælger, så
> mener jeg selvfølgelig et krav, der er anderkendt ved dom.

Så må du venligst i fremtiden formulere dig lidt klarere.... please

/Peter

Fra : Rune Wold

Dato : 12-08-03 13:18

> Så må du venligst i fremtiden formulere dig lidt klarere.... please

Man har vel ingenting, førend domstolene har sagt god for det.

/Rune Wold

Fra : Karina og Christian

Dato : 12-08-03 14:10

> [...]
> Denne bestemmelse modsiger ikke noget, jeg har skrevet. Den fastslår
> blot, at der kræves et eksekutionsfundament forinden tvangsfuldbyrdelse

Hehe - tak for gennemgangen, men jeg HAR haft fogedret

> Når jeg skriver, at han vil have et pengekrav mod sælger, så
> mener jeg selvfølgelig et krav, der er anderkendt ved dom. Derved vil
> RPL § 478, stk. 1, nr. 1 være opfyldt.

Hehe - så selvfølgeligt skrev du nu heller ikke

Hvad så med retsplejelovens § 596?

/Karina

Fra : Rune Wold

Dato : 12-08-03 16:15

[klip]

> Hvad så med retsplejelovens § 596?

Bestemmelsen vedrører klart ikke pengekrav. Men du spørger vel også, om
køber i denne situation kan gennemtvinge sit krav på naturalopfyldelse
ved en umiddelbar fogedforretning?

Køber krav angår en generisk bestemt ydelse. Det har været den
traditionelle opfattelse at RPL som udg.pkt. ikke åbner nogen processuel
mulighed for at gennemtvinge et krav på naturalopfyldelse af en sådan
ydelse.
Det antages dog, bl.a. i kommenterede RPL, at det efter omstændighederne
formentligt alligevel er muligt. Denne antagelse støttes også på RPL § 517,
stk. 4 og § 528. Det kræver vel, at sagen bliver særdeles godt oplyst.

/Rune Wold

Fra : Karina og Christian

Dato : 12-08-03 18:01

"Rune Wold" <news78@stofanet.dk> wrote in message
[klip]

> Bestemmelsen vedrører klart ikke pengekrav.

Enig. Det følger af henvisningen til § 528.

> Men du spørger vel også, om
> køber i denne situation kan gennemtvinge sit krav på naturalopfyldelse
> ved en umiddelbar fogedforretning?

Nemlig.

> [...]
517,
> stk. 4 og § 528. Det kræver vel, at sagen bliver særdeles godt oplyst.

Tja. Jens Anker Andersen antager i sin "Tvangsfuldbyrdelse", 3. udgave, s.86
ikke, at der er de helt store betænkligheder forbundet ved, at fogedretten
udøver valgretten i situationer, hvor der er tale om en genusydelse.

På den baggrund /kunne/ en umiddelbar fogedforretning måske komme på tale i
denne konkrete situation, men man kunne nok godt forestille sig, at en
umiddelbar fogedforretning i dette tilfælde vil kunne hindres via det
forholdsvis strenge beviskrav, der opstilles i § 597.

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Morten DH

Dato : 11-08-03 18:19

Kan ikke hjælpe dig med det juridiske her; men husk lige at advare om ham i
hans karakterbog på QXL så ikke andre også får fingrene i klemme :-/

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 11-08-03 19:08

"Morten DH" <morten@FJERNdrejoe.dk> skrev i en meddelelse
> Kan ikke hjælpe dig med det juridiske her; men husk lige at advare om ham
> hans karakterbog på QXL så ikke andre også får fingrene i klemme :-/

Kan jeg jo så ikke, fordi det er udenom QXL, men jeg fik kendskab til ham
via QXL.

Mvh Thomas

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 13-08-03 16:19

Nå. Har nu endelig fået fat i en adresse på manden, via en tidligere køber.
Det viser sig imidlertid, at sælger er rejst til Tyrkiet, og ventes hjemme
Søndag. Gad vide om man kan få lacoste t-shirts i Tyrkiet ?? :)

Men tak for hjælpen alligevel !

Mvh Thomas