Der gælder følgende om køberens mangelsbeføjelser i forbrugerkøb:
§ 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem
1) afhjælpning af mangelen,
2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen
(omlevering),
3) et passende afslag i købesummen eller
4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.
Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis
gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre sælgeren
uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved tages hensyn til
salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om anden
beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.
Stk. 3. Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan køberen ikke
kræve et passende afslag i købesummen eller ophævelse af købet.
Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller
omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for
køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende afslag i
købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske
uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for sælgerens
regning.
§ 79. Ved afgørelsen af, om afhjælpning eller omlevering er sket inden for
rimelig tid, jf. § 78, stk. 4, tages navnlig hensyn til genstandens art,
mangelens beskaffenhed og køberens behov for genstanden, herunder om
sælgeren for egen regning har stillet en erstatningsgenstand til køberens
rådighed.
Stk. 2. Køberen kan holde købesummen tilbage, indtil krav eller tilbud om
afhjælpning eller omlevering er opfyldt. Må mangelen anses for uvæsentlig,
kan køberen dog ikke tilbageholde et beløb, som åbenbart overstiger, hvad
det vil koste at afhjælpe mangelen.
[klip]
> Spsm. er nu hvordan Sonofon / forhandleren stiller sig mht.
> dette ? Er de mange bugs en "alvorlig mangel", og kan jeg kræve
> handlen annulleret ?
Du kan kun hæve handlen, hvis der er tale om en væsentlig (jeg går ud fra,
det er det du mener med alvorlig) mangel. Hvorvidt der tale om en væsentlig
mangel er et skøns spørgsmål. Prøv at undersøge forbrugerklagenævnets
praksis nærmere.
Under alle omstændigheder kan du vel kræve omlevering.
/Rune Wold
|