Bøvl med edb-forhandler
Fra : HT

Dato : 07-08-03 20:25

Hej NG!

Følgende er sket :

Jeg købte en intern USB-flashkortlæser til min computer. Da jeg så kommer
hjem og sætter den til, så virker den ikke - eller dvs. noget af den virker,
men det er sagen umiddelbart uvedkommende. Den virker ikke efter hensigten,
så den får jeg byttet. Forhandleren "har godtnok aldrig oplevet at sådan en
har fejlet, så det må da bestemt være min computer, der fejler". Men jeg får
da en ny kortlæser - fint nok.
Så kommer jeg hjem med den (*1) og konstaterer at det er samme problem.
Hmm.... så er det måske min 'puter alligevel, så jeg skaffer en anden
controller i en lokal butik - forøvrigt den enste controller jeg kunne
opdrive med den rigtige type intern port - og prøver med den. Der er
desværre ingen dokumentation med til controlleren af nogen art, så man må
tage sin snusfornuft i brug.(udlært elektronikmekaniker). Man mener at kunne
udrede af de tilgængelige informationer, at den pil, der er ved det ene ben
på porten er ben 1 - tilsvarende pil på stikket må også være ben 1 = stikket
skal vende pil mod pil.
Uheldigvis er dette åbenbart enten forkert, eller også var controlleren
fejlbehæftet, for kortlæseren blev _meget_ varm - så varm at den fik en
lille deformering af plasten udenom.
Herefter tør jeg ikke sætte kortlæseren til mit bundkort igen af frygt for
flere skader, så jeg ved ikke om kortlæseren reelt tog skade af det, men
mistanke haves.

Nå, men jeg kontakter så dagen efter forhandleren hvor jeg har købt
controlleren - ingen problemer i at tage den retur. (Electronic World) Så
ville jeg i dag have edb-forhandleren til at tage kortlæseren retur også, da
jeg egentlig ikke ser noget formål med at blive ved med at forsøge at få det
til at virke.....?
Det nægter han pure, da han absolut mener, at det må være en fejlmontering
fra min side. "Der findes 3 forskellige standarder indenfor de stik, og det
skal du selv sørge for at tjekke!" Øhh.... hvordan?? Godtnok fulgte der en
benoversigt med den første kortlæser, men den beholdt han sgu, da jeg fik
den byttet, så hvad skulle jeg stille op der? Der står ikke engang fabrikat
på kortlæseren, så enhver søgning på Nettet ville være nytteløs. Noget andet
er, at jeg allerede på den første læser havde tjekket med min
bundkortmanual, og det var i den skønneste orden - den virkede bare ikke
alligevel. Derfor antog jeg, at ledningsforbindelserne fra identiske på de
to eksemplarer, da de begge var nye og ubrugte (og ens). Men da der ingen
dokumentation var med den ekstra controller jeg havde købt kunne jeg ikke så
godt tjekke benforbindelserne på den, men kun formode, at stikket skulle
monteres som nævnt tidligere i forløbet.
Forhandleren nægter at tage kortlæseren retur, da den jo er defekt, men
tilbyder at sende den ind til undersøgelse, så vi kan fastslå hvilken
påstand som er korrekt.
Det må jeg så acceptere eller gå igen uden at være kommet et skridt
videre....

Kort resumeret - forhandleren vil ikke bytte kortlæseren, da den er defekt,
og han mener jeg selv skulle have tjekket benforbindelserne. Dette mener jeg
ikke at have haft nogen reel mulighed for, da der ingen dokumentation var på
den controller, der brændte kortlæseren af!
Jeg _har_ returneret controlleren, så den kan jeg ikke smide på bordet hos
forhandleren, hvilket sikkert heller ikke ville ændre på noget fra hans side
anyway.....
Jeg tog dog et foto af den famøse port på controlleren, som jeg mailede til
en ven for at høre hans bud på sagen. Kan jeg bruge det til noget i denne
sag??

Har jeg nogen mulighed for at få erstattet den kortlæser/få pengene retur??
Hvis ja, hvad skal jeg så gøre?? Kortlæseren kostede 300-400 kr., så
Forbrugerklagenævnet vil sikkert afvise sagen som værende under
bagatelgrænsen, men rent principielt vil jeg gerne have en afklaring på
situationen.

Hvad gør jeg herfra??

HT

*1: Det skal lige siges, at forhandleren holder til i den anden ende af
landet, men jeg valgte at handle med ham fordi min kæreste bor i byen og jeg
derfor var der alligevel. Derfor har forhandlingerne været strakt ud over et
par uger.

Fra : Daniel S.

Dato : 07-08-03 21:33

"HT" <ht6040@hotmail.com> wrote in message

<SNIP>
> Hvad gør jeg herfra??

Ja, hvis forhandleren ikke vil tage varen retur, så har du desværre ikke de
store muligheder. Grænsen ved forbrugerklagenævnet er 500 kr. Så medmindre
du vil bruge pengene på en advokat, er der faktisk ikke så meget andet at
gøre, end at du nu ved hvor du ikke skal handle mere...

/Daniel

Fra : HT

Dato : 07-08-03 23:03

"Daniel S." <noemail@tome.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> du vil bruge pengene på en advokat, er der faktisk ikke så meget andet at
> gøre, end at du nu ved hvor du ikke skal handle mere...

Det er også den lidt nedslående konklusion jeg selv er nået frem til. Men
det kunne jo være, der var noget jeg havde overset...

HT

Fra : Martin Andersen

Dato : 07-08-03 23:28

HT wrote:

> Hej NG!
>
> Følgende er sket :
>
> Jeg købte en intern USB-flashkortlæser til min computer. Da jeg så kommer
CUT

Hvad slags produkt er det ? De flashkort-læsere jeg kender er eksterne og
kobles til USB-porten.
Jeg er bare nysgerrig, fordi det lyder ikke særlig smart at skulle ind
i maskinen for at sætte flashkortet i.

Martin.

Fra : Ukendt

Dato : 08-08-03 07:47

Martin Andersen skrev:

> Hvad slags produkt er det ? De flashkort-læsere jeg kender er
> eksterne og kobles til USB-porten.
> Jeg er bare nysgerrig, fordi det lyder ikke særlig smart at skulle ind
> i maskinen for at sætte flashkortet i.

Det skal man heller ikke, men en internt
flashcard reader virker på samme måde
som et diskettedrev :)

--
/Gevaldi
Har du mere end 4 linier i din signatur så læs her:

Fra : HT

Dato : 08-08-03 14:01

"Martin Andersen" <martin@al-data.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kobles til USB-porten.
> Jeg er bare nysgerrig, fordi det lyder ikke særlig smart at skulle ind

Hehe.... du skal skam heller ikke ind i maskinen for at sætte flashkortet i,
bare rolig!
Princippet er det samme som en almindelig, ekstern kortlæser. Forskellen er
bare, at den sidder i en 3½"-drevbås ligesom floppy-drevet. Ideen er at
spare plads på skrivebordet, som i forvejen er ret tætpakket(!)
Den kræver så godtnok en intern 4-bens USB-port i maskinen, typisk direkte
på bundkortet.

Nå, nok OT i denne omgang!

HT