Morten Snedker <morten@nospam_dbconsult.dk> skrev:
> Jeg sad lige og læste linket
>
http://www.fs.dk/jura/loveregl/mfl/l_mfl.htm
>
> , og faldt herover følgende:
>
> "§ 7. En detailvirksomhed må ikke fastsætte noget loft for, hvor
> stort et antal enheder den enkelte kunde må købe af en vare. Der
> må endvidere ikke nægtes salg til bestemte aftagere.
> Stk. 2. De i stk. 1 fastsatte regler gælder ikke egentlige
> udsalgsvarer. "
>
> Mit spørgsmål er: hvad er definitionen på udsalgsvarer?
Den kan du også finde på Forbrugerstyrelsens hjemmeside:
http://www.fs.dk/kg/kg1695.htm
"... udsalgsvarer er varer, der tidligere har været solgt til en højere
pris i den pågældende forretning, hvilket på opfordring skal kunne
dokumenteres, mens varer, der er billigere end normalt, eller varer,
der sælges umiddelbart efter indkøb, ikke kan annonceres eller sælges
som udsalgsvarer. På den måde laver man altså en afgrænsning, der
matcher definitionen i lovteksten. ... "
"Hvad kan ikke være "egentlige udsalgsvarer"?
Inden for levnedsmiddel- og dagligvareområdet er det ikke normalt at
afholde udsalg, men der annonceres med fx "tilbud". Der kan normalt
ikke afholdes egentlige udsalg inden for levnedsmiddel- og
dagligvareområdet. Dette gælder i ganske særlig grad for de
varekategorier, der har relativ hurtig omsættelighed eller begrænset
holdbarhed som fx mælkeprodukter, øl, mineralvand, kaffe og bleer. Ved
salg til nedsat pris for disse varer vil der næsten altid være tale om
varer, der er sat til salg umiddelbart efter indkøb. "
> Jeg tænker her på ex. Bilka som har "udsalg" på sodavand, hvor man
> ex. køber 7x1½ L for 50 kroner, men at pris pr. styk over 7x1½ L
> er normalpris....må man (ex.) det?
Hvis lovteksten og lovens forarbejder regnes for noget så nej.
Men der har været kørt en sag mod Bilka angående netop dette. Bilka
vandt, af uvisse årsager, sagen.
--
Morten
http://miljokemi.dk