nogen der ved noget om foreningsregler?
Fra : Thomas

Dato : 05-08-03 15:22

Hej...

Min kammerat og jeg er ved at starte en forening.
Vi håber selvfølgelig på en masse opbakning fra en overdådigt antal
fremtidige medlemmer, men før vi får for meget blod på tanden, ville vi høre
hvilke muligheder vi har i det sociale system, for at søge tilskud og evt.
mulighed for lokaler.

Såfremt der er nogen der har hele historien om dette, eller bare ved hvor
man kan læse ne masse om det, så skal de være yderst velkomne til at ytre
deres viden her, så jeg kan suge al den info til mig.

Med venlig hilsen

Thomas Blitz
www.kasteknaldperler.dk Coming soon
www.flashking.dk up and running

Fra : Else Holm

Dato : 05-08-03 16:37

"Thomas" <Brunsviger@GRRRhotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> fremtidige medlemmer, men før vi får for meget blod på tanden, ville
> vi høre hvilke muligheder vi har i det sociale system, for at søge

- det kommer i første omgang da helt an på, hvilken form for forening
det drejer sig om.
Jeg er medlem af en forening - med vedtægter og det hele - som hedder
To Røde Tuborg, og jeg tror ikke, vi er berettiget til tilskud what so
ever!
- så fortæl, fortæl - formål, målgruppe etc. etc.

--
Else

Fra : Peder Porse

Dato : 05-08-03 21:05

Næh, og nu laves Røde Tuborg jo slet ikke mere.
pp

..

--
Peder Porse
Boesvej 2, Svejstrup Enge

Fra : Else Holm

Dato : 06-08-03 09:22

"Peder Porse" <pp@pederporse.dk> skrev i en meddelelse
> Næh, og nu laves Røde Tuborg jo slet ikke mere.
> pp

- jo man kan stadig få det på restaurant, men ikke i "håndkøb"!

--
Else

Fra : Peter Jensen

Dato : 07-08-03 13:23

"Else Holm" <holm_49@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> ever!
> - så fortæl, fortæl - formål, målgruppe etc. etc.

Jo, det tror jeg er i er - det afhænger (så vidt jeg husker) ene og alene af
medlemsskaren - altså antal af aktive foreningsmedlemmer.
Men der er nogle forsk. regler naturligvis som fx om man betaler kontingent
o.l. Alle informationer kan findes på kommunen.

Mvh.:
Peter

Fra : Henning Makholm

Dato : 07-08-03 20:26

Scripsit "Peter Jensen" <mentor@haiku.dk>

> Jo, det tror jeg er i er - det afhænger (så vidt jeg husker) ene og alene af
> medlemsskaren - altså antal af aktive foreningsmedlemmer.

Der er ingen generelle regler der siger at en forening i almindelighed
kan få tilskud fra nogensomhelst.

Mange foreninger får tilskud af forskellig art (især til lokaleudgifter)
af hjemstedskommunen med hjemmel i folkeoplysningsloven. Det kræver
imidlertid at foreningen falder under lovens definition, og den er
blevet strammet i løbet af de seneste par år.

I mange kommuner vil en forening der hverken er en aftenskole eller en
idrætsklub, og som hovedsagelig har voksne medlemmer, have meget svært
ved at modtage nogen rutinemæssige drifttilskud fra offentlige kasser.

--
Henning Makholm "In my opinion, this child don't
need to have his head shrunk at all."

Fra : Peter Jensen

Dato : 05-08-03 17:23

"Thomas" <Brunsviger@GRRRhotmail.com> wrote in message
> [...]
> man kan læse ne masse om det, så skal de være yderst velkomne til at ytre
> deres viden her, så jeg kan suge al den info til mig.

Du kan finde en kvart million foldere om at stifte en forening på dit lokale
rådhus hvis du bor i en mellemstor
by.

Mvh.:
Peter

Fra : Thomas

Dato : 07-08-03 22:39

Hej Thomas,
Jeg har rodet med foreninger i en del år.

Generelt er der en en hel del praksis omkring foreninger som I med fordel
kan følge. Der findes flere gode bøger på biblioteket om hvorledes man
strikker en forening sammen så den tjener formålet bedst. Herunder findes en
bog om foreningsret fra DJØF. Det lyder besværligt, men det er det ikke. En
forening i Danmark dannes med udgangspunkt i Grundloven.

Mht. støttemuligheder (både økonimisk og lokale) har hver
støtte/kommune/amt/fond mv. deres betingelser for at give støtte. Rekvirér
dem og studér dem, men tænk på at ingen giver støtte til en forening hvis
formål alene er at få støtte...

En ærlig forening med ærlige og åbne vedtægter og regnskaber, samt ikke
mindst formål har de bedste chancher for at få støtte.

Hilsen
Thomas

Fra : Thomas

Dato : 08-08-03 00:53

Nu vil jeg lige sige tak til alle der har givet deres viden videre.. og
derefter fortælle at det beskedne formål med vores forening er at udbrede
det gode og glade budskabet om knaldperler til folket.
Da dette formål, i kommunal og statslig sammenhæng, måske ikke lige falder
ind under de rammer der er stillet op for tilskud, ser vi os nok nødsaget
til at indkræve helt urimelige kontigenter for medlemskab ( knaldperler er
godt nok ikke dyre, men man skal jo have ufatteligt mange af dem ).
Skulle der dog trods alt være nogen der har fået tilskud til en forening,
hvis formål måske er lidt formålsløst, igen set i et kommunalt og statsligt
sammenhæng, så vil jeg gerne høre hvordan i har grejet den!

Med mange venlige knald

Thomas
www.kasteknaldperler.dk Er oppe og køre indefor de nærmeste dage

www.flashking.dk

Fra : Henning Makholm

Dato : 08-08-03 01:13

Scripsit "Thomas" <Brunsviger@GRRRhotmail.com>

> Nu vil jeg lige sige tak til alle der har givet deres viden videre.. og
> derefter fortælle at det beskedne formål med vores forening er at udbrede
> det gode og glade budskabet om knaldperler til folket.

Ja, det er det nok vanskeligt at få et folkeoplysningsudvalg til at gå
med til.

Bemærk dog at mange kommuner er betydelig mere liberale med hensyn til
udlån af lokaler i forsamlingshuse m.v. til enkeltvise arrangementer
(generalforsamlinger, medlemsmøder og lignende). Der er politikken ofte
at man udlåner til en hvilkensomhelst forening, så længe den kan
skrabe nogen medlemmer sammen der gider bruge en aften på et møde, og
formålet ikke er klart privat eller strider mod offentlig orden.

Man skal således ikke regne med at kunne låne forsamlingshuset til en
privat fødselsdagsfest eller afholdelse af et gruppesexorgie med
entré. Men et offentligt foredrag om knaldperlens kulturhistorie vil
det i mange kommuner ikke være noget problem at skaffe husrum til.

--
Henning Makholm "It was intended to compile from some approximation to
the M-notation, but the M-notation was never fully defined,

Fra : Arne Feldborg

Dato : 08-08-03 01:41

"Thomas" <Brunsviger@GRRRhotmail.com> skrev Tue, 5 Aug 2003 16:21:38
+0200

> [...]
>hvilke muligheder vi har i det sociale system, for at søge tilskud og evt.

Dit udgangspunkt er forkert.!

Glem i første omgang alt om tilskud og deslige. Start med at finde ud af
om der overhovedet er grobund for den påtænkte forening. Find ud af om
der kan blive tilstrækkeligt mange medlemmer til at deres kontingent(!)
kan bære foreningens daglige drift.

Først derefter kan du begynde at spekulere i kommunale tilskud og gratis
lokaler. Afhængig af foreningens formål osv. kan de være gode muligheder
ad den vej, lidt forskelligt fra kommune til kommune.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bøling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Thomas

Dato : 10-08-03 00:23

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Glem i første omgang alt om tilskud og deslige. Start >med at finde ud af
> om der overhovedet er grobund for den påtænkte >forening.
Hmmmm Hvad mener du med det??
Det drejer sig om KNALDPERLER, så selvfølgelig er der der grobund for en
forening af vor type.. ingen tvivl om det overhoved
>Find ud af om
> der kan blive tilstrækkeligt mange medlemmer til at deres kontingent(!)
> kan bære foreningens daglige drift.
De står jo i kø for at blive medlemmer, med da der maximalt kan være 10*10
medlemmer, desværre en naturlov der spiller ind her, så er vi lidt nødt til
at opkræve et vist kontigent til at få det hele til at løbe rundt.

> Først derefter kan du begynde at spekulere i kommunale tilskud og gratis
> lokaler. Afhængig af foreningens formål osv. kan de være gode muligheder
> ad den vej, lidt forskelligt fra kommune til kommune.

Nu må vi se.. min forspørgsel var på nuværnde tidspunkt mest møntet på at få
så meget info om hvad vi skulle gøre for at finde de relevant informationer
osv.

Fremtiden står skrevet i stenene fra en detoneret knaldperle, og dem har vi
mange af, så vi har fremtiden, og jeg ser at den er lys for knaldperle
foreningen.
Kik ind og se om du kan blive knaldperle prospect

venligst

Thomas
Præsident af knaldeperlens nåde.
www.kasteknaldperler.dk oppe og køre meget snart, hvis min udbyder vil det.