gensidigt testamente for samlevende med bø~
Fra : Henrik

Dato : 05-08-03 10:02

Er der nogen der har ovenstående i softcopy og evt. kan sende mig det.

Jeg har fundet det på synopsis.dk, men det koster jo en formue, og jeg
er desværre ikke jura-studerende, for så var det overkommeligt... men
blot studerende, og det tæller vist ikke rigtigt.

På forhånd tak!

Fra : Peter G C

Dato : 05-08-03 10:16

"Henrik" <frodnolh@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der har ovenstående i softcopy og evt. kan sende mig det.

Må jeg foreslå, at I bliver gift eller at I kontakter en advokat i stedet
for?

/Peter
--
http://www.grauslund.com

Fra : Mari

Dato : 05-08-03 23:54

> Må jeg foreslå, at I bliver gift eller at I kontakter en advokat i
stedet
> for?

Det er et rigtigt godt forslag - som jeg også valgte.
Men vi valgte at skrive testamente alligevel - fordi vi ikke ville
risikere
at 'miste' vores hjem, blot fordi børnene skulle have deres retmæssige
arvelod.
Hvilket nemt kan ske - uden vielsesattest........ pga. livsarvingernes
fortrinsret
ved fordeling af boet.

/Mari

Fra : Padre

Dato : 06-08-03 01:08

> [...]
> arvelod.
> Hvilket nemt kan ske - uden vielsesattest........ pga. livsarvingernes

Det er ikke et problem, når man er gift, da efterlevende ægtefælle så
kan sidde i uskiftet bo.

Arveloven:
§ 8. Efter en ægtefælles død er den efterlevende ægtefælle berettiget til at
overtage ægtefællernes fælleseje uden at skifte med deres fælles
livsarvinger.

Det forudsætter naturligvis, at afdøde ikke efterlader sig særarvinger, dvs.
børn ved andre end efterlevende

Padre

Fra : Henning Sørensen

Dato : 06-08-03 21:27

"Padre" <spirito_santo@this_needs_be_removed_yahoo.com> skrev i en
meddelelse news:bgph40$1dbd$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> livsarvinger.
>
> Det forudsætter naturligvis, at afdøde ikke efterlader sig særarvinger,

Men er det så ikke et krav at man skifter hvis man efterfølgende finder på
at gifte sig igen ? I så fald kan det jo alligevel medføre at man f.eks.
mister huset.

Mvh

Henning

Fra : Else Holm

Dato : 07-08-03 11:03

"Henning Sørensen" <soe@vejle.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> Men er det så ikke et krav at man skifter hvis man efterfølgende
> finder på at gifte sig igen ? I så fald kan det jo alligevel medføre

Jo, men det kan også være en fordel at skifte med fællebørnene
allerede ved dødsfaldet. Hvis dødsfaldet f. eks. udløser store ´
forsikringssummer/pensionsordninger, kan de gå uden om boet
- dvs. at de tilfalder ægtefællen som nærmeste pårørende -
hvis der skiftes. Hvis man sidder i uskiftet bo, skal også disse
penge indgå i det bo, der på et senere tidspunkt ved nyt ægte-
skab skal skiftes med børnene.

Under alle omstændigheder mener jeg, at fordelene ved en
vielsesattest måske sammenholdt med et testamente, er langt
at foretrække fremfor blot at leve sammen.

--
Else