Når et firma skylder en privatperson penge~
Fra : Daniel S.

Dato : 04-08-03 12:04

Heysa

Jeg ved godt når en privatperson eller et andet firma skylder et firma
penge, at så kan man sende rykkerbreve, opkræve gebyrer for disse, opkræve
renter, og man kan overdrage sagen til inkasso mv.

Men det er nu sådan at et firma skylder mig nogle penge, som privatperson.
Hvilke regler gælder der så? Kan jeg sende dem et rykkerbrev, og kan jeg
overdrage fordringen til inkasso? Er der andre ting jeg bør være opmærksom
på?

Mvh
Daniel S.

Fra : Lawman

Dato : 04-08-03 13:00

"Daniel S." <noemail@tome.com> wrote in message
> [...]
> overdrage fordringen til inkasso? Er der andre ting jeg bør være opmærksom

Renteloven gælder for forholdet med undtagelse af den forbrugerbeskyttelse,
der ligger i renteloven § 1, stk. 4, 2. pkt. Dette får dog næppe særlige
indflydelse i din situation.

/Lawman

Fra : Peter Svendsen

Dato : 06-08-03 10:53

> Renteloven gælder for forholdet med undtagelse af den
forbrugerbeskyttelse,
> der ligger i renteloven § 1, stk. 4, 2. pkt. Dette får dog næppe særlige
> indflydelse i din situation.

Undskyld, men den forstod jeg ikke. Kan privatpersoner ikke sende
rykkerskrivelser ligesom firmaer ? Det lyder da både underligt og
uretfærdigt syntes jeg.

Fra : Lawman

Dato : 06-08-03 11:36

[klip]

> Undskyld, men den forstod jeg ikke. Kan privatpersoner ikke sende
> rykkerskrivelser ligesom firmaer ? Det lyder da både underligt og
> uretfærdigt syntes jeg.

Det har jeg ikke skrevet. Du bør læse det sted i renteloven, jeg
henviser til. Herudover gælder renteloven fuldt ud på forholdet, således
at man kan sende rykkere, med gebyrer på højst 100 kr.

/Lawman

--
Punani: "poo-na-nee (pü-no-nE)"
Hawaiian (lit. Heavenly flower), derived from pua (blossom);

Fra : Peter Svendsen

Dato : 07-08-03 08:11

> [...]
> henviser til. Herudover gælder renteloven fuldt ud på forholdet, således
> at man kan sende rykkere, med gebyrer på højst 100 kr.

Det vil jeg så gøre , Tak for det.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 24-08-03 14:52

> [...]

> privatperson. Hvilke regler gælder der så? Kan jeg sende dem et
> rykkerbrev, og kan jeg overdrage fordringen til inkasso? Er der

Kan man ikke begære firmaet konkurs hvis de ikke kan/vil betale ?

Nerd is a word only used by those who can’t pronounce ’Intellectual’.
- http://query.dk/permlink.php?link=1058129898

Fra : Rasmus Mandøe Jensen

Dato : 24-08-03 15:17

"Henrik Stidsen" <nospamforme@hs235.dk> skrev i en meddelelse

[KLIP]

> Kan man ikke begære firmaet konkurs hvis de ikke kan/vil betale ?

Du kan da godt fremsætte en konkursbegæring i skifteretten, men hvis dit
eneste grundlag er, at firmaet ikke vil betale får du ikke noget ud af det,
da insolvensbetingelsen i kl § 17 ikke er opfyldt.

Med venlig hilsen
Rasmus Mandøe Jensen

Fra : Else Holm

Dato : 24-08-03 17:13

"Rasmus Mandøe Jensen" <v3412@groenjord.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvis dit eneste grundlag er, at firmaet ikke vil betale får du ikke
> noget ud af det, da insolvensbetingelsen i kl § 17 ikke er opfyldt.

Dertil kommer, at du skal stille sikkerhed for de omkostninger,
der påløber ved en eventuel konkurs (hvis det skulle vise, at
debitor er insolvent), så i mange tilfælde er det noget med at kaste
gode penge efter dårlige penge - det kan i store træk ikke betale
sig hverken for menigmand eller små virksomheder!

--
Else

Fra : Peter G C

Dato : 24-08-03 20:23

In news:Xns93E1A156AD098HS235dk@130.225.247.90,
Henrik Stidsen <nospamforme@hs235.dk> typed:

[klip]

> Kan man ikke begære firmaet konkurs hvis de ikke kan/vil betale ?

Nej. Det er alt for farligt, idet det koster mange penge at fremsætte en
ugrundet begæring. Og for det andet er det i strid med god inkassoskik.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-08-03 00:20

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in

> Nej. Det er alt for farligt, idet det koster mange penge at
> fremsætte en ugrundet begæring. Og for det andet er det i strid
> med god inkassoskik.

Hmm, så er det da underligt at politiet opfordrer til det:
http://politiken.dk/VisArtikel.sasp?PageID=279756

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 25-08-03 11:31

Henrik Stidsen wrote:

> Hmm, så er det da underligt at politiet opfordrer til det:
> http://politiken.dk/VisArtikel.sasp?PageID=279756

Er der nogle jura-kyndige her i gruppen, der vil forklare mig, hvad
politiet mener med at Balkan Tours skulle kunne have "handlet i god
tro" i ovennævnte sag?!

Jeg begriber det i hvert fald ikke - de sælger en vare uden at udlevere
den ... længere er den da ikke?

--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fona!
Læs hvorfor: http://www.daimi.au.dk/~zoolook/?page=fona

Fra : Peter G C

Dato : 27-08-03 14:41

In news:Xns93E2D883C6D9HS235dk@130.225.247.90,
Henrik Stidsen <nospamforme@hs235.dk> typed:

[klip]

> Hmm, så er det da underligt at politiet opfordrer til det:
> http://politiken.dk/VisArtikel.sasp?PageID=279756

Igen: aldrig stole på det, politiet oplyser.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : tbenjaminj@hotmail.c~

Dato : 25-08-03 11:06

> Kan man ikke begære firmaet konkurs hvis de ikke kan/vil betale ?

Hvorfor konkurs ? hvorfor ikke bare hive firmaet i fogedretten og
foretage udlæg ?

Hvad er "fundamentet" for gælden ? på hvilket grundlag mener du
firmaet skylder dig penge ?

/thomas

Fra : Rasmus Mandøe Jensen

Dato : 25-08-03 15:16

<tbenjaminj@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvorfor konkurs ? hvorfor ikke bare hive firmaet i fogedretten og
> foretage udlæg ?

Som du selv antyder, så er problemet jo netop, om der er et fundament at
foretage udlæg på, jf. rpl § 478.

Med venlig hilsen
Rasmus Mandøe Jensen

Fra : tbenjaminj@hotmail.c~

Dato : 25-08-03 21:39

> Som du selv antyder, så er problemet jo netop, om der er et fundament at
> foretage udlæg på, jf. rpl § 478.

ja, det var derfor jeg spurgte til "fundamentet"