DVD'er, selskaber, copyright og uhadada?
Fra : Anders Gissel

Dato : 03-08-03 22:03

Davs folkens,

jeg er stor fan af en tegnefilmsserie ved navn Futurama. Adskillige sæsoner
er efterhånden udgivet på DVD, så jeg fik den idé at invitere folk og fæ
fra den internationale fanskare til et maraton - altså at sætte sig ned og
se samtlige afsnit fra ende til anden (skulle der for i øvrigt være
interesserede herinde kan jeg henvise til www.planetexpress.dk)
storskærm.

Men mit store spørgsmål er så: hvordan ligger lovgivningen omkring den
slags? Skal jeg have tilladelse og betale royalties og bukke og skrabe for
FOX?
Det bliver et non-profit arrangement, og jeg vil, hvis det overhovedet kan
lade sig gøre, holde det fuldstændigt gratis for deltagerne. Tilmelding vil
foregå gennem nettet, og uden en eller anden form for "kode" man får
tilsendt vil man ikke kunne komme ind (så man kan altså ikke bare kunne
komme ind fra gaden og se med). Jeg ved ikke hvor mange der dukker op, men
jeg kan da forestille mig at vi måske kan samle 50-100 mennesker.

Projektet vil formodentlig falde til jorden hvis vi skal til at tage penge
for at dække udgifter til tilladelser og afgifter, men hvis det kan gøres
gratis vil jeg fortsætte min planlægning.

Jeg håber nogen herinde kan hjælpe og komme med et hurtigt svar. Det klør i
mine fingre for at komme igang... :)

-A.

Fra : Sven Nielsen

Dato : 04-08-03 10:41

In article <Xns93CCEA86EBB4Cspamnet@194.255.237.231>, my@mail says...

> [...]
> komme ind fra gaden og se med). Jeg ved ikke hvor mange der dukker op, men
> jeg kan da forestille mig at vi måske kan samle 50-100 mennesker.

Du skal betale vederlag for offentlig forevisning. Du kan vil ikke være
i tvivl om, at det er en offentlig forevisning, når du annoncerer via
nettet?

I øvrigt mener jeg, at jeg har læst, at det ikke er FOX, der ejer
rettighederne. Dette skulle være årsag til, at FOX har valgt at aflyse
kommende sæsoner af serien. Jeg formoder, at der er Groening selv, der
så ejer rettighederne.

Med venlig hilsen Sven.

Fra : ML-78

Dato : 04-08-03 12:24

> [...]
> rettighederne. Dette skulle være årsag til, at FOX har valgt at aflyse
> kommende sæsoner af serien. Jeg formoder, at der er Groening selv, der

På DVD'erne står der, at det er Twentieth Century Fox der har copyright.

ML-78

Fra : Sven Nielsen

Dato : 04-08-03 14:15

In article <bglfoh$31ci$1@news.cybercity.dk>, dsl79866
@NOSPAMvip.cybercity.dk says...

> På DVD'erne står der, at det er Twentieth Century Fox der har copyright.

Ja, det er også rigtigt. De har rettighederne til de producerede afsnit.
Men svjv har de ikke alle rettigheder til figurerne, deres stemmer osv.
Dette i modsætning til The Simpsons, hvor FOX ejer rettighederne til
alt, der har noget med The Simpsons at gøre.

Med venlig hilsen Sven.

Fra : Anders Gissel

Dato : 04-08-03 14:41

Sven Nielsen <sven@NO.SPAM.SPAMscientist.SPAMcom> wrote in

> Du skal betale vederlag for offentlig forevisning.

Okay... hvordan ordner man sådan noget? Og med hvem?

> Du kan vil ikke være i tvivl om, at det er en offentlig forevisning,
> når du annoncerer via nettet?

Næh... men jeg troede i min barnlige naivitet at der var forskel på om det
var et tilmeldingsarrangement eller ej...

> [...]
> rettighederne. Dette skulle være årsag til, at FOX har valgt at aflyse
> kommende sæsoner af serien. Jeg formoder, at der er Groening selv, der

Groening har valgt at beholde rettighederne til Futurama i modsætning til
Simpsons, som FOX overtog rub og stub. Det har medført at skuespillerne der
lægger stemmer til Simpsons ikke må optræde med f.eks. Homers stemme uden
specifik tilladelse fra FOX, og det ville Groening undgå.
Der er dog mange versioner af denne historie, og om nogen af dem passer ved
jeg ikke. Men det ville sandelig give mening...

-A.

Fra : peter hansen

Dato : 05-08-03 19:00

hey jeg vil gerne med og en af mine venner - der er større fan end jeg vil
også gerne med (har ikke spurgt men jeg _ved_ han vil med)... skriv lige til
peteringemann at hotmail dot com når du holder det...

hilsen fra peter

Fra : Anders Gissel

Dato : 06-08-03 13:49

"peter hansen" <wont@tell.you> wrote in

> hey jeg vil gerne med og en af mine venner - der er større fan end jeg
> vil også gerne med (har ikke spurgt men jeg _ved_ han vil med)...

Cool.

> skriv lige til peteringemann at hotmail dot com når du holder det...

Jeg er ikke en mailrobot... hold selv øje med planetexpress.dk - det bliver
annonceret dér.

-A.

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 06-08-03 14:12

"Anders Gissel" <my@mail> skrev i en meddelelse
> Jeg er ikke en mailrobot... hold selv øje med planetexpress.dk - det
> bliver annonceret dér.

Siden er nede

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk/akvarie/

Fra : peter hansen

Dato : 06-08-03 18:10

> [...]
> "peter hansen" <wont@tell.you> wrote in

> Cool.

> Jeg er ikke en mailrobot... hold selv øje med planetexpress.dk - det

Du behøves da ikke en MailRobot til det - opret en liste og put mig på
den... vil gerne med men har ikke overskud til at tjekke dit site (jeg
glemmer det nok) så opret en liste i det mailprogram du nu bruger og put mig
på...

Hilsen fra Pede

Fra : Allan Olesen

Dato : 06-08-03 21:20

"peter hansen" <wont@tell.you> wrote:

>Du behøves da ikke en MailRobot til det

Han skrev ikke "Jeg har ikke en mailrobot.
Han skrev "Jeg er ikke en mailrobot."

> [...]
>glemmer det nok) så opret en liste i det mailprogram du nu bruger og put mig

Og her fortaeller du saa, hvordan du gerne vil have ham til at
agere mailrobot.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : peter hansen

Dato : 06-08-03 22:20

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> wrote in message

> Han skrev ikke "Jeg har ikke en mailrobot.
> Han skrev "Jeg er ikke en mailrobot."

> Og her fortaeller du saa, hvordan du gerne vil have ham til at
> agere mailrobot.

Det aner jeg da ikke selv - så vidt jeg ved er en mailrobot en form for en
massemail der udsendes til folk uden om et normalt mailprogram - oplys mig
evt.

Yderligere henviste jeg til en simpel funktion om at oprette grupper eller
noget - lidt lissom man kan oprette grupper på mobilen og så sende SMS,
mail eller andet til den gruppe...

Fra : Jonas Jalling

Dato : 06-08-03 22:40

peter hansen wrote:

> Yderligere henviste jeg til en simpel funktion om at oprette grupper
> eller noget - lidt lissom man kan oprette grupper på mobilen og så
> sende SMS, mail eller andet til den gruppe...

Hvorfor skal Anders dog bruge sin tid på at sende mail osv. til dig,
fordi du ikke lige "har overskud" til at holde øje med hjemmesiden? Hvis
du er interesseret i arrangementet, må du da også selv gøre noget for
det. I dette tilfælde er det bare en hjemmeside, som du skal holde øje
med en gang imellem.

Nå, men det er vist begyndt at blive ret off-topic.
Jonas Jalling

Fra : peter hansen

Dato : 07-08-03 08:06

"Jonas Jalling" <jonas@jalling.dk.invalid> wrote in message

> [...]
> du er interesseret i arrangementet, må du da også selv gøre noget for
> det. I dette tilfælde er det bare en hjemmeside, som du skal holde øje

er det ikke lettere at han holder styr på hvem der kommer og sender en
massemail ud når han har dato mm end at 40 mennesker kigger på sitet -
formålet med sitet (så længe der ikke er dato på) må da være at vække en
interesse. Så kontakter man personen der holder træffet og siger man gerne
vil med og så er det vel ikke sværer end at personen gemmer adressen eller
tilføjer til en gruppe som så får at vide hvannår datoen er (lidt lissom et
newsletter eller noget) - men fair nok - jeg er da ligeglad - jeg siger bare
at jeg nok hurtigt glemmer at holde mig selv opdateret - ikke fordi jeg ikke
vil men efter en rum tid glemmer jeg da sikkert at kigge forbi.

> Nå, men det er vist begyndt at blive ret off-topic.

Tjaaa... så længe tråden startede med OT (on-topic) gør det vel ikke så
meget, når personen har fået svar, at der fortsættes i ot (off-topic)

hilsen fra pede