Check og udløbsdato.
Fra : Klaus G.

Dato : 03-08-03 16:20

Hej.

Jeg er ved at rydde godt og grundigt op, og så fandt jeg lige en check, på
75kr, bag et skab. Den er udstedt d. 21/3-2003. Der står ikke noget på
checken om hvornår den sidst skal indløses. Så kan jeg stadig indløse den,
eller er der en udløbsdato på alle checks, hvis intet andet er vist?

--
Klaus G. / Seth-Enoch

The only thing necessary for the triumph of Evil, is for good men to do
nothing - Edmund Burke(1729-97)

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 03-08-03 16:40

"Klaus G." skrev:
> fandt jeg lige en check, på 75kr, bag et skab. Den er
> udstedt d. 21/3-2003. Der står ikke noget på
> checken om hvornår den sidst skal indløses. [..]

Bekendtgørelse af checklov:
§ 29. En check, der er udstedt og betalbar her i riget, skal forevises til
betaling indenfor en frist af 20 dage.

Mvh, Lars

Fra : Klaus G.

Dato : 03-08-03 16:45

> Bekendtgørelse af checklov:
> § 29. En check, der er udstedt og betalbar her i riget, skal forevises til
> betaling indenfor en frist af 20 dage.

Errr...Skod! Nå, men det skader vel ikke at prøve alligevel jo :)

Fra : Henning

Dato : 03-08-03 16:50

On Sun, 3 Aug 2003 17:20:04 +0200, "Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>checken om hvornår den sidst skal indløses. Så kan jeg stadig indløse den,
>eller er der en udløbsdato på alle checks, hvis intet andet er vist?

Bankloven(?) siger 20 dage, men i praksis er der ofte ikke problemer
(slet ikke med den størrelse beløb.)

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : O-V R:nen

Dato : 03-08-03 16:48

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> writes:

> [...]
> checken om hvornår den sidst skal indløses. Så kan jeg stadig indløse den,
> eller er der en udløbsdato på alle checks, hvis intet andet er vist?

Checkloven:

# § 29. En check, der er udstedt og betalbar her i riget, skal forevises til
# betaling indenfor en frist af 20 dage.

# Stk. 2. En check, der er udstedt i et andet europæisk land, eller i et land,
# som grænser til Middelhavet, skal forevises til betaling inden 20 dage, og
# en check, som er udstedt i en anden verdensdel, inden 70 dage efter
# udstedelsesdagen.

# Stk. 3. Udgangspunktet ved beregningen af ovennævnte frister er den
# på checken anførte udstedelsesdag.

Fra : Lawman

Dato : 03-08-03 17:00

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> --
> Klaus G. / Seth-Enoch
>
> The only thing necessary for the triumph of Evil, is for good men to do

Som det allerede er nævnt skal en check forevises inden 20 dage.

Men en check er blot et betalingsmiddel, og dem der har udstedt checken
skylder vel stadig pengene. Derfor kan man godt, selvom 20 dages fristen er
sprunget, være heldig, at banken udbetaler pengene alligevel.

/Lawman

Fra : SoftMan Brian

Dato : 03-08-03 23:45

"Lawman" <wold@stofanet.dk> wrote in message
> [...]
er
> sprunget, være heldig, at banken udbetaler pengene alligevel.

og hvis de ikke vil er du sikkert berettiget til at modtage en ny check
(eller pengene på anden måde)

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 04-08-03 11:30

> [...]
> ikke noget på checken om hvornår den sidst skal indløses. Så kan jeg
> stadig indløse den, eller er der en udløbsdato på alle checks, hvis

Jeg har i foråret 2002 fået indløst en check som jeg skrev i 1995. Den
har ligget i en "glemt" kaffekasse siden. Jeg blev også noget overrasket
over at den blot kunne indløses uden videre for jeg havde da også selv
glemt alt om den.

Der var i dk.frobruger en tråd om det i feb 2003 med titlen "check -
frist for indløsning". Find den evt. via groups.google.com

/A