Barsel og ferie.....
Fra : SE

Dato : 02-08-03 18:58

Først og fremmest er jeg ikke sikker på, om gruppen er den rigtige til dette
spørgsmål, men så må I undskylde.....

Jeg går på barsel den 19. december 2003 og vender tilbage til jobbet 6.
december 2004. I den forbindelse ved jeg ikke hvordan reglerne er mht.
ferie.

På mit job er de 4 ud af 5 ferieuger fastlagt på forhånd, da der er lukket 3
uger i sommerferien + mellem jul og nytår.

Spørgsmål 1: I indeværende ferieperiode har jeg brugt de 3 ugers hovedferie,
og mangler således 2 uger. Bliver disse 2 uger overført til når jeg kommer
tilbage fra barsel, eller skal jeg bruge dem inden 19. december for at de
ikke går tabt?

Spørgsmål 2: Optjener jeg ferie mens jeg er på barsel, således at jeg stadig
har ret til 5 ugers ferie i perioden 2. maj 2004 - 1. maj 2005, på trods af,
at jeg er på barsel i 7 af månederne? Har jeg så 5 uger som skal afholdes i
perioden 6. december 2004 til 1. maj 2005?

Spørgsmål 3: Hvis jeg ikke optjener ferie mens jeg er på barsel, hvad så med
den ferie som optjenes i perioden 1. januar 2004 - 31. december 2004, og som
udgør den ferie der skal afholdes fre 2. maj 2005 til 1. maj 2006.? Har jeg
så ikke ret til ferie i det år?

Pyh, det er svært at forklare, men jeg får forskellige svar uanset hvor jeg
spørger (fagforening, arbejdsplads), så nu prøver jeg her.
Er der noget I ikke forstår, så spørg.

/se

Fra : Bo

Dato : 02-08-03 19:10

"SE" <blabla@plidderpladder.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg går på barsel den 19. december 2003 og vender tilbage til jobbet 6.
> december 2004. I den forbindelse ved jeg ikke hvordan reglerne er mht.

<KLIP>

Det står i din lønoverenskomst du har mellem din arbejdsgiver og din fagforening og som du
har fået på skrift, eller
fået opgivet en www.adresse hvor den kan downloades i PDF-format, som min

Fra : SE

Dato : 02-08-03 19:26

> Det står i din lønoverenskomst du har mellem din arbejdsgiver og din
> [...]

Der står ikke noget om ferie under barsel i min overenskomst - ikke den jeg
har læst ihvertfald. Der står en masse om ferie - og om barsel, men ikke i
samme kapitel.
Gad vide om det er fordi jeg er på lærlingekontrakt????

/se

Fra : Nette

Dato : 02-08-03 22:08

"SE" skrev i en meddelelse news:OmTWa.43893$zL.174@news1.bredband.com...
> Gad vide om det er fordi jeg er på lærlingekontrakt????

Uanset hvad du er, så skal du vælge at stole på din fagforening, for hvis
der bliver problemer, er det dem, der skal køre sagen for dig.
Sagt på en anden måde: Du gør i hvert fald intet galt i at stole på din
akasse/fagforening.

Nette

Fra : Mari

Dato : 03-08-03 01:32

"SE" <blabla@plidderpladder.dk> skrev i en meddelelse
> Gad vide om det er fordi jeg er på lærlingekontrakt????

Lærlinge er omfattet af ferieloven.

<citat fra Handel og kontoroverenskomst indgået mellem Kristelig
Arbejdsgiverforening
og Kristelig Fagforening>

http://makeashorterlink.com/?R10E31875

§ 7. Sygdom og barsel

Stk. 1. Ved sygdom og barsel gælder de samme regler som for

virksomhedens øvrige ansatte inden for faget, jf. overenskomstens

bestemmelser herom.

Stk. 2. Elever, som udfører funktionærarbejde, er vedrørende

sygdom og barsel udover overenskomstens bestemmelser

også omfattet af funktionærlovens §§ 5 og 7. For

elever, som er ansat i henhold til Lov om visse arbejdsforhold

i landbruget m.v., gælder bestemmelserne om

sygdom og barsel i denne lov sammen med overenskomstens

bestemmelser.

§ 8. Ferie og søgnehelligdage

Stk. 1. Elever er omfattet af overenskomstens ferieaftale. Ret

til ferie og betaling under ferie i 1. og 2. elevår sker

i henhold til ferielovens § 9. Ved kombinationsaftale

skal arbejdsgiverne indbyrdes aftale fordelingen

af feriepengene, når uddannelsesaftalen underskrives.

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 03-08-03 13:51

> [...]

> hovedferie, og mangler således 2 uger. Bliver disse 2 uger overført
> til når jeg kommer tilbage fra barsel, eller skal jeg bruge dem inden

Du kan lave en aftale med din arbejdsgiver om at få overført ferien.
Ellers skal du holde de 2 uger inden du går på barsel.

> [...]
> 2005, på trods af, at jeg er på barsel i 7 af månederne? Har jeg så 5
> uger som skal afholdes i perioden 6. december 2004 til 1. maj 2005?

Ja. Hvis du er på barsel med fuld løn optjener du ret til ferie med fuld
løn. Hvis en del af din barsel holdes på dagpenge optjener du i den
barselsperiode ret til feriedagpenge.

Men under alle omstændigheder: Tjek med din fagforening - der kender de
reglerne for dit ansættelsesområde. Mine svar er baseret på de
oplysninger, som jeg har fået fra min fagforening - men jeg tror altså,
at det er nogenlunde det samme, som gælder for dig.

Henriette Døssing

Fra : SE

Dato : 03-08-03 17:07

> [...]
>
> Ja. Hvis du er på barsel med fuld løn optjener du ret til ferie med fuld
> løn. Hvis en del af din barsel holdes på dagpenge optjener du i den

Punkt 1: Jeg kan ikke få overført ferie fra et år til et andet - det har jeg
undersøgt. Den ferie man ikke holder er bare tabt. Men jeg vidste ikke om
det var anderledes med barsel - altså at det år man er væk bare bliver
regnet for "et sort hul", og at man så starter hvor man slap året før.

Punkt 2: Jeg har ferie med løn, men ikke barsel med løn (eller dagpenge for
den sags skyld, men det er en helt anden historie).

Jeg bliver nødt til at hive fat i SID igen. Problemet er bare, at jeg har
fået forskellige svar, alt efter hvem jeg har talt med derinde......

/se

Fra : Mari

Dato : 03-08-03 17:30

> [...]
> det var anderledes med barsel - altså at det år man er væk bare bliver
> regnet for "et sort hul", og at man så starter hvor man slap året før.

Hvis du stadig er i lære - så gælder reglerne stadig mht. at du skal
have fuld ferie,
selvom du ikke har optjent den.

> Punkt 2: Jeg har ferie med løn, men ikke barsel med løn (eller
dagpenge for
> den sags skyld, men det er en helt anden historie).

Hvordan kan det dog lade sig gøre??
Hvilken overenskomst dækker dit fagområde??

> Jeg bliver nødt til at hive fat i SID igen. Problemet er bare, at jeg
har
> fået forskellige svar, alt efter hvem jeg har talt med derinde......

Det tror jeg gerne........ men formuler så dine spørgsmål skriftligt,
så man ved, hvad det er du har brug for at vide mere om. Telefoniske
spørgsmål bliver ofte besvaret forskelligt.

/Mari

Fra : SE

Dato : 03-08-03 19:49

> Hvis du stadig er i lære - så gælder reglerne stadig mht. at du skal
> have fuld ferie,
> selvom du ikke har optjent den.

Ok. det lyder også mest logisk.

> dagpenge for
>
> Hvordan kan det dog lade sig gøre??
> Hvilken overenskomst dækker dit fagområde??

Pga. er jeg er under en "praktikkompenserende uddannelse", da der er mangel
på rigtige praktikpladser. Hvis jeg var ude i "den virkelige verden" havde
jeg krav på barselsdagpenge, men det er vi ikke berettiget til her da vi
hverken går under "elever" eller "ansatte".
Det har jeg været klar over helt fra starten. Istedet er vi så berettiget
til kontanthjælp under barsel (som en af de få undtagelser - da vi jo ikke
er til rådighed for arbejdsmarkedet). Det hjælper bare ikke mig, da jeg er
gift og min mand tjener så meget, at jeg kun kan få 450,- brutto. Og så er
det ligesom ikke besværet værd......

> [...]
> så man ved, hvad det er du har brug for at vide mere om. Telefoniske
> spørgsmål bliver ofte besvaret forskelligt.

Jeg prøver at sende dem et brev. Det er nok en god ide.

/se