/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Kazza/fil-deling
Fra : steffen martin


Dato : 02-08-03 08:19

Hej NG

Der er megen snak om at Antipirat Gruppen overvåger Kazza
[fildelings-programmet] og nu vil gå efter de 'små fisk' der downloader
mindre portioner af musik osv.
Mit spørgsmål er hvor meget magt denne gruppe har overfor f.eks. Jesper der
sidder og downloader 3-10 sange pr. uge? Meldes det til politiet eller kan
de selv gå i retten med sagen? Er der nogen tidligere sager med små retsager
i denne stil?

--
mvh
Steffen
www.steffenmartin.dk



 
 
Kim Ludvigsen (02-08-2003)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 02-08-03 09:01

steffen martin wrote:

> Der er megen snak om at Antipirat Gruppen overvåger Kazza
> [fildelings-programmet] og nu vil gå efter de 'små fisk' der downloader
> mindre portioner af musik osv.
> Mit spørgsmål er hvor meget magt denne gruppe har overfor f.eks. Jesper der
> sidder og downloader 3-10 sange pr. uge? Meldes det til politiet eller kan
> de selv gå i retten med sagen? Er der nogen tidligere sager med små retsager
> i denne stil?

APG har meldt ud i dagspressen, at man i de helt små sager vil nøjes med
at sende en advarsel. Hvor APG vil sætte grænsen, må vi vente med at se
- reelt set kan de lægge sag an for en enkelt sang. Tidligere har APG
været fremme med sager, hvor kun få sange/spil/film var ulovligt
kopieret, men APG har siden skiftet advokat, og den nye advokat har
kritiseret den tidligere fremgangsmåde. Vi ved endnu ikke, om det får
nogen betydning for småfiskene.

Vær forøvrigt opmærksom på, at APG ikke kan se om Jesper henter to eller
fem sange om ugen. Det som APG kan se er, hvor mange sange Jesper har
liggende i sin dele-mappe og i mappen med delvist hentede filer. De kan
så få en ide om Jespers aktivitet ved at "besøge" ham mere end en gang.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Carsten Pedersen (02-08-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Pedersen


Dato : 02-08-03 14:31


"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev i en meddelelse
news:3F2B6FA9.1CD7@kimludvigsen.dk...
> steffen martin wrote:
>

KLIP

>
> Vær forøvrigt opmærksom på, at APG ikke kan se om Jesper henter to eller
> fem sange om ugen. Det som APG kan se er, hvor mange sange Jesper har
> liggende i sin dele-mappe og i mappen med delvist hentede filer. De kan
> så få en ide om Jespers aktivitet ved at "besøge" ham mere end en gang.
>
> --
> Mvh. Kim Ludvigsen

Det vil sige at hvis man som Pirat fjerner mp3 filerne fra downloadmappen
straks efter download, kan man være næsten 100% sikker på ikke at blive
opdaget?
Selvfølgelig vil det så slå ideen med Kazaa ihjel, hvis alle flytter deres
filer og ingen deler, og så er APG alligevel glade.

Carsten Pedersen



Kim Ludvigsen (02-08-2003)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 02-08-03 16:19

Carsten Pedersen wrote:

> Det vil sige at hvis man som Pirat fjerner mp3 filerne fra downloadmappen
> straks efter download, kan man være næsten 100% sikker på ikke at blive
> opdaget?

Risikoen er i hvert fald mindre. Så vidt jeg kan forstå, kan det godt
tage et stykke tid at få hentet et nummer, men det er nok værre med
film, spil og andre store filer.

Hertil kommer så det aspekt, som vi flere gange har diskuteret i denne
gruppe: Hvis APG selv begynder at tilbyde musik. Så hjælper det ikke at
flytte numrene fra downloadmappen. Men der er nu intet der tyder på, at
man har tænkt sig at benytte den metode, og hver gang vi kommer ind på
emnet går bølgerne højt, om hvorvidt APG overhovedet må gøre sådan
noget.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

kelds snabela ofir d~ (02-08-2003)
Kommentar
Fra : kelds snabela ofir d~


Dato : 02-08-03 16:46

On Sat, 02 Aug 2003 17:18:38 +0200, Kim Ludvigsen
<usenet@kimludvigsen.dk> wrote:


>
>Hertil kommer så det aspekt, som vi flere gange har diskuteret i denne
>gruppe: Hvis APG selv begynder at tilbyde musik. Så hjælper det ikke at
>flytte numrene fra downloadmappen. Men der er nu intet der tyder på, at
>man har tænkt sig at benytte den metode, og hver gang vi kommer ind på
>emnet går bølgerne højt, om hvorvidt APG overhovedet må gøre sådan
>noget.

Hvis det ikke er tilladt at stille sine lovlig kopierede filer til
rådighed for andre, kan AGP vil heller ikke gøre det (lovligt altså)?

KS

Kim Ludvigsen (02-08-2003)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 02-08-03 17:40

kelds snabela ofir dot dk wrote:
>
> On Sat, 02 Aug 2003 17:18:38 +0200, Kim Ludvigsen
>
> >Hertil kommer så det aspekt, som vi flere gange har diskuteret i denne
> >gruppe: Hvis APG selv begynder at tilbyde musik. Så hjælper det ikke at
> >flytte numrene fra downloadmappen. Men der er nu intet der tyder på, at
> >man har tænkt sig at benytte den metode, og hver gang vi kommer ind på
> >emnet går bølgerne højt, om hvorvidt APG overhovedet må gøre sådan
> >noget.
>
> Hvis det ikke er tilladt at stille sine lovlig kopierede filer til
> rådighed for andre, kan AGP vil heller ikke gøre det (lovligt altså)?

Undskyld, det var ikke for at starte en ny endeløs diskussion. Prøv evt.
at læse lidt tilbage i gruppen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Casper Bang (02-08-2003)
Kommentar
Fra : Casper Bang


Dato : 02-08-03 17:07


> Hvis det ikke er tilladt at stille sine lovlig kopierede filer til
> rådighed for andre, kan AGP vil heller ikke gøre det (lovligt altså)?

jo, det vil vel være lovligt så længe AGP får tilladelse fra de forskellige
kunstnere... Hvis de har tilladelsen er det ikke ulovligt det de gør.



Carsten Pedersen (03-08-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Pedersen


Dato : 03-08-03 09:28


"Casper Bang" <webmaster@secretsofwar.net> skrev i en meddelelse
news:bggnr1$shr$1@sunsite.dk...
>
> > Hvis det ikke er tilladt at stille sine lovlig kopierede filer til
> > rådighed for andre, kan AGP vil heller ikke gøre det (lovligt altså)?
>
> jo, det vil vel være lovligt så længe AGP får tilladelse fra de
forskellige
> kunstnere... Hvis de har tilladelsen er det ikke ulovligt det de gør.
>
>
Hvis de får tilladelse til at dele mp3-filer, kan man jo også downloade
numrene lovligt. Det er vel den manglende deletilladelse der gør at private
brugeres download er ulovligt.

Carsten Pedersen



Peter Hansson (03-08-2003)
Kommentar
Fra : Peter Hansson


Dato : 03-08-03 10:04


"Carsten Pedersen" <refreXXX@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3f2cc788$0$24616$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> Hvis de får tilladelse til at dele mp3-filer, kan man jo også downloade
> numrene lovligt. Det er vel den manglende deletilladelse der gør at
private
> brugeres download er ulovligt.
>
> Carsten Pedersen

En interpartes aftale mellem rettighedshaver og APG giver ikke automatisk
3.mand nogen ret. Agp´s evt. tilladelse fra rettighedshaver til at sætte
numre til deling på Kazaa flytter blot risikoen for et tab i forbindelse med
en 3.mands ulovlige downloading fra Agp til rettighedshaver.

PH



Ivar Madsen (03-08-2003)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 03-08-03 20:26

Casper Bang skrev Lørdag den 2. august 2003 18:07 i dk.videnskab.jura:

> jo, det vil vel være lovligt så længe AGP får tilladelse fra de forskellige
> kunstnere... Hvis de har tilladelsen er det ikke ulovligt det de gør.

Og så kan det heller ikke være ulovligt at hente det fra dem,,,

--
Med venlig hilsen Ivar Madsen

Der søger et link til gratis satelitbilder med hurtig opdatering efter bildet er
taget,,,

Kasper Christensen (04-08-2003)
Kommentar
Fra : Kasper Christensen


Dato : 04-08-03 20:58

> > Hvis det ikke er tilladt at stille sine lovlig kopierede filer til
> > rådighed for andre, kan AGP vil heller ikke gøre det (lovligt altså)?
>
> jo, det vil vel være lovligt så længe AGP får tilladelse fra de
forskellige
> kunstnere... Hvis de har tilladelsen er det ikke ulovligt det de gør.

De kan jo også bare have nogle filer på ca. 4 mb og kalde dem noget
forskelligt med musik. Når folk downloader dem gør de det i den tro at det
er den skrevede musikker og dermed har man downloadet i "ond" tro.



Per Christoffersen (05-08-2003)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 05-08-03 08:37


"Kasper Christensen" <news@REMOVEkasperc.dk> wrote in message
news:bgme04$28vc$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk...
> > > Hvis det ikke er tilladt at stille sine lovlig kopierede filer til
> > > rådighed for andre, kan AGP vil heller ikke gøre det (lovligt altså)?
> >
> > jo, det vil vel være lovligt så længe AGP får tilladelse fra de
> forskellige
> > kunstnere... Hvis de har tilladelsen er det ikke ulovligt det de gør.
>
> De kan jo også bare have nogle filer på ca. 4 mb og kalde dem noget
> forskelligt med musik. Når folk downloader dem gør de det i den tro at det
> er den skrevede musikker og dermed har man downloadet i "ond" tro.

Det får de ikke noget ud af.
Sager om brud på ophavsretten skal rejses af den krænkede part, og i dit
tænkte tilfælde vil der ikke være nogen krænket part.

De kunne selvfølgelig rejse en sag om forsøg på brud på ophavsretten (fordi
downloaderen rigtig har til hensigt at bryde loven, men bare ikke ved at han
er lokket i gyngen), og se om den går. Til gengæld ville de selv risikere en
anmeldelse for opfordring/medvirken til en forbrydelse, - næppe en
interessant vej at gå...

Og hvorfor skulle de bruge alle de anstrengelser på snedige løsninger, når
det nu er så (forholdsvis) nemt, at se hvad andre henter?

/Per



Thomas D (06-08-2003)
Kommentar
Fra : Thomas D


Dato : 06-08-03 21:00

Per Christoffersen wrote:
[klip]
> Og hvorfor skulle de bruge alle de anstrengelser på snedige
> løsninger, når det nu er så (forholdsvis) nemt, at se hvad andre
> henter?
>
> /Per

hmm hvordan er det nemt?
er det noget alle kan?
kunne jeg hvis jeg hentede og installerede kazaa se hvad andre brugere på
kazaa er igang med at hente?

--
Med venlig hilsen
Thomas D
http://tdn.peps.dk
Musikere tjener penge på ulovligt kopieret software.



Kim Ludvigsen (06-08-2003)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 06-08-03 21:24

Thomas D wrote:
>
> hmm hvordan er det nemt?

Man skal blot installere programmet og så søge efter nogle numre, for
eksempel med danske kunstnere som Kim Larsen. Finder man et nummer med
Kim Larsen, downloader man det, og man kan så se IP-adressen på den, som
har det liggende.

> er det noget alle kan?

Ja.

> kunne jeg hvis jeg hentede og installerede kazaa se hvad andre brugere på
> kazaa er igang med at hente?

Ja, for det er ikke kun muligt at se, hvad andre har liggende i
dele-mappen, man kan også se, hvilke numre, de er ved at hente. De
fleste fildelingsprogrammer er så smarte, at de ikke behøver at hente en
fil et enkelt sted, de kan hente smådele af den forskellige steder. Det
kan være en fordel, fordi man dermed kan hente filen hurtigere. Ulempen
er, at hvis en gut har de første 30 sekunder liggende af et nummer med
Kim Larsen, så kan de 30 sekunder hentes og IP-adressen aflæses.

FUT news:dk.edb.internet, da dette ikke har meget med jura at gøre.
FUT'en betyder, at svar på dette indlæg havner i internet-gruppen, hvor
debatten om de tekniske aspekter så kan fortsætte.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Thomas D (06-08-2003)
Kommentar
Fra : Thomas D


Dato : 06-08-03 21:33

Kim Ludvigsen wrote:
>> kunne jeg hvis jeg hentede og installerede kazaa se hvad andre
>> brugere på kazaa er igang med at hente?
>
> Ja, for det er ikke kun muligt at se, hvad andre har liggende i
> dele-mappen, man kan også se, hvilke numre, de er ved at hente. De
> fleste fildelingsprogrammer er så smarte, at de ikke behøver at hente
> en fil et enkelt sted, de kan hente smådele af den forskellige
> steder. Det kan være en fordel, fordi man dermed kan hente filen
> hurtigere. Ulempen er, at hvis en gut har de første 30 sekunder
> liggende af et nummer med
> Kim Larsen, så kan de 30 sekunder hentes og IP-adressen aflæses.

Hmm...
Vil en brøkdel (på fx 30sek) af en sang være nok til at man krænker
copyright?
Hvis ja, hvor meget skal der så til?
Eks.: Der hentes 1 byte af en kunstværk. Vil dette være ulovligt? Det er 8
bits der er blevet kopieret. Altså ét tegn.
Der vil (hvis jeg så har forstået det rigtigt) nu ligge en fil med navnet
fx. "Kim Larsen - Jutlandia.mp3" som indeholder ét tegn fx. "ÿ" eller "I".
Vil dette være ulovligt?
(De to tegn er ikke helt tilfældige)


> FUT news:dk.edb.internet, da dette ikke har meget med jura at gøre.

Overskrevet, da jeg mener at mit svar har noget med jura at gøre.


--
Med venlig hilsen
Thomas D
http://tdn.peps.dk
Musikere tjener penge på ulovligt kopieret software.



Peter G C (02-08-2003)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 02-08-03 09:04

In news:3f2b65d9$0$19350$ba624c82@nntp05.dk.telia.net,
steffen martin <steffen@XXXsteffenmartin.dk> typed:

[klip]

> Mit spørgsmål er hvor meget magt denne gruppe har overfor f.eks.
> Jesper der sidder og downloader 3-10 sange pr. uge? Meldes det til
> politiet eller kan de selv gå i retten med sagen? Er der nogen
> tidligere sager med små retsager i denne stil?

Sagerne ryger ikke til politiet. Det er alene et civilretligt krav om
erstatning. Der er tidligere afsagt domme om spørgsmålet.

/Peter

--
http://www.grauslund.com



steffen martin (02-08-2003)
Kommentar
Fra : steffen martin


Dato : 02-08-03 10:11



"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse
news:bgfs01$ti$3@sunsite.dk...
> In news:3f2b65d9$0$19350$ba624c82@nntp05.dk.telia.net,
> steffen martin <steffen@XXXsteffenmartin.dk> typed:
>
> [klip]
>
> > Mit spørgsmål er hvor meget magt denne gruppe har overfor f.eks.
> > Jesper der sidder og downloader 3-10 sange pr. uge? Meldes det til
> > politiet eller kan de selv gå i retten med sagen? Er der nogen
> > tidligere sager med små retsager i denne stil?
>
> Sagerne ryger ikke til politiet. Det er alene et civilretligt krav om
> erstatning. Der er tidligere afsagt domme om spørgsmålet.
>
> /Peter

Evt. link til dommene?

vh
Steffen



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408885
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste