Rykker, incasso mm!
Fra : Ukendt

Dato : 01-08-03 08:54

Hej NG!

Jeghar her på det sidste læst en del indlæg omkring rykkergebyrer og
incassosager,
men har ikke rigtig kunde finde et svar på mit spørgsmål, så jeg prøver
selv!

Jeg mindes at have læst, at en kreditor må udsende 3 rykkerskrivelser med
min 10 dages mellemrum og med et rykkergebyr på max kr. 100,-. Samt at der
kun må udsendes en rykker, til trods for at man har mere en et udestående
med kreditor!

Er det mig der husker meget dårligt, eller..?
Meget gerne relevante henvisninger!

Sagen er den, at jeg for en ven, har oprettet to mobilabonnementer hos
Telia. Desværre har min åbenbart "glemt" at betale et par regninger. Så nu
har modtaget to breve fra et incasso firma om at jeg skylder Telia nogle
penge.
Selvom det drejer sig om to abonnementer, mener jeg at Telia kun kan sende
mig samlet til incasso. Rykkergebyrene ovestiger nu det reelt skyldige
beløb, fordi der er kommet rykkergebyre oveni for hvert skyldigt beløb.
Er de virkelig i deres gode ret til det?

Med venlig hilsen

Helmut Lotti

Fra : Devast8or, work

Dato : 01-08-03 09:27

"Helmut Lotti" <HelmutL(SnabelA)ofir(Prik)dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> beløb, fordi der er kommet rykkergebyre oveni for hvert skyldigt beløb.
> Er de virkelig i deres gode ret til det?

Fuldkommen ujuridisk, men tjek lige at det rent faktisk er et beløb Telia
har et karv på (dvs. noget din ven ikke har betalt). Jeg har selv fået en
stak rykkere fra dem (21 inden for én uge mener jeg det var), længe efter
jeg havde lukket mit abonnement hos dem (og jeg skyldte dem intet). Bare et
godt råd ;)

Devast8or

Fra : Ukendt

Dato : 01-08-03 09:19

"Devast8or, work" <invalid@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg havde lukket mit abonnement hos dem (og jeg skyldte dem intet). Bare

Tak!
Jeg har også kontaktet incasso firmaet for at få udspecificeret hvad Telia
mener jeg skylder dem!
Så må jeg bare vente på at det kommer med posten.
Jeg ville bare gerne være forberedt på alle eventualliteter!

Med venlig hilsen

Helmut Lotti

Fra : Karsten Kryger Hanse~

Dato : 01-08-03 09:49

> [...]
> med kreditor!
>
> Er det mig der husker meget dårligt, eller..?

Det er renteloven du skal have fat i.

http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20020074329-REGL - paragraf 9b

Lidt mere tilgængelig udgave:
http://www.fi.dk/ret/betaling/forsinketbetaling/rykker/ og
http://shorterlink.com/?L9DRZM (side 32)

Fra : Ukendt

Dato : 01-08-03 09:58

"Karsten Kryger Hansen" <karstenkryger@hotmailABC.com> skrev i en meddelelse
> Det er renteloven du skal have fat i.

> [...]

Mange tak for det!
Så vidt jeg kan læse mig frem til, så må der opkræves et incassogebyr på max
kr. 100,-!
Er det af kreditor eller af incassofirmaet.
På de to skrivelser jeg har modtaget fra incassofirmaet kræver de selv et
gebyr på henholdsvis kr. 150,- og og kr 250,-!
Må de gerne det?

Med venlig hilsen

Helmut Lotti

Fra : Lawman

Dato : 01-08-03 10:31

Helmut Lotti wrote:
> [...]
> På de to skrivelser jeg har modtaget fra incassofirmaet kræver de selv et
> gebyr på henholdsvis kr. 150,- og og kr 250,-!

Udgangspunktet er, du ved hver af de tre rykkerskrivelse må afkræves et
gebyr på højst 100. Reglen gælder, uanset om det er fordringshaveren
selv, der afsender rykkerskrivelsen, eller om dette er overladt til
andre - f.eks. et inkassobureau eller en advokat. Loven giver dig et
retskrav på tre rykkerskrivelser inden der foretages nogen som helst
udenretlige skridt (incasso) til opkrævning af det skyldte beløb. Når
Incasso kan indledes kan afkræves et gebyr på højst 100 kr.
(incassogebyret) og herefter kan du ikke afkræves mere. Dvs. ialt 400
kr. hverken mere eller mindre. Disse 400 kr. kan afkræves for hvert
misligholdte skyldforhold, hvis ikke skyldforholdene med rimelighed bør
betragtes under et (Læs mit andet indslag)

Fra : Ukendt

Dato : 01-08-03 11:01

"Lawman" <wold@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> misligholdte skyldforhold, hvis ikke skyldforholdene med rimelighed bør
> betragtes under et (Læs mit andet indslag)

Hej Lawman!
Mange tak for de gode svar!
På de breve jeg har modtaget fra incassofirmaet, er der angivet at skylder
Telia kr. 500,- plus det de kalder salær på kr. 250,-!
Men hvis jeg har forstået dig ret, så må incassofirmaet kun kræve kr.
100,-!?

Jeg er godt klar over, at jeg ikke kan slippe for at betale til Telia. Men
størstedelen af de penge de vil have er gebyre og det er dem jeg gerne af
med, hvis de ikke har værret i deres gode ret til at kræve dem!

Med venlig hilsen

Helmut Lotti

Fra : Peter G C

Dato : 01-08-03 18:05

In news:3f2a335d$0$6807$ba624c82@nntp02.dk.telia.net,
Lawman <wold@stofanet.dk> typed:

[klip]

> [...]
> selv, der afsender rykkerskrivelsen, eller om dette er overladt til
> andre - f.eks. et inkassobureau eller en advokat.

Enig.

> Loven giver dig et
> retskrav på tre rykkerskrivelser inden der foretages nogen som helst
> udenretlige skridt (incasso) til opkrævning af det skyldte beløb.

Det er *ikke* rigtigt. Én påmindelse med oplysninger om, at manglende
betaling vil medføre inkasso er nok.

[klip]

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Sandman

Dato : 02-08-03 10:33

On Fri, 1 Aug 2003 19:05:26 +0200, "Peter G C"
<pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

>Det er *ikke* rigtigt. Én påmindelse med oplysninger om, at manglende
>betaling vil medføre inkasso er nok.
>

>/Peter

Kan du definere ovenstående? Mener du, at kreditor skal sende min. 1
rykker før fremmedinkasso?

/Sandman

Fra : Peter G C

Dato : 02-08-03 12:16

In news:l61niv895n5qlor2se9ef1bfl4nhcnfurt@4ax.com,
Sandman <dksandman@hotmail.dk> typed:

[klip]

> Kan du definere ovenstående?

Det fremgår jo direkte af LBK Nr. 743 af 04/09/2002 § 3 som findes på
retsinfo.dk - se de øvrige indlæg i denne tråd.

> Mener du, at kreditor skal sende min. 1 rykker før fremmedinkasso?

- ja, *hvis* kreditor vil ha' dækket sine inkassoomkostninger. Jeg råder
alle "mine" kreditorer til at sende en meddelse der er i overensstemmelse
med § 3 forinden sagen sendes til inkasso hos mig.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Sandman

Dato : 02-08-03 14:07

On Sat, 2 Aug 2003 13:15:40 +0200, "Peter G C"
> [...]

>Det fremgår jo direkte af LBK Nr. 743 af 04/09/2002 § 3 som findes på
>retsinfo.dk - se de øvrige indlæg i denne tråd.

i den står kun angivet fra hvilket tidspunkt, der kan beregnes renter?

>- ja, *hvis* kreditor vil ha' dækket sine inkassoomkostninger. Jeg råder
>alle "mine" kreditorer til at sende en meddelse der er i overensstemmelse
>med § 3 forinden sagen sendes til inkasso hos mig.

Det er jeg ikke enig i. Der står intet i renteloven om antallet af
rykkerskrivelser som _skal_ sendes, før restancen kan overgives til
retslig inkasso. Der står derimod i inkassoloven §10, at debitor skal
have en 10 dages varsel før yderligere omkostninger må pålignes. Denne
skrivelse har du ret i, at kreditor selv kan fremsende som en del af
en rykkerskrivelse, men det er ikke noget krav. Denne påkravsskrivelse
kan du som advokat også fremsende for kreditor, og dermed har debitor
intet krav på at få 1 rykker fra kreditor selv (får han så bare fra
advokaten)

/Sandman

Fra : Peter G C

Dato : 02-08-03 15:44

In news:lednivcqohunsp4t847ll40i2gjr1hvv79@4ax.com,
Sandman <dksandman@hotmail.dk> typed:

[klip]

> i den står kun angivet fra hvilket tidspunkt, der kan beregnes renter?

Det har du ret - det er den forkerte bestemmelse jeg har fat i. Beklager. Se
i stedet BEK nr 601 af 12/07/2002 § 3, stk. 1.

> Det er jeg ikke enig i. Der står intet i renteloven om antallet af
> rykkerskrivelser som _skal_ sendes, før restancen kan overgives til
> retslig inkasso.

Hvis du kigger i BEK nr 601 af 12/07/2002 § 3, stk. 1 kan man se, at der
skal sendes én skrivelse til debitor enten af kreditor selv, en advokat
eller af en "inkassogut" inden man kan kræve inkassoomkostninger.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Daniel S.

Dato : 01-08-03 11:04

"Helmut Lotti" <HelmutL(SnabelA)ofir(Prik)dk> wrote in message

> [...]
> På de to skrivelser jeg har modtaget fra incassofirmaet kræver de selv et
> gebyr på henholdsvis kr. 150,- og og kr 250,-!

Det ser sådan ud, ja. Inkassofirmaet kan kræve deres inkasso-omkostninger
dækket. Størrelsen kan ses her:
http://147.29.40.90/DELFIN/HTML/B2002/0060105.htm

Hvis fordringen er op til 1000 kr, så kan de kræve 300 kr. i
inkasso-omkostninger. Det vil sige at der samlet *kan* opkræves disse
gebyrer/omkostninger:

3x 100 kr. rykkergebyrer (opkræves af Telia)
100 kr. inkassogebyr ved overdragelse til inkasso (opkræves af Telia)
300 kr. inkasso-omkostninger (opkræves af inkassofirmaet)

Så i alt kan det komme op på 700 kr. udover det skyldige beløb. Hvis de
sender sagen til retten, så bliver det endnu dyrere.

Men skriv et brev til inkassofirmaet, hvor du beder dem specificere hvad
Telia mener du skylder dem. For de har vist ikke altid styr på det.

/Daniel

Fra : Lawman

Dato : 01-08-03 12:00

Daniel S. wrote:
> [...]
>
> Men skriv et brev til inkassofirmaet, hvor du beder dem specificere hvad
> Telia mener du skylder dem. For de har vist ikke altid styr på det.

Ups, der var lige en bekendtgørelse jeg har overset, og må give dig ret
i, at der yderligere kan kræves et nærmere bestemt beløb for såkaldte
incassosalærer.
MEN bekendgørelsens betingelser må dog være opfyldt førend dette beløb
kan kræves:

LBK Nr. 743 af 04/09/2002
§ 3. Har fordringshaveren anmodet en anden om at inddrive fordringen på
sine vegne, kan fordringshaveren kræve betaling af skyldneren for det
hermed forbundne rimelige salærkrav. Dette gælder dog kun, hvis der
forinden er sendt en rykkerskrivelse til skyldneren med angivelse af, at
manglende betaling inden en frist på mindst 10 dage fra afsendelsen af
rykkerskrivelsen vil kunne medføre, at der pålægges yderligere
inddrivelsesomkostninger, og det i øvrigt har været relevant at anmode
den pågældende inkassator om at inddrive fordringen.

Stk. 2. Det i stk. 1, 1. pkt., nævnte betalingskrav kan ikke
overstige det beløb, som er fastsat i bekendtgørelsens bilag 1.

Helmut Lotti skal altså undersøge, om han har modtaget en
rykkerskrivelse, der opfylder nævnte krav (hvilket den givetvis gør).
Desuden kan man diskutere om et rimeligt salærkrav (der højst må udgøre
300) omfatter den minimale arbejdsbyrde det er at sende et brev, hvori
der kræves betaling af det skyldige beløb. De
indrivelsesforanstaltninger der kan kræves betalt ud over de 400 kr. må
omfatte noget andet og mere en ren brevudveksling. Ellers har man ved
bekendtgørelsen fraveget rentelovens hovedregel, hvilket man næppe har
hjemmel til.

mvh Lawman

Fra : Lawman

Dato : 01-08-03 12:10

Lawman wrote:

> [...]
> omfatte noget andet og mere en ren brevudveksling. Ellers har man ved
> bekendtgørelsen fraveget rentelovens hovedregel, hvilket man næppe har

Man må desuden huske på at renteloven fastlår, at fordringshaveren kun
er berettiget til at sende det skyldige beløb til incasso, efter han har
fremsendt TRE (3) rykkerskrivelser, hvorefter der i den sidste
rykkeskrivelse skal stå, at der vil ske incasso, hvis beløbet ikke
betales inden 10 dage.
Først herefter kan Incassosalærkravet komme på tale.

Mvh Lawman

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 01-08-03 13:35

In <3f2a4a8a$0$6827$ba624c82@nntp02.dk.telia.net> Lawman <wold@stofanet.dk> writes:

>Man må desuden huske på at renteloven fastlår, at fordringshaveren kun
>er berettiget til at sende det skyldige beløb til incasso, efter han har
>fremsendt TRE (3) rykkerskrivelser

Du tager fejl.
Hvor staar det i renteloven ? Det er da max. tre rykkere, ikke min. tre
rykkere.

Fra : Lawman

Dato : 01-08-03 14:17

<wold@stofanet.dk> writes:

> Du tager fejl.
> Hvor staar det i renteloven ? Det er da max. tre rykkere, ikke min. tre
> rykkere.

Du har ret. Jeg var lidt for hurtig på aftrækkeren ved første gennemlæsning
af loven. Man kan sende det skyldige beløb til incasso allerede efter første
rykkerskrivelse, MEN denne rykkerskrivelse skal opfylde den nævnte
bekendtgørelses betingelser, før fordringshaveren kan sende incassofirmaets
salærkrav videre til forbrugeren, dvs. med mindre dette sker, vil man derfor
stadig højst være forpligtet til at betale 400 kr.
Jeg beklager fejlen

/Lawman

Fra : Peter G C

Dato : 02-08-03 07:13

In news:3f2a485a$0$6827$ba624c82@nntp02.dk.telia.net,
> [...]

> ret
> i, at der yderligere kan kræves et nærmere bestemt beløb for såkaldte

Yes - inkasso er blevet lidt mere kompliceret

Der sondres mellem egeninkasso og fremmedinkasso - og indenretlig og
udenretlige inkasso.

> [...]
>
> Stk. 2. Det i stk. 1, 1. pkt., nævnte betalingskrav kan ikke
> overstige det beløb, som er fastsat i bekendtgørelsens bilag 1.

Meget vigtig bestemmelse.

[klip]

> Desuden kan man diskutere om et rimeligt salærkrav (der højst må
> udgøre 300) omfatter den minimale arbejdsbyrde det er at sende et
> brev, hvori
> der kræves betaling af det skyldige beløb.

Det kan næppe diskuteres - de salærer der er fastsat er alt for lave for
adv-inkasso.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Lawman

Dato : 02-08-03 08:19

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message
> [...]
>
> Meget vigtig bestemmelse.
>
> [klip]

> Det kan næppe diskuteres - de salærer der er fastsat er alt for lave for

Hold da op med det der adv-inkasso. Det er sgu den snollede advokat
sekretær, der printer et færdiglavet dokument ud, og sender det.

/Lawman-

Fra : Peter G C

Dato : 02-08-03 08:58

In news:3f2b6610$0$26597$ba624c82@nntp04.dk.telia.net,
Lawman <wold@stofanet.dk> typed:

[klip]

Du bedes venligst klippe den tekst væk, som du ikke svarer på.

> Hold da op med det der adv-inkasso. Det er sgu den snollede advokat
> sekretær, der printer et færdiglavet dokument ud, og sender det.

Mine kolleger er ikke snollede og laver et godt stykke arbejde. Hvem der så
konkret laver inkassoarbejdet er en konkret vurdering - der er altid en
jurist på sagen.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Lawman

Dato : 01-08-03 10:12

Helmut Lotti wrote:
> [...]
> beløb, fordi der er kommet rykkergebyre oveni for hvert skyldigt beløb.
> Er de virkelig i deres gode ret til det?

Der er ingen tvivl om, at du bærer risikoen får at din ven ikke betaler
regningen hvis abonnementet står i dit navn, dvs. det er dig der
misligholder aftalen. Det tror jeg heller ikke vi er uenige om, og dit
spørgsmål går vistnok også snarere på, om Telia er berettiget til at
betragte de to abonnementer som to forskellige skyldforhold. Efter de
ulovbestemte regler om pengeskyld, er de helt klart berettiget hertil.
Spørgsmålet er, om disse regler er fraveget ved renteloven. Så lad os
lige se efter i loven (Rentelovens § 9 b):

§ 9 b. For rykkerskrivelser vedrørende fordringer kan
fordringshaveren kræve et gebyr, jf. stk. 2, såfremt skrivelsen er
fremsendt med rimelig grund (rykkergebyr). Fordringshaveren kan
endvidere kræve et gebyr, jf. stk. 3, for at anmode en anden om at
inddrive fordringen på fordringshaverens vegne, såfremt dette er sket
med rimelig grund (inkassogebyr).

Stk. 2. Der kan kræves et rykkergebyr på højst 100 kr. inkl. moms
for hver rykkerskrivelse, dog højst for 3 skrivelser vedrørende samme
ydelse. Har skyldneren inden for en sammenhængende periode til stadighed
været i restance vedrørende samme skyldforhold, kan der uanset 1. pkt.
højst kræves rykkergebyr for 3 skrivelser vedrørende restancerne i den
pågældende periode. Der kan kun kræves gebyr for rykkerskrivelser, som
er sendt med mindst 10 dages mellemrum.

Stk. 3. Der kan kræves et inkassogebyr på højst 100 kr. inkl. moms.

Det afgørende for din sag er de tre første linier i paragrafen:
"for rykkerskrivelser vedrørende fordringer kan fordringshaveren kræve
et gebyr, jf. stk. 2, såfremt skrivelsen er fremsendt med rimelig grund
(rykkergebyr)".
Fordringshaveren skal altså tilrettelægge rykkerproceduren på en sådan
måde, at der ikke påføres skyldneren unødige udgifter, bl.a. således, at
fordringshaveren i rimeligt omfang søger at samle flere forfaldne
fordringer mod skyldneren i samme rykkerskrivelse.
I dit tilfælde må man sige, at da begge de misligholdte abonnementer har
en sådan lighed og endda forfalder på samme tidspunkt, da har man ikke
haft rimelig grund til at fremsende rykkerskrivelser for hvert
skyldforhold. Det skal bemærkes, at dette ikke er min egen
hjemmestrikkede fortolkning, men den samme som den der kan læses i
karnovs bemærkninger til loven.

Du må dog huske på, at der er tale om konkret vurdering, og du kan have
udeladt oplysninger, som kunne få den betydning, at vurderingen faldt
anderledes ud. Der er altså ikke tale om, at man altid har krav på, at
alle misligholdte skyldforhold skal betragtes under et. Du kan heller
ikke tage § 9 b, stk. 2, 2. pkt. til indtægt for dette synspunkt.

Denne regel har betydning ved pengelån og andre løbende kontraktforhold
med ydelser, der forfalder regelmæssigt. Hvis skyldneren f.eks. ikke
betaler maj måneds ydelse, men betaler den fastsatte ydelse de følgende
måneder, dog uden at berigtige restancen, kan kreditor ikke betragte den
ydelse, der betales af forbrugeren i juni måned, som maj måneds ydelse,
således at skyldneren kommer i restance med juni måneds ydelse, og så
fremdeles. Bestemmelsen indebærer således, at kreditor i en sådan
situation ikke kan sende 3 gebyrbelagte rykkerskrivelser vedrørende maj
måneds ydelse og derefter yderligere 3 vedrørende juni måneds ydelse
osv. (Citatet er taget fra karnovs lovsamling ved bemærkninger til
rentelovens § 9 b, stk. 2, 2. pkt.).

mvh Lawman

Fra : Peter G C

Dato : 01-08-03 18:08

In news:3f2a2eec$0$7822$ba624c82@nntp03.dk.telia.net,
Lawman <wold@stofanet.dk> typed:

- velkommen til, Lawman. Vi trænger til endnu en lov-mand - vi er i
underskud

[klip]

> Der er ingen tvivl om, at du bærer risikoen får at din ven ikke
> betaler regningen hvis abonnementet står i dit navn, dvs. det er dig
> der misligholder aftalen.

Det er ikke rigtigt. Spørgeren hæfter jo for betaling - han bærer ikke
risikoen for betaling.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Lawman

Dato : 02-08-03 08:11

Nu tager du lige en slapper Peter

Vi er enige om at spørgeren hæfter for betalingen da han netop har
forpligtet sig hertil ifølge aftalen. Men det er vanvittigt at besvare
spørgsmålet "om man er i misligholdelse med en pengeydelse", ved blot at
henvise til, at der hæftes for beløbet. Der er f.eks. ikke tale om
misligholdelse, hvis ikke-opfyldelsen af betalingsforpligtelsen, beror på
omstændigheder som pengekreditor bærer risikoen for !!!.
En betalingspligt opfyldes, når beløbet er kommet frem til pengekreditor,
jf. GBL § 3 og debitor bærer forsendelses- og forsinkelsesrisikoen frem til
betalingsstedet.. Eftersom det var aftalt mellem spørgeren og hans ven, at
vennen skulle foretage betalingerne, kunne forholdet sagtens havde udviklet
sig således, at al skyld var betalt til tiden. Men vennen betalte ikke, dvs.
beløbet kom aldrig frem, hvilket debitor må bære risikoen, hvorved han
kommer i misligholdelses med det skyldige beløb.
Efter min mening er det en klar fejl, hvis mellemregningen mht.
risikospørgsmålet ikke foretages.

Desuden kunne du godt have læst mine øvrige indlæg inden du kom med dine
svar, idet jeg har trukket en af mine påstande tilbage, nemlig den om at man
har krav på tre rykkerskrivelser, før incasso kan indledes.

/Lawman

Fra : Peter G C

Dato : 02-08-03 09:03

In news:3f2b6485$0$26622$ba624c82@nntp04.dk.telia.net,
Lawman <wold@stofanet.dk> typed:
> Nu tager du lige en slapper Peter

Jeg er meget afslappet - det er jo blot en debat og ikke en domsforhandling

> Efter min mening er det en klar fejl, hvis mellemregningen mht.
> risikospørgsmålet ikke foretages.

Klar fejl - ok. Det afhænger i høj grad af, hvilken synsvinkel du har på
sagen.

> [...]
> dine svar, idet jeg har trukket en af mine påstande tilbage, nemlig
> den om at man har krav på tre rykkerskrivelser, før incasso kan

Små slag - der er ingen grund til at fare i blækhuset bare fordi vi ikke er
helt enige, vel? Sædvanligvis er debatten i dette forum rimelig sober.

> /Lawman

- hvor studerer du, og hvor langt er du?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Lawman

Dato : 02-08-03 12:57

Først vil jeg beklage, at jeg sendte mit indlæg ind 3 gange, det var ikke
med vilje, men min browser begyndte at opføre sig helt tosset.

Dernæst vil jeg desuden beklage hvis jeg i mine svar virkede en smule studs,
men da jeg skrev de pågældende indlæg var jeg lige kommet hjem fra
natarbejde, og jeg havde ikke haft andet end åndsvage kunder. Det skal
selvfølgelig ikke gå ud over denne diskussions gruppe.

Jeg mener stadig, at man bør overveje risikospørgsmålet, men ved moden
eftertanke, kan jeg godt se, at argumentet er langt mere teoretisk end
praktisk.

Mht. omkostningerne ved adv-inkasso, ja så ved jeg i virkeligheden ikke,
hvad jeg snakker om. Det jeg skrev beror nok i højere gra på den almindelige
fordom over for advokater som dog i nogen grad bekræftes af diverse
forbrugerprogrammer og forlæseres skrækhistorier fra den virkelige verden.

Desuden kan jeg sige, at jeg læser på Århus universitet, og lige nu er jeg
begyndt at forberede mig til den store formueretseksamen på 3. år, som jeg
har udskudt et halvt år.

mvh

/Lawman

Fra : Peter G C

Dato : 02-08-03 15:49

In news:3f2ba70d$0$26582$ba624c82@nntp04.dk.telia.net,
> [...]

> fra natarbejde, og jeg havde ikke haft andet end åndsvage kunder. Det
> skal selvfølgelig ikke gå ud over denne diskussions gruppe.

ok

> Jeg mener stadig, at man bør overveje risikospørgsmålet, men ved moden
> eftertanke, kan jeg godt se, at argumentet er langt mere teoretisk end
> praktisk.

Risikoovervejelser er altid, efter min mening, sidste skud i bøssen - også
til eksamen.

> [...]
> den almindelige fordom over for advokater som dog i nogen grad
> bekræftes af diverse forbrugerprogrammer og forlæseres skrækhistorier

Du burde se om du ikke kunne få dig set studenterjob, som kan få dig på
andre tanker

> Desuden kan jeg sige, at jeg læser på Århus universitet, og lige nu
> er jeg begyndt at forberede mig til den store formueretseksamen på 3.
> år, som jeg har udskudt et halvt år.

God fornøjelse Uha det bliver man så klog af - og det var positivt ment!

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Lawman