told
Fra : Joachim Schmeling

Dato : 31-07-03 21:49

Skal der betales told af vare importeret fra et ikke EU land...hvis det
drejer sig om computer udstyr, nærmere CPUer?

Fra : Martin Andersen

Dato : 31-07-03 22:29

Joachim Schmeling wrote:

> Skal der betales told af vare importeret fra et ikke EU land...hvis det
> drejer sig om computer udstyr, nærmere CPUer?

Er det privat eller virksomhed ?
For private skal der betales tols og moms. Jeg kender ikke
reglerne for virksomheder.

http://www.erhverv.toldskat.dk/
obj.asp?o_id=137524&ov_id=200275&i=4&top=137519&action=open#i137524

Martin.

Fra : Joachim Schmeling

Dato : 31-07-03 23:21

"Martin Andersen" <martin@al-data.dk> wrote in message
> Er det privat eller virksomhed ?
> For private skal der betales tols og moms. Jeg kender ikke
> reglerne for virksomheder.

Jeg har godt nok virksomhed, men opdagede for sent at jeg skulle være import
registreret for at
lade varekøbet gå ind i virksomheden. D.v.s. at det er et privat køb.
Mine cpu'er er katagoriseret som "Sammensatte Elektroniske Komponenter" og
jeg overvejede
om der ikke var en anden varegruppe der beskriver produktet bedere (læs
mindre told ).
Jeg ringede til told og skat i regionen og en medarbejder fortalte at
PC-udstyr havde nul i told men hun var ikke sikker,
en anden ansat kunne ikke huske noget. En tredie i export afdelingen
fortalte at edb-udstyr ud af landet vistnok ikke var toldfri.

Jeg har også prøvet at bladre varegruppe igennem på
http://tarif.toldskat.dk men det er mildest talt et håbløst webinterface.
Derfor kunne det jo være fint hvis der var en der viste om der var
alternative varegrupper til cpu'er.

Fra : Carsten Holck

Dato : 01-08-03 07:53

Joachim Schmeling wrote:
> [...]
> webinterface. Derfor kunne det jo være fint hvis der var en der viste
> om der var alternative varegrupper til cpu'er.

prøv vita.toldskat.dk, men du skal huske på at der "tales toldsk" og det er
et andet sprog en du normalt andvender

Hvis det er 8473.30.10.90 er toldsatsen 0.00 % , og så er det jo godtnok,

8473: Dele og tilbehør (undtagen beskyttelsesovertræk, transportkasser o.
lign.), som udelukkende eller hovedsagelig anvendes til maskiner og
apparater henhørende under pos. 8469-8472

8473.30.00 00 -Dele og tilbehør til maskiner henhørende under pos.
8471

8473.30.10 00 --Sammensatte elektroniske komponenter

8473.30.10 90 ---Andre varer

8471: Automatiske databehandlingsmaskiner og enheder dertil; magnetiske og
optiske læsere, maskiner til overførsel af data til datamedier i kodet form
samt maskiner til bearbejdning af sådanne data, ikke andetsteds tariferet

Carsten Holck

Malling Support ApS, Vesterbygade 14, DK-9520 Skørping, Denmark
Tel.: +45 9833 9688 Fax.: +45 9833 9687

begin 666 e.GIF
M1TE&.#EA" `(`(#_`,# P ```"'Y! $`````+ `````(``@`0 ('A(^IR^U=
#```[
`
end

begin 666 f.GIF
M1TE&.#EA" `(`(#_``#_`,# P"'Y! $```$`+ `````(``@`0 (/#(ZA9[K0
+''-OR72IP:$``#L`
`
end

Fra : Joachim Schmeling

Dato : 01-08-03 10:55

"Carsten Holck" <cholck@malling.com> wrote in message
> prøv vita.toldskat.dk, men du skal huske på at der "tales toldsk" og det
er
> et andet sprog en du normalt andvender

Det var bedere ..tak for det.

Fra : Lars Helmer Andersen

Dato : 01-08-03 07:56

> [...]
> http://tarif.toldskat.dk men det er mildest talt et håbløst webinterface.
> Derfor kunne det jo være fint hvis der var en der viste om der var

Hardware er toldfrit, du skal dog stadigt betale moms.

Husk at forud udfylde (Hedder det det ?) import blanketten og aflever den,
så undgår du Postdanmark gebyret.

MVH
Lars Helmer Andersen