Kopiere en kopi
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 31-07-03 21:25

Jeg har lånt nogle CDer på biblioteket og kopieret dem ind på min pc
i MP3 format. Så langt så godt.

Må jeg lave en normal audio cd ud af de kopierede MP3 filer ? (kun
til eget brug naturligvis).

Må jeg "flytte" MP3 filerne over på en datacd og gemme dem der
istedet for på pcen ?

Nerd is a word only used by those who can’t pronounce ’Intellectual’.
- http://query.dk/permlink.php?link=1058129898

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 31-07-03 21:27

Henrik Stidsen <nospamforme@hs235.dk> skrev:

> Jeg har lånt nogle CDer på biblioteket og kopieret dem ind på min pc
> i MP3 format. Så langt så godt.
>
> Må jeg lave en normal audio cd ud af de kopierede MP3 filer ? (kun
> til eget brug naturligvis).

Ja.

> Må jeg "flytte" MP3 filerne over på en datacd og gemme dem der
> istedet for på pcen ?

Ja.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Reino Andersen

Dato : 31-07-03 22:09

Morten Bjergstrøm skrev:

> Ja.

Siden hvornår er det blevet tilladt at kopiere en kopi?

--
Reino

Fra : Allan Olesen

Dato : 31-07-03 22:30

"Reino Andersen" <reino@get2net.dk> wrote:

>Siden hvornår er det blevet tilladt at kopiere en kopi?

Strengt taget siger loven jo, at man maa fremstille enkelte
eksemplarer til privat brug. Bemaerk flertal.

Det virker ikke indlysende, at det skulle have betydning,
hvorvidt en fremstilling af to eksemplarer til eget brug rent
teknisk sker ved, at man foerst kopierer originalen og derefter
kopierer kopien, eller om den sker ved, at man kopierer
originalen to gange.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Jesper Brock

Dato : 31-07-03 23:14

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> wrote in message
> [...]
> teknisk sker ved, at man foerst kopierer originalen og derefter
> kopierer kopien, eller om den sker ved, at man kopierer

Der er en væsentlig forskel (men jeg er enig i, at den ikke altid virker
100% indlysende).

Loven taler om at kopien skal fremstilles fra et lovligt digitalt grundlag.

En kopi er ikke et lovligt grundlag - og må derfor ikke kopieres.

--
/Jesper Brock
Journalist, www.budstikken.com (Fredericia-udgaven)

(NB! Indlæg på usenet udtrykker udelukkende min personlige holdning, og har
ingen relation til min ansættelse hos "Budstikken"-koncernen)

Fra : Henning Makholm

Dato : 31-07-03 23:59

Scripsit "Jesper Brock" <jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk>

> Loven taler om at kopien skal fremstilles fra et lovligt digitalt grundlag.

> En kopi er ikke et lovligt grundlag - og må derfor ikke kopieres.

Kopien er jo netop lovlig på grund af undtagelsen i §12.

Jeg havde også i sin tid den opfattelse at kapitel 2-kopier ikke var
lovlige forlæg for nye kapitel 2-kopier på grund af §11 stk 3. Men jeg
har måttet ændre mening efter at læse kommentarerne til det lovforslag
der indsatte §11 stk 3. De siger udtrykkeligt at det er meningen at
det skal være tilladt at kopiere fra et eksempar der selv eksisterer i
kraft af kapitel 2.

--
Henning Makholm "Ligger Öresund stadig i Middelfart?"

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 01-08-03 01:35

"Jesper Brock" <jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
grundlag.

> En kopi er ikke et lovligt grundlag - og må derfor ikke kopieres.

Hvis kopien er lovlig (og det er den vel) må den vel gerne kopieres (enkelte
eksemplarer, privat brug). Hvorfor skulle en kopi ikke være et lovligt
grundlag?

Eksempel: Den første kopi af bibliotekets cd, er vel også et lovligt
digitalt grundlag - og så må den vel gerne kopieres. Igen og igen "i enkelte
eksemplarer til privat brug", eller hvad?

mvh.
Martin Jørgensen.

Fra : ML-78

Dato : 01-08-03 03:15

> Eksempel: Den første kopi af bibliotekets cd, er vel også et lovligt
> digitalt grundlag - og så må den vel gerne kopieres. Igen og igen "i enkelte
> eksemplarer til privat brug", eller hvad?

Ja. Man må lave lige så mange kopier man har lyst til, også af kopierne. Man må
bare ikke give dem væk, sælge dem eller låne dem ud.

ML-78

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 01-08-03 18:58

"ML-78" <dsl79866@NOSPAMvip.cybercity.dk> wrote in

> Ja. Man må lave lige så mange kopier man har lyst til, også af
> kopierne. Man må bare ikke give dem væk, sælge dem eller låne
> dem ud.

Kopien har man altså personligt lov at kopiere ligeså tosset man vil
så længe det *kun* er til eget brug ?

Fra : ML-78

Dato : 02-08-03 01:23

> Kopien har man altså personligt lov at kopiere ligeså tosset man vil
> så længe det *kun* er til eget brug ?

Ja - hvis altså kopien der kopieres fra i sig selv er lovlig.

ML-78

Fra : tbenjaminj@hotmail.c~

Dato : 04-08-03 10:38

Henrik Stidsen <nospamforme@hs235.dk> wrote in message news:<Xns93CACB181870HS235dk@130.225.247.90>...
> "ML-78" <dsl79866@NOSPAMvip.cybercity.dk> wrote in

> Kopien har man altså personligt lov at kopiere ligeså tosset man vil
> så længe det *kun* er til eget brug ?

"lige så tosset man vil" er vel ikke i overenstemmelse med lovens ord
: "enkelte eksemplarer" ? - men ok hvis man blot holder det strengt
til "personlig brug" er der vel ikke nogen der opdager det...

/thomas

Fra : Allan Olesen

Dato : 01-08-03 16:09

"Jesper Brock" <jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> wrote:

>Loven taler om at kopien skal fremstilles fra et lovligt digitalt grundlag.

En kopi, jeg selv har taget til eget brug, er lovlig.

En kopi, jeg har laant af en anden, er ikke lovlig.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : ML-78

Dato : 01-08-03 03:16

> Siden hvornår er det blevet tilladt at kopiere en kopi?

Det har det været siden den nye kopieringslov blev vedtaget.

ML-78

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 01-08-03 08:14

"Reino Andersen" <reino@get2net.dk> skrev:

> Siden hvornår er det blevet tilladt at kopiere en kopi?

Det følger af lovens forarbejder som du kan finde på
http://www.folketinget.dk

http://www.ft.dk/?/samling/20021/MENU/00000002.htm

Citat
01. I § 11 indsættes som stk. 3:

»Stk. 3. Når et værk anvendes i henhold til dette kapitel, er det ikke
tilladt at fremstille eksemplarer af værket, når
eksemplarfremstillingen sker på grundlag af en gengivelse af værket,
som er i strid med § 2.««

Bemærkninger

Til nr. 1

Forslaget indebærer, at det objektivt set ikke vil være tilladt at
fremstille eksemplarer af værker på grundlag af en gengivelse af
værket, som ophavsmanden ikke har givet samtykke til, eller som ikke
har hjemmel i en af lovens undtagelsesbestemmelser.

--
Morten http://miljokemi.dk