APG contra privat FTP server
Fra : goofy

Dato : 31-07-03 18:09

Hej Ng.

Jeg har en FTP server kørende, men der kommer kun indbudte gæster, den
er ikke offentlig.
må APG kople/hagge sig ind på min server

Med venlig hilsen

Steen Vinbæk

Fra : Thomas D

Dato : 31-07-03 18:19

goofy wrote:
> Hej Ng.
>
> Jeg har en FTP server kørende, men der kommer kun indbudte gæster, den
> er ikke offentlig.
> må APG kople/hagge sig ind på min server

nej

Thomas D
http://tdn.peps.dk
Musikere tjener penge på ulovligt kopieret software.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 31-07-03 20:17

In article <3f294fa8$0$76131$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Thomas D wrote:

> nej

MEN! selvom APG hacker sig ind, så kan du stadig straffes for
uautoriseret distribuering af ophavsretsligt beskyttet materiale.

JonB

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 31-07-03 20:59

Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> skrev:

> MEN! selvom APG hacker sig ind, så kan du stadig straffes for
> uautoriseret distribuering af ophavsretsligt beskyttet materiale.

Nej det kan man ikke.

Man må godt køre en FTP, hvor man har MP3 filer eller, hvad ved jeg
liggende, såfremt det kun er er en selv, der har adgang. Hvis nogen
hacker sig ind er det ikke indehaveren af FTPen, der har et problem men
dem, der har hacket sig ind.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 01-08-03 09:07

In article <Xns93C9DFB102B18.miljokemi.dk@130.133.1.4>, Morten Bjergstrøm wrote:

> [...]
> liggende, såfremt det kun er er en selv, der har adgang. Hvis nogen
> hacker sig ind er det ikke indehaveren af FTPen, der har et problem men

Bemærk at den oprindelige spørger selv skriver:
"kun indbudte gæster"
Dvs. hvis han distribuerer ophavsretslige beskyttede værker
så kan han dømmes for uautoriseret distribution af dette.
Endelig kunne en af de indbudte også stikke ham til APG,
evt. i led i en handel for selv at få mindre straf.

JonB

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 01-08-03 10:06

> [...]

> Dvs. hvis han distribuerer ophavsretslige beskyttede værker
> så kan han dømmes for uautoriseret distribution af dette.

Helt enig.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Thomas D

Dato : 31-07-03 21:08

Jon Bendtsen wrote:
> MEN! selvom APG hacker sig ind, så kan du stadig straffes for
> uautoriseret distribuering af ophavsretsligt beskyttet materiale.

hmm... det vil give nogle problemer.
hvad så hvis APG har cracket sig adgang til en FTP med skriveadgang.
Så er det jo ikke til at vide (hvis vi ser bort fra logs) om det er APG selv
der har uploaded det ulovlige materiale.
Desuden er det jo heller ikke til at vide om det er *ulovlige* MP3s uden at
se om ejeren af FTPen rent faktisk har orginalCDerne liggende hjemme på
hylden.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 31-07-03 21:10

"Thomas D" <merlin@sprex.dk> skrev:

> MP3s uden at se om ejeren af FTPen rent faktisk har orginalCDerne
> liggende hjemme på hylden.

Indehaveren af FTPen behøver ikke at have de originale CDere. Dem kan
han have lånt og fuldt ud lovligt lavet kopier af disse og så
tilbageleveret de originale CDere.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Thomas D

Dato : 31-07-03 21:17

Morten Bjergstrøm wrote:

> Indehaveren af FTPen behøver ikke at have de originale CDere. Dem kan
> han have lånt og fuldt ud lovligt lavet kopier af disse og så
> tilbageleveret de originale CDere.

hvis det er lovligt, hvordan kan APG så få NOGEN dømt for at have MP3s
liggende på en disk de konfiskerer?
Altså man kan jo altid have lånt CDerne.
Og jeg taler om hvis de ikke har hentet MP3s fra en given computer eller
noget.
Bare konfiskeret en PC "med begrundet mistanke"?
Ja det er faktisk sket på en skole for et par år siden hvor en såkaldt
IT-klasse's bærbare computere blev konfiskeret.
Dem af dem som havde MP3s fik en bøde.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 31-07-03 21:26

"Thomas D" <merlin@sprex.dk> skrev:

> hvis det er lovligt, hvordan kan APG så få NOGEN dømt for at have
> MP3s liggende på en disk de konfiskerer?

Det har de heller ikke fået. Det der er foregået er, at nogen, har
indgået forlig [1] på grundlag af filer de havde delt, hvilket man ikke
må uden tilladelse.

[1] Der er vist ikke faldet nogen domme endnu?

> Altså man kan jo altid have lånt CDerne.
> Og jeg taler om hvis de ikke har hentet MP3s fra en given computer
> eller noget.

Så er der intet at komme efter.

> Bare konfiskeret en PC "med begrundet mistanke"?
> Ja det er faktisk sket på en skole for et par år siden hvor en
> såkaldt IT-klasse's bærbare computere blev konfiskeret.
> Dem af dem som havde MP3s fik en bøde.

Såfremt din historie er rigtig har det været før kopiering fra et
digitalt forlæg blev lovlig. Jeg kunne dog godt tænke mig at se,
hvordan det skulle være blevet sandsynliggjort/bevist, at MP3erne ikke
stammede fra båndoptagelser eller plader.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 31-07-03 22:25

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in

> Det har de heller ikke fået. Det der er foregået er, at nogen,
> har indgået forlig [1] på grundlag af filer de havde delt,
> hvilket man ikke må uden tilladelse.
>
> [1] Der er vist ikke faldet nogen domme endnu?

Er der ikke ham knægten der blev dømt på et screenshot ?

Nerd is a word only used by those who can’t pronounce ’Intellectual’.
- http://query.dk/permlink.php?link=1058129898

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 01-08-03 08:20

Henrik Stidsen <nospamforme@hs235.dk> skrev:

> Er der ikke ham knægten der blev dømt på et screenshot ?

Du har ret:
http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=18675

Der står faktisk også, at der skulle være 25 verserende retssager.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 01-08-03 19:44

> Du har ret:
> http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=18675

Er der nogen der ved hvad der skete i den næste del af sagen ? - den
blev jo, ifølge artiklen, anket.

I mellemtiden kan vi så hygge os med denne side:
http://apgchock.1go.dk/

Fra : ASKF

Dato : 02-08-03 01:23

Henrik Stidsen ytrede sig i <Xns93CAD2D854F5DHS235dk@130.225.247.90> med
dette:

>"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in

>Er der nogen der ved hvad der skete i den næste del af sagen ? - den
>blev jo, ifølge artiklen, anket.

Klagen over de benyttede metoder er blevet afvist.
Der blev klaget over fgl:
- Tilbageholdelse af mindreårig, uden underrettelse af værge eller
sociale myndigheder.
- Afhøring af mindreårig uden overværelse af værge eller sociale
myndigheder.

Læste på et tidspunkt en kronik af en juraprofesser (kan desværre ikke
huske i hvilket dagblad, eller hvor juraprofessoren var ansat og har pt.
ikke fuld adgang til polinfo), hvor han angreb domstolsafgørelsen af
klagen for ikke at være i overensstemmelse med hverken lov eller
retspraksis.
--
Mvh. Allan Stig Kiilerich Frederiksen
"Det med `samfundstjenstligt incitament' er noget sejlivet sludder"

Fra : ASKF

Dato : 06-08-03 13:24

ASKF ytrede sig i <sg0mivco6tmo20rbepvmv2dp8jihokhs56@4ax.com> med
dette:

> [...]
>sociale myndigheder.
>- Afhøring af mindreårig uden overværelse af værge eller sociale

Rettelse:
Baggrunden for landsrettens stillingtagen var, at Rasmus indbragte tre
af fogedrettens beslutninger for landsretten:
1) beslaglæggelsen af computeren
2) udleveringen af computeren til de sagkyndige til undersøgelse
3) udleveringen af de sagkyndiges rapport om computerens indhold til de
virksomheder, som havde bedt om undersøgelsen.

De ovenstående klager blev begrundet ud fra at Rasmus var mindreårig og
hverken foged eller APG-advokaterne identificerede sig, hvorfor Rasmus
havde den opfattelse at han var blevet anholt af politiet. Endvidere
ville de ikke afvente med afhøringen i to timer, til en værge kunne være
til stede.

Citat fra nedenstående reference:
"Den åbenhed med hensyn til indholdet af folks computere, som Vestre
Landsret nu bakker op, burde modsvares af åbenhed om landsdommernes egne
overvejelser , Loven har hidtil krævet, at værgen er til stede, hvis man
vil gennemføre en retssag mod en mindreårig, men landsretten er enig med
fogedretten i, at de nye reglers krav om hurtighed går forud. På dette
punkt kan man ikke bebrejde landsretten, at der ikke er en begrundelse,
for landsdommerne i Viborg siger det udtrykkeligt. På den anden side er
det måske en lidt »flot« afgørelse over for hæderkronede lovregler som
værgemålslovens § 1 og retsplejelovens § 257, stk. 1, hvorefter
mindreårige ikke har proceshabilitet. De gængse lærebøger af personer
som professorerne Linda Nielsen, Peter Møgelvang-Hansen og Finn
Taksøe-Jensen og af landsdommerne Svend Danielsen, Ejler Bruun og Lars
Lindencrone skal alle skrives om."

> [...]
>ikke fuld adgang til polinfo), hvor han angreb domstolsafgørelsen af
>klagen for ikke at være i overensstemmelse med hverken lov eller

Har nu fundet kroniken, og forfatteren var ikke juraproffessor, men
advokat og lektor:

Lukkethed i landsretten
Berlingske Tidende 26 martf 2002, 2 Sektion, MAGASIN side 6
Af Per Overbeck Advokat og universitetslektor

Kronik: En afgørelse fra Vestre Landsret om en 14-årig skoledreng, der
deltog i et såkaldt netparty, reducerer børns retssikkerhed. Og for
erhvervslivet åbner den en ladeport for statsautoriseret
industrispionage.

Informedia/PolInfo ref: AY342151

Fra : Lasse

Dato : 02-08-03 14:09

"Henrik Stidsen" <nospamforme@hs235.dk> wrote in message
> I mellemtiden kan vi så hygge os med denne side:
> http://apgchock.1go.dk/

Metoden er ret enkel..
På Windows NT/2000/XP skal du bare finde filen
%systemroot%\system32\drivers\etc\hosts. (typisk
C:\WinNT\system32\drivers\etc\hosts.)

Nederste i denne fil tilføjer du linien
129.142.12.180 www.antipiratgruppen.dk

Så genstarter du computeren (eller kører denne kommandolinie: "nbtstat -R"
og lukker alle dine browsere)

Wupti.. Så er antipiratgruppen.dk pludselig blevet til Tele2....

Lasse
Kig på min mailadresse før du bruger den.

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 01-08-03 00:08

Thomas D skrev:

> [...]
> Altså man kan jo altid have lånt CDerne.
> Og jeg taler om hvis de ikke har hentet MP3s fra en given computer eller

Problemet er at man ikke må stille dem offentlig tilgængelig som de f.eks.
er når man deler dem på p2p, en privat ftp server kan vel ikke kaldes
offentlig tilgængelig, det kan jo være fordi man selv ønsker at kunne hente
sine mp3'er når man ikke er hjemme...
--
Mvh. Peter.
___________________________________

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 01-08-03 09:10

In article <3f29853c$0$83058$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, Peter Sepstrup wrote:

> [...]
> er når man deler dem på p2p, en privat ftp server kan vel ikke kaldes
> offentlig tilgængelig, det kan jo være fordi man selv ønsker at kunne hente

Så er de jo heller ikke tilgengængeligt for andre. Så er det jo ikke
distribution.

JonB

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 01-08-03 11:49

Jon Bendtsen skrev:

> Så er de jo heller ikke tilgengængeligt for andre. Så er det jo ikke
> distribution.

Det var også det der var min pointe... selvom det måske ik fremgik helt
klart
--
Mvh. Peter.
___________________________________

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 01-08-03 09:09

In article <Xns93C9E19907AED.miljokemi.dk@130.133.1.4>, Morten Bjergstrøm wrote:

> Indehaveren af FTPen behøver ikke at have de originale CDere. Dem kan
> han have lånt og fuldt ud lovligt lavet kopier af disse og så
> tilbageleveret de originale CDere.

Derfor må han stadig ikke distribuere data til andre end hustanden.
Heller ikke specielt indbudte venner.

JonB

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 01-08-03 09:08

In article <3f297759$0$76082$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Thomas D wrote:

> [...]
> Så er det jo ikke til at vide (hvis vi ser bort fra logs) om det er APG selv
> der har uploaded det ulovlige materiale.

Det kunne de dokumentere ved at dokumentere præcis hvad de
gjorde for at komme ind. Fx. med et video kamera.

> Desuden er det jo heller ikke til at vide om det er *ulovlige* MP3s uden at
> se om ejeren af FTPen rent faktisk har orginalCDerne liggende hjemme på
> hylden.

Det er ulovligt at distribuere disse mp3'ere, uanset om de kommer
fra originale cd'ere eller ej.

JonB

Fra : Thomas D

Dato : 01-08-03 13:40

Jon Bendtsen wrote:

> Det kunne de dokumentere ved at dokumentere præcis hvad de
> gjorde for at komme ind. Fx. med et video kamera.

nej det kan de ikke dokumentere.
hvis de har været inde før kan de jo sagtens have uploaded mp3s og så senere
optaget at de "gik ind og opdagede dem".

> Det er ulovligt at distribuere disse mp3'ere, uanset om de kommer
> fra originale cd'ere eller ej.

men der er vel ikke tale om distribution hvis det kun er er ejeren selv
eller andre fra husstanden som har adgang til FTP serveren?

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 06-08-03 14:30

ASKF <nospam@askf.dk> skrev:

> [...]
> der deltog i et såkaldt netparty, reducerer børns retssikkerhed.
> Og for erhvervslivet åbner den en ladeport for statsautoriseret

I det hele taget bliver §57a i Retsplejeloven administreret noget
tvivlsomt fra domstolenes side.

Eksempelvis har man som klart udgangspunkt krav på at have en advokat
til at tilgode se ens interesser i forbindelse med fogedforretningen:

§ 653 a
Stk. 5. Er rekvisitus ikke forud blevet underrettet om forretningen,
skal rekvisitus eller den, der varetager dennes interesser, jf. stk. 4,
have adgang til at tilkalde en advokat. Ønsker rekvisitus eller dennes
repræsentant at benytte sig af denne ret, udsættes forretningen, indtil
advokaten er kommet til stede. Dette gælder dog ikke, såfremt en
udsættelse af forretningen i dette øjemed vil medføre unødig
forsinkelse eller en risiko som nævnt i stk. 2, 2. pkt.

Her har fogedretten så i en del tilfælde valgt at placere
fogedforretninger på tidspunkter, hvor det ikke umiddelbart er muligt
hurtigt at tilkalde en advokat og de henviser så til §653 stk. 2 2.
pkt. eller til, at der bliver tale om en unødig forsinkelse i
forbindelse med afvisningen af ønsket om, at en advokat skal være
tilstede.

Deruodver er det fogedretten og ikke rekvirenten, der skal forestå
undersøgelsen det modsatte er dog desværre set i flere tilfælde. Der
har enddog været nævnt et tilfælde her i gruppen, hvor det var
rekvirenten, der tog af sted med det beslaglagte materiale.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Ukendt

Dato : 31-07-03 18:49

"goofy" <nospam@tdcadsl.dk> wrote in message
> Hej Ng.
>
> Jeg har en FTP server kørende, men der kommer kun indbudte gæster, den
> er ikke offentlig.
> må APG kople/hagge sig ind på min server

Selvfølgelig ikke. Hvorfor skulle de lige pludselig hacke din pc?

Mvh
FB
--
Gratis SMS? Gratis Unlock? Gratis Java spil til din mobil?
--> www.DontDoIt.dk <-- Lidt af hvert til din mobil

Fra : ASKF

Dato : 31-07-03 20:18

FB ytrede sig i <3f29567b$0$48903$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk> med
dette:

>"goofy" <nospam@tdcadsl.dk> wrote in message

>Selvfølgelig ikke. Hvorfor skulle de lige pludselig hacke din pc?

De kunne opdage den i forbindelse med en fogedforretning til
bevissikring, hos en af dem der har fået tildelt adgang til serveren.

Det rejser så spørgsmålet om fogeddommeren kan udvide fogedforretningen
til også at gælde pågældende server?

Jeg har dog svært ved at se det som andet end uretmæssig adgang, da
ejeren af serveren ikke har givet sin tilladelse, og vedkommende der
tilgår serveren reelt udgiver sig for at være en anden
(agent-virksomhed), hvorfor det kan sidestilles med cracking.

Spørgsmålet går altså nærmest på, hvor er grænserne for hvor meget en
fogeddommer kan udvidde fogedforretningen, under en bevissikring?
Det burde vel stå i RPL, men der er ingen henvisninger i forbindelse med
kap. 57a

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 01-08-03 09:12

In article <71qiivsruh50ava8jmu0r3acb2qf8fd47g@4ax.com>, ASKF wrote:
> [...]
>
> De kunne opdage den i forbindelse med en fogedforretning til
> bevissikring, hos en af dem der har fået tildelt adgang til serveren.

Formodentlig ville de så få fogeden til at hente den anden computer.

> [...]
> tilgår serveren reelt udgiver sig for at være en anden
> (agent-virksomhed), hvorfor det kan sidestilles med cracking.

Selvom det er uretmæssig adgang kan du stadig godt blive dømt for
uautoriseret distribuering af ophavsrets beskyttet materiale.

JonB

Fra : ASKF

Dato : 01-08-03 14:15

Jon Bendtsen ytrede sig i <slrnbik86n.lg6.bendtsen@ask.diku.dk> med
dette:

>Formodentlig ville de så få fogeden til at hente den anden computer.

Altså umiddelbart udvidde fogedforretningen/bevissikringen, eller vil
det teknisk set være en ny sag?

>Selvom det er uretmæssig adgang kan du stadig godt blive dømt for
>uautoriseret distribuering af ophavsrets beskyttet materiale.

Derom har jeg ikke været i tvivl, og det er heller ikke det mit
spørgsmål går på!

Dersom fogeden dukker op på adressen er der heller ikke tvivl om at
denne må tilgå serveren i forbindelse med en bevissikring, men må
fogeden give tilladelse til at en server tilgås fra en anden lokation,
under en fogedforretning på denne lokation?

Hvis ja, hvilke paragraffer danner da lovgrundlag for dette?