må politiet lukke en privat gårdfest
Fra : Carsten Larsen

Dato : 30-07-03 23:58

hej alle

håber der er nogen der kan hjælpe mig

sidste år holdt vi gårdfest i vores boligkarré her på amager, i august
måned, festen var blevet varslet siden april måned, inden festen ringede vi
til station4 for at høre hvad reglerne var omkring brug af musik
(mobil-diskotek) til vores gårdfest, og fik det svar at så længe det var
varslet og der i øvrigt ikke var offentlig adgang, og det ikke kunne genere
de omkring liggende karre´er, så havde politiet intet at gøre der.

Men alligevel skete der det, at klokken 02.10 pludselig stod 2 betjente, og
forlangte musikken slukket, da der var en beboer der havde klaget, vi
prøvede så at forklare at det jo var en lukket gård, og at vi havde
undersøgt med station4, men det hjalp intet, den meget sure politi-dame
havde intet tilovers for vores argumenter, og hun sagde rent ud, at hvis der
var mere ballade med os, så kunne vi bare ryge med på stationen, derfor var
vi nødt til at slutte festen der, og det var rimeligt ærgerligt, da vi
stadig sad en 40 stykker tilbage og hyggede.

Nu kommer så spørgsmålet´, vi skal holde gårdfest igen i år, og ligesom
sidste år har den været varslet siden april, men i år vil jeg gerne være
forberedt med nogle paragraffer jeg kan henholde mig til hvis politiet
kommer igen.

Så kender i et link til et sted hvor jeg kan læse omkring reglerne for
dette? så vil dette blive meget påskønnet

med venlig hilsen

Carsten Larsen

Fra : Padre

Dato : 31-07-03 00:08

> Så kender i et link til et sted hvor jeg kan læse omkring reglerne for
> dette? så vil dette blive meget påskønnet

Politivedtægten for din bopælskommune (eller normalpolitivdtægten)
indeholder regler for støj mm.

Et hurtigt citat fra normalpolitivedtægten:
§ 9. Brug af højttalervogn på eller ud til en vej og brug af højttaler fra
luftfartøj må kun finde sted efter politiets tilladelse. I øvrigt kan
politiet forbyde benyttelse af højttalere, grammofoner, musikinstrumenter
eller lignende i fri luft eller for åbne vinduer eller døre, når benyttelsen
må antages at være til væsentlig ulempe for de omboende eller
forbipasserende.

Jeg kender ikke til regler, der garanterer én ret til at støje, kun til
regler, der søger at hindre støj.

Padre

Fra : Ivar Madsen

Dato : 31-07-03 00:18

Carsten Larsen skrev Torsdag den 31. juli 2003 00:57 i
dk.videnskab.jura:

> Så kender i et link til et sted hvor jeg kan læse omkring reglerne
> for dette? så vil dette blive meget påskønnet

Der er f.eks. politivedtægten. §56 er f.eks. intersant

<http://www.kbhpol.dk/default.asp?side=regler&kat=pvt#Offentlige%20forlystelser>

Ivar Madsen

Der søger et link til gratis satalitbiler med hurtig opdatering efter
bildet er taget,,,

Fra : Carsten Larsen

Dato : 31-07-03 01:20

> Der er f.eks. politivedtægten. §56 er f.eks. intersant

<http://www.kbhpol.dk/default.asp?side=regler&kat=pvt#Offentlige%20forlystel
ser>

det vil altså sige, at jeg skal indhente en skriftlig tilladelse fra
politiet, også når der en privat gård?

mvh Carsten

Fra : bem

Dato : 31-07-03 07:06

Carsten Larsen wrote:

> [...]
> ser>
>>

> det vil altså sige, at jeg skal indhente en skriftlig tilladelse fra

Nej, §56 finder overhovedet ikke anvendelse i denne sag. Bestemmelsen er
møntet på gademusikanter og andre der optræder. I jeres tilfælde er der ikke
tale om optræden, men derimod afspilning af musik fra anlæg. Padre har
angivet svaret (§9) - i vissetilfælde kan §3 stk. 2 i politivedtægten for
København også anvendes.

/Bo

Fra : Ivar Madsen

Dato : 31-07-03 07:44

bem skrev Torsdag den 31. juli 2003 08:05 i dk.videnskab.jura:

> Nej, §56 finder overhovedet ikke anvendelse i denne sag. Bestemmelsen
> er møntet på gademusikanter og andre der optræder.

OK.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 31-07-03 08:47

Ivar Madsen <news-@milli.dk> skrev:

> Der er f.eks. politivedtægten. §56 er f.eks. intersant
>
> <http://www.kbhpol.dk/default.asp?side=regler&kat=pvt#Offentlige%20
> forlystelser>

En lukket fest er ikke en offentlig forlystelse.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Allan Olesen

Dato : 31-07-03 06:33

"Carsten Larsen" <carsten@sundbynetFJERN.dk> wrote:

> og det ikke kunne genere
>de omkring liggende karre´er, så havde politiet intet at gøre der.

Kom klagen saa fra en af de omliggende karre'er? I saa fald har I
jo heller ikke opfyldt forudsaetningerne.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Carsten Larsen

Dato : 31-07-03 09:48

> Kom klagen saa fra en af de omliggende karre'er? I saa fald har I
> jo heller ikke opfyldt forudsaetningerne.
>

> --

nej klagen kom fra en beboer i vores egen kareé,

mvh Carsten

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 01-08-03 08:00

"Carsten Larsen" <carsten@sundbynetFJERN.dk> skrev i en meddelelse

> nej klagen kom fra en beboer i vores egen kareé,
>
> mvh Carsten

Så er det ikke med politiet at problemet eksisterer, så er det
generalforsamlingen i Jeres kareé, der er det rette forum til at ordne
problemet i.

Folk kan altid mobbes væk, hvis de ikke vil følge en flertalsbeslutning.
Carsten Overgaard

Fra : David T. Metz

Dato : 01-08-03 10:40

Carsten Overgaard skriblede:

> [...]
> problemet i.
>
> Folk kan altid mobbes væk, hvis de ikke vil følge en

Man kan også true folk med vold, hvis de klager, men det er heller ikke et
juridisk holdbart råd.

David

http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fra : David T. Metz

Dato : 31-07-03 08:09

Carsten Larsen skriblede:

> [...]

> ligesom sidste år har den været varslet siden april, men i år vil jeg
> gerne være forberedt med nogle paragraffer jeg kan henholde mig til

Der er ikke noget at gøre. Det er kun hvis alle er enige om at støjen er i
orden det kan gennemføres. Hvis blot én klager skal I pakke sammen. Det er
jo ikke sikkert samtlige beboere (bogstaveligt talt) i jeres karré synes
det er i orden med høj musik om natten.

I kan varsle nok så meget - det gør ingen forskel.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 31-07-03 13:00

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk> wrote in

> [...]
> I pakke sammen. Det er jo ikke sikkert samtlige beboere
> (bogstaveligt talt) i jeres karré synes det er i orden med høj

Jeg mener at have hørt at 400 der er "for" opvejer 1 klage, er det
korrekt ?

Nerd is a word only used by those who can’t pronounce ’Intellectual’.
- http://query.dk/permlink.php?link=1058129898

Fra : David T. Metz

Dato : 31-07-03 13:55

Henrik Stidsen skriblede:

> Jeg mener at have hørt at 400 der er "for" opvejer 1 klage, er det
> korrekt ?

Det kan jeg ikke forestille mig. Hvis man ikke må støje, så er det lige
meget om "man" er én eller 1000. Men det afgørende er om nogen klager -
politiet vil næppe håndhæve forbudet på eget initiativ.

Fra : Peter Sindrup

Dato : 31-07-03 10:43

> [...]
> vi nødt til at slutte festen der, og det var rimeligt ærgerligt, da vi
> stadig sad en 40 stykker tilbage og hyggede.

Det korte svar må være: Sørg for at få tilladelsen skriftligt næste gang.
Og derudover, hvis klagen kommer fra andre end jeres egen gård, så er
betingelserne ikke opfyldt, og i må lukke og slukke, som forlangt af
politiet.

Peter

Fra : Christof

Dato : 31-07-03 16:03

"Carsten Larsen" <carsten@sundbynetFJERN.dk> wrote in message
> [...]
vi
> til station4 for at høre hvad reglerne var omkring brug af musik

-klip-

Du skriver i havde lejet et mobildiskotek LOL så kan jeg godt forstå der
er nogen der bliver sure hvis i spiller midt om natten. Så var det ikke en
god ide bare at lade være med at spille så højt??? Så slap i for sure
politibetjente og klager etc.

Mvh
Christian

Fra : LR

Dato : 31-07-03 20:45

> [...]
> er nogen der bliver sure hvis i spiller midt om natten. Så var det ikke en
> god ide bare at lade være med at spille så højt??? Så slap i for sure

Enig. Jeg tror I vil få klager igen næste gang. Kan man overhovedet få
tilladelse til at larme kl. 2 om natten i en gård? Jeg ville råde jer til at
skifte til en lille transistorradio efter kl. 24 (forudsat at det er
weekend, self).

Mvh,

Lasse

Fra : Carsten Holck

Dato : 31-07-03 21:31

LR wrote:

> [...]
> tilladelse til at larme kl. 2 om natten i en gård? Jeg ville råde jer
> til at skifte til en lille transistorradio efter kl. 24 (forudsat at

Evt. indhent tilladelse fra politiet, og skriv i indbydelsen til jeres
beboere at i har indhentet tilladelse - så kan det måske afholde nogen
"emsige" beboere fra at klage. Måske informer beboerne i nabokareerne på
samme.
Folk har en tendens til at blive mindre sure hvis de ved det på forhånd.

/carsten

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 31-07-03 21:37

"Carsten Holck" <cholck@malling.com> skrev:

> Evt. indhent tilladelse fra politiet,

Hvordan mener du politiet kan give tilladelse til en privat fest?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Carsten Larsen

Dato : 31-07-03 21:47

> Hvordan mener du politiet kan give tilladelse til en privat fest?
>
> --
> Morten http://miljokemi.dk

ved at informere dem i forvejen om at vi afholder gårdfest lørdag d. xxx
august , og at alle beboere har været varslet i 4 måneder forinden,

mvh Carsten

Fra : Henning Makholm

Dato : 01-08-03 00:01

Scripsit "Carsten Larsen" <carsten@sundbynetFJERN.dk>

> ved at informere dem i forvejen om at vi afholder gårdfest lørdag d. xxx
> august , og at alle beboere har været varslet i 4 måneder forinden,

Hvorledes skulle det afskaffe naboernes rimelige krav på nattero?

--
Henning Makholm "- Or hast thee (perverted) designs
to attempt (strange, hybrid) procreation

Fra : Carsten Holck

Dato : 01-08-03 07:28

Henning Makholm wrote:
> Scripsit "Carsten Larsen" <carsten@sundbynetFJERN.dk>

> Hvorledes skulle det afskaffe naboernes rimelige krav på nattero?

Jammen det gør det da heller ikke, men omvendt har man vel heller ikke
nødvendigvis krav på at der er 365/24/60 total stille - det er jo et
spørgsmål om rimelighed. Hvis det er een gang om året er det vel rimeligt at
naboerne finder sig i det. ( hvis det var hver dag er det nået andet).
Endvidere bemærk at §9 taler om væsentlig ulempe.

Så finten ved at informere er ikke at afskaffe deres kraf på ro, med at få
dem til at acceptere at der larmes, denne ene gang ( om året)..

Hvis man vil spille musik efter kl.22 kræver det politiets tilladelse jvfr
§9 stk2, samt hvis der er nogen der optræder, efter §56.

Iøvrigt gælder betegnelsen "gade" jvfr. politivedtægten også for
gårdarealet, ( færdsel - evt renovation/postbud/ anden)

Carsten Holck

Malling Support ApS, Vesterbygade 14, DK-9520 Skørping, Denmark
Tel.: +45 9833 9688 Fax.: +45 9833 9687

Fra : David T. Metz

Dato : 01-08-03 10:46

Carsten Holck skriblede:

> Hvis det er een gang om året er det
> vel rimeligt at naboerne finder sig i det. ( hvis det var hver dag er
> det nået andet). Endvidere bemærk at §9 taler om væsentlig ulempe.

Væsentlig ulempe er hvis man fx ikke kan sove for støj.

> Så finten ved at informere er ikke at afskaffe deres kraf på ro, med
> at få dem til at acceptere at der larmes, denne ene gang ( om året)..

De havde jo informeret i god tid sidst.

> [...]
>

> Iøvrigt gælder betegnelsen "gade" jvfr. politivedtægten også for
> gårdarealet, ( færdsel - evt renovation/postbud/ anden)

Det kan ikke afgøres - det lød snarere som om det var en lukket gård i en
karré. I givet fald er det ikke en "gade".

Fra : Carsten Larsen

Dato : 01-08-03 18:36

> Det kan ikke afgøres - det lød snarere som om det var en lukket gård i en
> karré. I givet fald er det ikke en "gade".
>
> David

Det er er lukket gård, og det sker kun den ene gang om året

mvh

Carsten

Fra : -= T Rex - 6400 =-

Dato : 02-08-03 06:07

Skal den så forståes sådan at det er en fra jeres gård der har klaget, så
vil jeg da tage forbehold at næste gang i holder fest at den vil slutte
kl. 06.00.

Jeg vil ikke tro at politiet har hjemmel til at slæbe jer med på stationen,
men
kan give en kraftig advarsel om at i skal dæmpe musikken, så andre beboer
uden for jeres gård ikke kan høre musikken hvis det var dem der klagede.

Fra : David T. Metz

Dato : 02-08-03 09:34

-= T Rex - 6400 =- skriblede:
> Skal den så forståes sådan at det er en fra jeres gård der har
> klaget, så vil jeg da tage forbehold at næste gang i holder fest at
> den vil slutte kl. 06.00.

Hvilken forskel mener du det skulle gøre?

Fra : Carsten Larsen

Dato : 02-08-03 11:39

> [...]
> uden for jeres gård ikke kan høre musikken hvis det var dem der klagede.

Yepper, det var en beboer i vores egen gård der klagede, og musikken var
dæmpet betydeligt på det tidspunkt, det har ikke på noget tidspunkt kunne
høres i andre gårde eller på gaden, men alligevel kom politiet.

mvh Carsten

Fra : Jens Bruun

Dato : 04-08-03 10:04

Carsten Larsen wrote:

> derfor var vi nødt til at slutte festen der,
> og det var rimeligt ærgerligt, da vi stadig sad en 40 stykker tilbage
> og hyggede.

Politiet forlangte musikken slukket, ikke festen lukket, som din noget
misvisende emnelinie ellers indikerer. Hvorfor kunne I ikke bare
fortsætte med at hygge jer uden høj musik?

--
-Jens B.