|
| Returret ved telefonsalg Fra : Thïngmand |
Dato : 30-07-03 15:25 |
|
Vi har en internetside ved siden af vores alm. forretning med Dankort
betaling og de betingelser om returret, man nu skal opfylde.
Vi har så en sag, vhor en kunde har ringet og bestile en montering af
specialudstyr i sin bil, som vi så bestiller hjem. Kort før monteringen skal
ske, melder han ud at han ikke ønsker at få monteret udstyret alligevel. Vi
siger det er helt i orden, men han vil blive faktureret (og få tilsendt)
udstyret, da vi ikke har mulighed for at returnere det. Han nægter og
henviser til sine 14 dages returret. Gælder den ikke kun hvis han har
bestilt med Dankort??
--
Thïngmand
www.thingmand.dk
| |
Peter Sepstrup (30-07-2003)
| Kommentar Fra : Peter Sepstrup |
Dato : 30-07-03 17:52 |
|
Thïngmand skrev:
> nægter og henviser til sine 14 dages returret. Gælder den ikke kun hvis
> han har bestilt med Dankort??
Nej det er ved fjernsalg.
--
Mvh. Peter.
___________________________________
www.SepstrupNET.dk & www.PHP-FAQ.dk
| |
Jesper Brock (30-07-2003)
| Kommentar Fra : Jesper Brock |
Dato : 30-07-03 16:31 |
|
"Thïngmand" <michael@thingmand.invalid> wrote in message
news:3f27d523$0$32460$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Vi har så en sag, vhor en kunde har ringet og bestile en montering af
> specialudstyr i sin bil, som vi så bestiller hjem. Kort før monteringen
skal
> ske, melder han ud at han ikke ønsker at få monteret udstyret alligevel.
Retten til at fortryde fremgår af "Lov om Visse forbrugeraftaler" §12, og
giver som udgangspunkt forbrugeren 14 dages returret ved fjernsalg.
Der er dog en undtagelse: nemlig hvis udstyret er specielt fremstillet eller
forarbejdet til den pågældende. Men hvis det ikke er tilfældet 8og det lyder
ikke lige umiddelbart sådan), er jeg bange for, at I må bide i det sure
æble...
--
/Jesper Brock
Journalist, www.budstikken.com (Fredericia-udgaven)
(NB! Indlæg på usenet udtrykker udelukkende min personlige holdning, og har
ingen relation til min ansættelse hos "Budstikken"-koncernen)
| |
Thïngmand (31-07-2003)
| Kommentar Fra : Thïngmand |
Dato : 31-07-03 08:09 |
|
> Retten til at fortryde fremgår af "Lov om Visse forbrugeraftaler" §12, og
> giver som udgangspunkt forbrugeren 14 dages returret ved fjernsalg.
Det vil sige at hvis man ringer til hvilken som helst forretning og
bestiller varer, har man altid 14 dages returret? Hvad hvis det er et sted
man har konto?
Hvem faen har lavet disse tumpede regler, som gør det umuligt at drive
forretning, hvis alle kunder kendte deres ret!?!? Man bliver brugt som et
bibliotek hvor de kan bestille en masse vare og så sende dem tilbage de ikke
ønsker!
> Der er dog en undtagelse: nemlig hvis udstyret er specielt fremstillet
eller
> forarbejdet til den pågældende.
Det er det ikke...
--
Thïngmand
www.thingmand.dk
| |
Per Christoffersen (31-07-2003)
| Kommentar Fra : Per Christoffersen |
Dato : 31-07-03 08:29 |
|
"Thïngmand" <michael@thingmand.invalid> wrote in message
news:3f28c09a$0$32497$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> > Retten til at fortryde fremgår af "Lov om Visse forbrugeraftaler" §12,
og
> > giver som udgangspunkt forbrugeren 14 dages returret ved fjernsalg.
>
> Det vil sige at hvis man ringer til hvilken som helst forretning og
> bestiller varer, har man altid 14 dages returret? Hvad hvis det er et sted
> man har konto?
Det er ligemeget. Returretten gælder dog kun ved forbrugerkøb, dvs. salg fra
en handlende/proffessionel til en forbruger.
>
> Hvem faen har lavet disse tumpede regler, som gør det umuligt at drive
> forretning, hvis alle kunder kendte deres ret!?!? Man bliver brugt som et
> bibliotek hvor de kan bestille en masse vare og så sende dem tilbage de
ikke
> ønsker!
Denne lov er som alle andre lavet af Foketinget. Ønsket har formodentlig
været en udstrakt grad af forbrugerbeskyttelse.
Det må man så indrette sig efter, når man driver forretning med fjernsalg.
I dit tilfælde, kan du jo undlade at hjemskaffe varer, der ikke lader sig
afsætte til andre.
/Per
| |
Peter G C (31-07-2003)
| Kommentar Fra : Peter G C |
Dato : 31-07-03 08:43 |
|
"Thïngmand" <michael@thingmand.invalid> skrev i en meddelelse
news:3f28c09a$0$32497$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
[klip]
> Det vil sige at hvis man ringer til hvilken som helst forretning og
> bestiller varer, har man altid 14 dages returret?
Nej. De 14 dage gælder kun hvis forretningen normalt har fjernsalg.
/Peter
| |
Andy (30-07-2003)
| Kommentar Fra : Andy |
Dato : 30-07-03 16:49 |
|
> Vi har så en sag, vhor en kunde har ringet og bestile en montering af
> specialudstyr i sin bil, som vi så bestiller hjem.
ER det 'specialudstyr' som i reklamerer med at føre?
Er det på jeres hjemmeside?
Er det noget i har bestilt hjem før?
Andy
| |
Lawman (31-07-2003)
| Kommentar Fra : Lawman |
Dato : 31-07-03 14:25 |
|
Thïngmand wrote:
> Vi har en internetside ved siden af vores alm. forretning med Dankort
> betaling og de betingelser om returret, man nu skal opfylde.
>
> Vi har så en sag, vhor en kunde har ringet og bestile en montering af
> specialudstyr i sin bil, som vi så bestiller hjem. Kort før monteringen skal
> ske, melder han ud at han ikke ønsker at få monteret udstyret alligevel. Vi
> siger det er helt i orden, men han vil blive faktureret (og få tilsendt)
> udstyret, da vi ikke har mulighed for at returnere det. Han nægter og
> henviser til sine 14 dages returret. Gælder den ikke kun hvis han har
> bestilt med Dankort??
>
Forbrugeraftalelovens § 10 bestemmer følgende: Som fjernsalg betegnes
aftale om køb af varer, når aftalen
1) er indgået ved brug af fjernkommunikation og uden at parterne mødes, og
2) den indgås som led i et system for fjernsalg, som drives af den
erhvervsdrivende.
Ifølge forarbejderne til loven skulle bestemmelsen også omfatte den
situation, hvor tilbud afgives af forbrugeren via telefon. Det kan i den
forbindelse ikke have nogen betydning, at internetsiden kun er beregnet
til bestillinger med dankort, når i rent faktisk har accepteret og
iværksat bestillingen, som forbrugeren afgav over telefonen på baggrund
af jeres internetside.
Mvh Rune
Stud.Jur.
| |
|
|