/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Returret ved telefonsalg
Fra : Thïngmand


Dato : 30-07-03 15:25

Vi har en internetside ved siden af vores alm. forretning med Dankort
betaling og de betingelser om returret, man nu skal opfylde.

Vi har så en sag, vhor en kunde har ringet og bestile en montering af
specialudstyr i sin bil, som vi så bestiller hjem. Kort før monteringen skal
ske, melder han ud at han ikke ønsker at få monteret udstyret alligevel. Vi
siger det er helt i orden, men han vil blive faktureret (og få tilsendt)
udstyret, da vi ikke har mulighed for at returnere det. Han nægter og
henviser til sine 14 dages returret. Gælder den ikke kun hvis han har
bestilt med Dankort??

--
Thïngmand
www.thingmand.dk



 
 
Peter Sepstrup (30-07-2003)
Kommentar
Fra : Peter Sepstrup


Dato : 30-07-03 17:52

Thïngmand skrev:

> nægter og henviser til sine 14 dages returret. Gælder den ikke kun hvis
> han har bestilt med Dankort??

Nej det er ved fjernsalg.

--
Mvh. Peter.
___________________________________
www.SepstrupNET.dk & www.PHP-FAQ.dk

Jesper Brock (30-07-2003)
Kommentar
Fra : Jesper Brock


Dato : 30-07-03 16:31


"Thïngmand" <michael@thingmand.invalid> wrote in message
news:3f27d523$0$32460$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Vi har så en sag, vhor en kunde har ringet og bestile en montering af
> specialudstyr i sin bil, som vi så bestiller hjem. Kort før monteringen
skal
> ske, melder han ud at han ikke ønsker at få monteret udstyret alligevel.

Retten til at fortryde fremgår af "Lov om Visse forbrugeraftaler" §12, og
giver som udgangspunkt forbrugeren 14 dages returret ved fjernsalg.

Der er dog en undtagelse: nemlig hvis udstyret er specielt fremstillet eller
forarbejdet til den pågældende. Men hvis det ikke er tilfældet 8og det lyder
ikke lige umiddelbart sådan), er jeg bange for, at I må bide i det sure
æble...


--
/Jesper Brock
Journalist, www.budstikken.com (Fredericia-udgaven)

(NB! Indlæg på usenet udtrykker udelukkende min personlige holdning, og har
ingen relation til min ansættelse hos "Budstikken"-koncernen)




Thïngmand (31-07-2003)
Kommentar
Fra : Thïngmand


Dato : 31-07-03 08:09

> Retten til at fortryde fremgår af "Lov om Visse forbrugeraftaler" §12, og
> giver som udgangspunkt forbrugeren 14 dages returret ved fjernsalg.

Det vil sige at hvis man ringer til hvilken som helst forretning og
bestiller varer, har man altid 14 dages returret? Hvad hvis det er et sted
man har konto?

Hvem faen har lavet disse tumpede regler, som gør det umuligt at drive
forretning, hvis alle kunder kendte deres ret!?!? Man bliver brugt som et
bibliotek hvor de kan bestille en masse vare og så sende dem tilbage de ikke
ønsker!

> Der er dog en undtagelse: nemlig hvis udstyret er specielt fremstillet
eller
> forarbejdet til den pågældende.

Det er det ikke...

--
Thïngmand
www.thingmand.dk



Per Christoffersen (31-07-2003)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 31-07-03 08:29


"Thïngmand" <michael@thingmand.invalid> wrote in message
news:3f28c09a$0$32497$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> > Retten til at fortryde fremgår af "Lov om Visse forbrugeraftaler" §12,
og
> > giver som udgangspunkt forbrugeren 14 dages returret ved fjernsalg.
>
> Det vil sige at hvis man ringer til hvilken som helst forretning og
> bestiller varer, har man altid 14 dages returret? Hvad hvis det er et sted
> man har konto?

Det er ligemeget. Returretten gælder dog kun ved forbrugerkøb, dvs. salg fra
en handlende/proffessionel til en forbruger.

>
> Hvem faen har lavet disse tumpede regler, som gør det umuligt at drive
> forretning, hvis alle kunder kendte deres ret!?!? Man bliver brugt som et
> bibliotek hvor de kan bestille en masse vare og så sende dem tilbage de
ikke
> ønsker!

Denne lov er som alle andre lavet af Foketinget. Ønsket har formodentlig
været en udstrakt grad af forbrugerbeskyttelse.
Det må man så indrette sig efter, når man driver forretning med fjernsalg.

I dit tilfælde, kan du jo undlade at hjemskaffe varer, der ikke lader sig
afsætte til andre.

/Per



Peter G C (31-07-2003)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 31-07-03 08:43

"Thïngmand" <michael@thingmand.invalid> skrev i en meddelelse
news:3f28c09a$0$32497$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

[klip]

> Det vil sige at hvis man ringer til hvilken som helst forretning og
> bestiller varer, har man altid 14 dages returret?

Nej. De 14 dage gælder kun hvis forretningen normalt har fjernsalg.

/Peter



Andy (30-07-2003)
Kommentar
Fra : Andy


Dato : 30-07-03 16:49

> Vi har så en sag, vhor en kunde har ringet og bestile en montering af
> specialudstyr i sin bil, som vi så bestiller hjem.

ER det 'specialudstyr' som i reklamerer med at føre?
Er det på jeres hjemmeside?
Er det noget i har bestilt hjem før?

Andy



Lawman (31-07-2003)
Kommentar
Fra : Lawman


Dato : 31-07-03 14:25

Thïngmand wrote:
> Vi har en internetside ved siden af vores alm. forretning med Dankort
> betaling og de betingelser om returret, man nu skal opfylde.
>
> Vi har så en sag, vhor en kunde har ringet og bestile en montering af
> specialudstyr i sin bil, som vi så bestiller hjem. Kort før monteringen skal
> ske, melder han ud at han ikke ønsker at få monteret udstyret alligevel. Vi
> siger det er helt i orden, men han vil blive faktureret (og få tilsendt)
> udstyret, da vi ikke har mulighed for at returnere det. Han nægter og
> henviser til sine 14 dages returret. Gælder den ikke kun hvis han har
> bestilt med Dankort??
>
Forbrugeraftalelovens § 10 bestemmer følgende: Som fjernsalg betegnes
aftale om køb af varer, når aftalen
1) er indgået ved brug af fjernkommunikation og uden at parterne mødes, og
2) den indgås som led i et system for fjernsalg, som drives af den
erhvervsdrivende.

Ifølge forarbejderne til loven skulle bestemmelsen også omfatte den
situation, hvor tilbud afgives af forbrugeren via telefon. Det kan i den
forbindelse ikke have nogen betydning, at internetsiden kun er beregnet
til bestillinger med dankort, når i rent faktisk har accepteret og
iværksat bestillingen, som forbrugeren afgav over telefonen på baggrund
af jeres internetside.

Mvh Rune
Stud.Jur.


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408885
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste