|
| Garanti når Fabrikanten lever men importør~ Fra : BJ.DK |
Dato : 30-07-03 13:17 |
|
Et produkt med 2 års reklamationsret købes hos en dansk forhandler.
Produktet går efter kort tid istykker, hvilket viser sig at være generelt
for produktet.
Når køber henvender sig til den danske forhandler med sit reklamationskrav,
melder forhandleren, at han desværre ikke kan gøre noget, da importøren er
gået konkurs.
Fra min gamle og støvede Erhvervsretshukommelse dukker ordet "regres" frem,
men hvordan er det nu liiiige tingende hænger sammen på dette område.
| |
Morten Bjergstrøm (30-07-2003)
| Kommentar Fra : Morten Bjergstrøm |
Dato : 30-07-03 13:23 |
|
"BJ.DK" <news@klog.dk> skrev:
> Et produkt med 2 års reklamationsret købes hos en dansk
> forhandler. Produktet går efter kort tid istykker, hvilket viser
> sig at være generelt for produktet.
>
> Når køber henvender sig til den danske forhandler med sit
> reklamationskrav, melder forhandleren, at han desværre ikke kan
> gøre noget, da importøren er gået konkurs.
I forbrugerkøb er det sælger, der har reklamationsforpligtelsen. At
sælgers leverandører er gået konkurs har ingen betydning for sælgers
reklamationsforpligtelse.
--
Morten http://miljokemi.dk
| |
Jimmy (30-07-2003)
| Kommentar Fra : Jimmy |
Dato : 30-07-03 20:08 |
|
"BJ.DK" <news@klog.dk> wrote in message
news:3f27b6e9$0$5190$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Et produkt med 2 års reklamationsret købes hos en dansk forhandler.
> Produktet går efter kort tid istykker, hvilket viser sig at være generelt
> for produktet.
>
> Når køber henvender sig til den danske forhandler med sit
reklamationskrav,
> melder forhandleren, at han desværre ikke kan gøre noget, da importøren er
> gået konkurs.
>
> Fra min gamle og støvede Erhvervsretshukommelse dukker ordet "regres"
frem,
> men hvordan er det nu liiiige tingende hænger sammen på dette område.
>
>
Nu er jeg lidt i tvivl. Har du insisteret på at få varen repareret, eller
har sælger sagt han intet kunne gøre og du hang på den?
Du har krav til at få dine penge igen hvis sælger ikke kan udbedre manglen,
men du kan ikke insisterer på at få varen repareret hvis du er blevet
tilbudt pengene igen.
| |
Allan Lund Soerensen (31-07-2003)
| Kommentar Fra : Allan Lund Soerensen |
Dato : 31-07-03 10:45 |
|
"Jimmy" <jimmy@nothx.com> skrev i en meddelelse
news:3f28178b$0$257$4d4eb98e@read-nat.news.dk.uu.net...
> men du kan ikke insisterer på at få varen repareret hvis du er blevet
> tilbudt pengene igen.
Har du en henvisning til en lovtekst eller ligende?
Jeg sælger selv elektronisk udstyr, og har ledt i forbindelse med at
reklamationsretten blev udvidet til 2 år.
Jeg kunne godt frygte en kunde, der insisterer på en urimelig dyr
reparation, hvis en ombytning ikke er mulig f.eks. pga. producenten har
stoppet produktionen (2 år er lang tid i nogen brancher)
| |
Per Christoffersen (31-07-2003)
| Kommentar Fra : Per Christoffersen |
Dato : 31-07-03 14:02 |
|
"Allan Lund Soerensen" <microtec1@yahoo.com> wrote in message
news:3f28e450$0$97159$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> "Jimmy" <jimmy@nothx.com> skrev i en meddelelse
> news:3f28178b$0$257$4d4eb98e@read-nat.news.dk.uu.net...
>
> > men du kan ikke insisterer på at få varen repareret hvis du er blevet
> > tilbudt pengene igen.
>
> Har du en henvisning til en lovtekst eller ligende?
Købeloven.
Den kan findes via www.retsinfo.dk eller hos forbrugerstyrelsen:
http://www.fs.dk/jura/loveregl/fb_lov/l_kbl.htm
De præcise formuleringer i loven er afhængig af, om du sælger til private
eller til andre firmaer.
/Per
| |
Jimmy (31-07-2003)
| Kommentar Fra : Jimmy |
Dato : 31-07-03 14:44 |
|
"Allan Lund Soerensen" <microtec1@yahoo.com> wrote in message
news:3f28e450$0$97159$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> "Jimmy" <jimmy@nothx.com> skrev i en meddelelse
> news:3f28178b$0$257$4d4eb98e@read-nat.news.dk.uu.net...
>
> > men du kan ikke insisterer på at få varen repareret hvis du er blevet
> > tilbudt pengene igen.
>
> Har du en henvisning til en lovtekst eller ligende?
>
> Jeg sælger selv elektronisk udstyr, og har ledt i forbindelse med at
> reklamationsretten blev udvidet til 2 år.
> Jeg kunne godt frygte en kunde, der insisterer på en urimelig dyr
> reparation, hvis en ombytning ikke er mulig f.eks. pga. producenten har
> stoppet produktionen (2 år er lang tid i nogen brancher)
>
>
Købeloven
§78
Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis
gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre sælgeren
uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved tages hensyn til
salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om anden
beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.
| |
Allan Lund Soerensen (01-08-2003)
| Kommentar Fra : Allan Lund Soerensen |
Dato : 01-08-03 10:36 |
|
"Jimmy" <jimmy@nothx.com> skrev i en meddelelse
news:3f291d1b$0$9503$4d4eb98e@read-nat.news.dk.uu.net...
>
> Købeloven
> §78
> Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis
> gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre sælgeren
> uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved tages hensyn til
> salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om anden
> beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.
>
Takker
Der havde jeg nu været, men jeg har vist lagt for meget i at §78 indledes
med "...har KØBEREN valget mellem...."
Stk. 2. kan nok også give anledning til nogen diskussion mht. "...uden
væsentlig ulempe for køberen", hvis han blot får pengene igen og ikke kan
købe et tilsvarende produkt andre steder.
| |
BJ.DK (31-07-2003)
| Kommentar Fra : BJ.DK |
Dato : 31-07-03 13:30 |
|
"Jimmy" <jimmy@nothx.com> skrev i en meddelelse
news:3f28178b$0$257$4d4eb98e@read-nat.news.dk.uu.net...
>
> Nu er jeg lidt i tvivl. Har du insisteret på at få varen repareret, eller
> har sælger sagt han intet kunne gøre og du hang på den?
> Du har krav til at få dine penge igen hvis sælger ikke kan udbedre
manglen,
> men du kan ikke insisterer på at få varen repareret hvis du er blevet
> tilbudt pengene igen.
>
Hverken eller. Jeg har kun sagt, at den ikke virker, og at det var op til
ham at give penge tilbage eller reparere....
| |
|
|