/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Garanti når Fabrikanten lever men importør~
Fra : BJ.DK


Dato : 30-07-03 13:17

Et produkt med 2 års reklamationsret købes hos en dansk forhandler.
Produktet går efter kort tid istykker, hvilket viser sig at være generelt
for produktet.

Når køber henvender sig til den danske forhandler med sit reklamationskrav,
melder forhandleren, at han desværre ikke kan gøre noget, da importøren er
gået konkurs.

Fra min gamle og støvede Erhvervsretshukommelse dukker ordet "regres" frem,
men hvordan er det nu liiiige tingende hænger sammen på dette område.



 
 
Morten Bjergstrøm (30-07-2003)
Kommentar
Fra : Morten Bjergstrøm


Dato : 30-07-03 13:23

"BJ.DK" <news@klog.dk> skrev:

> Et produkt med 2 års reklamationsret købes hos en dansk
> forhandler. Produktet går efter kort tid istykker, hvilket viser
> sig at være generelt for produktet.
>
> Når køber henvender sig til den danske forhandler med sit
> reklamationskrav, melder forhandleren, at han desværre ikke kan
> gøre noget, da importøren er gået konkurs.

I forbrugerkøb er det sælger, der har reklamationsforpligtelsen. At
sælgers leverandører er gået konkurs har ingen betydning for sælgers
reklamationsforpligtelse.

--
Morten http://miljokemi.dk

Jimmy (30-07-2003)
Kommentar
Fra : Jimmy


Dato : 30-07-03 20:08

"BJ.DK" <news@klog.dk> wrote in message
news:3f27b6e9$0$5190$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Et produkt med 2 års reklamationsret købes hos en dansk forhandler.
> Produktet går efter kort tid istykker, hvilket viser sig at være generelt
> for produktet.
>
> Når køber henvender sig til den danske forhandler med sit
reklamationskrav,
> melder forhandleren, at han desværre ikke kan gøre noget, da importøren er
> gået konkurs.
>
> Fra min gamle og støvede Erhvervsretshukommelse dukker ordet "regres"
frem,
> men hvordan er det nu liiiige tingende hænger sammen på dette område.
>
>

Nu er jeg lidt i tvivl. Har du insisteret på at få varen repareret, eller
har sælger sagt han intet kunne gøre og du hang på den?
Du har krav til at få dine penge igen hvis sælger ikke kan udbedre manglen,
men du kan ikke insisterer på at få varen repareret hvis du er blevet
tilbudt pengene igen.



Allan Lund Soerensen (31-07-2003)
Kommentar
Fra : Allan Lund Soerensen


Dato : 31-07-03 10:45

"Jimmy" <jimmy@nothx.com> skrev i en meddelelse
news:3f28178b$0$257$4d4eb98e@read-nat.news.dk.uu.net...

> men du kan ikke insisterer på at få varen repareret hvis du er blevet
> tilbudt pengene igen.

Har du en henvisning til en lovtekst eller ligende?

Jeg sælger selv elektronisk udstyr, og har ledt i forbindelse med at
reklamationsretten blev udvidet til 2 år.
Jeg kunne godt frygte en kunde, der insisterer på en urimelig dyr
reparation, hvis en ombytning ikke er mulig f.eks. pga. producenten har
stoppet produktionen (2 år er lang tid i nogen brancher)



Per Christoffersen (31-07-2003)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 31-07-03 14:02


"Allan Lund Soerensen" <microtec1@yahoo.com> wrote in message
news:3f28e450$0$97159$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> "Jimmy" <jimmy@nothx.com> skrev i en meddelelse
> news:3f28178b$0$257$4d4eb98e@read-nat.news.dk.uu.net...
>
> > men du kan ikke insisterer på at få varen repareret hvis du er blevet
> > tilbudt pengene igen.
>
> Har du en henvisning til en lovtekst eller ligende?

Købeloven.
Den kan findes via www.retsinfo.dk eller hos forbrugerstyrelsen:
http://www.fs.dk/jura/loveregl/fb_lov/l_kbl.htm

De præcise formuleringer i loven er afhængig af, om du sælger til private
eller til andre firmaer.

/Per



Jimmy (31-07-2003)
Kommentar
Fra : Jimmy


Dato : 31-07-03 14:44

"Allan Lund Soerensen" <microtec1@yahoo.com> wrote in message
news:3f28e450$0$97159$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> "Jimmy" <jimmy@nothx.com> skrev i en meddelelse
> news:3f28178b$0$257$4d4eb98e@read-nat.news.dk.uu.net...
>
> > men du kan ikke insisterer på at få varen repareret hvis du er blevet
> > tilbudt pengene igen.
>
> Har du en henvisning til en lovtekst eller ligende?
>
> Jeg sælger selv elektronisk udstyr, og har ledt i forbindelse med at
> reklamationsretten blev udvidet til 2 år.
> Jeg kunne godt frygte en kunde, der insisterer på en urimelig dyr
> reparation, hvis en ombytning ikke er mulig f.eks. pga. producenten har
> stoppet produktionen (2 år er lang tid i nogen brancher)
>
>

Købeloven
§78
Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis
gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre sælgeren
uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved tages hensyn til
salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om anden
beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.



Allan Lund Soerensen (01-08-2003)
Kommentar
Fra : Allan Lund Soerensen


Dato : 01-08-03 10:36

"Jimmy" <jimmy@nothx.com> skrev i en meddelelse
news:3f291d1b$0$9503$4d4eb98e@read-nat.news.dk.uu.net...
>
> Købeloven
> §78
> Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis
> gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre sælgeren
> uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved tages hensyn til
> salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om anden
> beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.
>

Takker

Der havde jeg nu været, men jeg har vist lagt for meget i at §78 indledes
med "...har KØBEREN valget mellem...."
Stk. 2. kan nok også give anledning til nogen diskussion mht. "...uden
væsentlig ulempe for køberen", hvis han blot får pengene igen og ikke kan
købe et tilsvarende produkt andre steder.



BJ.DK (31-07-2003)
Kommentar
Fra : BJ.DK


Dato : 31-07-03 13:30

"Jimmy" <jimmy@nothx.com> skrev i en meddelelse
news:3f28178b$0$257$4d4eb98e@read-nat.news.dk.uu.net...
>
> Nu er jeg lidt i tvivl. Har du insisteret på at få varen repareret, eller
> har sælger sagt han intet kunne gøre og du hang på den?
> Du har krav til at få dine penge igen hvis sælger ikke kan udbedre
manglen,
> men du kan ikke insisterer på at få varen repareret hvis du er blevet
> tilbudt pengene igen.
>
Hverken eller. Jeg har kun sagt, at den ikke virker, og at det var op til
ham at give penge tilbage eller reparere....



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408885
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste