Internetudbydere og personlige oplysninger~
Fra : Anders Kvist

Dato : 29-07-03 12:43

Efter at have læst følgende artikkel på jyllands postens hjemmeside, har
jeg fået et spørgsmål til folket herinde...

http://www.jp.dk/itogc:aid=1932300/

Det fremgår af artiklen at TDC faktisk er den eneste ISP (internet
service provider, Internetudbyder), der kræver en dommerkendelse for at
udlevere personlige oplysninger, hvilket de jo har fået byrettens
tilsagn på er godt nok...

MEN...hvad med de andre ISPer, er det lovligt for dem at udlevere
personlige oplysninger om kunderne uden en dommerkendelse eller hvad?

Sidste spørgsmål, hvordan er man stillet i forbindelse med at de
udleverer oplysninger der kan skade en kunde efterfølgende? Kan godt
være jeg tænker lidt for amerikansk her....

MVH

Anders Kvist

Fra : tbenjaminj@hotmail.c~

Dato : 29-07-03 23:58

Anders Kvist <akv@lnxbx.dk> wrote in message news:<bg5ml8$gcl$1@sunsite.dk>...
> [...]
>
> MEN...hvad med de andre ISPer, er det lovligt for dem at udlevere
> personlige oplysninger om kunderne uden en dommerkendelse eller hvad?

Det fremgår ikke umiddelbart om byretten siger man "kan" eller "skal"
kræve en dommerkendelse......(jeg håber det sidste) - man skal nok
læse dommen for at kunne diskutere det.

Men du kan jo prøve at vurdere om APG´s udleveringskrav (uden
dommerkendelse) er omfattet af følg bestemmelse i persondataloven:

§ 6. (45) Behandling (herunder videregivelse) af oplysninger må kun
finde sted, hvis
7)   behandlingen er nødvendig for, at den dataansvarlige eller den
tredjemand, til hvem oplysningerne videregives, kan forfølge en
berettiget interesse og hensynet til den registrerede ikke overstiger
denne interesse.

....god fornøjelse

> Sidste spørgsmål, hvordan er man stillet i forbindelse med at de
> udleverer oplysninger der kan skade en kunde efterfølgende? Kan godt
> være jeg tænker lidt for amerikansk her....

Hvordan skade ? Tænker du på injurier eller hvad ?

/thomas