Overtrædelse af racismeparagraffen?
Fra : Brian B. Christensen

Dato : 27-07-03 21:13

Hej.

Er følgende sætning en overtrædelse af racismeparagraffen:

"Jeg tilkender hverken muslimer eller hvepse menneskerettigheder."

Den er udtalt af en nok så berygtet BW i:

Mvh. Brian

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 27-07-03 21:44

In <pdc8iv44tp690ku9uccdg7029d12aghpbf@4ax.com> Brian B. Christensen <not_for_public@invalid.address> writes:

>Hej.

>Er følgende sætning en overtrædelse af racismeparagraffen:

>"Jeg tilkender hverken muslimer eller hvepse menneskerettigheder."

Det er kun politimesteren, der 100% sikkert kan udtale sig om, men jeg
vil gaette paa nej.

Det er forresten paragraf 266b i straffeloven, som ma omtaler
som racisparagraffen.

Mvh
Martin

Fra : Sune Storgaard

Dato : 27-07-03 21:55

Brian B. Christensen mumbled his insignificant opinion in:

> Er følgende sætning en overtrædelse af racismeparagraffen:
> "Jeg tilkender hverken muslimer eller hvepse menneskerettigheder."

SL § 266b:
{
Den, der offentligt eller med forsæt til udbredelse i en videre kreds
fremsætter udtalelse eller anden meddelelse, ved hvilken en gruppe af
personer trues, forhånes eller nedværdiges på grund af sin race, hudfarve,
nationale eller etniske oprindelse, tro eller seksuelle orientering,
straffes med bøde, hæfte eller fængsel indtil 2 år.
}

For mig at se er den sætning klart omfattet af den §, men om der er nok til
en dom er en anden sag. Konteksten er at han nedværdiger muslimers
eksistensberretigelse til niveau med hvepse, manden burde vide bedre, det er
jo ikke første gang han er på kant med den §.

> Den er udtalt af en nok så berygtet BW i:

Bemærk at jeg ikke ser overrasket ud...
--
/Sune

Fra : Carsten H

Dato : 27-07-03 22:29

"Sune Storgaard" <speg-fjern@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
er
> jo ikke første gang han er på kant med den §.

Nå ja men muslimer mener også at vi "andre" er en hedensk vantro race og
muslimer selv er ikke dem som er mest kendt for at praktisere
menneskerettigheder!

Så hvorfor skulle vi stille dem bedre end de stiller andre?

Carsten

Fra : Sune Storgaard

Dato : 27-07-03 22:50

Carsten H mumbled his insignificant opinion in:

> [...]
>
> Nå ja men muslimer mener også at vi "andre" er en hedensk vantro race
> og muslimer selv er ikke dem som er mest kendt for at praktisere

Det er sådan set ligegyldigt i denne sammenhæng, både BW og muslimer (her i
landet)er underlagt straffeloven, det er det vi diskuterer her i gruppen.

> Så hvorfor skulle vi stille dem bedre end de stiller andre?

Det kan man jo diskutere... -i en anden gruppe

Fra : Carsten H

Dato : 27-07-03 23:32

> Det er sådan set ligegyldigt i denne sammenhæng, både BW og muslimer (her
> landet)er underlagt straffeloven, det er det vi diskuterer her i gruppen.

Ja de er sikkert også bedre bekendt med straffeloven!

> Det kan man jo diskutere... -i en anden gruppe

Ja det kan man.

Carsten

Fra : Padre

Dato : 27-07-03 22:48

> Nå ja men muslimer mener også at vi "andre" er en hedensk vantro race og

Manual:
Hold godt fast i skrivebordet med venstre hånd, grib musen med højre hånd,
naviger over til menupunktet "Message" i MSOE, klik på punktet "block
sender" og klik derefter på "Yes".

Sådan fjerner man en bug fra et digitalt univers.

Padre

Fra : Carsten H

Dato : 27-07-03 23:31

"Padre" <spirito_santo@this_needs_be_removed_yahoo.com> skrev i en
meddelelse news:bg1hh4$2bg5$1@news.cybercity.dk...

> [...]
> sender" og klik derefter på "Yes".
>
> Sådan fjerner man en bug fra et digitalt univers.

Ok du er nu fjernet!

Carsten

Fra : Christian Andersen

Dato : 27-07-03 22:32

Carsten H wrote:

> Nå ja men muslimer mener også at vi "andre" er en hedensk vantro race

Kilde?

Bemærk: Her vil jeg have skriftsteder fra Koranen, siden du specifikt nævner
muslimer.

> og muslimer selv er ikke dem som er mest kendt for at praktisere
> menneskerettigheder!

Kilde?

FUT: mig selv (svar vil ikke gå til gruppen, men til min e-mail-adresse)

--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!

Fra : Carsten H

Dato : 27-07-03 23:29

"Christian Andersen" <zv856hm02@sneakemail.com> skrev i en meddelelse

> Kilde?
>
> Bemærk: Her vil jeg have skriftsteder fra Koranen, siden du specifikt
nævner
> muslimer.

Kilde er en Iman (Eller hvad sådan en halal præst nu hedder) som jeg så tale
på TV
Efter hvad jeg har fået fortalt så står der i koranen at de vantro skal
bekæmpes og Islam skal styre verden.

> Kilde?

Prøv da at vågn lidt op, du ser vel TV, eller tror du bare det er en dårlig
film når en Tyv får hugget/skåret en hånd eller fod af eller kvinde bliver
stenet på en markedsplads.

Carsten

Fra : TGD

Dato : 28-07-03 02:08

"Carsten H" <carsten@NOSPAMdigitalforum.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Efter hvad jeg har fået fortalt så står der i koranen at de vantro skal
> bekæmpes og Islam skal styre verden.

Der er også nogen der fortæller at man bliver blind af at onanere.....

HVis du endelig skal udbrede dig ville det være en god ide at sætte sig ind
i hvad der står i Koranen, såvidt jeg husker står der også i bibelen at alle
vantro skal straffes ved dommedag...

<KLIP>

Prøv da at vågn lidt op, du ser vel TV, eller tror du bare det er en dårlig
film når en Tyv får hugget/skåret en hånd eller fod af eller kvinde bliver
stenet på en markedsplads.

Hmmmm er det også en dårlig filmen når man kan blive smidt i fængslet i 25
år til livstid for at stjæle en pizza el. sågar nogen børnefilmen?

Hmmm tror faktisk din filmen er knækket

*PLONK*

Fra : Carsten H

Dato : 28-07-03 09:27

"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> skrev i en meddelelse

> "Carsten H" <carsten@NOSPAMdigitalforum.dk> skrev i en meddelelse
>
> <KLIP>

> Der er også nogen der fortæller at man bliver blind af at onanere.....

Det kan du måske personligt bekræfte at man ikke bliver!

> [...]
ind
> i hvad der står i Koranen, såvidt jeg husker står der også i bibelen at

Det ved du måske alt om, så tror du også at jorden er flad!

> [...]
>
> Hmmmm er det også en dårlig filmen når man kan blive smidt i fængslet i 25
> år til livstid for at stjæle en pizza el. sågar nogen børnefilmen?

Hvor gør man det?

> Hmmm tror faktisk din filmen er knækket
>
> *PLONK*

Uha plonk!
Siger en helt del om dig!

Carsten

Fra : Christian Andersen

Dato : 28-07-03 09:43

Carsten H wrote:

> Det kan du måske personligt bekræfte at man ikke bliver!

Jeg ved ikke om TGD kan, men så kan jeg i hvert fald. Jeg ved ikke helt
hvorfor du opfatter ovenstående; "Det kan du måske personligt bekræfte at
man ikke bliver!" som en fornærmelse mod TGD. Hvad skulle der være galt
med at onanere?

> Det ved du måske alt om, så tror du også at jorden er flad!

Igen med dine pseudofornærmelser og lave debatniveau.

Faktum er, at Bibelen indeholder mange gamle, uddaterede skriftsteder.

3. Mosebog 18:22

Du må ikke have samleje med en mand, som man har samleje med en
kvinde. Det er en vederstyggelighed.

2. Mosebog 21:7

Når en mand sælger sin datter som trælkvinde, skal hun ikke frigives på
samme måde som trællene.

2. Mosebog 35:2-3

v2 I seks dage må der udføres arbejde, men den syvende dag skal være
hellig for jer; I skal holde fuldstændig hvile for Herren. Enhver, der
udfører arbejde på den dag, skal lide døden. v3 I må ikke tænde ild på
sabbatsdagen, hvor I end bor.

Læs mere her:

http://www.ffrf.org/banswers.html

> Hvor gør man det?

I gode gamle USA, faktisk. "Three strike"-loven. 3 lovovertrædelser, og
du bliver smidt i fængsel i 25 år. Uanset hvad de er.

http://www.guardian.co.uk/usa/story/0,12271,991279,00.html

25 år for at spytte på en politimand.

--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!

Fra : Ole Andersen

Dato : 28-07-03 10:45

Christian Andersen skrev (og citerede TGD og Carsten H):

> I gode gamle USA, faktisk. "Three strike"-loven. 3 lovovertrædelser, og
> du bliver smidt i fængsel i 25 år. Uanset hvad de er.

Ikke helt. Artiklen omtaler felonies.

Så vidt jeg kan se af dette slideshow <http://tinyurl.com/i99u>*, har
amerikansk ret tre typer forbrydelser:

Petty offenses, der straffes med bøde
Misdemeanors, der straffes med bøde eller op til et års fængsel
Felonies, der straffes med mere end et års fængsel

*)
<http://www.washlee.arlington.k12.va.us/staff/socialstudies/casauter/lawinamerica/sld001.htm>

--
Ole Andersen, Copenhagen, Denmark * http://palnatoke.net
Thesis #49: Org charts worked in an older economy where plans could be

Fra : Christian Andersen

Dato : 28-07-03 10:44

Ole Andersen wrote:

> [...]
> Misdemeanors, der straffes med bøde eller op til et års fængsel
> Felonies, der straffes med mere end et års fængsel

Ja, du har ret. Jeg læste bare om en mand der kom i fængsel under den lov
for at stjæle en pizza-slice, men det viser sig at anklagen egentlig var
røveri (som er en felony), fordi manden (27) stjal slicen fra tre børn,
hvoraf den yngste var syv år. Desuden truede han dem med vold og han
havde flere domme bag sig, herunder voldsdomme.

--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!

Fra : TGD

Dato : 28-07-03 19:49

"Ole Andersen" <news@palnatoke.net> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Petty offenses, der straffes med bøde
> Misdemeanors, der straffes med bøde eller op til et års fængsel
> Felonies, der straffes med mere end et års fængsel

Der har lige været "60 minutes" der omhandlede 3. strike, 3. strike er
fortolket forskelligt fra stat til stat, californien er den stat der tager
den for bogstavligt der er det lige meget hvad du gør - er det den samme
forbrydelse du har begået 3. gang som en af de foregående er det 25 til
livstid.

Hvorimod at man i andre stater kun bruger den overfor sædeligheds og
voldsforbrydere - ligeså er der visse stater der slet ikke bruger den.

<KLiP>

Fra : Ole Andersen

Dato : 28-07-03 20:11

TGD wrote:
> [...]
> den for bogstavligt der er det lige meget hvad du gør - er det den samme
> forbrydelse du har begået 3. gang som en af de foregående er det 25 til

Det skal stadig være felonies, men derfor er det alligevel problematisk
at den tredje dom på et år bliver til 25 år.
[Ups, det var vist en retsfilosofisk/politisk vurdering]

> Hvorimod at man i andre stater kun bruger den overfor sædeligheds og
> voldsforbrydere - ligeså er der visse stater der slet ikke bruger den.

Hvad jeg umiddelbart kan finde, er det *kun* forbundsstaten og halvdelen
af delstaterne, der har love af den slags.

<http://www.pbs.org/pov/pov1999/thelegacy/glossary.html#T>
<http://greenwoodassociates.org/papers/three_strikes/GreenwoodThreeStrikes.pdf>
<http://www.ncjrs.org/txtfiles/165369.txt>

--
Ole Andersen, Copenhagen, Denmark * http://palnatoke.net
Thesis #42: As with networked markets, people are also talking to each

Fra : Mads

Dato : 29-07-03 07:52

"Ole Andersen" <news@palnatoke.net> wrote in message

> Det skal stadig være felonies, men derfor er det alligevel problematisk
> at den tredje dom på et år bliver til 25 år.
> [Ups, det var vist en retsfilosofisk/politisk vurdering]

Jeg fandt denne artikel omkring højsterets afgørelse om bruges af "Three
strikes and your are out" i tilfælde hvor 3. forbrydelse er "butikstyveri"
(petty theft).
http://query.nytimes.com/gst/abstract.html?res=F50616F7385B0C748CDDAA0894DB4
04482
(kun et kort sammendrag)

Mvh Mads

Fra : Ole Andersen

Dato : 29-07-03 12:15

Mads wrote:
> [...]
> strikes and your are out" i tilfælde hvor 3. forbrydelse er "butikstyveri"

I Californien er petty theft (mindre end 400$) en misdemeanor, men kan i
gentagelsestilfælde være en felony, hvad der giver en domino-effekt.

--
Ole Andersen, Copenhagen, Denmark * http://palnatoke.net
Thesis #62: Markets do not want to talk to flacks and hucksters. They

Fra : Mads

Dato : 29-07-03 12:53

http://query.nytimes.com/gst/abstract.html?res=F50616F7385B0C748CDDAA0894DB4

> I Californien er petty theft (mindre end 400$) en misdemeanor, men kan i
> gentagelsestilfælde være en felony, hvad der giver en domino-effekt.

OK. Jeg kender ikke voldsomt til Amerikansk lov.
Jeg bemærkede blot din opremsning :

>Petty offenses, der straffes med bøde
>Misdemeanors, der straffes med bøde eller op til et års fængsel
>Felonies, der straffes med mere end et års fængsel

og troede (naivt) at petty theft var en petty offense.

Mvh Mads

Fra : Ole Andersen

Dato : 29-07-03 15:21

Mads wrote:
> Jeg bemærkede blot din opremsning :

> og troede (naivt) at petty theft var en petty offense.

Det ville heller ikke være urimeligt (sprogligt set), men sådan er det
ikke.

Bortset fra det, så lader til at grænsen mellem misdemeanors og felonies
i Californien går ved et halvt års fængsel.

--
Ole Andersen, Copenhagen, Denmark * http://palnatoke.net
Thesis #57: Smart companies will get out of the way and help the

Fra : TGD

Dato : 28-07-03 19:51

"Christian Andersen" <zv856hm02@sneakemail.com> skrev i en meddelelse

<KlIP>

> [...]
> hvorfor du opfatter ovenstående; "Det kan du måske personligt bekræfte at
> man ikke bliver!" som en fornærmelse mod TGD. Hvad skulle der være galt

Man kan blive blind det er der nogen der siger....

<KLIP>

> [...]
> hellig for jer; I skal holde fuldstændig hvile for Herren. Enhver, der
> udfører arbejde på den dag, skal lide døden. v3 I må ikke tænde ild på

Fyck må hellere forberede mig på det værste.

<KLIP>

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 28-07-03 22:37

"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> wrote in

> HVis du endelig skal udbrede dig ville det være en god ide at
> sætte sig ind i hvad der står i Koranen, såvidt jeg husker står
> der også i bibelen at alle vantro skal straffes ved dommedag...

Der er også forskel på "nu og her og af mennesker" og "ved dommedag
af Gud"...

Nerd is a word only used by those who can’t pronounce ’Intellectual’.
- http://query.dk/permlink.php?link=1058129898

Fra : Arne Feldborg

Dato : 29-07-03 00:44

"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> skrev Mon, 28 Jul 2003 03:08:19
+0200

> [...]
>i hvad der står i Koranen, såvidt jeg husker står der også i bibelen at alle

Og det ville også klæde dig at sætte dig ind i forskellen på Gammel og
Ny Testamente - og især deres relation i til de forskellige religioner i
den form vi kender dem i dag.
(Hint: Islam bygger i langt højere grad end Kristendommen på det gamle
testamente).

Og det ville naturligvis tilsvarende klæde dem på den anden yderfløj (BW
og andre ligesindede) at nøjes med at forholde sig til virkeligheden som
den er, i stedet for at slynge om sig med postulater, påstande og
løsrevne citater.

>Hmmm tror faktisk din filmen er knækket

Den slags ting foregår faktisk i visse lande med henvisning til koranen
og muslimsk lov. En stening tager feks. 3 dage, og hele øvelsen går ud
på at dræbe den pågældende så *langsomt* som muligt.

Heldigvis sker dette dog kun i et fåtal af de muslimske lande.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bøling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : TGD

Dato : 29-07-03 02:40

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> [...]
> den form vi kender dem i dag.
> (Hint: Islam bygger i langt højere grad end Kristendommen på det gamle

Hvad er forskellen så? Og hvad skal der ske ved dommedag?
Faktisk er jeg ganske forrygende ligeglad, og burde ikke have ladet mig
pirre af Carsten Hs pragteksemplar af et stupidt indlæg.

<KLIP>

> Den slags ting foregår faktisk i visse lande med henvisning til koranen
> og muslimsk lov. En stening tager feks. 3 dage, og hele øvelsen går ud
> på at dræbe den pågældende så *langsomt* som muligt.

Ja og hvad så... Lov følge eller land fly, vi kan prise os lykkeligt over vi
lever i et retsamfund og et demokrati, men det giver os ikke ret til pådutte
vores levevis på andre...

> Heldigvis sker dette dog kun i et fåtal af de muslimske lande.

Skal jeg kun kunne gisne om.

Fra : Padre

Dato : 27-07-03 22:51

> Er følgende sætning en overtrædelse af racismeparagraffen:
>
> "Jeg tilkender hverken muslimer eller hvepse menneskerettigheder."

Jeg tvivler, da der er tale om en udtalelse om personens subjektive
opfattelse af, hvortil menneskerettighederne bør udstrækkes.

padre

Fra : Sune Storgaard

Dato : 28-07-03 00:41

Padre mumbled his insignificant opinion in:

> Jeg tvivler, da der er tale om en udtalelse om personens subjektive
> opfattelse af, hvortil menneskerettighederne bør udstrækkes.

At degradere en gruppe mennesker til hvepse pga. deres religion, er da vist
ikke så subjektivt ?
Jeg tvivler dog mere på om der er "kød" nok til at nogen gidder gør noget
ved det, men jeg kan ikke se det som andet end en tydelig -men lettere
overtrædelse.

Jeg finder da sætningen "stødende", men der skal heller ikke gå
hvepse?knepperi i det.

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 28-07-03 07:34

>Jeg finder da sætningen "stødende", men der skal heller ikke gå
>hvepse?knepperi i det.

Enig. Jeg var bare nysgerrig for hvor langt han kan tillade sig at gå.

Tak til jer med brugbare svar.

Mvh. Brian