istandsættelse af lejlighed
Fra : Thomas Smedebøl

Dato : 27-07-03 15:45

Kort og godt:

Min fars onkel er død efter at have boet 40 år i den samme lejlighed. Den er
ikke misligholdt, men trænger selvfølgelig efter 40 år til en del
istandsættelse. Nu kræver boligselskabet at der afsættes 60.000,- af boet
til istandsættelsen af lejligheden. Jeg mener at have læst der er regler for
at en del af huslejen skal gå til istandsættelse og at udlejeren derfor
efter x antal år selv må finansiere istandsættelsen - er det korrekt?

Der er ikke tale om DAB.

Mvh Thomas

Fra : alexbo

Dato : 27-07-03 16:07

"Thomas Smedebøl" > skrev

> Jeg mener at have læst der er regler for
> at en del af huslejen skal gå til istandsættelse og at udlejeren derfor
> efter x antal år selv må finansiere istandsættelsen - er det korrekt?

Det afhænger af boligselskabet, de del almennyttige nedsætter
egenbetalingen med 1% pr. mnd.

> Der er ikke tale om DAB.
Ja, så må det jo være et andet, det kender jeg ikke reglerne for.

mvh
Alex Christensen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 27-07-03 17:01

"Thomas Smedebøl" <whisdowDETHERSKALVÆK@hotmail.com> skrev:

> [...]
> til istandsættelse og at udlejeren derfor efter x antal år selv må
> finansiere istandsættelsen - er det korrekt?

Ja efter maks. 10 år skal boligselskabet dække hele udgiften til
normalistandsættelsen i almene boliger men spørgsmålet er om de regler
også gælder for en lejekontrakt, der er indgået for 40 år siden.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Annette Skovbon

Dato : 27-07-03 21:25

Hej Thomas
Hvad står der i lejekontrakten?
Vh. Annette

Fra : Sigrun og Morten

Dato : 28-07-03 20:35

Der er to vedligeholdelsesordninger

Ved A-ordning males lejligheden ifm. fraflytning. Pligten til at betale for
normalistandsættelsen overgår til boligselsbaet med 1% om måneden.
Normalistandsættelse omfatter maling, hvidtning og tapesering af vægge og
lofter.

Ved B-ordning hensættes der hver måned penge på en vedligeholdelseskonto. De
penge kan lejeren (eller den efterfølgende lejer) så bruge på at male.

Uanset hvilken ordninger hæfter man for skader som ikke kan henføres til
almindeligt slid og ælde.

Du kan indbringe sagen for det kommunale beboerklagenævn. Det koster et
beskedent klagegebyr på 110 kr og så får du en uvildig vurdering af kravet.

Med venlig hilsen
Sigrun
Medlem af Beboerklagenævnet i Aalborg

Fra : Thomas Smedebøl

Dato : 28-07-03 22:44

"Sigrun og Morten" <sigrun@mail-online.dk> wrote in message
> Der er to vedligeholdelsesordninger

1000 tak for dit uddybende svar - og det gælder for alle lejemål også
private?

Mvh Thomas

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 28-07-03 22:46

> 1000 tak for dit uddybende svar - og det gælder for alle lejemål også
> private?

For private lejemål er det lejeloven, der gælder mens det for almene
boliger er lov om leje af almene boliger.

Det med procenterne gælder kun i almene boliger. I private boliger har
man en vedligeholdelseskonto.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Sigrun og Morten

Dato : 29-07-03 16:59

Ikke nødvendigvis
De fleste private lejemål har ikke en konto til indvendig vedligeholdelse.
I private boliger skal man først og fremmest se efter hvad der er aftalt i
kontrakten, idet det er meget individuelt

Mvh Sigrun
(som også sidder i Huslejenævnet i Aalborg

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 29-07-03 20:07

"Sigrun og Morten" <sigrun@mail-online.dk> skrev:

> [...]
> vedligeholdelse. I private boliger skal man først og fremmest se
> efter hvad der er aftalt i kontrakten, idet det er meget

Naturligvis. Men udgangspunktet er altså lejelovens kapitel IV, der
levner nogen mulighed for fravigelse.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Sigrun og Morten

Dato : 30-07-03 17:27

Det er korrekt - men det kan folk ikke bruge til noget i praksis med mindre
de ikke har en lejekontrakt.
I langt de fleste lejeaftaler fraviges lejelovens kap IV, så det er lejeren
der pålægges den indvindige vedligeholdelse. Jeg kan ikke komme i tanke om,
at jeg nogensinde har set en lejekontrakt af nyere dato, hvor der ikke er
sket en afvigelse.

Med venlig hilsen
Sigrun