Modtaget klage over støj
Fra : Karsten

Dato : 27-07-03 10:41

Hej

Mit spørgsmål handler i bund og grund om hvor meget man må støje.

Jeg har lige bygget hus, hvor jeg har fået installeret både intern støvsuger
samt ventilations system (genvæks ??).

Min nabo har lige været inde og klage over den "enorme" støj disse ting
genererer. De påstår at de knap kan sove om natten for støjen fra
genvæksanlægget (er nødt til at bruge ørepropper), og synes at støvsugeren
larmer "Helvedes!!" meget.

Det skal siges at deres stueplan er 3 meter over vores, hvorfor deres mure
ligger på højde med taghætten hvor frisk luft tages ind, og det gamle luft
pustes ud (for ventilations), og det er nærmere bestemt denne susen de ikke
kan kapere.

Støvsugeranlægget bruger vi kun i dagtimerne (ihvertfald ikke efter kl. 21),
og der er indsat en lyddæmpning på udpustningen, så den larmer noget mindre
end uden.

Hvor står jeg hvis de klager ved kommunen ?? hvor højt et lydniveau er
rimeligt/lovligt.?

Karsten.

Fra : Niels Bengaard

Dato : 27-07-03 11:16

> Hvor står jeg hvis de klager ved kommunen ?? hvor højt et lydniveau er
> rimeligt/lovligt.?

Overholder leverandørerne de støjkrav de har skrevet under på?
Jeg tror det er forkert at anskue dette lovmæssigt. Hvis anlæggene kan
støjdæmpes yderligere uden for store omkostninger skal de selvfølgelig det.
Alternativt kan man flytte et støjende udkast væk fra naboen.
Hvem gider leve med en sur nabo i årevis, og den ballade det vil medføre,
hvis problemet kan løses.

Niels

Fra : bem

Dato : 27-07-03 12:52

Niels Bengaard wrote:

> [...]
> Jeg tror det er forkert at anskue dette lovmæssigt. Hvis anlæggene kan
> støjdæmpes yderligere uden for store omkostninger skal de

Nu er dette en juragruppe, hvorimod din anbefaling er rent moralsk. Der kan
meget vel være tale om den type nabo, som aldrig vil være tilfreds før
anlægget er helt slukket - og så kan man bruge nok så mange peng og være nok
så medgørlig, uden at det hjælper en døjt. Derfor er det rart for spørgeren
at kende lovgrundlaget.

/Bo

Fra : Niels Bengaard

Dato : 27-07-03 13:01

> [...]
nok
> så medgørlig, uden at det hjælper en døjt. Derfor er det rart for

Så vil jeg anbefale ham at tjekke lokalplanen for det område, og få
foretaget en støjmåling af anlæggene, hver for sig og samlet.
Det kan være svært at måle lave støjniveauer pga. baggrundsstøj, så sagen er
sikkert ikke helt let.

Det kan godt være dette er en juragruppe, men derfor kan man stadig godt
bruge sund fornuft og hvad der er ret og rimeligt.
Hvad er der ved at have ret, hvis man fremover skal slås om alt med sin
nabo, om hvilken farve hegnet skal have, hvor høj hækken skal være osv. osv.
Kunne en løsning være at køre genveks anlægget på lavt blus om natten eller
måske holde det slukket?

Hvad anbefaler du bem???? Konstruktive indlæg anbefales frem for kritik af
hvad andre skriver.
Der er jo intet forkert i det jeg har skrevet, det er bare ment som et godt
råd.

Niels

Fra : Peter G C

Dato : 27-07-03 13:04

In news:3f23bf0c$0$32509$edfadb0f@dread16.news.tele.dk,
Niels Bengaard <bengaard@hotmail.com> typed:

[klip]

> Det kan godt være dette er en juragruppe, men derfor kan man stadig
> godt bruge sund fornuft

Nej, vi prøver at snakke jura herinde - ellers har vi
dk.videnskab.jura.lommefilosofi

> og hvad der er ret og rimeligt.

Det kan vi heller ikke klare her - kun juraen.

/Peter

Fra : Niels Bengaard

Dato : 27-07-03 13:39

> Det kan vi heller ikke klare her - kun juraen.

Kan du klare at hjælpe manden, eller hva????
Jeg har gjort mit bedste, men mine indlæg drukner snart i jeres snik snak,
som ikke omhandler en brik om jura. Den sidste linie om at du kun kan klare
jura, er vist lidt overdrevet, idet du jo intet juridisk præsterer.

Niels

Fra : O-V R:nen

Dato : 27-07-03 16:42

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> writes:

> Nej, vi prøver at snakke jura herinde - ellers har vi
> dk.videnskab.jura.lommefilosofi

Omkring Frue Plads hedder det vist "mægling/mediation" (10 ECTS-point).
(Og den der interesserer sig for peer review inden for jura kan
anbefales at læse anmeldelserne til en vis disputats om emnet, der var
nemlig mange der var enige med dig dengang (og det er de sikkert stadig).)

Fra : Peter G C

Dato : 28-07-03 07:28

"O-V R:nen" <Otto-Ville.Ronkainen@ling.helsinki.fi.invalid> skrev i en
meddelelse news:gtadb07z8b.fsf@venus.ling.helsinki.fi...

[klip]

> [...]
> anbefales at læse anmeldelserne til en vis disputats om emnet, der var
> nemlig mange der var enige med dig dengang (og det er de sikkert stadig).)

Ikke forstået.

/Peter

Fra : Karsten

Dato : 27-07-03 14:44

"Niels Bengaard" <bengaard@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> Alternativt kan man flytte et støjende udkast væk fra naboen.
> Hvem gider leve med en sur nabo i årevis, og den ballade det vil medføre,

Hej,

Jeg deler lige mit svar i to

Støvsugeranlæg:

Jeg går ud fra at de krav overholdes, men har kontaktet leverandørene (pr
email) for at høre om der kan gøres yderligere. Jeg vil selvfølgelig strække
mig et stykke for at undgå en nabostrid, men de virker på mig som om at det
er petitesser der gåes op i, hvorfor jeg er "nervøs" for en klage hurtigt. I
realiteten forstår jeg dog ikke at de bliver sure over anlægget, da jeg
mener at en plæneklipper vil larme mindst lige så meget, og i lige så langt
tid.

Mht Genvækst anlægget har jeg kontaktet dem der satte det op og de har sagt
at der nok skal nogle justeringer til, som evt. kan afhjælpe støj,
yderligere er jeg villig til at indsætte en støjdæmper på udblæsningen hvis
det kan give nogen effekt (og ikke koster en bondegård). På trods af jeg
meldte dette ud til dem så snart de klagede første gang, har de gentaget at
det er ufatteligt højt flere gange. Jeg mener nok at man kan høre noget
blæsning, men at det skulle være så højt kan jeg ikke forstå.... jeg mener
hvis det var så højt som de siger, burde jeg ikke kunne lukke et øje om
natten, da selve anlægget er på loftet ca. 4 meter fra hvor jeg sover.

Det indtryk jeg har fået af dem er som sagt at de vil være rimeligt hurtig
til at klage, hvorfor jeg gerne ville have lidt lovhjemmel at henvise til,
hvis de bliver for grove. Umiddelbart kan jeg ikke forstå at de kan gøre
noget ved støvsuger anlægget når jeg ikke støvsuger sent om aftenen, men man
ved jo aldrig

Mvh. Karsten

Fra : Peder Porse

Dato : 27-07-03 17:39

Er der en lokalplan for det område, hvor du bor?
Det er der hvis udstykningen er af nyere dato.-Lokalplanen er tinglyst
på ejendommen.

Den fastsætter støjkravene i boligområder og de er ret strikse.

Det er dit ansvar i forhold til naboerne, om de nye mekaniske ting
fungerer, ikke leverandørernes. De har ansvar i forhold til dig. Støjen
m,åles i skel...

pp

--
Peder Porse
Boesvej 2, Svejstrup Enge

Fra : Karsten

Dato : 27-07-03 21:29

"Peder Porse" <pp@pederporse.dk> wrote in message
> [...]
> på ejendommen.
>
> Den fastsætter støjkravene i boligområder og de er ret strikse.

Jo der er en lokal plan...en rigtig hård en desforuden, men da jeg læste den
igennem, kan jeg ikke huske noget om at der stod noget omkring støj
og -grænser..... må hellere læse det igennem igen.

Hvordan måler man støjniveau ??? (læs: kan man nemt gøre det selv, eller
skal man have eksperter med diverse hyperkalibrerede instrumenter der skal
have en urimelig masse penge for at lave målingen)

Karsten

Fra : Peder Porse

Dato : 27-07-03 21:52

Hvis der klages vil det være til kommunen, som så eventuelt foranstalter
en støjmåling. det vil være folk fra Miljøcenteret, der laver den,
regner jeg med.

I første omgang tror jeg ikke, det vil koste dig noget direkte, men
naturligvis i det små over skatten
pp

Fra : Karsten

Dato : 27-07-03 21:53

> [...]
> regner jeg med.
>
> I første omgang tror jeg ikke, det vil koste dig noget direkte, men

Jamen så langt tid min skatteprocent ikke bliver hævet som den eneste, er
jeg da temmelig flexibel

Tak for svaret

Karsten

Fra : Peter G C

Dato : 27-07-03 21:38

In news:r9NUa.33$5W7.18@news.get2net.dk,
Karsten <karstenlyng67@hotmail.com> typed:

[klip]

> Hvor står jeg hvis de klager ved kommunen ?? hvor højt et lydniveau er
> rimeligt/lovligt.?

Min viden om spørgsmålet er pt. ganske ringe. Men prøv at kigge i
Miljøbeskyttelsesloven - der ville jeg i hvert fald starte. Der er et hav af
bekendtgørelser og vejledninger til den. Kig på
www.retsinfo.dk/danlov/danlov.htm

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Karsten

Dato : 27-07-03 21:44

> [...]
af
> bekendtgørelser og vejledninger til den. Kig på

Urgh.. det er dælme mange .... en stakkels ingeniør kan da blive helt svedt
er der en link til en søge maskine jeg kan bruge derinde istedet ?

Karsten

Fra : Peter G C

Dato : 28-07-03 07:30

"Karsten" <karstenlyng67@hotmail.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> Urgh.. det er dælme mange .... en stakkels ingeniør kan da blive helt
svedt
> er der en link til en søge maskine jeg kan bruge derinde istedet ?

Ja, på www.retsinfo.dk

Men start her: http://www.retsinfo.dk/DELFIN/index/nickname.htm

Under M

/Peter

Fra : jan@stevns.net

Dato : 28-07-03 19:40

"Karsten" <karstenlyng67@hotmail.com> skrev :

>Hvor står jeg hvis de klager ved kommunen ?? hvor højt et lydniveau er
>rimeligt/lovligt.?

Jeg ville egentligt tage det nogenlunde roligt - det er til at begynde
med den der klager , der skal fremføre sin sag, altså påvise at der
kommer for megen støj - i forhold til hvad der måtte være.

For god naboskabs skyld, så prøv om du i fællesskab kan høre den støj,
de mener der måtte være, og vurder om du selv synes tingene er iorden
eller ej.

du kan finde noget om støj her :

http://www.mst.dk/transport/03030000.htm

De *vejledende* grænser i et boligområde er vist disse :

5. Boligområder for åben og lav boligbebyggelse

Man-fredag kl. 07 - 18, lørdag kl. 07 - 14

45 dB

Ma-fre 18-22,lø kl 14-22,søn/hellig kl. 07 - 22

40 dB

Alle dage kl. 22 - 07

35 dB

--
jan@stevns.net - www.stevns.net
"There is no replacement for displacement......! "