Bil købt på autotom.dk
Fra : Morten Fruergaard

Dato : 27-07-03 08:35

Hvorledes er reklamationsreglerne for biler købt på onlineaktionen autocom.dk.

Hvis bilen fx beskrives som værende fejlfri i det mekaniske. Men ser bilen,
prøver den, og finder intet galt. Senere finder man så en defekt i det
mekaniske.

Svjh er der ikke reklamation vedr. ting købt på aktion, korrekt?

Hvad så i dette tilfælde?

Gør det noget om den tidligere ejer viste eller burde kende til defekten?

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 % vans.

Fra : Niels Bengaard

Dato : 27-07-03 11:27

> [...]
>
> Hvad så i dette tilfælde?
>
> Gør det noget om den tidligere ejer viste eller burde kende til defekten?

På autocoms side står der en del om hvordan handlerne klares. bl.a.

12.4.4. Såfremt køberenen efter afhentningen bliver opmærksom på forhold
vedrørende bilen, som sælgeren er ansvarlig for, bør køberen straks
reklamere skriftligt overfor sælgeren med angivelse af, hvori
misligholdelsen/manglen består.

Hvis bilen er beskrevet som værende fejlfri mekanisk, og den ikke er det
skal man naturligvis reklamere skriftligt straks, altid med anbefalet brev.
Har du gjort sælger bekendt med problemet og i givet fald hvad var svaret?

Niels

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 27-07-03 11:39

"Niels Bengaard" <bengaard@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> vedrørende bilen, som sælgeren er ansvarlig for, bør køberen straks
> reklamere skriftligt overfor sælgeren med angivelse af, hvori

Tak. Men et er vel, hvad de skriver, og et ander er, hvad loven siger...

Siger købeloven ikke, at at der ikke er reklamationsret ved auktioner?

> [...]
> Har du gjort sælger bekendt med problemet og i givet fald hvad var svaret?

Der er ikke noget problem...
Jeg er blot ved at købe en bil den vej, og vil blot hører hvorledes jeg står
stillet i tilfælde af problemer...

Fra : Rasmus

Dato : 27-07-03 13:13

"Morten Fruergaard" <mitfornavn@mit efternavn.com> wrote in message

> [...]
>
> Der er ikke noget problem...
> Jeg er blot ved at købe en bil den vej, og vil blot hører hvorledes jeg

....så vidt jeg ved kan kun forhandlere købe på autocom, derfor er det handel
mellem erhversdrivende og ikke private, derfor gælder der andre regler

mvh
Rasmus

Fra : alexbo

Dato : 27-07-03 11:54

"Morten Fruergaard" skrev

> Hvorledes er reklamationsreglerne for biler købt på onlineaktionen
>Autocom.dk.

De er ligesom ved køb direkte af sælger, Autocom er kun kontaktled mellem
køber og sælger.

Det står på deres hjemmeside.

mvh
Alex Christensen

10. Reklamation og forældelse

10.1. Såfremt køberen bliver bekendt med, at sælgerens beskrivelse af bilen
ikke er korrekt eller fyldestgørende, eller der i øvrigt er mangler ved
bilen, som køberen vil gøre sælgeren ansvarlig for, skal køberenen straks
reklamere skriftligt overfor sælgerenen med angivelse af, hvori sælgerens
misligholdelse består.

10.2. Såfremt sælgeren bliver bekendt med, at køberen har misligholdt sine
forpligtelser overfor sælgeren, skal sælgeren straks reklamere skriftligt
overfor køberen med angivelse af, hvori misligholdelsen består.

10.3. Om der er sket rettidig reklamation, og om der foreligger en
misligholdelse/en mangel, som den anden part er ansvarlig for, afgøres i
henhold til gældende dansk ret, herunder Købeloven.

10.4. I henhold til Købeloven forældes sælgerens ansvar for (fysiske)
mangler ved bilen 1 år efter leveringen.