Netradio -> MP3?
Fra : Morten Klostergaard

Dato : 26-07-03 18:15

Er det lovligt at lave MP3'ere udfra fx netradio?

Kvaliteten er jo næsten være den samme som hvis man selv rippede en cd, 128
kbit/s.

Eller betragtes det som værende en digital kopi?

\MK

Fra : Jógvan Lindenskov

Dato : 26-07-03 18:39

"Morten Klostergaard" <mgk@teraDOTdk> wrote in message
> [...]
128
> kbit/s.
>
> Eller betragtes det som værende en digital kopi?

Det ER en digital kopi når du optager det over på computeren. (er det ikke?)

/Jógvan Lindenskov

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 26-07-03 20:58

"Jógvan Lindenskov" <quadro_jog@SPAMISEVILhotmail.com> wrote in message

> "Morten Klostergaard" <mgk@teraDOTdk> wrote in message

> 128

> Det ER en digital kopi når du optager det over på computeren. (er det
ikke?)

Teknisk ja, men juridisk, er det så også?

For det er jo ikke en tabsfri kopiering.

\MK

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 26-07-03 19:10

"Morten Klostergaard" <mgk@teraDOTdk> skrev:

> Er det lovligt at lave MP3'ere udfra fx netradio?
>
> Kvaliteten er jo næsten være den samme som hvis man selv rippede
> en cd, 128 kbit/s.
>
> Eller betragtes det som værende en digital kopi?

Der er ikke noget ulovligt i at lave digitale kopier. Forlægget skal
bare være lovligt. Se §§11-12 i lov om ophavsret
http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20030016429

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 26-07-03 20:57

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message

> Der er ikke noget ulovligt i at lave digitale kopier. Forlægget skal
> bare være lovligt. Se §§11-12 i lov om ophavsret
> http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20030016429

Dvs. at det er lovligt at lave fx thevoice.fm om til MP3 og så derefter høre
det på sin walkman?

\MK

Fra : SoftMan Brian

Dato : 26-07-03 23:25

> Dvs. at det er lovligt at lave fx thevoice.fm om til MP3 og så derefter
høre
> det på sin walkman?

Det kommer vel også an på hvordan man skal lave det om til mp3?.

om man f.eks skal bruge en stream ripper der ikke er lovlig, eller på anden
måde omgå systemet for at gemme (og om denne "kopisikring" anses for
effektiv?).

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 26-07-03 23:23

"SoftMan Brian" <Brian_Hoey@hotmail.com> wrote in

> om man f.eks skal bruge en stream ripper der ikke er lovlig,
> eller på anden måde omgå systemet for at gemme (og om denne
> "kopisikring" anses for effektiv?).

Eftersom den ligger i afspilleren (realplayer og til dels også
Windows Media) så vil jeg slet ikke anse det som en kopisikring...

Nerd is a word only used by those who can’t pronounce ’Intellectual’.
- http://query.dk/permlink.php?link=1058129898

Fra : Jesper Brock

Dato : 29-07-03 11:41

"Morten Klostergaard" <mgk@teraDOTdk> wrote in message
> Dvs. at det er lovligt at lave fx thevoice.fm om til MP3 og så derefter
høre
> det på sin walkman?

Hmmm... kan udsendelsen af "The Voice" betragtes som et lovligt forlæg jvf.
Lov om Ophavsret?

--
/Jesper Brock
Journalist, www.budstikken.com (Fredericia-udgaven)

(NB! Indlæg på usenet udtrykker udelukkende min personlige holdning, og har
ingen relation til min ansættelse hos "Budstikken"-koncernen)

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 29-07-03 13:11

"Jesper Brock" <jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> skrev:

> Hmmm... kan udsendelsen af "The Voice" betragtes som et lovligt
> forlæg jvf. Lov om Ophavsret?

Man må vel formode, at Voice betaler rettighedshaverne og har fået lov
til udsende radio via nettet af rettighedshaverne. Derved må forlægget
være lovligt.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jesper Brock

Dato : 30-07-03 16:37

> Man må vel formode, at Voice betaler rettighedshaverne og har fået lov
> til udsende radio via nettet af rettighedshaverne. Derved må forlægget
> være lovligt.

Ja, det er jo så det, der er spørgsmålet - men jeg kan ikke svare på det

Anyone?

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 30-07-03 19:06

> Ja, det er jo så det, der er spørgsmålet - men jeg kan ikke svare
> på det
>

> Anyone?

Jeg vil da gerne forsøge igen. Kravet om, at forlægget skal være
lovligt følger af lov om ophavsret §11 stk. 3

§ 11.

Stk. 3. Når et værk anvendes i henhold til dette kapitel, er det ikke
tilladt at fremstille eksemplarer på grundlag af en gengivelse af
værket i strid med § 2 eller på grundlag af en omgåelse af en teknisk
foranstaltning i strid med § 75 c, stk. 1.

Da Voice utvivlsomt har fået lov til at sende via nettet så er
gengivelsen ikke i strid med §2 og deraf følger, at det er ok at lave
en kopi til personligt brug medmindre vi da er ude i tekniske
foranstaltninger.

--
Morten http://miljokemi.dk