APG
Fra : Towli

Dato : 26-07-03 12:04

Hej gruppe

Jeg kom til at tænke på: Hvis nu de stakler pladeselskaberne hiver i retten
for at hente musik fra nettet på en eller anden måde kan dokumentere at de
numre de har liggende har været spillet i radioen, på MTV el. lign. og de
iøvrigt betaler licens, har pladeselskaberne så en sag?
De kunne jo ligesågodt have optaget numrene fra radioen til et almindeligt
kassettebånd, eller cd-brænder og punktafgifterne er jo betalt via licensen?
Plus en helvedes masse afgifter på cd'er og bånd.
Er der rent juridisk en forskel på at have hentet numrene fra nettet og på
at have optaget dem fra radioen?

/Jan

Fra : Daniel S.

Dato : 26-07-03 12:53

"Towli" <towli@oldboyz.dk> wrote in message

> Er der rent juridisk en forskel på at have hentet numrene fra nettet og på
> at have optaget dem fra radioen?

Ja, det første er ulovligt medmindre rettighedshaver har givet dig lov. Det
sidste må du gerne til privat brug.

/Daniel

Fra : Martin Petersen

Dato : 26-07-03 13:38

Towli wrote:
> [...]
> betalt via licensen? Plus en helvedes masse afgifter på cd'er og bånd.
> Er der rent juridisk en forskel på at have hentet numrene fra nettet

Det handler vist mere om at man ikke må stille mp3 filer til rådighed over
nettet. Det gør du jo i samme øjeblik som du deler et par filer i dit p2p
program.

- Martin

Fra : -= T Rex - 6400 =-

Dato : 30-07-03 07:44

Jamen det er da lovligt at lave MP3 musik til eget forbrug, og det er jo
også lovligt at slæbe samlingen med til fest, og afspille den.

Det der så kan gøre det ulovligt må så være den simple ting at
man laver en liste over de numre man har liggende i MP3, og sender
listen til en ven.

/ T Rex

Fra : Anders Christensen

Dato : 30-07-03 09:32

-= T Rex - 6400 =-" <westerskov@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det der så kan gøre det ulovligt må så være den simple ting at
> man laver en liste over de numre man har liggende i MP3, og sender

Hvordan kan det være ulovligt at lave en liste?
Jeg må da også gerne skrive en liste over hvilke cd'ere jeg ejer og maile
til en ven, så kan han jo låne dem og selv rippe dem, så har ingen af os jo
gjort noget ulovligt eftersom det er et "lovligt offentliggjort værk" han
kopierer, og ikke mine mp3filer. (dog mindes jeg noget om at der er planer
om at lave loven om endnu engang?)

Mvh Anders Christensen