/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Slidgrænse for en 520 kæde ?
Fra : Michael K. S.


Dato : 04-04-01 21:34

Er der nogen der kender slidgrænsen for en 520 kæde,min Prillermanual
nævner 304 mm talt over 21 ruller,men jeg har stærkt på fornemmelsen
at dette ikke passer ?!?.

Vh
-Michael
Nr.xx - Pax Deorum....

 
 
Armand (05-04-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 05-04-01 04:41


Michael K. S. <Michaelks@image.dk> skrev i en
news:g51nctggv8asmlq071kmbjl9t7ac62tljv@4ax.com...
> Er der nogen der kender slidgrænsen for en 520 kæde,min Prillermanual
> nævner 304 mm talt over 21 ruller,men jeg har stærkt på fornemmelsen
> at dette ikke passer ?!?.

Træk kæden bagud midt på bagtandhjulet!

En frisk kæde vil ikke kunne trækkes ud dér, om så kæden var nok så
slap, hvorfor en given løshed indikerer slitage.

Kan den trækkes ud så man kan se luft imellem tandhjul og kæde er den
ved at være "gået" !!

--
Armand.




Michael K. S. (05-04-2001)
Kommentar
Fra : Michael K. S.


Dato : 05-04-01 09:33

On Thu, 5 Apr 2001 05:40:57 +0200, "Armand"
<armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:

>Træk kæden bagud midt på bagtandhjulet!

Jow-jow,den kender jeg naturligvis godt og vurderet på den måde burde
kæden ikke være slidt,idet man ikke kan trække den nævneværdigt ud fra
tandhjulet.Den ser iøvrigt heller ikke slidt ud

Problemet er jo, at det er på raceren som får skiftet tandhjul i et
væk og tandhjul og kæde slides ikke sammen så jeg er lidt usikker på
om man stadig kan bruge den vurderingsmetode.Aprilia angiver et
slidmål for den originale O-rings kæde på 304 mm som sagt målt over 21
ruller,nu sidder der en racerkæde på,men stadig en 520 kæde,den er ca.
320 mm og vi målte på Runes kæde også (på gadecyklen med kædekit fra
sidste år) og den ligger også på ca 320-325 mm,derfor tænkte jeg at
det slidmål måske kunne være forkert ?!?


Vh
-Michael
Nr.xx - Pax Deorum....

Hans Peter Holm (05-04-2001)
Kommentar
Fra : Hans Peter Holm


Dato : 05-04-01 10:14

Michael K. S. skrev:

> Problemet er jo, at det er på raceren som får skiftet tandhjul i et
> væk og tandhjul og kæde slides ikke sammen så jeg er lidt usikker på
> om man stadig kan bruge den vurderingsmetode.Aprilia angiver et
> slidmål for den originale O-rings kæde på 304 mm som sagt målt over 21
> ruller,nu sidder der en racerkæde på,men stadig en 520 kæde,den er ca.
> 320 mm og vi målte på Runes kæde også (på gadecyklen med kædekit fra
> sidste år) og den ligger også på ca 320-325 mm,derfor tænkte jeg at
> det slidmål måske kunne være forkert ?!?

520 kæde = 5/8" = 15.875 mm deling (afstand mellem centre af rullerne).
Målt som afstanden mellem 21 pindes centre (20 delinger) giver det
317,5 mm teoretisk mål fra ny. Hvis man sætter slidgrænsen til 2% stræk
giver det omkring 324 mm (317,5 + 6,35). De har sikkert taget fejl af
et to-tal og et nul i trykningen af manualen.

--
Hans

Michael K. S. (05-04-2001)
Kommentar
Fra : Michael K. S.


Dato : 05-04-01 10:18

On 5 Apr 2001 09:14:01 GMT, Hans Peter Holm <hpholm@adresse.invalid>
wrote:

>520 kæde = 5/8" = 15.875 mm deling (afstand mellem centre af rullerne).
>Målt som afstanden mellem 21 pindes centre (20 delinger) giver det
>317,5 mm teoretisk mål fra ny. Hvis man sætter slidgrænsen til 2% stræk
>giver det omkring 324 mm (317,5 + 6,35). De har sikkert taget fejl af
>et to-tal og et nul i trykningen af manualen.

Ahhh lækkert Hans Peter,jeg synes nok der var noget der haltede )

Vh
-Michael
Nr.xx - Pax Deorum....

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177527
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408696
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste