Filter der kan sorterer trafik på port 80
Fra : Jesper Nielsen

Dato : 04-04-01 21:41

Hejsa NG

Nu har jeg stået stille længe nok og kun udviklet på min arbejdsplads. Nu
vil jeg i gang med noget netværksprogrammering og som mit første projekt
ville jeg gerne lave en service ala dynip (dynip.com). Dvs. at folk med
statiske IP-adresser kan via en lille klient hele tiden opdatere deres
"faste adresse" der kontakter min server og fortæller hvad deres nye IP
adresse er.
Det nemmeste ville jo være at lave et par klienter der kender min servers IP
og som så bare kontaktede den på en bestemt port og får det mappede
IP-nummer fra serveren. Dette er dog ikke særlig hensigtsmæssigt, da man jo
så først skal hente et klient-program for at få kontakt med serveren.
Da jeg selv "host'er" mit domæne har jeg adgang til alle subdomæner, så
en anden løsning være at lave et program der står og lytter på
port 80(/21?) og parser alle domæner der f.eks. starter med
ftp.whatever.mydomain.com til server-programmet som så returnerer den
nuværende dynamiske IP-adresse. Men hvordan fungerer det når vedkommende
f.eks. prøver at kontakte på port 21, kan DNS'en ude i verden også godt
håndtere det, så mit server program også kunne stå og lytte på den port?
Okay, nu kommer spørgsmålene bare i flæng. Er det i port 80 tilfældet muligt
at sortere trafikken så hvad der starter med ftp bliver sorteret fra til mit
eget server-program og resten ryger til den faktiske http-server?
Er det federe at programmere sin egen interne dns-server som håndterer
funktionaliteten? Er der nogen der har en retning jeg kan gå i, eller skal
jeg bare holde mig til idé nr. 1 med de mange klienter? Hvordan gør en
service som f.eks. dynip ?

Jeg håber på et par gode retnings-linier og evt. et par gode links til at
komme i gang med netværks-programmering i det hele taget, både wan og lan
(hvis der er den store forskel)

På forhånd tak
Jesper Nielsen
-som er vendt frygteligt tilbage til dk.edb.programmering.pascal :)

Fra : Jan

Dato : 05-04-01 22:45

Hej.
"Jesper Nielsen" <jespern@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hejsa NG

[Jørgen Clevin]

DynIP's måde at gøre det på er egentlig ret enkel...
når DynIPs klient har fundet ud af din lokale og public ip adresse
laver den en simpel http forespørgsel til deres server med dit
registrerings-
nummer og ip adresse.

Benyt en packetsniffer.

Prøv at se på http://204.225.44.10/ som var en del af resultatet af
en packetsniffer.
-
Ja, jeg ville også mene at det letteste var at lave en klient
som DynIP og benytte den på brugernes computer.
Eller du kunne have brugerne til, når de startede deres computer
til at starte deres internet browser op på en bestemt side med nogle
parametre (selvf- HTTPS) som rettede i din lokale database.

Mvh.
Jan Pedersen
JPSoft DK
http://www.jpsoft.dk