Skærme
Fijala 3554
Mikrotest af SONY GDM F-520
Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 04-04-01 21:08

Hej,

Som lover kommer her en lille hurtig anmeldelse af min netop udpakkede
skærm. Når du læser så husk at jeg ikke er professionel grafiker og at
min hjemme PC hovedsageligt bruges til spil, surf o.s.v.

Skærmen fremstår i en mørk grå nuance med en sølvgrå front og fylder
overraskende lidt på skrivebordet, den er kun tre centimer dybere end
min 3 år gamle 17' SONY, men ligefrem lille kan man ikke kalde den. På
fronten sidder en knap til valg mellem to indgang (5xBNC og Alm. VGA),
en On/off, en vælger til at skifte mellem tre effekt jursteringer
(Dynamic, standard og Prof) og så endelig en knap til åbne/lukke en menu
samt en vælger til brug i menuen. I højre side sidder en 5+1 USB-hub.
For flere detaljer se
http://www.sony-cp.com/eng/displays/fd-trinitron/frames.html

Betjeningen er enkel med mulighed for at fortryde justeringer man laver
mht. geometri, konvergens o.s.v. Hvis man har lyst kan man flytte
skærmmenuen rundt så man kan komme til at jurstere alle områder af
skærmen uden problemer.

Og billedkvaliteten, se vedlagte screenshot - nej seriøst, op til
1920*1440 er alt smukt. Ingen problemer med skarphed el.lign. i
hjørnerne. Jeg har ikke testet 2048*1536 endnu for mit skærmkort vil
ikke være med, men jeg tror det er et spørgmål om at opdrage Windows.
Til at checke/jurstere har jeg brugt et Nokia test program som jeg er
faldet over i dk.binaer-gruppen.

Mvh

Bruno

PS. Er der nogen som har en ide om hvad man mon kan få for en SONY 17'
GDM - SEII, som er 3+ år gamel, og topmodellen i den størelse dengang.

Fra : Apollon

Dato : 04-04-01 23:34

Ville du ikke være så venlig at komme med en lidt mere dybtgående
skærmtest - review - også gerne i opl. 2048*1536/85 Hz bare for alle os
super-skærm-ekvilibrister. Skærmen må da næsten være noget af det mest
ultimative pt...
På forhånd tak.

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 06-04-01 22:19

Apollon wrote:

> [...]
> skærmtest - review - også gerne i opl. 2048*1536/85 Hz bare for alle os
> super-skærm-ekvilibrister. Skærmen må da næsten være noget af det mest

Gerne, men det er ikke så nemt når man ikke har noget at brokke sig over

Hvis jeg bruger Nokia testprogrammet så kan jeg fx. skelne sort fra næsten
sort(1%) og jeg ikke stillet på hveken lys eller kontrast. Der optræder en
lille smule moire effekt i nogen af testmønstrene, men det er næsten ingenting
og det var muligt at justere det meste væk.
Den klassiske test af strømforsyningen med hurtige skift mellem sort og hvid
skærm viser ingen problemer.
Når man skifter imellem forskellige opdateringsfrekvenser så går skiftet
hurtigt og uden nogen hørlig klikken fra relæer.

De tekniske data taler for sig selv og mht. 2048*1536 så har jeg nu fået
installeret mit skærmkort rigtigt så jeg kan bruge den opløsning. Desværre kan
kortet ikke nå højere op end 75 Hz i den opløsning og så er jeg endda nødt til
at nøjes med 16-bit farve. I den højeste opløsning virker skærmen en anelse
uskarp, eller mere korrekt den er ikke knivskarp som i fx 1600*1200, men jeg
er tilbøjelig til at give mit grafikkort skylden for det er tydeligvis på
grænsen af hvad det kan.

En konklusion af mine tre dage med denne skærmen er at den er hver en krone
værd og det er jeg også overbevist at jeg ville mene selvom jeg ikke havde
fået den til "gamel" pris. En 21' skærm gør virkelig en forskel når man bruger
sin computer.

Mvh

Bruno

Fra : Madsen

Dato : 07-04-01 21:47

<iddqd@worldonline.dk> skrev:

> Til at checke/jurstere har jeg brugt et Nokia test program som jeg er
> faldet over i dk.binaer-gruppen.

Hvad gør det testprogram helt præcist? Kan jeg lokke en eller
anden til at sende det til dk.binaer igen, da jeg ikke har haft held
til at finde det.

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Jesper SLoth

Dato : 07-04-01 22:02

Hej

Her er det.

http://www.construnet.hu/nokia/Monitors/TEST/monitor_test.html

Mvh

Jesper

Fra : Madsen

Dato : 07-04-01 22:18

"Jesper SLoth" <jesper.sloth@mail.dk> skrev:

> Her er det.
>
> http://www.construnet.hu/nokia/Monitors/TEST/monitor_test.html

Tak :)

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Nicolai Boilesen

Dato : 07-04-01 22:09

"Madsen" <madsens@whomail.dk> wrote in message

> Hvad gør det testprogram helt præcist? Kan jeg lokke en eller
> anden til at sende det til dk.binaer igen, da jeg ikke har haft held
> til at finde det.

Ved at bruge de test patterns det viser, kan man justere alt fra konvergens
til cutoff og drive.

Det er dog noget man ikke bør rode for meget med, med mindre man er klar
over at man i visse tilfælde kan ødelægge skærmen.

--
MVH / Regards
Nicolai Boilesen

Fra : Madsen

Dato : 07-04-01 22:18

"Nicolai Boilesen" <nicolai_boilesen@adr.dk> skrev:

> Det er dog noget man ikke bør rode for meget med, med mindre man er klar
> over at man i visse tilfælde kan ødelægge skærmen.

Okay. Jeg søgte bare et eller andet program som ikke er alt
for "langhåret" at rode med og selvfølgelig heller ikke noget
der kan brænde skærmen af. Det jeg mangler er et program
som kan fortælle mig noget om skærmen mht. hvor god den
f.eks er til at gengive forskellige farver eller noget i den stil.
En slags benchmark-test eller hvad pokker man nu skal kalde
det.

Nu ved jeg da snart ikke om jeg tør det program fra Nokia.
Findes der andre der er mindre farlige?

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Nicolai Boilesen

Dato : 07-04-01 23:20

> [...]
> f.eks er til at gengive forskellige farver eller noget i den stil.
> En slags benchmark-test eller hvad pokker man nu skal kalde

Det eneste programmet kan gøre er at lave nogle test patterns, dette
ødelægger ikke skærmen.

Programmet kan ikke sige om der er nogle fejl, og bruges til opjustering af
skærmen, ved f.eks efter skift af billedrør.

På min tidligere arbejdsplads benyttede jeg display mate, da der er mange
flere muligheder, det kan bla. lave test billeder til at se om den har
moire, om hvor god strømforsyningen er, og en række flere nyttige ting.

Du kan ikke ødelægge din skærm ved bare at starte programmet :) det er først
når du er inde i en service menu eller fysisk inde i skærmen og rode, at du
og/eller din monitor kan tage skade.

--
MVH / Regards
Nicolai Boilesen

Fra : Madsen

Dato : 08-04-01 16:37

> [...]

> flere muligheder, det kan bla. lave test billeder til at se om den har
> moire, om hvor god strømforsyningen er, og en række flere nyttige ting.

Nu har jeg være for doven til at lave en søgning på Display Mate på nettet,
men er det et betalingsprogram, eller freeware? Det lyder til at være noget
i den stil jeg leder efter.

> Du kan ikke ødelægge din skærm ved bare at starte programmet :) det er først
> når du er inde i en service menu eller fysisk inde i skærmen og rode, at du
> og/eller din monitor kan tage skade.

Okay så er jeg mere rolig. Jeg troede bare at det måske kunne finde på
at køre nogle tests hvor f.eks refreshraten var så høj at skæmen kunne
brænde af eller sådan noget. Godt nok slår min skærm fra hvis jeg stiller
den for højt, men man ved jo aldrig hvad sådan nogle test-programmer
kan gøre.

Tak for råd og vejledning. :)

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Nicolai Boilesen

Dato : 07-04-01 23:28

> [...]
> f.eks er til at gengive forskellige farver eller noget i den stil.
> En slags benchmark-test eller hvad pokker man nu skal kalde

Hvis man vil kontrollere at skærmen viser farverne rigtigt, skal man bruge
service manualen og et colour temp. measurement "meter" der har philips et
ganske godt, der kan klare jobbet. (koster ca 80Kkr +moms)

--
MVH / Regards
Nicolai Boilesen