Er der religion uden selvbedrag?
Fra : Bo Warming

Dato : 11-08-03 16:37

Freud mente at al tro er neurose

Dig og mit selvbedrag

Alle er vi sindsyge dvs irrationelle og lyver for sig selv, på få eller
mange punkter.

Næsten alle vittigheder er ironi over medborgernes fjollede livsløgne og
selvmodsigelser(som gør dem so komiske at sarkasme , parodi og satire bliver
sjov).
Nedenstående citater er derfor egentlig _:vitser_, og Jane der mener at ET
ER NOK er lidt puritansk - er alle vittigheders indhold udtømt af een god
vits?

Som altid kan indlægget læses uden læsning af halehæng - jeg mener de første
to citater er blandt de bedste, hvis du har travlt.

Livsløgneren Hjalmar Ekdal i Ibsens "Vildanden" har travlt med at fantasere
om sin store opfindelse, og hans og hans vens manglende jordforbindelse får
ham til at jage sin datter ind i selvmord.

Vi kan alle blive kærligere, uskadeligere, bedre medborgere, hvis vi med
kritikeres hjælp rydder op i vore selvbedrag.

Ord sårer kuin, når man har uorden i sit eget mentale bagland.

Selvmodsigelser gør dig skitzofren, uforudsigelig, lyvende - så frisprog bør
tåles, hvis man tør lægge bekvem barnetro fra sig.

v SELVBEDRAG"Det har jeg gjort", sier min hukommelse. "Det kan jeg
ikke ha gjort" - sier min stolthet og holder fast ved det. Endelig gir
hukommelsen etter. Nietzsche

When my love swears that she is made of truth, I do believe her,
though I know she lies.William Shakespeare

--------------

. Injustice is relatively easy to bear; what stings is
justice. H.L. Mencken

sb De der følger en stor mand, stikker ofte deres øjne ud for bedre at
synge hans pris. Nietzsche

Sb Den visionære nægter sandheden for sig selv, løgneren nægter
sandheden for andre. Nietzsche

Sb Der gives en Grad af Forløjethed, der er båret i Kødet; den kalder man
"den gode Samvittighed".Nietzsche

sb Det er lige så let at bedrage sig selv uden at mærke det,
som det er svært at bedrage andre, uden at de mærker det. La Rochefoucauld

sb Folk bruger de penge, de ikke har, til at købe ting for, som de ikke
har brug for, så de kan imponere de mennesker, som de ikke kan lide. Steen
Madsen 4 6

sb He that knows himself knows others. Charles
Caleb Colton

sb Hvo sig selv fornedrer, vil ophøjes. Nietzsche

sb In all great deceiver, one thing is noteworthy: their belief in
themselves. Nietzsche

sb Jeg tror ikke, at man skal ønske sig for megen oprigtighed i
samfundet. Det ville være som en jernbjælke i et korthus. W. Somerset
Maugham

sb Man bliver aldrig bedraget, bedrager sig selv. Goethe

Sb Mennesket har viljen til at hjælpe andre, indtil de får

mulighed for at gøre det. Luc De Clapiers De Vauvenargues.drøm

sb Når to mænd mødes, er der i virkeligheden seks mennesker til
stede. Der er hver af dem, som de ser sig selv, hver af dem som den anden
ser dem, og hver af dem som de virkelig er. William James

sb Overfor oss selv spiller vi alle mer enfoldige enn vi er. På den måten
hviler vi ut fra våre medmennesker.Nietzsche

sb People have always spoken of ´faith´and acted on their
instincts.

SB Selvbedrag er den største af alle glæder Voltaire

sb SELVBEDRAG"Det har jeg gjort", sier min hukommelse. "Det kan jeg ikke ha
gjort" - sier min stolthet og holder fast ved det. Endelig gir hukommelsen
etter. Nietzsche

sb Sobriety is love of health, of inability to eat much. La Rochefoucauld

sb The girl who cant dance says the band cant play.
Yiddish Proverbs

sb The man who lies to himself can be more easily offended than anyone
else.
Fedor Dostoevsky

sb The visionary denies the truth to himself, the liar only to others.

sb The visionary denies the truth to himself, the liar only to
others.Nietzsche

Sb The will to truth is merely the longing for a stable world.
Nietzsche

sb Vi er så vante til at spille Komedie for andre, at vi til sidst spiller
Komedie for os selv.La Rochefoucauld

sb We are never so easily deceived as when we imagine we are deceiving
others.La Rochefoucauld

sb Ørkenens beduiner aflægger løfte om, at de ikke vil spise
fisk.Goethe

sbD Når man elsker nogen, så opfatter man ikke vedkommende sådan, som han
i virkeligheden er. Andre Gide

sbD Sig mig, hvem du tror, du er, og jeg skal sige dig, hvem du er.
Piet Hein

sbDRØMdpsi The foolishness is a shrine of protection against the
outside world Peter Bamm

sbDåå Vi er så vante til at spille Komedie for andre, at vi til sidst
spiller komedie for os selv. La Rochefouceauld, fransk
oplysningsfilosof år.1670.

sbDåå Where belief is painful, we are slow to believe Ovid
(B.C. 43-18 A.D.)Latin Poet.

sbdååDESIRE Ingen kan få den, han elsker. For i samme nu, han holder
hende i sine Arme, bliver hun en anden. Svend Borberg

sbdååDESIRE Man elsker dog kun sin egen kærlighed og løber hele sit
liv efter denne illusion. Jean Anouilh

sbdååDESIRE Man elsker i siste hånd sine begjær og ikke det begjærte.
One ultimately loves one´s desires, not the thing desired. Nietzsche

sbDååDhidmdd Livet er en vidunderlig ting at tale om, eller læse
om i historiebrgerne - men det er frygteligt, når man også skal leve det.
Jean Anouilh

sbdåådhå DAGDRØM / HÅB"Håbet er det definitive onde".Nietzsche

sbDååDHÅ I kærligheden kører håbet med seksspand, ønsket med
firespand, forventningen med tospand og virkeligheden med en enkelt krikke.
Luise Bertram

sbFf He who denies his own vanity usually possesses it in so brutal a form
that he instinctively shuts his eyes to avoid the necessity of despising
himself. Nietzsche

sbff Our enemies approach nearer to truth in their judgments of us than we
do ourselves.La Rochefoucauld

sbfo Forregnelse i selskabslivet. _Denne_ ønsker at være interessant ved
sine domme, _hin_ ved sine sympatier og antipatier , _en tredie_ ved sine
bekendtskaber, _en fjerde_ ved sin isolation -og de forregner sig alle
- Ti den, for hvem skuespillet opføres, mener just selv at være det eneste
skuespil, der kommer i betragtning. Nietzsche

SBhmlø Trangen til at tale om os selv og til at lade vore fejl
fremtræde i det lys, hvori vi helst vil, at de skal ses, udgør en stor del
af vor oprigtighed. Rochefoucauld

SBhmlød All that we do is done with an eye to something else.
Aristotle

SBhmløh Kvinder får ikke så hurtigt veninder som mænd får venner. Fordi
kvinder har mere at skjule. Louis Wain

SBhmløh Women never confess, even when they seemingly resign
themselves to such a course, they are never sincere. Emile
Gaboriau

SBhåklsre Der er kun to slags mennesker, de retfærdige, der anser sig for
syndere, og synderne, der anser sig for retfærdige. Pascal

SBhåkm Those who are incapable of commiting great crimes do not
readily suspect them in others. La Rochefoucaul

SBhåkmk The vices we scoff at in others laugh at us within
ourselves. Sir Thomas Browne

SBhåkmrs Vi vil lettere kunne tilgive dem, der har krænket os, end dem, som
vi har krænket, eller som har gjort os en tjeneste, og derved bragt os i
taknemmelighidsgæld. La Rochefoucauld

SBhåLø He who does not need to lie is proud of not being a liar.
Nietzsche

SBhånnsbkl Mennesker må gøre nogle frygtelig simple ting for at
holde deres agtværdighed oppe. Bernard Shaw

SBhånnsbrs Man kaster kun med sten, når man bor i et glashus.
Frithiof Brandt

sbkæ "We always deceive ourselves twice about the people we love - first to
their advantage, then to their disadvantage. Albert Camus

sbkæ I kærlighed begynder man med at bedrage sig selv, og man ender med at
bedrage andre Oscar Wilde

sbkæ Å forføre ens neste til en god oppfatning om en og senere selv tro
fullt og fast på nestens oppfatning. Hvem kan gjøre kvinnene et slikt
kunststykke etter?- Nietzsche

sblø De vises bestandighed er blot evnen til at indelukke deres uro i
hjertet La Rochefoucauld

sblø Reasons for consolation. When someone dies, we usually need reasons to
be consoled, not so much to soften the force of our pain, as to excuse the
fact, that we feel consoled so easily. Nietzsche

sbLØHIHi Øjenvidner genkender ofte forbrydere de ikke har set.
Illustreret Videnskab nr. 7/97 p22

sbmk People are usually more convinced by reasons they discover
themselves, than by those found by others Blaise Pascal

SBpl Most of our socalled reasoning consists of finding arguments for going
on believng as we already do JohnHarveyRobinson

sbrt Invention is the mother of necessity. Thorstein Veblen

sbsi. We cannot think unless we are insane. Arthur Koestler

sbSpo Magical vanity. He who has boldly prophesied the weather
three times and has been successful,
believes a bit, at the bottom of his heart, in his own prophetic gift. We
do not dispute what is magical or irrational when it flatters our
self-esteem Nietzsche

sbuv A little knowledge. A little knowledge is more successful than
complete knowledge. It conceives things as simpler than they are, Nietzsche

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N

Fra : Jakob Laursen

Dato : 11-08-03 22:02

> Freud mente at al tro er neurose
>

> Dig og mit selvbedrag

Sorry, at jeg ikke lige har læst hele dit indlæg - ret langt.

Alt bunder i, om Gud virkelig eksisterer eller ej. Hvis han ikke gør, er alt
meningsløst, og vi kan lige så godt smide en masse atombomber, for i sidste
ende er det eneste, vi kan være sikre på, at vi skal dø en dag. Hvis dette
er tilfældet, kan det bestemt ikke betale sig at bruge tid på religion, da
det bare vil være bedrag.

Hvis Gud findes, er det til gengæld ret anderledes. Der vil stadig være en
masse bedrag og religion, der er lige så meget værd som gassen efter en
McD-menu, men se: Det er ikke mennesket, der skaber Gud, men Gud, der skaber
mennesket. Ellers ville han jo ikke være Gud, vel? Han må jo nødvendigvis
være større end sin skabning. Problemet er, at vi mennesker gerne vil skabe
vores egen Gud - en, der passer efter vores hovede. Det er bare ikke op til
os.

Hvis Gud findes, må han være, som han siger, han er - afprøv derfor det, der
står fx i bibelen og find ud af, om det virker. Afprøv koranen og se, om den
virker. Jeg tror, at du vil opleve Gud, hvis du afprøver hans ord, som han
skriver det - ikke som mennesker fortolker det. Der står i bibelen, at
Helligånden vil vejlede dig, så prøv at bede: "Helligånd, vis mig om Gud er
mere end en tankeprut, når jeg nu læser i bibelen" og lad så dine øjne læse
i den bog. Du har jo ikke noget at miste, hvis det ikke er sandt, men tro
mig - du har meget at vinde, hvis det er sandt.

Jeg er træt, og mine ord kan godt være lidt usammenhængende, men jeg fik
bare lige lyst til at skrive det...

Fra : Andreas Falck

Dato : 11-08-03 23:41

Jakob Laursen mail@vises.ikke skrev dette:

[ ... ]
> Jeg er træt, og mine ord kan godt være lidt usammenhængende, men
> jeg fik bare lige lyst til at skrive det...

Og det var alligevel ganske godt det du skrev!

http://sdanet.dk/ + http://syndflod.dk/ om bl.a. skabelse
*** *Alle med debatforum* ***

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 12-08-03 02:00

"Andreas Falck" <dewnull@dewnull.invalid> skrev i en meddelelse
> Jakob Laursen mail@vises.ikke skrev dette:
>
> [ ... ]
>
> Og det var alligevel ganske godt det du skrev!

Yep, vi andre kan til tider være ubibelsk slagne af modsløshed i
anstrengende argumentationsprocedurers problematiske precedenser...

"RI'Spæææct!" og "High Five!" herfra for din umiddelbare indsats...

Anders Peter Johnsen

Fra : slet 9UUAP

Dato : 12-08-03 07:07

--

- ligesåvel som du med din gud Nietzsche,
og måske ovenstående Freud,

har jeg en tro på at der er en kraft,
- vi ikke kan forstå,

du på din side er måske når det kommer til stykket ateist,
- fint nok,

jeg med min er stærk troende protestant:

humlen af det hele er Bo:
at når fanden banker på,
skriger vi alle på Gud og mor:
- når lokummet brænder er der ikke meget John Wagner i nogen af os.

hilsen,
Adam
www.sitecenter.dk/faust

Fra : Andreas Falck

Dato : 12-08-03 07:43

slet 9UUAP claudio.karl.adam@9UUAPdirekte.org skrev dette:

[ ... ]

Vil du ikke godt lade være med at indlede dine indlæg med -- [streg
streg mellemrum ], idet de fleste programmer til læsning af
nyhedsgruppeindlæg tolker alt efter -- [streg streg mellemrum ] som en
signatur som så automatisk bliver skåret væk.

Læs venligst mere her for flere oplysninger og tekniske detaljer
derom:
http://www.usenet.dk/netikette/signatur.html , hvor man bl.a. kan læse
følgende: "Anbefalingen om indledning af signaturen ("-- ") er
indført, for at give nyhedslæsere mulighed, for at adskille selve
indlægget fra signaturen.
Nogle nyhedslæsere viser signaturer på mere diskret vis, end resten af
indlægget, for på denne måde at gøre det nemt at skimme teksten. Andre
klipper automatisk signaturen væk, når der svares på et indlæg."

Fra : slet MG28I

Dato : 12-08-03 08:08

???????????????????????????????????????????????????????????????????
???????????????????????????????????????????????????????????????????
???????????????????????????????????????????????????????????????????
???????????????????????????????????????????????????????????????????
??????????????????????????????????????????????????????????????

rend mig i røven Andreas,

Adam.

Fra : Andreas Falck

Dato : 12-08-03 08:12

slet MG28I claudio.karl.adam@MG28Idirekte.org skrev dette:

[ ... ]
> rend mig i røven Andreas,
>
> Adam.

Og det er din reaktion på en venlig henstilling der oven i købet har
en ganske fornuftig og saglig begrundelse?

Du er ganske enkelt for dum

fut dk.admin.netikette

Fra : Vidal

Dato : 12-08-03 21:04

"slet MG28I" <claudio.karl.adam@MG28Idirekte.org> skrev i en meddelelse

> rend mig i røven Andreas,

Jamen, kære mand, det var jo blot et praktisk råd,
der er jo folk, der ikke kan læse dine indlæg, fordi
deres nyhedslæser skærer signaturen bort.

Du er muligvis ny på usenet, så du ikke kender så
meget til den slags, derfor kan gode råd af den art
være en faktisk hjælp

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

--
Hent biblen her - og læs den selv. Er Gud død - læs hvad Nietzsche mener.
Siger Darwin, vi nedstammer fra aberne? Siger den moderne fysik noget

Fra : slet 6NDWY

Dato : 13-08-03 07:05

--

- humlen er at denne Andreas elsker at blande sig i hvordan
folk skriver deres indlæg,

Adam
www.sitecenter.dk/faust

Fra : Bo Warming

Dato : 12-08-03 10:56

"slet 9UUAP" <claudio.karl.adam@9UUAPdirekte.org> wrote in message >
humlen af det hele er Bo:
> at når fanden banker på,
> skriger vi alle på Gud og mor:
> - når lokummet brænder er der ikke meget John Wagner i nogen af os.

Du har helt ret i at vor stolte selvstændighed er ikke så John Wayne-agtig
når problemerne pludselig vokser os over hovedet.

Hvis min søn skal have hjælp til svære kemiopgaver, så er han underdanig,
hvad jeg ikke kan lide -.

Freud kaldte tro for drømmeri, Marx kaldte det "opium for folket"

Her uddybning om selvbedrag - som bestemt ikke beviser nogen ateismes
rigtighed. Vore mødre har gjort os alle troende - ofte på hver sin
måde.Selvfølgelig har tro og dagdrøm noget med hinanden at gøre - vi kan
næppe tænke uden selvbedrag.
Og mange nyder deres tro eller dagdrøm så meget,. at de hetzer mod
anderledes tænkende.

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> wrote in message
> Dig og mit selvbedrag

"_DIT_ og mit selvbedrag" skulle trådstartens subjectline have været
stavet, sorry.

Vil man forstå videnskabens betydning og indse at den ofte er en
hjælpe-religion, så skal man se på at FORESTILLINGSEVNE viste sig god til at
planlægge jagt og opfinde hjul, og når man svælger i jagthistorier og
opbygger krigsmod vedr kommende krig, så forkæler man HÅB, og når man ikke
har mod til handling, så fortaber man sig i DAGDRØM
Man bliver forelsket i forelskelsen, og glemmer den elskede. Begæret lever
sig eget liv. Lighed med søvndrømme er overfladisk.

Hunde kan spjætte med benene og klynke i søvne, som om de drømmer som vi
gør.
Måske dyr også går og nyder fantasens virkelighedsflugt - men eskapismen tog
nok rigtig fart da vi fandt på at kaste med sten, altså da vi blev tobenede,
og våbnenes flugt blev til tankens flugt.
-------------
CITATER OM 1.:forestillingsevne 2. håb 3: dagdrøm 4. begær 5. søvndrøm
----------
CITATER OM FORESTILLINGSEVNE

Df The future influences the present just as much as the past. Fri
edrich Nietzsche

Df Dit liv vil gå op i lutter tillløb til at leve. Søren Kierkegaard

Df En stor mand er blot en skuespiller, der spiller rollen som sit
eget ideal. Friedrich Nietzsche

Df I have imagination, and nothing that is real, is alien
to me. George Santayana

Df Imagination is more robust in proportion as reasoning power is
weak. Giambattista Vico

Df Imagination rules the world Napoleon
(1769-1821)French Emperor.

df Teknik er den kunst at anvende mindst mulig teknik. Piet Hein

Df. Intellect annuls fate. So far as a man thinks, he is free. Ralph
Waldo Emerson

dfpot We know what we are, but know not what we may be. Vi ved hvad vi er,
men ved ikke hvad vi kan blive. Shakespeare

CITATER OM HÅB

Då In all things it is better to hope than to despair.Goethe

då All ideals are dangerous, because they lower and brand realities.
They are poisons, but occasionally indispensable as cures.Nietzsche

då Ambition er den mislykkedes sidste tilflugtOscar Wilde

då Bøn er åndelig onani. Soya

Då Der er mere glæde i håbet end fornøjelsen. Japansk
ordsprog

Då He that lives in hope dances without music. George
Herbert (1593-1632)English Metaphysical Poet

Då He who has health, has hope; and he who has hope, has everything.
Arabian ProverbAnonymous Saying of Arabian Origin

Då- Heltedyrkelse kommer ikke af selviskhed, for man lider skibbrud af det.
Nietzsche

DÅ Hope and fear are inseparable La Rochefoucauld
(1613-1680)French Classical Writer.

DÅ Hope is a good breakfast, but it is a bad supper Francis
Bacon

Då Hope is itself a species of happiness, and perhaps the chief
happiness which this world affords.Love of food is sincere Samuel
Johnson (1709-1784)English Author

DÅ Hope is such a bait, it covers any hook Ben Jonson
(1572-1637)English Poet and Dramatist.

Då Hope! fortune's cheating lottery Where for one prize a thousand
blanks there are. Abraham Cowley (1618-1667)English Metaphysical Poet

Då Hope! of all ills that men endure, The only cheap and universal
cure Abraham Cowley (1618-1667)English Metaphysical Poet.

då However deceitful hope may be, yet she carries us on pleasantly to the
end of life La Rochefoucauld (1613-1680)French Classical Writer.

då HÅB er det værste onde, for det forlænger alle pinsler
Nietzsche

DÅ Håb er intet andet end de vågnes drøm. Matthew Prior

då Håbet er det værste onde - det forlænger menneskets lidelser. Nietzsche

då- Håbet er et af disse lægemidler, som ikke kurerer, men tillader os
at lide længere. Marcel Achard

Då Haabet er et æg, hvoraf en faar blommen, en anden hviden, en tredie
skallen.

Då Håbet er som regel en dårlig vejviser, men en meget god rejsekammerat.
George Savile

Då I like the dreams of the future better than the history of the past.
Thomas Jefferson

Då Idealister er mennesker, der opfører sig som om man kunne
virkeliggøre idealer. William Faulkner

Då In early youth, as we contemplate our coming life, we are like children
in a theatre before the curtain is raised, sitting there in high spirits and
eagerly waiting for the play to begin. Schopenhauer

då Lord save us all from old age and broken health and a hope tree that has
lost the faculty of putting out blossoms. Mark Twain

Då- Nothing is more sad than the death of an illusion. Arthur
Koestler

Då- Nuet - den del evigheden, der skiller skuffelsens område fra håbets
rige. Ambrose Bierce

då Overtroen er livets poesi; derfor tager digteren ikke skade af
at være overtroisk. Goethe

Då Religions are such stuff as dreams are made of. Herbert
George Wells

då- Set overfor nødvendighedens ansigt er al idealisme falsk.
Nietzsche

då To eat bread without hope is still slowly to starve to death.
Pearl S. Buck

Då Vi lever aldrig,men er altid fyldt med forventninger til livet.
Voltaire.

Då Whatever enlarges hope will also exalt courage Samuel
Johnson (1709-1784)English Author.

dåddam Ambition er den mislykkedes sidste tilflugt. Oscar Wilde

dåfe At elske og samtidig være klog er knap muligt for en gud.
Publilius Syrus

dåfe At forelske sig er begyndelsen af al visdom, al sympati, al
medfølelse, al kunst, al religion, og stort set er det det eneste her i
livet, der værd at gøre. Elbert Hubbard

dåfe Men dream in courtship, but in wedlock wake Alexander
Pope (1688-1744)English Poet, Critic, and Translator.

Dån Ideals are dangerous things. Realities are better. Oscar Wilde

Dåå Youth is perpetual intoxication, it is a fever of the mind.
La Rochefoucauld

CITATER OM DAGDRØM

DD "We never live but we are always in the expectations of
living.Voltaire

dd "Castles in the air,they are so easy to take refuge in. And
easy to build, too. Henrik Ibsen

DD A sentimentalist is simply one who desires to have the luxury of an
emotion without paying for it. Oscar Wilde

dd All the mind's activity is easy, if it is not subjected to reality.
Marcel Proust

Dd As soon as a child has left the room his strewn toys
become affecting. Emerson

DD Crime committed in evening dress is what most appeals to
popular imagination. Anatole France 1844-1924

Dd Det, du kalder drømme, er virkelighed for stræberen.
Bernard Tapie

dd Don't part with your illusions. When they are gone, you may still exist
but you have ceased to live. Mark Twain

dd Drømmenes land er i denne verden det eneste, der er værd at leve
i. Rousseau

Dd Et hovedmiddel til at lette sig livet er idealiseringen af alle
tildragelser. Enhver, der vil idealisere sit liv, må ikke ville se altfor
nøje på det, men bandlyse øjet til altid at holde sig i en vis afstand.
Nietzsche

dd Et verdenskort, der ikke iinkluderer landet UTOPIA er ikke værd at kaste
et blik på, for det udelukker det sted hvor mennesket altid vil søge havn.
Wilde

Dd Having played Chopin I feel, as if I have cried over sins I have
never committed, and mourned over tragedies, that was not my own.
Oscar Wilde

Dd Humankind cannot bear very much reality. T.S. Eliot

Dd Hvad kan for mig være mere fantastisk end virkeligheden. Dostojeski

dd Hver og en fødes som konge, og de fleste dør i
lygtighed. -Oscar Wilde

dd Hvis du tænker for længe på det næste skridt, kommmer du til at tilbringe
livet på ét ben. Kinesisk ordsprog

dD Inden ¾ år er hun intet andet for ham end et smukt deklarationstema.
Hjalmar Edberg om sit netop døde barn, i "Vildanden" af Henrik Ibsen.

dD Life consists in what a man is thinking all day. Ralph
Waldo Emerson

Dd Sentimentalism is the working off on yourself of feelings you haven
't really got. John Galsworthy

Dd Since the indivdual's desire to dominate his environment is not a
desirable trait in a society which every day grows more and more confining ,
the average man must take to daydreaming. Gore Vidal

DDal Hvad er ungdom? En drøm. Hvad er kærligheden? Drømmens indhold.
Soren Kierkegaard

ddsb Few have greater riches than the joy that comes to us in visions,
in dreams which nobody can take away. Euripide

ddzå We must be able to lose ourselves at times, if we want to learn
something of what we do not have in ourselves. Nietzsche

ddå However deceitful hope may be, yet she carries us on pleasantly
to the end of life La Rochefoucauld (1613-1680)French
Classical Writer.

ddå "Take the life-lie away from the average man and straight away you
take away his happiness.Henrik Ibsen

CITATER OM BEGÆRET DER LEVER SIT EGET LIV

ddesir De fleste mennesker ville aldrig have forelsket sig,
hvis de aldrig havde hørt tale om kærligheden.La Rochefoucauld

ddesir Der er folk der er så påtaget af sig selv, at de, når de er
forelskede,
finder udveje til at beskæftige sig med deres kærlighed uden at beskæftige
sig med det væsen de elsker.La Rochefoucauld

ddesir In her first passion woman loves her lover; In all others, all she
loves is love. Byron (1788-1824)English Poet

ddesir Man elsker sine begær, og ikke det der begæres. Nietzsche

ddesir One ultimately loves one´s desires, not the thing
desired.Nietzsche

ddesir The more one loves a mistress the nearer one is to hating her.Duc De
La Rochefoucauld

Ddesire Først erindringens kærlighed er lykkelig(evigt ejes kun
det tabte) . Søren Kierkegaard

ddesire "Men elsker sine begær, ikke det begærede. Nietzsche

ddesire Begæret forstørrer det, man vil have. Nietzsche

dDESIRE Der er mere fornøjelse ved at elske end ved at blive elsket.
Gammelt Ordsprog

ddesire Det sker ofte, at et menneske har mere menneskelige forbindelser med
en kat eller en hund end med noget menneskeligt væsen

ddesire Du har aldrig elsket mig, du har blot fornøjet dig med at være
forelsket i mig. Nora i Dukkehjem af Henrik Ibsen

dDESIRE En mand, der ikke bryder sig om nogen, er langt mere ulykkelig
en mand, som ingen bryder sig om Saint-Réal

ddesire Happiness is in the taste, and not in the things.La Rochefoucauld

ddesire Hun hadede elskere, men hun elskede deres kærlighed.
Torquato Tasso

ddesire Jo højere man elsker en kvinde, jo nærmere er man ved at
hade hende. La Rochefoucauld

ddesire Så tumler jeg fra begær til nydelse, og længes efter min
nydelse efter begæret. Goethe

dDESIREuf Just fordi han ikke kunne få hende, tog kærligheden til. HC
Andersen

ddesirms A kind of jealousy. Mothers are easily jealous of their
sons´friend if they are exceptionally successful. Ususlly a mother loves
herself in her son more than she loves the son himself. Nietzsche

CITATER OM SØVN-DRØMME

dDRØ Af drømme kan man ikke tage varsler, men stundom advarsler.
Frithiof Brandt

Ddrø I dagdrømmen er vi noblere end in virkeligheden, i søvndrømmen
simplere. Frithiof Brandt

dDRØ Try to enjoy the sleepless sleep wherein all the senses and mind remain
in a state of quietude and the intellect ceases functioning. The sleepless
sleep is a super-conscious state. It is perfect awareness, wherein the
individual soul powers (of) life - breath, voice, eye, ear, and mind - and
they rest in quietness. Prøv at nyde den søvnløse søvn, hvori alle
sanser og sindet er i en tilstand af stilhed og intellektet er ophørt at
fungere. Den søvnløse søvn er er overbevidst stadig. Det er fuldstændig
klarhed, hvori individuelle sjælen giver kræfter til liv - åndedræt,
stemme, øje, øre og sind .- og de hviler i stilhed. Sivananda
(born 1887)Indian Physician and Sage

dDRØ Vi gjør det på samme måte i våken tilstand som i drømmen. Vi oppfinner
og oppdikter først de mennesker som vi omgås, -og glemmer dem straks etter.
Nietzsche

Ddrøm Der vil blive nok af søvn i graven. Benjamin Franklin

Ddrøm Søvnen er navlestrengen, gennem hvilken individet hænger sammen med
verdensaltet. Friedrich Hebbel

Ddrøøø De vågne har en og samme verden, de sovende vender sig bort
hver til sin egen verden. Heraklit

Fra : slet E05L8

Dato : 12-08-03 12:37

Bo,

kun gennem troen vil have en chance for at overleve:
- som race, nation, etc.
- kun gennem Gud tro,

hilsen protestanten,
Adam.