glögg
Fra : g@s.dk

Dato : 09-08-03 18:38

hej

jeg ved godt det er sommer og temp. nær 30 grader, men jeg skal til at sætte
årets glögg over. Er der en der gider og poste den. Der er den med brøndum,
kardemomme, kanel mv.

hilsen

Steen

Fra : Ian Matheson

Dato : 10-08-03 07:43

Rasmus Bo Bojesen - i "Nannas køkken" på P1:

Rasmus's glögg ekstrakt
(opskriften passer til 15-20 personer)
1,8 l vand
900 g sukker
35 g hel kanel
35 g hel allehånde
35 g hele nelliker
Dette koges til det har reduceret med 25 procent - herefter afkøles det. Når
ekstrakten her helt kold tilsættes:
2 økologiske appelsiner i skiver
1 økologisk citron i skiver
1,5 dl portvin
1 dl snaps
1 dl rom
Det hele trækker så længe som muligt på et svalt/køligt sted. Jeg plejer
selv at lave ekstrakten omkring Sct. Hans ­ således at får lov til at trække
et halvt år..!
Hvis du ikke når det så øg krydderierne med 30 procent og så kan den drikkes
med det samme, men får selvfølgelig ikke den samme dybe og fyldige smag.
Denne opskrift spædes med 5 flasker rødvin og et godt lille fif er, at hvis
du tilsætter mandler og rosiner ved serveringen, så rist mandlerne så de er
gyldne og dermed øges smagen.

Fra : Felix

Dato : 10-08-03 08:36

On Sat, 9 Aug 2003 19:38:21 +0200, g@s.dk wrote:

>jeg ved godt det er sommer og temp. nær 30 grader, men jeg skal til at sætte
>årets glögg over. Er der en der gider og poste den. Der er den med brøndum,
>kardemomme, kanel mv.

He he; hvis du går ind på www.google.com og søger grupper -> dk
-> kultur -> mad+drikke , ja så vil du se dit eget indlæg som en
fortsættelse af af en oldgammel tråd med samme emne (start i
1999). Her vil du finde opskriften.
Your shorter link is: <http://makeashorterlink.com/?M22A16B85>

Nu gider du jo sikkert ikke sidde ved computeren i dette skønne
vejr, så Gitte skrev dengang:

--------- Citat
Ja, det er på høje tid, at få den sat over nu - den skal helst
stå mindst 2 måneder, inden den bruges !!
Jeg har brugt nedenstående opskrift gennem mange år - de sidste
par år her jeg dog selv brugt vodka (den billige fra Aldi) til
ekstrakten, og det er blevet rigtig godt.

1 hel flaske Brøndums Snaps
1 stang flækket vanille
2 stænger hel kanel
10 hele kardemomme
10 hele nelliker

Det hele proppes ned i flasken - tag dig evt. en enkelt dram
først, så du er sikker på, der er plads til krydderierne i
flasken

Skal stå og trække i mindst én måned og helst i to.

Til den færdige gløgg, bruger jeg cirka 1 dl af ekstrakten til 1
flaske rødvin. Hertil kommer også et par dl sød portvin samt lidt
sukker til den er så sød, som du kan lide den. Brug evt. brun
farin i stedet for hvidt sukker. Det giver en bedre "juleagtig"
smag.

Så mangler der kun lidt mandler og rosiner - og gløgg'en er
klar til servering med lune æbleskiver og pebernødder til !!
---------- Citat slut.

Men du skal da have tak fordi du gjorde os opmærksomme på, at jo
længere tid den lagres, desto bedre bliver den.

BTW, så bruger jeg dobbelt portion krydderier, og tilsvarende
mindre af essensen i glöggen.
Herudover tilsætter jeg også den meget tynde orange del af
skallen fra én økologisk appelsin. Det bliver så ikke blot
velsmagende, men forbavsende meget velsmagende.

Og Brøndum snaps er virkelig rædselsFULD fyldt med fuselolier;
Brug, som Gitte anbefalede, en billig vodka i stedet; så får du
den rene smag fra krydderierne.