er silden i orden?
Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 07-08-03 17:46

Min kæreste har haft to plastik-dåser "Christiansøpigens sild" med
hjem til mig fra Bornholm. De dufter OK - men desværre har de en lidt
underlig konsistens. De er meget lidt faste, let splat-bare i
formen. Vi er bange for at de ikke er helt i orden. De har været holdt
på køl, men på turen hjem med den langsome færge har de været i en
varm bil. Er det noget at frygte? Det er noget med at dårlige sild er
farlige. Hvordan afgør jeg om de er spiselige eller ej?

-j

--
http://janus.dk
jabber-id: janus@jabber.org

Fra : crema

Dato : 08-08-03 18:26

Sild er halvkonserves. dvs. de skal opbevares ved mindst 10°C. Her kan de
før åbning som regel holde sig i ½ år.
Udsættes de for varme over en længere periode ( i en bil kan temperaturen
blive høj) gennem længere tid, dannes der bakterier, som kangive silden en
underlig konsistens. I værste fald opformeres butolismebakterien - den kan
man dø af, selv i meget små mængder.
Jeg vil bide i det sure æble og smide dåserne ud. De kan trods alt købes
andre steder end på Bornholm.
Henrik

Fra : Inger Pedersen

Dato : 08-08-03 18:34

"crema" <crema@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Sild er halvkonserves. dvs. de skal opbevares ved mindst 10°C.

Mener du ikke HØJST 10 grader?
Hilsen Inger

Fra : crema

Dato : 09-08-03 11:33

Det vare bare for at se om i var vågne!
10 point til dig.
Jo selvfølgelig!
jf Ilandbekendtgørelsen defineres halvkonserves således: Ved
fiskehalvkonserves forstås fisk og fiskevarer, der er gjort holdbare i
begrænset tid ved tilsætning af salt, sukker, syre eller
konserveringsmidler, og som er pakket i lukket detailemballage.
Fiskehalvkonserves skal opbevares således, at varens temperatur ikke
overstiger 10 grader C.
Tak
Henrik