Der er noget muggent
Fra : Abildgaard 3140

Dato : 07-08-03 16:03

Mit hjemmebagte rugbrød er begyndt at "mugne" i løbet af ganske få dage.

Tidligere kunne det ligge i hvert fald en uge og stadig være frisk, nu får
jeg sådan en hvid mellignende substans på . . .

Det må være noget med surdejen, der jo spøger i alle brødene, men hvad
kaldes lidelsen? Og er der anden kur end skift til en ny moderdej??

--

|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : Nette

Dato : 07-08-03 19:01

"Abildgaard 3140" skrev i en meddelelse
> Tidligere kunne det ligge i hvert fald en uge og stadig være frisk, nu får
> jeg sådan en hvid mellignende substans på . . .

Tidligere var der måske ikke så varmt i flere dage i træk?? Hvis ikke brødet
er på køl i disse dage, så holder det ikke ret længe.

> Det må være noget med surdejen, der jo spøger i alle brødene, men hvad
> kaldes lidelsen?

Det du tænker på, er nok at surdejen bliver for rød....

>Og er der anden kur end skift til en ny moderdej??

Nej, jeg ville starte forfra på en surdej, hvis jeg har mistanke til, at det
er den der er noget galt med.

Nette

Fra : Peter Weis

Dato : 07-08-03 19:50

"Nette" <nettesnetpost@hotmail.com> wrote:

> Nej, jeg ville starte forfra på en surdej, hvis jeg har mistanke
til, at det
> er den der er noget galt med.

Vi har måttet kassere vores surdej efter ferien.
Har I et godt forslag til en ny?

mvh
Peter

Fra : Jørgen Hess

Dato : 09-08-03 19:43

"Abildgaard 3140" <pialykke@fjernmigget2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
hvad
> kaldes lidelsen? Og er der anden kur end skift til en ny moderdej??

Det kan ikke være surdejens skyld at brødet mugner efterfølgende, det
nægter jeg simpelthen at tro på.
Brødet er jo blevet bagt og steriliseret. Der KAN ikke være gær eller
mug eller bakterier tilbage efter bagningen.
Nej - Det der sker er at du på en eller anden måde forurener brødet
efter det er bagt. Genbruger du gamle poser til opbevaring af brød? Er
det lang siden brødkassen blev vasket? Og i denne tid er det iflg DMI
meget varmt du kan ikke bare opbevare brød i køkkenet uden det bliver
inficeret på en eller anden eller måde. Vi er ved at være i
sensommeren i denne tid er mængden af vildtgær og mug i luften
maksimal.
Om surdejen af anden årsag er syg og skal udskiftes er en anden
historie; men det er jo et før bagnings problem.
Er brødet hævet, smager det godt før det mugner - så fejler surdejen
ikke noget.
mvh
Jørgen

Fra : Michael Nielsen

Dato : 11-08-03 03:29

Hvis i ellers har bemærket det, så bliver "købt" brød også hurtigere muggent
på denne årstid, - dette skulle skyltes at melet er ovre sin bedste
tid.....det nye er på vej i mejetærskeren, og at de bakterier der naturligt
er i luften nemmere optages i brødet når melet er "svagt" læs ældre..

Michael