Sur mælk/tykmælk
Fra : Ukendt

Dato : 07-08-03 13:53

Jeg ved, man selv kan lave tykmælk men kan man mon lave tykmælk af
sur mælk ??
Jeg har 1 liter letmælk, som endnu ikke har nået sidste salgsdag, der
er sur

Sur piskefløde er jo fremragende til forskellige ting, f.eks. vafler
og bliver derfor ikke kasseret, hvis det ikke er helt frisk mere.

Kærlig hilsen
Gerda

Fra : Q

Dato : 16-08-03 04:46

<gerda (gerda)> skrev i en meddelelse
> Jeg ved, man selv kan lave tykmælk men kan man mon lave tykmælk af
> sur mælk ??
> Jeg har 1 liter letmælk, som endnu ikke har nået sidste salgsdag, der
> er sur

I princippet kan det godt lade sig gøre, men smagen vil være derefter...

Syrnede mælkeprodukter er fremstillet under kontrollerede forhold, og de
bakterier man lader vokse i mælken omdanner mælkesukkeret ( laktosen ) til
mælkesyre med bla. CO2, diacetyl og acetaldehyd som biprodukter.. Disse er
med til at give den friske og karakteristiske smag..

Den syrning der er sket i din letmælk er nok sket med bakterier der har
overlevet pasteuriseringen, som ikke kan sikre 100% bakteriedrab uden mælken
kommer til at smage "svovlet", som kendetegnet ved UHT-behandlet mælk
( Aldi ).. De forskellige bakterier der kan vokse i mælk, og overleve en
pasteurisering er ikke nødvendigvis skadelige, men de udvikler nogen andre
aromastoffer end de "normale" mælkesyrebakterier..

I den varme der har været de sidste par uger tager det ikke lang tid uden
køl før mælken bliver sur.. Brug evt. en thermopose eller pak mælken sammen
med frostvarer når du handler

Selve konsistensen i mælken ændres fordi proteinerne "klumper sammen" ved
den lavere pH ( pH i frisk mælk er ca. 6.8, mens pH i Yoghurt er 4.5-4.9
typisk )..

> Sur piskefløde er jo fremragende til forskellige ting, f.eks. vafler
> og bliver derfor ikke kasseret, hvis det ikke er helt frisk mere.

Min mor bruger gerne sur mælk når hun bager brød, såeh..

mvh..

Peter, der arbejder med mælk til daglig