Millionbøf?
Fra : Ukendt

Dato : 07-08-03 08:05

Nu har jeg kigget i både Frøken Jensens og God Mad og der er ingen af dem
der har opskriften på god gammeldaws millionbøf!

Er der nogen der kan hjælpe her?

--
/Jesper
http://jespersunivers.dk

Fra : Kasper

Dato : 07-08-03 08:37

Hey

google er din ven.....

ikke sikkert urlen virker medmindre du klipper den sammen

men ellers www.google.dk og så millionbøf i feltet

347 hits

http://www.google.dk/search?q=millionb%C3%B8f&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=da&meta=

--
Mvh Kasper

Tjek Elektronik Chatten på -> http://www.angelfire.com/alt/elektronik/

Fra : Ukendt

Dato : 07-08-03 10:14

Ja der er mange. Bare ikke den gode gamle... Det er alt sammen noget
alternativt med rodfrugter og tomater og lammekød osv... Jeg søger
opskriften på den man brugte før det blev moderne at hælde alt muligt andet
i maden end hvad der var øhmm 'normalt'...

--
/Jesper
http://jespersunivers.dk

Fra : Abildgaard 3140

Dato : 07-08-03 10:18

"Jesper Winding" <jesperw[SNABEL-A]tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
andet
> i maden end hvad der var øhmm 'normalt'...

Jamen, var det ikke sådan, at man stegte "kødet" til det fik farve og
derefte hældte vand og maizena i til det fik tykkelse, kulør til farven
passede og så salt og peber for at tage det hengemte og et strint ketchup
hvis det gik højt . . .

Det er dejligt dansk - og resterne serveres på en pizza med annanas . . .

--

|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : gap

Dato : 07-08-03 10:41

Hjemme hos os er det min mand der laver millionbøf så jeg er ikke helt
sikker på opskriften men mener at han svitser løg og kød i en gryde. Hælder
vand på så det når halvvejs op i gryden og koger dette i ca ½ time tror jeg.
Dernæst jævner han det med mel rørt op i mælk og smager til med salt og
peber. Jeg skal spørge ham i aften om dette er rigtigt. Så kan jeg vende
tilbage i aften.

Mange hilsner fra
Grethe

Fra : Helle

Dato : 07-08-03 10:46

> [...]
> Nu har jeg kigget i både Frøken Jensens og God Mad og der er ingen af dem
> der har opskriften på god gammeldaws millionbøf!

Hejsa.

Skær løg i stykker og svits/brun det. Derefter steger du oksekødet sammen
med løgene. Jo længere tid ved svag varme jo bedre. Det har nemlig rigtig
godt af at stå og simre i et stykke tid ligeså stille og rolig.
Du hælder så lidt vand i så det dækker kødet og krydrer med salt og peber.
Og så lidt tomatpure eller ketchub. Jævn med noget meljævning og smag til.
Kom kulør i. Vupti - du har god millionbøf.

Mvh Helle

Fra : Kasper Damkjær

Dato : 07-08-03 12:24

"Helle" <krammemusen@hotmail.com> wrote in

> [...]
> sammen med løgene. Jo længere tid ved svag varme jo bedre. Det har
> nemlig rigtig godt af at stå og simre i et stykke tid ligeså stille og

Netop. Svits gerne lidt paprika med - ikke for meget, bare et par
skefulde. Paprika og hakket oksekød har et godt forhold til hinanden IMO.

NB! Retten tager ikke decideret smag af paprika ved ovenstående, det
hæver bare kødets smag.

Kasper Damkjær
http://damkjaer.net/

Fra : Ole Damgaard

Dato : 07-08-03 12:39

> [...]
> Nu har jeg kigget i både Frøken Jensens og God Mad og der er ingen af dem
> der har opskriften på god gammeldaws millionbøf!

Er du sikker på at frk. jensen ikke har den under betegnelsen "Hachis"
- det var jo det man kaldte det i de gode gamle dage (når man ikke
ligefrem brugte et latrinært udtryk.)
Her er en god gammel opskrift, som min svigermor fulgte - med mel og
opbagning og det hele.

Hachis
300-400 gr.stegt oksekød
2 store løg
30 gr. smør
2-3 spsk. mel
3-4 dl bouillon
1 krydderkvist - gerne timian
2 tsk. engelsk sovs
tilbehør: Kartoffelmos eller brasede kartofler, salat og engelsk sovs
Mal kød og løg gennem kødmaskineen eller hak begge dele meget fint på
et bræt
Brun fedtstoffet i en stegegryde og svits begge dele heri ved ret
kraftig varme.
Drys melet i under omrøring, til det er opsuget. Spæd lidt efter lidt
med bouillon,under omrøring.
Læg krydderkvisten i gryden, dæmp varmen og læg låg på.
Lad retten småkoge 10 min.
Tag kvisten op, smag til med salt, peber og engelsk sovs.

mvh ole

Fra : Inger Pedersen

Dato : 07-08-03 20:19

"Ole Damgaard" <odg@dr.dk> skrev i en meddelelse

> Er du sikker på at frk. jensen ikke har den under betegnelsen "Hachis"
> - det var jo det man kaldte det i de gode gamle dage (når man ikke
> ligefrem brugte et latrinært udtryk.)

Nej, det er ikke det samme - millionbøf laves af rå fars, hachis blev lavet
som sidste led af okse- eller flæskesteg:
Søndag: steg, kartofler og sovs
Mandag: stegte skiver af stegen med brasekartofler
Tirsdag: hachis - det var før køleskabenes tid, og nu var det sidste udkald

Hilsen Inger

Fra : kim rasmussen

Dato : 07-08-03 12:49

Hej Jesper
Den tradionelle millionbøf er som flg;

500 gram hakket oksekød
Margarine til bruning
2 mellemstore løg hakket
oksebouilon , så det dækker
Salt og peber

Brun kødet og kom de hakkede løg ved et par minutter
krydr med salt og peber og kom bouilonnen ved så det dækker kødet .
Småsimrer i 30-40 minutter. Jævn med mel eller marizena og lidt kulør.
Serveres med en god kartoffelmos til.

Kim Rasmussen
www.leChef.dk
Din køkkenchef på nettet

Fra : Ukendt

Dato : 07-08-03 15:16

Ja det må da være noget i den stil. Ingen dikkedarer. Den snupper jeg. Måske
prøver jeg med lidt paprika som Helle og Kasper nævner. Tusind tak alle
sammen

--
/Jesper
http://jespersunivers.dk

Fra : gap

Dato : 07-08-03 19:44

Hej
Nu har jeg talt med min mand og han bekræfter at opskriften er som jeg siger
men at han også tilsætter 2 stk. oksebouillonterninger.

Venlig hilsen

Grethe

Fra : Ukendt

Dato : 08-08-03 01:11

Og her var hvad det blev til...

Smør i gryden - bruses af.
1 gang paprika - lidt på øjemål (en god skvis eller en lille skvat).
3 store løg - mellem til finthakket - steges bløde.
Masser af friskkværnet peber.
1 pakke hakket okse/kalvekød fra slageteren (aner ikke fedt indhold, men det
var nogle pæne stykker der blev hakket, 10-15% vil jeg tro). steges med til
kødet begynder at tage 'bøffarve' og lugte af bøf.
Ca, 1 liter Buillon vand tilsættes.
Der simres 20 min.
Jævnes med mel opblødt i fløde.
Kulør
Smagt til med mere friskkværnet peber og middelhavssalt.
Smagte skide godt Vi var alle enige om at den lagde lige hvor den
skulle...

Tak for al hjælp.
--
/Jesper