Hvidløgs-"olie"...
Fra : Bitten

Dato : 04-08-03 10:59

Hej i gruppen.

Jeg er af den indstilling at man ikke kan få for meget hvidløg! Man
kan måske få nok, men ikke for meget!

Jeg har derfor søgt i denne gruppe for at se om jeg kunne finde ud af
hvordan jeg selv laver det "hvidløgs-tjums" pizzariaerne putter på
pizzaerne, og tror jeg vil prøve at blende hvidløg med lidt persille
og lidt olie...
(Men tråden er fra år 2000, så måske er der kommet nye
ideer/erfaringer til?)

Og hvor længe vil det mon kunne holde sig?

Håber på hjælp!

Hilsen fra
Bitten!

Fra : Sif Skov Svendsen

Dato : 04-08-03 21:09

Vi plejer her hjemme, at presse eller hakke MANGE fed hvidløg, blande det
med salt/peber og lidt citronsaft i olie!!!
Her plejer det ikke at så længe af gangen, da der er rift om det!!
Hilsen Sif!

Fra : Bitten

Dato : 10-08-03 11:56

On Mon, 4 Aug 2003 22:08:44 +0200, "Sif Skov Svendsen" <sif@iloveu.dk>
wrote:

> [...]
>med salt/peber og lidt citronsaft i olie!!!
>Her plejer det ikke at så længe af gangen, da der er rift om det!!

Hej Sif.

Jeg har prøvet din "opskrift"...

Og UHMmm dét er godt!
Tak for det!

Hilsen fra
Bitten...

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 11-08-03 12:43

Bitten wrote:

> Og UHMmm dét er godt!

Vedr opbevaringen stødte jeg lige på følgende på følgende på www.fi.dk:

Hvidløg i olie
Det er blevet meget moderne, at lave sine egne krydderolier. Men også
her skal man være påpasselig med tilberedningen. På hvidløg og andre
krydderurter kan der findes bakterier af typen Clostridium Botulinum.
Denne bakterie danner en af de farligste nervegifte, man kender. Den kan
kun danne denne gift under ganske specielle forhold se side 34. Men
netop disse forhold opfyldes, hvis man blot hælder olie over hvidløg
eller krydderurter og opbevarer det ved stuetemperatur. For at være på
den sikre side, kan man tilsætte vineddike eller citronsyre, eller man
kan blanchere urterne før, de kommes i olien. Under alle omstændigheder
skal olien opbevares i køleskabet og har kun en holdbarhed på ca. en
uge.

Mvh

Kevin Edelvang