Campari og sukker
Fra : Bo Warming

Dato : 02-08-03 21:26

Selv de fineste franske likører er fesne sammenlignet med STREGA og
Romerrigets kulturarv fornægter sig ikke i italienernes CAMPARI, som er
bitter på en måde der er indbegrebet af sympatisk bitterhed

Min mor mixede med citronvand og det kan man ikke gå fejl af, uanset
blandingsforhold.
Men mangler man citronvand og griber til danskvand så får man en slem
forskrækkelse - Campari-bitterheden uden citronvandets sukker er bitter på
en ucharmerende måde.

Dette satte mig på sporet af at finde RETTE SUKKER-% for longdrinks med
Campari og jeg fandt at hvis man er sulten så skal der være meget sukker i,
og man kan faktisk lave en vidunderlig LIKØR med 60% sukkervand og lidt
Campari. En fornem og meget billig likør.

I denne varme tid masseproducerer jeg med få døgns mellemrum ca. ti
halvliterplastikflasker med skruelåg fyldt med den for mig bedste
longdrink-blanding som er 3% sukker, 1/4 % citronsyre, 2% Campari og resten
danskvand.
Det er meget billigere end at blande med citronsodavand og du får den
sødhed+bitterhed+surhed , der er det ideelle for dig.
Færdigblandet longdrink på lager er en god ting. Nok er det sjovt at lege
bartender, men når man har fundet de vises sten og skal have andet fra
hånden, så er det skønt at vide at rette mix er en køleskabsudtagning og
kapselafskruning væk, når "det er sjovt at være tørstig".
Færdigblanding i god tid betyder, at isterninger er unødvendige.

Som kemiker har jeg neutraliseret SURHED med base pr titrering i tusindvis.

Sjovt at BITTERHED kan neutraliseres af sukker - SALT kan ikke.

"Vi drikker majdrik i spandevis" sang Shubidua, men forandring fryder, og
selv få dråber Campari (eller Angustura Bitter) giver illusionen af meget
alkohol - "det smager lidt sjovt"

Britiske piloter drikker lys øl med Angostura-bitter og kan så more sig på
baren, men er ædru nok til at flyve.
--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N