Forskel på Kebab & Shawarma
Fra : Ystroem

Dato : 01-08-03 15:48

Halløjsen..

Jeg har siddet og diskuteret meget med nogle venner om hvad forskellen på
kebab og shawarma er, så tænkte jeg om det ikke var nogen herinde der havde
nogle bud på det.
Evt. osse hvad de forskellige ting består af...

Hilsen
Brian

Fra : Peter

Dato : 01-08-03 16:24

Ystroem wrote:

> [...]
> havde nogle bud på det.
> Evt. osse hvad de forskellige ting består af...

Kebab består af en fars af hakket kød, krydderier og formentlig et eller
andet fyld.

Shawarma består af hele (i modsætning til hakkede) marinerede kødstykker.

/Peter

Fra : Jakob T. Eriksen

Dato : 01-08-03 16:26

"Ystroem" <ystroem@privat.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
havde
> nogle bud på det.
> Evt. osse hvad de forskellige ting består af...

Jeg læste om det i Politiken for et stykke tid siden. Så vidt jeg husker er
"kebab" tyrkisk og "schawarma" arabisk, men der skulle i princippet ikke
være nogen forskel.

Fra : Kai Andersen

Dato : 01-08-03 17:14

Der er forskel !
Definitionen på den helt rigtige Kebab kender jeg ikke men jeg mener at det
kun består af Oksekød.
Shawarma laves på et spyd, og grilles langsomt. Det består hovedsaligt af
skært lammekød, men også af okse.
Det marineres i en blanding af olie, fløde, hvidløg og en masse andet.

Ret mig endelig hvis det ikke er sandt, men sådan fortalte min lokale grills
mester mig det.

/Kai

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 01-08-03 18:49

"Ystroem" <ystroem@privat.tdcadsl.dk> wrote:

>Jeg har siddet og diskuteret meget med nogle venner om hvad forskellen på
>kebab og shawarma er, så tænkte jeg om det ikke var nogen herinde der havde
>nogle bud på det.

Ifølge http://www.dagsavisen.no/lordag/vott/2001/05/573540.shtml er
kebab blot "mat som kan stikkes på spyd" mens Shis kebab er "store
biter som kan stikkes på spyd".
Döner kebab er "kjøttstykker som tres lagvis på en pinne og grilles
sakte".

http://www.solidaritetshuset.org/x/0003/mat0003.html beskrives
(døner)kebab som lavet af hakket kød mens shawarma er lavet af hele
kødstykker.

Lidt mere historie kan læses på
http://www.timesonline.co.uk/article/0,,3564-572965,00.html

--
Kåre

Fra : Kai Andersen

Dato : 01-08-03 20:55

Jeg vil også lige tilføje at der desværre er mange grillbarer der sælger
noget fars på et spyd fra en leverandør i kødbyen som de kalder Shawarma.
Det er det ikke, og det bliver det aldrig !
Det smager virkelig ikke særlig godt.

/Kai