dyr chokolade
Fra : Pia J

Dato : 29-07-03 16:15

Jeg har problemer med at finde forhandlere af enten Valrhona eller Cluizel
chokolade, samt nogen som kan oplyse mig om ting som pris, udvalg osv.

Hvis man ser på fx Cluizel, kan man være heldig de har 72% og 85% liggende
som 100 g plader, ikke 99%. Og de ved skisme heller ikke, om man evt. kan få
det i større blokke = lavere kgpris.

Jeg er ude efter chokolade med højt cacaoindhold og lavt sukkerindhold, til
bagning og desserter. Jeg har ellers brugt marabou eller Toms mørk, men
ville gerne prøve, om forskellen er mærkbar.

Er der nogen her som har erfaring med ovenstående og sådan lige kan give et
overslag af mulighederne?

:Pia

Fra : Pia J

Dato : 29-07-03 16:18

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote in message

> Jeg har problemer med at finde forhandlere af enten Valrhona eller Cluizel

Jeg tror min hjerne mangler... chokolade? Jeg mente naturligvis i nærheden
(som er en radius af 25 km til nærmeste byer)

:Pia

Fra : Peter

Dato : 29-07-03 16:47

Pia J wrote:

> Jeg tror min hjerne mangler... chokolade? Jeg mente naturligvis i nærheden
> (som er en radius af 25 km til nærmeste byer)

Det kommer jo sådan set an på hvor du selv befinder dig. Er du i nærheden af
København kan Specialkøbmanden i Cityarkaden anbefales. De har hele striben
af Valrhona fra 30% op til 99% kakaoindhold.

/Peter

Fra : Jan Skov

Dato : 29-07-03 16:26

Pia J <ngspam@ofir.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3f268f90$0$246$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> [...]

> ville gerne prøve, om forskellen er mærkbar.
>
> Er der nogen her som har erfaring med ovenstående og sådan lige kan give

Havnens Vin & Tobak i Vejle forhandler Valrhona.
Havnegade 37, tlf. 75824096

Mvh
Jan
www.jsc.dk

Fra : Pia J

Dato : 29-07-03 16:41

> Havnens Vin & Tobak i Vejle forhandler Valrhona.
> Havnegade 37, tlf. 75824096
>
> Mvh
> Jan
> www.jsc.dk

Tak - jeg kan se, jeg ikke udspecificerede mit spørgsmål nok: Jeg har brug
for at kunne fortælle forhandleren, hvor store pakker produkterne findes i,
med mindre de virkelig kun findes i 100 g som de påstår. Og evt. hvad kg.
prisen er på større pakker. Jeg kan ikke bruge løfter om en uspecificeret
mængderabat når jeg HAR bestilt, til ret meget. En blomsterbutik som sælger
lidt chokolade har åbenbart ikke altid styr på sortimentet, de får blot en
smule forskelligt hjem.

Og så bor jeg i øvrigt på Sjælland :) - og der ER forhandlere ca. 25 km
herfra - i forskellige retninger for hhv. det ene mærke og det andet.

:Pia

Fra : Stefan Holm

Dato : 29-07-03 17:51

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> writes:

> Hvis man ser på fx Cluizel, kan man være heldig de har 72% og 85%
> liggende som 100 g plader, ikke 99%.

Jeg er heller ikke stødt på Kløjsels 99%'er i større end meget lille
udgave. Til gengæld plejer det ikke at være noget problem at få
Valrhonas 100% som stor bar (jeg kan ikke huske hvor stor) - i lighed
med et par andre af deres chokolader.

> Jeg har ellers brugt marabou eller Toms mørk, men ville gerne prøve,
> om forskellen er mærkbar.

I forhold til dem er alt vist en forbedring. Jeg plejer at bruge
Nettos billige 72%-stads til bagværk og sådan - det er selvfølgelig
ikke lisså godt som Mikkel Kløjsel eller Valrhona, men når det
alligevel skal fortyndes med en masse andre ingredienser, virker det
fint.

--
Stefan Holm
"I'm very seldom naughty."

Fra : Miver og Mulle's mor

Dato : 29-07-03 18:16

<klip>
> Jeg har problemer med at finde forhandlere af enten Valrhona eller Cluizel
> chokolade, samt nogen som kan oplyse mig om ting som pris, udvalg osv.
>
> :Pia
</klip>

Hej Pia :)

Der er forhandlerliste på Valrhonas hjemmeside:
http://www.chokolade-compagniet.dk/index.php?id1=6

Jeg er selv totalt solgt til Valrhona og Summerbird (marcipan mv. for den
sags skyld) og synes det er umuligt at deninere "dyrt" i forbindelse med
kvalitetsprodukter. Jeg vil altså langt hellere have en Valrhona Pur Caraïbe
66% 100gr. til ca. 37kr, end 200gr. Marabou til 20kr. men ok, jeg ér også
arveligt belastet af at have forældre med chokoladeforretning gennem 22 år.
Nu er den solgt, men jeg nyder stadigvæk dejlig chokolade og køber det i
Irma, bortset fra op til jul, hvor jeg selv forhandler lidt luksusgodter
*smil*

--
Hilsen Miver og Mulle's mor

http://hei.homepage.dk/valrhona.html

Fra : kelds snabela ofir d~

Dato : 29-07-03 18:53

On Tue, 29 Jul 2003 17:15:06 +0200, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

>Jeg har problemer med at finde forhandlere af enten Valrhona eller Cluizel
>chokolade, samt nogen som kan oplyse mig om ting som pris, udvalg osv.

Irma

Fra : Pia J

Dato : 29-07-03 19:18

hmm.. I fortæller mig alle hvor jeg kan købe det, det ved jeg godt, men
forhandleren vidste ikke, om det fandtes i større pakker, og om der er penge
at spare på 1x500 g i forhold til 5x100g... Kun at "hvis jeg bestilte noget
kunne jeg da få lidt rabat". Uden yderligere specifikation.

Irma har vi ikke hernede, det er kun i Københavnstrup.

:Pia

Fra : Nicolai Lang

Dato : 29-07-03 21:15

On Tue, 29 Jul 2003 20:18:09 +0200, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

> [...]
>at spare på 1x500 g i forhold til 5x100g... Kun at "hvis jeg bestilte noget
>kunne jeg da få lidt rabat". Uden yderligere specifikation.

Valrhona sælges i 3x1 kg blokke og spande med 3 kg knapper. Men om de
kan fåes andre steder end hos importøren ved jeg ikke. Kravet for at
handle dér, er minimum 2.000 kr. pr. ordre og at man har et firma.

Vi køber også Callebaut i 5 kg's plader, men det er den sukkerfrie
version ;)

Jeg tror ikke du får nogen størrer besparelse ved ½ kg - du skal op i
3-5 kg afhængig af mærke.

Vores administrationschef købte faktisk 30 kg. Valrhona i december,
til privat brug - men jeg tror ikke kun det var ham og hans kone

/Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Pia J

Dato : 29-07-03 20:44

"Nicolai Lang" <nicolai@spamcop.net> wrote in message

> Valrhona sælges i 3x1 kg blokke og spande med 3 kg knapper. Men om de
> kan fåes andre steder end hos importøren ved jeg ikke. Kravet for at
> handle dér, er minimum 2.000 kr. pr. ordre og at man har et firma.

Ok, godt nok er jeg momsregistreret, men SÅ stor er min trang til
chokomousse ikke.

> Vi køber også Callebaut i 5 kg's plader, men det er den sukkerfrie
> version ;)

Lyder interessant? Mindre sukker er absolut på dagsordnen, ikke kun smagen.
Er det med det der maltitol, som nogen får dårlig mave af? (gemalen har sart
mave og er nærmest multiallergisk overfor diverse madvarer)

:Pia

Fra : Nicolai Lang

Dato : 29-07-03 23:25

On Tue, 29 Jul 2003 21:44:05 +0200, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

>Lyder interessant? Mindre sukker er absolut på dagsordnen, ikke kun smagen.
>Er det med det der maltitol, som nogen får dårlig mave af? (gemalen har sart
>mave og er nærmest multiallergisk overfor diverse madvarer)

Ja. Der er maltitol i. Det er der vist desværre i alt sukkerfrit slik.
Såvidt jeg har forstået er det fordi det ene kunstige sødestoffer uden
maltitol som stadig har sukkerets andre egenskaber er så nyt at det
endnu ikke er tilladt til levnedsmidler.

Men føøøøj hvor smager den Callebaut altså godt.

Men man kan altså få noget rigtig godt sukkerfrit slik og chokolade
efterhånden. Man kommer dog kun til at spise for meget af det én gang,
så lærer man at nære sig pga bivirkningerne

Og nu har jeg lige været ovre og hente mig en lille 5 grams plade
Valrhona Guanaja 70%. Der er ca. 2 g kulhydrater incl. fibre - René
siger "det er ikke så slemt" - men nu er jeg heller ikke på Atkin's
kuren lige i øjeblikket. Det bliver først efter sommerferien.

/Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : -V-

Dato : 30-07-03 03:38

Nicolai Lang wrote:
> Såvidt jeg har forstået er det fordi det ene kunstige sødestoffer uden
> maltitol som stadig har sukkerets andre egenskaber er så nyt at det
> endnu ikke er tilladt til levnedsmidler.

Er det tagatose du her tænker på?

Sødeegenskaber tilsvarende sucrose, men uden nævneværdige kalorier.
Det bliver lavet i ekstremt små mængder på licens fra Arla, som har
'opfundet' det.

Det bliver et rent Klondike for dem.

-V-

Fra : Nicolai Lang

Dato : 30-07-03 22:42

On Wed, 30 Jul 2003 04:37:37 +0200, "-V-" <Diplomaten@snotmail.com>
wrote:

>Er det tagatose du her tænker på?

Nej det er det ikke.

>Det bliver et rent Klondike for dem.

Det kan det meget vel gå hen og blive ja.

/Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 30-07-03 21:54

[-V- | Wed, 30 Jul 2003 04:37:37 +0200]

>Er det tagatose du her tænker på?

Nej, han skriver jo nettop at det har sukkerets andre egenskaber, altså
at det tilfører masse og konsistens - hvor det højpotente tagatose ikke
rigtigt kan give andet end sødme.

Det Nicolai refererer til er erythritol; altså et sukkeralkohol med
sukkerets egenskaber, uden at fungere som føde i ren form til
tarmsystemets tarmflora (hvilket igen giver diarre og luft ved
overdrevent brug).

>Det bliver lavet i ekstremt små mængder på licens fra Arla, som har
>'opfundet' det.

Opfundet og opfundet; var de ikke silent partner og købte rettighederne
da produktet var modent og lagde det på hylden; hvilket betød at deres
partner ikke fik nogen anden indtægt og gik i betalingsstandsning.

> Det bliver et rent Klondike for dem.

Måske, men jeg tror det ikke. Der er mange højpotente sødemidler på
markedet og da Sucralose (Splenda) bliver ret professionelt markedsført,
tror jeg ikke at tagatose bliver nogen revolution.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : -V-

Dato : 31-07-03 09:10

Rene' Hjorth wrote:
[om Tagatose]
> [...]
> rettighederne da produktet var modent og lagde det på hylden; hvilket
> betød at deres partner ikke fik nogen anden indtægt og gik i

Det er ikke sådan, jeg har hørt historien - men du kan måske nævne dem, som
nævnes bør?
Jeg kender flere, som har været involveret i udviklingen på pilotstadie, men
det kan selvfølgelig være at Arla har ladet andre bruge deres faciliteter
til udvikling. Det lyder nu højst usandsynligt.

> Måske, men jeg tror det ikke. Der er mange højpotente sødemidler på
> markedet og da Sucralose (Splenda) bliver ret professionelt
> markedsført, tror jeg ikke at tagatose bliver nogen revolution.

Bedømt på antallet af google-hits, tror jeg du har ret.

Jeg kender ikke nok til sucralose til at udtale mig om dets ernæringsmæssige
egenskaber, men hvis det som Tagatose er godkendt til diabetikere, så skal
det nok blive et hit.

Jeg tror, nødtvungent , at du får ret mht. kampen mellem Tagatose og
Sucralose.

-V-

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 31-07-03 12:17

[-V- | Thu, 31 Jul 2003 10:09:44 +0200]

>Det er ikke sådan, jeg har hørt historien - men du kan måske nævne dem, som
>nævnes bør?

Jeg kan desværre ikke huske virksomhedens navn; der var en større
artikkel i Børsen eller Politikken om det. Den lille viorksomhed var
ret frustreret over at de bl.a. skulle betales med en kommission af
salget, og da Arla valgte at sylte produktet ville de komme i store
økonomiske problemer.

Men der er sikkert flere historier; spørger man Arla får man garanteret
end anden - det er ikke til at sige hvad der er korrekt.

> [...]
>egenskaber, men hvis det som Tagatose er godkendt til diabetikere, så skal

Det er godkendt i stor stil, også for brug i EU. Jeg har ikke endnu
smagt tagatose og kan derfor ikke vurderer den godt. Sucralose synes
jeg ikke er et fabelagtigt produkt mht. smag, men mane er vilde med det?

>Jeg tror, nødtvungent , at du får ret mht. kampen mellem Tagatose og
>Sucralose.

Ja, men personligt så jeg hellere det modsatte. men der sker mange ting
på den front de næste 5-10 år; Danisco har jo også udviklet nogle nye
højpotente sødemidler som de er ved at få godkendt...

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : crema

Dato : 29-07-03 21:15

Hej
Lige for at understrege definitionen på kvalitetschokolade. Så lyder den
således. Den må ikke indeholde andre fedtstoffer end cacaosmør. Concheringen
(æltningen af chokolade skal være langsom) dvs. over 12 timer for at udvikle
alle de mange smage et stykke chokolade indeholder. Vanilie skal være ægte
og ikke essens. Det er ikke indholdet af cacao, som afgører kvaliteten, men
behandlingen af cacaobønner, processen osv. Det meste chokolade fremstilles
af forastero bønner, altså kvantitet pånær enkelte steder hvor de selektere
i de allerbedste bønner. Criollo er den met sjældne cacaobønne og Trinitario
er podning af de to andre. Jeg er sikker på at Chokoladeselskabet kan oplyse
om meget mere end dette.
Toms chokolade i 200 g er ren forastero, men blev udviklet i
Chokoladeselskabets storhedstid og så vidt jeg er orienteret anvender Tom
kun andre fedtstoffer end cacaosmør i meget få produkter. Flot af en
forening på bare 400 medlemmer hva ?
Jeg holder mig til Valrhona, MC eller Calebaut, hvis jeg skal anvende det
til dessert eller kage. Toms mørke går and i varm chokolade.Indrømmet at det
er dyre vare, men det bliver bare meget bedre!
Kommer du til Sorø kan jeg anbefale på Storegade butikken Chokolade og
Champagne. Emil køber ofte Callebaut hjem og måske kan du lave en aftale.
Henrik

Fra : Pia J

Dato : 29-07-03 21:28

> Kommer du til Sorø kan jeg anbefale på Storegade butikken Chokolade og
> Champagne. Emil køber ofte Callebaut hjem og måske kan du lave en aftale.
> Henrik

ok, det er da overkommeligt, selvom jeg aldrig kommer den vej i andre
ærinder. Det er en fordel at handle med folk som ved hvad man spørger om.

:Pia

Fra : Pedersen

Dato : 29-07-03 21:50

Hej

Valrhona kakao kan du købe i Irma, jeg mener også at de sælger chokolade.
Hilsen
Tommy

Fra : Ukendt

Dato : 30-07-03 17:20

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote in message
> Jeg har problemer med at finde forhandlere af enten Valrhona eller Cluizel
> chokolade, samt nogen som kan oplyse mig om ting som pris, udvalg osv.

Hej Pia

Valrhona findes også i 1 kg og 200g pakninger i detailhandel, prisen kan jeg
desværre ikke helt huske - mener dog at man sparer omkring 15% ved at købe 1
kg i forhold til 200 g

mvh

Jeppe

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 30-07-03 18:39

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

>Jeg har problemer med at finde forhandlere af enten Valrhona eller Cluizel
>chokolade, samt nogen som kan oplyse mig om ting som pris, udvalg osv.
Valrhonas 'professionelle' udvalg kan ses på
http://www.valrhona.com/fr/gam/dyn/prospect/affiche_prod.php3?m0=0labo&m1=1produit&m2=2b&typ_clt=P&vlang=A&gam=labo&num_gam=1

Jeg tror ikke det er noget, som almindelige forhandlere tager hjem.
Til gengæld kan du måske få lov at købe noget hos nogen af de
professionelle brugere - konditorer, restauranter etc.

>Er der nogen her som har erfaring med ovenstående og sådan lige kan give et
>overslag af mulighederne?
Min mor har købt Valrhona Caraque i en blok på tre kilo - men det var
i forbindelse med et kursus i konfektproduktion.

--
Kåre