MC igen ?
Fra : Kent Nielsen

Dato : 11-08-03 15:31

Hej i gruppen,
Jeg har i et stykke tid været "skabslæser" her i gruppen, men drister mig
lige til et indlæg her.
Man er jo ved at få fniller her i varmen.

Jeg har kørt MC siden jeg var 18 til jeg var 27 på mc fra Yamaha RD250 til
Honda Mini Bol´dor over til FJ1200 for 5 år siden, som var min seneste mc.

Nå, men jeg går med tanken om at finde et fint eksemplar af en RD350YPVS i
Tyskland, men jeg kan se at de fleste er droslede til 50 HK, havde de ikke
originalt 59 hk ? Ved nogen hvordan droslingen er udført ? Og er det i det
hele taget muligt at finde sådan en knallert med lidt sjov tilbage i

Sidst jeg kørte 2 takter var Castrol TTS & R40 noget af det bedste olie man
kunne få fat på, hvad bruger man i dag. ?

Kent Nielsen

Fra : Moller

Dato : 11-08-03 16:06

> Hej i gruppen,
> Jeg har i et stykke tid været "skabslæser" her i gruppen, men drister mig
> lige til et indlæg her.
> Man er jo ved at få fniller her i varmen.

Ja, det er hårdt at side på arbejdet :( men på den anden side, det er
for varmt at køre midt på dagen, da man jo har alt tøjet på :)

> Jeg har kørt MC siden jeg var 18 til jeg var 27 på mc fra Yamaha RD250 til
> Honda Mini Bol´dor over til FJ1200 for 5 år siden, som var min seneste mc.

Så har du prøvet hele området :)

> [...]
> originalt 59 hk ? Ved nogen hvordan droslingen er udført ? Og er det i det
> hele taget muligt at finde sådan en knallert med lidt sjov tilbage i

Jeg syntes du skal læse igennem omkring RD350'ere og folks erfaringer
herinde... det er ikke den ønskemaskine mere som den engang har været, da de
fleste er så forskruet, og dårligt slidt stand at den vil koste dig langt
mere i spildt tid på at hovedrenovere motor hele tiden osv... detsvære syndt
da det er en kanon fed maskine når den køre jo...

men i stedet vil jeg anbefale at du kigger på noget vfr400/750 .. hvis
du vil ha en maskine som har næsten samme fun faktor når du køre på den, og
hvis det lige er den stil du går efter... hvis du tænkte på RD350'eren fordi
den lyder billig, så glem alt om den, den er kun billig at skaffe, men ikke
at holde den kørende.

> Sidst jeg kørte 2 takter var Castrol TTS & R40 noget af det bedste olie
man
> kunne få fat på, hvad bruger man i dag. ?

uha, det er svært at få 2 takts olie i dag... især hvis det skal være
okay, og ikke koste en bundegård, men de fås over postordre i 5 og 10L dunke
til okay priser, tankstationerne tager jo ågerpriser for det stas :)

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi ... skal køres varm, står der i manualen, det må da
betyde fuldgas fra start af :)
Suzuki GSF 1200 S ... hmmm, nogend er vil donere lidt til den turbo :)
motoren er jo nærmest død som standard.

Fra : Kent Nielsen

Dato : 11-08-03 19:37

"Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
> [...]
fordi
> den lyder billig, så glem alt om den, den er kun billig at skaffe, men

Hmm, ja det kan måske være man skulle en klasse op og kigge på RD500, de er
godtnok sjældne men måske ikke så hærgede ?
Det er helt klart en cykel i original stand jeg er ude efter.
Nogen der ved om der er noget man specielt skal kigge efter på sådan en ?
Jeg mener om der er nogle typiske sygdomme de lider af ?
Jeg læste om en hvor pakdåsen mellem gearkasse og krumtaphus var utæt
hvotved der blev suget gearolie ind til forbrænding.

> [...]
dunke
> til okay priser, tankstationerne tager jo ågerpriser for det stas :)

Hvad er det for olie på postordre, evt link ?

Mvh
Kent Nielsen.

Fra : Hekto

Dato : 11-08-03 20:41

In article <3f37e23f$0$21629$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Kent
Nielsen says...
> [...]
> Jeg læste om en hvor pakdåsen mellem gearkasse og krumtaphus var utæt
> hvotved der blev suget gearolie ind til forbrænding.

Du skal generelt kalkulere med en hovedrep. uanset stand.
Det er en 2T'er, det er jo dét der er det sjove.
Personligt tror jeg du kommer til at betale ganske meget for en 500.
Jeg ville have lidt is i maven, og se om ikke der dukkede en RD'er op,
i passende stand og pris.
Alternativt en Suzuki RGV, eller en Kawasaki KR-1.

RD'eren er lettest at skaffe stumper til; men er dog også noget ældre i
sin konstruktion, end de to andre.

Skal det kun være for sjov, så er der også Ymaha SRX og Honda XBR
(Richards stikord!) ... og SR 500.
Begge er eencylindrede og for SRX'ens vedkommende, ihvertfald, skal den
køres optimalt for at yde optimalt. En ret sjov fætter at køre på.
På den anden side, hvis ikke du er alt for fikseret på en bestemt
cykel, er der masser at vælge imellem.
Jeg har både haft RD'er og KR-1; men kører nu bl.a. på en GS450.
Sidstnævnte fås ofte billigt, i god stand, og er ganske solid, uden at
der dog er tale om en sprinter. Gearet ned og med andet styr, kan der
komme lidt race ud af det! ;0)
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto@dkfritidmotorcykelDOTdk
http://dfm.nathue.dk/Hekto ... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : Pwh

Dato : 12-08-03 20:47

Hekto wrote:
> [...]
> Personligt tror jeg du kommer til at betale ganske meget for en 500.
> Jeg ville have lidt is i maven, og se om ikke der dukkede en RD'er op,

Jeg tror også at man skal holde snitterne væk fra en RD500, den faldt i
sin tid da den kom frem ikke i de forskellige testkøeres smag.
Jeg mener at det var noget med et 1'ste gear der var så langt at bykørsel
næsten var umuligt. Den er også alt for tung (184 kg) og har en kompliceret
motoropbygning, der vist ikke rigtigt er til 'gør det selv'

> Alternativt en Suzuki RGV, eller en Kawasaki KR-1.

Hvis han skal finde en KR-1'er i privat handel, skal han nok værer tålmodig.
Der har kun været 2 til salg i DBA siden jeg købte din i foråret.
Og de var annonceret 1 eneste gang, så var de nok solgt. Gad vide hvor mange der er i landet.
Men jeg har lagt mærke til at 250 Prilleren er kommet meget langt ned i pris i privat handel.
Jeg tror faktisk at man rimeligt nemt kan finde en fra sidst '90erne til 40-45kilo.

/Jens

Fra : Armand

Dato : 11-08-03 23:14

Kent Nielsen <nielsen.XXX@softhome.xxx.net,com.ru.virker-ikke> skrev i en

> [...]
> Nogen der ved om der er noget man specielt skal kigge efter på sådan en ?
> Jeg mener om der er nogle typiske sygdomme de lider af ?

Især vibrationsskader på kåbedele, har jeg hørt!

> Jeg læste om en hvor pakdåsen mellem gearkasse og krumtaphus var utæt
> hvorved der blev suget gearolie ind til forbrænding.

= std. totaggerfejl, der er ligeså obligatorisk som lækkende pakdåser
imellem krumtaphusene (=> tab af lade-kompressionstryk!) - Der er to
seperate krumtappe i 500'eren!

På RDerne i alm. er utætte Pakdåser ved Power-valve'n også ofte
forekommende, hvorfor samme fejl må følge på 500'eren - Der er to PW-aksler
på 500'eren

RD'en er betragteligt tungere og ca 15 Hk svagere en Suzuki's ækvivalent
Men min opfattelse er at begge ligger under for hidtidige ejeres indædte
kreidler
totakts-fif (akkurat som 350'eren!) :-|

Men RD/RG er givetvis alt for dyre i forhold til hvad man får ud af de af
Moller nævnte "Pocket Rocket's" (á 400/4), også selvom dé generelt har en
temmeligt pebret pris
Men det er velsagtens ikke lige sagen hvis det er de hidsige totaggere fra
dengang far var ung at der drømmes om!?
Til gengæld har jeg et godt fif til en liebhaver-maskine fra dengang: De
sekscylindrede Benelli'er (750 og 900) er (endnu?) langtfra så eftertragtede
(læs: dyre!) som Honda's og Kawasaki's ækvivalenter

--
Armand.
(ZXR400-ejer med en Sei i kælderen, og engang havde RD500 som drømmemaskine)

Fra : Kent Nielsen

Dato : 12-08-03 10:01

Snip
> RD'en er betragteligt tungere og ca 15 Hk svagere en Suzuki's ækvivalent

> Men min opfattelse er at begge ligger under for hidtidige ejeres indædte
> [...]
*GYS*
> [...]
> temmeligt pebret pris

> Men det er velsagtens ikke lige sagen hvis det er de hidsige totaggere fra

Ja der ramte du nok hovedet på sømmet. )
Men man skal nok vente til temperaturerne har lagt sig igen, så man ikke for
gjort noget i affekt

> [...]
eftertragtede
> (læs: dyre!) som Honda's og Kawasaki's ækvivalenter

Jeg kender ikke rigtig noget til Benelli, men navnet giver mig tanker hen
mod Bjergkøbing Grand-prix og IL Tempo Gigante ?

--
Mvh.
Kent Nielsen

Fra : Armand

Dato : 12-08-03 23:17

> [...]
>
> Jeg kender ikke rigtig noget til Benelli, men navnet giver mig tanker hen
> mod Bjergkøbing Grand-prix og IL Tempo Gigante ?

Så er du ikke så gammel som jeg antog :-/
Benelli fremstillede verdens første seriefremstillede motorcykel med
sekscylindret række-motor midt i 70'erne: 750 Sei -Og nogle år senere en
900'er istedet!
Den daværende danske importør solgte ud af 750'er-lageret i starten af
80'erne til samme pris som den dengang nylancerede GSX750E, hvorved der kom
nogle stykker på gaden herhjemme!

Men mærkeligt nok er der langtfra gået samme liebhaveri i disse modeller,
som CBX1000 g Z1300 har været udsat for. Også selvom at produktionen
overhovedet ikke når op på Honda/Kawasaki -højder :-/

--
Armand.
(der dengang vaklede imellemde nylancerede: XJ650 og GSX750; men hoppede på

Fra : Kent Nielsen

Dato : 12-08-03 10:58

> (ZXR400-ejer med en Sei i kælderen, og engang havde RD500 som
drømmemaskine)

Jeg faldt lige over en: RZV 500, er det en tidlig RD eller hur, og har
modellen kørt i DK ?

Kent Nielsen

Fra : Pwh

Dato : 12-08-03 21:27

Armand wrote:
> [...]
> i en news:3f37e23f$0$21629$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> RD'en er betragteligt tungere og ca 15 Hk svagere en Suzuki's

Man kan vel næsten sige at RD'en var forældet allerede dengang den kom frem ;)

> [...]
> Men det er velsagtens ikke lige sagen hvis det er de hidsige
> totaggere fra dengang far var ung at der drømmes om!?

Har man ikke prøvet at eje en ordentlig 2-tag rocket, så skal det bestemt prøves.
Kent har jo allerede haft 4 cylindrede 4-taggere, så en 400 raket tror jeg hurtigt
kan gå hen og blive kedelig. Om som du selv nævner er priserne også noget pebrede ;)

/Jens Kwak KR-1 (med Sr125 + puch maxi i kælderen)

Fra : Armand

Dato : 12-08-03 23:19

Pwh <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i en

> Man kan vel næsten sige at RD'en var forældet allerede dengang den kom
frem ;)

Mnjaeh :-/

Suzuki sigtede højt, og skulle jo relatere en 500'er til RG'erens dominans i
RoadRacing.
I modsætning besluttede Yamaha at fremstille en mere neddæmpet 500'er der
til forskel bl.a. havde selvstarter. Og 88HK havde været fint nok, hvis ikke
at Suuki fortalte en anden historie :-/
Begge havde sikkert haft samme markedsanalyse-firma sat på arbejde, men
selvom RG'eren vár den ultimative 500'er-totagger, så blev det for begge
fabrikker et fejlslagent forsøg på at åbne nye markeder/klasser :-|

> [...]
> pebrede ;)
>
> /Jens Kwak KR-1 (med Sr125 + puch maxi i kælderen)

(med RGV i kælderen - Og dén er blevet BRUGT)

Fra : Hekto

Dato : 11-08-03 16:02

In article <3f37a893$0$21563$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Kent
Nielsen says...
> [...]
>
> Sidst jeg kørte 2 takter var Castrol TTS & R40 noget af det bedste olie man
> kunne få fat på, hvad bruger man i dag. ?

Selv Hej!

Det lyder da som et fornøjeligt hobby-projekt.
Du kan somme tider også finde et fint eks. herhjemme; men det er rigigt
der kan være langt imellem.
Prøv at finde een fra midt i 80'erne til omkring '90, inden
produktionen overgik til Brazerne.
Jo, fra 59 til 63 HK, lidt afhængig af årgang.
Jeg ved ikke hvordan de lige er droslet; men hvad betyder de sidste
heste, ud over at det går ud over pålideligheden.

Dyk her, og læs mere:
http://www.rd350lc.de/

Vedr. olie er der lige p.t. diskution om de stoffer der tilsættes for
at mindske røgudlægningen, også nedsætter smøreevnen. Prøv at søge
tilbage i trådene.

Fra : Pwh

Dato : 11-08-03 18:46

Hekto wrote:
> Prøv at finde een fra midt i 80'erne til omkring '90, inden
> produktionen overgik til Brazerne.

Hvad er der galt med Brazerne ???

/Jens

Fra : Hekto

Dato : 11-08-03 20:34

In article <3f37d64b$0$13197$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Pwh
says...
> Hvad er der galt med Brazerne ???

Lakkeringen er knap så god (rust), og selv om det er en mere moderne
kåbe, er det noget elendig plastik. Ingen af dem jeg har kigget på, har
stået særlig pænt, selv om det var originallak.
Hans har gjort samme erfaring, så vidt jeg husker.

Fra : Pwh

Dato : 12-08-03 20:32

Hekto wrote:
> [...]
> har stået særlig pænt, selv om det var originallak.
> Hans har gjort samme erfaring, så vidt jeg husker.

Ja, men er alt mekanikken ikke japansk ?.
At lakken ikke er så pæn er ikke et parameter jeg
selv sætter så højt når jeg handler brugt.
Hvis prisen bare er derefter kan man jo få den lakeret om
når økonomien er til det. Jeg synes at det er langt viktigere at
mekanikken er ok. Det kan man jo ikke rigtigt lade vente til
der bliver lidt overskud i kassen. Og udgifterne er også mere
uberegnlige end en omlakering.

/Jens (der selvfølgelig er glad for at KR-1'eren står flot)