Manglende lys i instrumentbord GS 500
Fra : Simon Jensen

Dato : 10-08-03 16:43

Hej med jer.
Der skulle vel ikke være en venlig sjæl som kunne fortælle mig hvor
ledningerne der sidder på omdrejningstælleren ender ?. Der sidder 2 små
pærer i nogle gummifatninger som laver belysningen i instrumentet. Begge
pærer virker men der er ikke spænding i fatningerne. Jeg ved heller ikke
hvor sikringerne sidder på sådan en karl.
Der er dog lys i speedometeret.

På forhånd tak for hjælpen.

/Simon
GS 500 99`

Fra : Hekto

Dato : 10-08-03 19:41

In article <3f3667ef$0$5167$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Simon
Jensen says...
> [...]
> pærer virker men der er ikke spænding i fatningerne. Jeg ved heller ikke
> hvor sikringerne sidder på sådan en karl.

Der er kun een sikring .. til alt el!
Ledningen går ned i din forlygte. Prøv at se på stikkene dernede.
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto@dkfritidmotorcykelDOTdk
http://dfm.nathue.dk/Hekto ... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : Simon Jensen

Dato : 10-08-03 21:53

Hej Hekto.
Tak for dit input.
Så behøver jeg jo ikke at spilde tid for at lede efter en sikringsbox
Det er en model med kåbe på, til din orientering.
Jeg skal så prøve at finde fejlen ved de stik som forgrener sig ind ved
lygterne kan jeg forstå.
Jeg ville jo helst finde den konkrete fejl, fremfor at snyde ved at trække
en forbindelse fra de andre pærer som virker ved speedometeret.

/Simon GS 500 uden lys i omdrejningstæller !

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 10-08-03 22:37

"Simon Jensen" <aerotosse3nospam@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> en forbindelse fra de andre pærer som virker ved speedometeret.
>
> /Simon GS 500 uden lys i omdrejningstæller !

Hej Simon
Alle ledninger fra lygtehuset sidder nu et eller andet sted under den sorte
dækplade på indersiden af kåben. Placeringen af div ledninger afhænger helt
af hvor omhyggelig montøren/mekanikeren har været. Der er nemlig ingen faste
ophængspunkter for stik og ledninger i kåben - altså kan det enten hænge
pænt og fornuftigt eller i komplet "fuglerede-orden".
Og du kan altså godt lirke den dækplade af, uden at afmontere hverken styret
eller hele spidsen af kåben; den kan tåle en pæn del vridning uden at
knække.
Og når du nu alligevel er derinde - ryd op i ledningerne og monter dem
ordentligt, hvis det ikke allerede er gjort. Det kan spare dig mange
problemer med gennemgnavede ledninger....
Overvej også at skifte begge pærer i forlygterne - de er næsten umulige at
skifte når pladen er på plads. Jeg skal selv have skiftet mit korte lys
efter ca 4 år.
Der er tydelig forskel på styrken og lystemperaturen på mit korte og lange
lys = slidt pære på kort lys. Faktisk er mit korte lys egentligt ikke noget
at køre udenfor storbyen med om natten
Hvis du afmonterer kabelet til omdrejningstælleren skal du huske at spænde
det fast igen med en tang - ellers ryster det løs i løbet af kort tid.

Og jo - mine kabler sidder pænt. Jeg monterede selv kåben...

Jesper

GS500E når vejret spiller -
Volvo når det spilder.....

Fra : Armand

Dato : 11-08-03 16:48

Simon Jensen <aerotosse3nospam@hotmail.com> skrev i en

> [...]
> Jeg ville jo helst finde den konkrete fejl, fremfor at snyde ved at trække
> en forbindelse fra de andre pærer som virker ved speedometeret.

Hvorfra er du så sikker på at pærerne fungerer? Har du haft dem monteret i
speedo'et??

Alle instrumentpærer trækker på samme +ledning og stelledning, som igen er
fælles med positions-lyset!
Hvis speedo'et lyser ,må det være enten omdr.tællerens pærer eller
ledningerne dertil/derfra, som der er fejl på!
Det eneste Suzuki eldiagram jeg har i hånde, viser instrumentlys+ som grøn
ledning og stelledningerne som sort/hvide!

--
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 11-08-03 17:00

In article <bh8dsb$165r$2@news.cybercity.dk>, Armand says...
> Det eneste Suzuki eldiagram jeg har i hånde, viser instrumentlys+ som grøn
> ledning og stelledningerne som sort/hvide!

Den lysegrønne er blinklyset. Instrumentbelysningen er grå, og stellen
sort hvid. Ledningerne sidder i flg. diagrammet sammen oppe i
instrumenterne, og går så ned til et stort stik, og igen videre til
lyskontakten.

Umiddelbart burde fejlen derfor findes oppe i instrumenthuset.

Fra : Armand

Dato : 11-08-03 22:33

Hekto <hekto@dkfritidmotorcykelMAPSON.dk> skrev i en
> [...]
> lyskontakten.
>
> Umiddelbart burde fejlen derfor findes oppe i instrumenthuset.

Jup!
Og derfor skulle det være enkelt at opdage hvilken forskel der er på de to
instrumenters belysning, når nu de trækker på fælles hammel!
En såkaldt prøvelampe er det ideelle værktøj til sligt arbejde!

--
Armand.

Fra : Simon Jensen

Dato : 12-08-03 19:38

Hej med jer.
Jeg takker for alle input og går på jagt i instrumenthuset.
Jeg benytter et universalinstrument til at checke pærer (ohm) og DC måling
til kontrol af spænding.

/ Simon snart med lys i "uret"