Problem med motorjustering
Fra : H. C. Nissen

Dato : 07-08-03 09:00

Når gassen slippes er den for længe om at finde tomgangs niveau,
typisk lander den ved gasslip på ca. 2500 omdrejninger, hvorefter den
langsomt finder ned til ca. 1000 omdrejninger. I løbet af de næste 5
sekunder går den så i stå.
Den starter som en mis, og tager gassen uden problemer. I det hele
taget er der ingen andre unoder end ovenstående, bortset fra den
obligatoriske knastkæderaslen.

Der er tale om en Honda CB 750 Four F2 årg. 1978, modellen med SOHC.

Der er prøvet følgende: platiner og kondensator er nye, tænding
justeret, karburator justeret og synkroniseret, ventiler justeret.
Fejfinding med dieselstart for lokalisering af utæthed har ikke givet
resultat.
Det skal siges, at den i en kort periode umiddelbart efter
værkstedsbesøg har gået virkelig godt, dvs. lige efter bogen, men
efter ca. 30 km kørsel var problemet der igen.

Nogen der har oplevet noget tilsvarende, og / eller har en løsning?

M.v.h.

H. C. Nissen

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 07-08-03 09:16

> [...]
> typisk lander den ved gasslip på ca. 2500 omdrejninger, hvorefter den
> langsomt finder ned til ca. 1000 omdrejninger. I løbet af de næste 5

Hej H. C. Nissen

Jeg gætter på din tomgang er alt for fed. Jeg har haft en XJ 600 der lavede
det samme.

Grunden til den starter fint er at den kører så fedt, så det svarer til du
kører med choker hele tiden.
Starter den fint unden choker når den er helt kold?
Kører den bedre kold end varm?
Er problemet værst når den er helt gennemvarm?
Går den kort på literen?

Jeg ville gøre følgende:
Skift svømmehusnålene
Juster svømmehøjden
Skift tændrørene, hvis ikke de er helt nye.
Justere CO skruerne ved en mekanikker der kan sit kram og evt har en CO
måler.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : H. C. Nissen

Dato : 08-08-03 12:37

On Thu, 7 Aug 2003 10:15:42 +0200, "Jens Jacob Bager Jensen"
<news@abl1926.dk> wrote:

>Grunden til den starter fint er at den kører så fedt, så det svarer til du
>kører med choker hele tiden.
>Starter den fint unden choker når den er helt kold?

Nej. Den dør næsten omgående, og er derefter sværere at starte. Men
husker man at trække chokeren helt ud starter øjeblikkeligt.

>Kører den bedre kold end varm?

Nej. Meget bedre varm.

>Er problemet værst når den er helt gennemvarm?

Nej, tværtimod.

>Går den kort på literen?

Jeg har ikke kørt så meget på den endnu, men min fornemmelse siger
17-20 km/l. Er det ikke OK?

> [...]
>Skift tændrørene, hvis ikke de er helt nye.
>Justere CO skruerne ved en mekanikker der kan sit kram og evt har en CO

OK - det vil jeg prøve, og så samtidig få renset hele molevitten. Jeg
glemte i første omgang at skrive, at motorcyklen har stået stille
siden 1997, men er altså blevet justeret for nyligt.

mvh.

H. C. Nissen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 08-08-03 18:59

"H. C. Nissen" wrote:

> OK - det vil jeg prøve, og så samtidig få renset hele molevitten. Jeg
> glemte i første omgang at skrive, at motorcyklen har stået stille
> siden 1997, men er altså blevet justeret for nyligt.

Jeg har i sin tid bakset en del med en sådan. Jeg fik følgende råd af en
erfaren mc-mekaniker. Skil karburatorer ad og lirk det rør ud som tomgangsdysen
sidder i. Det er ikke skruet i, men kan fjernes med forsigtighed. Der sidder en
masse møg deroppe. Derefter lægges alle dyser i en skål med batterisyre. Ikke
for længe. Det fjerner ir og andet belægning. Hæld lidt syre i kanalerne på
karburatorerne, og skyl ud efter et par minutter. Saml og juster efter bogen.
Det hjalp meget, men det der hjalp mest var da jeg rev tomgangsdyserne et par
numre op.

Ib Jakobsen

Fra : H. C. Nissen

Dato : 08-08-03 22:54

On Fri, 08 Aug 2003 19:59:25 +0200, Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk>
wrote:

> [...]
>Det hjalp meget, men det der hjalp mest var da jeg rev tomgangsdyserne et par

Tak for tippet. Det bestyrker mistanken om at karburatorerne trænger
til en ordentlig omgang rensning.

I dag var jeg ude for at den som sædvanligt døde kort efter at den var
landet på tomgangshastighed. Selv med gennemvarm motor ville den ikke
starte, indtil jeg i ren afmagt trak chokeren - så startede den med
det samme.

/ HCN

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 09-08-03 00:03

"H. C. Nissen" wrote:

> [...]
> landet på tomgangshastighed. Selv med gennemvarm motor ville den ikke
> starte, indtil jeg i ren afmagt trak chokeren - så startede den med

Kort sagt så får den ikke en skid at leve af. Og slet ikke i tomgang. Der er til et
par hyggetimer.

Ib Jakobsen