Reparation af tank, stafferinger
Fra : Aadam Heelm

Dato : 06-08-03 01:03

Hej

Ved de påskruede skilt på tanken er der små rustbobler af maling. Det er
åbenbart typisk ved de skilte der er skruet ind i en skinne i tanken.

Da jeg tidligere har set samme problem, vil jeg i forbindelse med
reparationen denne gang godt have de skilte helt væk, og skinnen
"forsejlet". Skiltet vil jeg lime på bagefter (som det også sidder limet
på en bil) eller alternativt finde nogen stafferinger der passer pænt til
med navn.

Jeg har hørt at det bedste er at lodde tanken med tin, i stedet for at
spartle den ud. Er der nogen på sjælland der kan klarer den sag?

Da sådan noget rust jo nemt er værre end først antaget, og tanken er helt
eller næsten gennemtæret, kan man så stadig lodde det, eller skal man have
fat i nogen der kan svejse det (hvis det kan betale sig).

Er der nogen der ved hvor man kan købe stafferinger der passer til en
GS450? Har kigget lidt på tapeworks.com, men de har desværre ikke til min
model.

Mvh

Aadam
Suzuki GS450S
Saab 900i

Fra : Futte & Co.

Dato : 06-08-03 13:46

"Aadam Heelm" <adamFJERN@FJERNpost4.tele.dk> wrote in message
> [...]
>
> Jeg har hørt at det bedste er at lodde tanken med tin, i stedet for at
> spartle den ud. Er der nogen på sjælland der kan klarer den sag?

www.skelleroed.dk
5761 5024
De reklamerer med "godt gammeldags pladearbejde" med "rigtig tin"
Og skriver i klassisk bil & mc at "vil du selv udføre noget af arbejdet,
vil det også være en mulighed."

--
Jørgen , Brøndby
CB550F , den fine årgang 1975

Fra : Aadam Heelm

Dato : 08-08-03 20:22

Na. Det er meget dyrt at få lavet den slags håndarbejde i dag.

Er der nogen der har set nogen vejledning i hvordan man arbejder med
tinlodning?

Sekundært. Jeg er lidt på jagt efter en ny tank, men er der andre
motorcykler fra suzuki der har samme tank (eks gs550?, gsx400). Det vil
gører markedet lidt større.

Mvh

Adam

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 09-08-03 00:01

Aadam Heelm wrote:

> Na. Det er meget dyrt at få lavet den slags håndarbejde i dag.
>
> Er der nogen der har set nogen vejledning i hvordan man arbejder med
> tinlodning?

Jeg ville ikke foretage mig det på en tank, på grund af brandfaren. Det man
gør er som følger. Området slibes til blankt metal. Eventuelt sandblæses,
da det skal helt rent. En roterende stålbørste kan også bruges. Så påføres
loddefix, som er et flussmiddel med tin i. Dette opvarmes med en
actylenflamme til det smelter. Med en våd klud tørres overfladen, som nu er
klar til tinpålægning. En stang tin/bly 19/81% smeltes og glattes med en
træspartel, der har stået i olie. Er man skrap er der næsten ingen efter
bearbejdning.

Jeg ville nok foretrække at spartle det op med en alu-spartelmasse. Den har
ikke tendens til at synke som almindelig spartelmasse gør.

Ib Jakobsen

Fra : Aadam Heelm

Dato : 09-08-03 01:42

> [...]
> klar til tinpålægning. En stang tin/bly 19/81% smeltes og glattes med en
> træspartel, der har stået i olie. Er man skrap er der næsten ingen efter

Ja, jeg tænkte også over at det kunne værer noget farligt noget.

> Jeg ville nok foretrække at spartle det op med en alu-spartelmasse. Den har
> ikke tendens til at synke som almindelig spartelmasse gør.

Er Alu-spartelmassen benzinfast, hvis der skulle værer mindre hul?

Mvh

Adam

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 09-08-03 07:34

Aadam Heelm wrote:

> Ja, jeg tænkte også over at det kunne værer noget farligt noget.

Der er der fårene skilles fra bukkene. På lodrette flader skal man have prøvet
det et par gange.

> Er Alu-spartelmassen benzinfast, hvis der skulle værer mindre hul?

Det er jeg ikke sikker på i længden. Men er man i tvivl kan man lodde det med en
stor loddebolt, som blikkenslagere bruger. Man kan også få noget epoxy til at
hælde i tanken. Det hedder blandt andet Kreem. Lige hvor det forhandles ved jeg
ikke.

Ib Jakobsen