Lidt OT: udstødningspakninger til Jeep
Fra : Jens Didriksen

Dato : 05-08-03 17:50

En af mine kammerater roder med hans gamle Jeep og har forgæves forsøgt at
få udstødningsmanifolden tæt ind mod motorbloken.

Han har prøvet med noget der hedder glastråd, som man bruger til at sætte
glas i brændeovne med. Efter 2 forsøg hvor det endte med at den skød noget
af tråden ud igen, har han droppet den ide.

Ved nogen om man kan få pakningspapir til at lave udstødningspakninger af på
samme måde som man kan få pakningspapir til at lave f.eks.
indsugningspakninger ?

Han har også hørt at der skulle findes noget varmebestandigt "fugemasse" fra
Loc-Tite, men har ikke kunnet lokalisere det nogen steder.

Gode råd modtages gerne

Didrik

Fra : Bjørn S

Dato : 05-08-03 18:45

"Jens Didriksen" skrev

www.dmp.dk , helt sikkert, men priserne kender jeg ikke.

--
/Bjørn

Fra : Jens Didriksen

Dato : 06-08-03 04:24

> www.dmp.dk , helt sikkert, men priserne kender jeg ikke.

Lyder som stedet kan der kan lave en ordentlig pakning - mange tak.

Jens

Fra : Brian Sørup

Dato : 05-08-03 20:13

"Jens Didriksen" <jens@didriksen.dk> skrev i en meddelelse
> En af mine kammerater roder med hans gamle Jeep og har forgæves
forsøgt at
> få udstødningsmanifolden tæt ind mod motorbloken.
>

> Gode råd modtages gerne

Har han prøvet med de pakninger der passer til motoren ?

Hvis ikke det dur er manifolden sikkert blevet skæv, så er en afretning
i en fræser den optimale løsning.

Ellers er der et fif med at bruge 2 pakninger istedet for een.

Han kan også prøve at lægge pakningen i vand et døgns tid inden den skal
monteres, jeg har selv brugt "vandbadet" med succes.
--
Brian Sørup
::::::::::::::::::::::::::::

Fra : Jens Didriksen

Dato : 06-08-03 04:22

> Har han prøvet med de pakninger der passer til motoren ?

Der er INGEN pakninger originalt - det passer bare sammen.

> Hvis ikke det dur er manifolden sikkert blevet skæv, så er en
> afretning i en fræser den optimale løsning.

Hvad vil du afrette? Hvis du afretter motorblokken bliver hullet jo endnu
større...

> Ellers er der et fif med at bruge 2 pakninger istedet for een.

Jow, jow - men nu kan han jo ikke finde nogle pakninger der kan holde

Tak for forsøget.

Jens

Fra : Brian Sørup

Dato : 06-08-03 17:29

> Der er INGEN pakninger originalt - det passer bare sammen.

Okie-dokie...

> Hvad vil du afrette? Hvis du afretter motorblokken bliver hullet jo
endnu
> større...

Jeg vil afrette manifolden - jeg har lige afrettet et sæt vandkølede (
der faktisk bruges til at forvarme kølevandet)alu-udstødningsmanifolde
til en speedbåd med V8 motor.

> Jow, jow - men nu kan han jo ikke finde nogle pakninger der kan holde

Grunden til pakningen ikke kan holde er jo at de modstående flader ikke
er plane/paralelle :-/

Hvilken type motor er det - række eller V ?
--
Brian Sørup
1976 Camaro 305Cui.

Fra : Ib

Dato : 05-08-03 20:56

Der var engang et produkt der hed GunGum, fugemasse ell forbinding/bandage

Fra : Freddy Lang

Dato : 06-08-03 07:58

Ib wrote:
> Der var engang et produkt der hed GunGum, fugemasse ell
> forbinding/bandage

Holt's FireGum.... bruges i hvert fald til tætning af samlinger på
udstødningssystemer. Det er en pasta, som under påvirkning af varme (fra
udstødningen) hærder op til noget temmelig hårdt stads.
Hvorvidt det kan bruges helt oppe ved udstødningsmanifolden, ved jeg ikke,
men det var da forsøget værd. Det kan fås på de fleste tankstationer.

--
Freddy
SV 650 S-K1

Fra : Freddy Lang

Dato : 06-08-03 08:00

Jens Didriksen wrote:
> [...]
>
> Han har også hørt at der skulle findes noget varmebestandigt
> "fugemasse" fra Loc-Tite, men har ikke kunnet lokalisere det nogen

På min gamle XS 400 var "manifoldpakningerne" kobberringe, som også var
runde i tværsnittet. Når man så spændte forrørene ind mod cylindrene, blev
kobberringene klemt lidt flade, og tilpassede sig derved samlingen. Man
kunne måske tilvirke et eller andet i kobber, som passer til Jeep'ens
udstødningsmanifold?

Fra : Armand

Dato : 06-08-03 17:47

Freddy Lang <freddy.lang@tdcadsl.dk> skrev i en

> [...]
> kobberringene klemt lidt flade, og tilpassede sig derved samlingen. Man
> kunne måske tilvirke et eller andet i kobber, som passer til Jeep'ens

Jup!
Kobberplade der klippes/bores ud efter pakfladens form og efterfølgende
udglødes (som for kobbers vedkommende gøres som når man hærder jern:
opvarmes grundigt og lynkøles i vand!)

Husk lige at samlingen skal kryds-spændes ordentligt for at kunne holde
tæt!!

--
Armand.