Bredere fordæk?
Fra : TeeVee

Dato : 04-08-03 10:47

Jeg skal til at have nyt fordæk på min mc (Suzuki gsx 750 esd) og det der
sidder på nu er et Bridgestone battlax BT45F 100/90 -16. Men da jeg kender
en som kan skaffe Michelin-dæk billigt kunne jeg naturligvis godt tænke mig
sådan et. Jeg har kigget lidt på Michelin's hjemmeside og har ikke rigtigt
kunne finde noget i den rigtige størrelse, men da der sidder et macadam 50
bagpå kunne det jo være meget smart med et tilsvarende foran. Dog findes de
ikke i 100/90 - 16 men derimod i 110/90 -16, så derfor vile jeg lige høre om
det gør noget med et 1 cm bredere fordæk?

//Anders
Suzuki GSX 750 ESD

Fra : Oliver Bruchhaus

Dato : 04-08-03 17:26

> [...]
> ikke i 100/90 - 16 men derimod i 110/90 -16, så derfor vile jeg lige høre om
> det gør noget med et 1 cm bredere fordæk?
-------------------
Hmmmm...
Nu er jeg ikke den store haj til det der med dæk.
Men jeg tror at der må være en god grund til at alle motorcykler er
monteret med stort bagdæk og meget mindre dæk foran...
-Så min konklussion er at du bare skulle holde dig til bare nogenlunde
original størelser hvad fordæk angår...

Oliver Bruchhaus.

Fra : Armand

Dato : 05-08-03 00:14

Oliver Bruchhaus <hayabusa@tiscali.dk> skrev i en
> [...]
> monteret med stort bagdæk og meget mindre dæk foran...
> -Så min konklussion er at du bare skulle holde dig til bare nogenlunde

På den anden side:
Modellen skal køre med 120'ere bagpå, og har den mon "kun" det??
Ifald at bagdækket er 10-20 mm bredere end originalt vil det sikkert kun
gavne køreegenskaberne også at få et bredere fordæk på!

--
Armand.

Fra : TeeVee

Dato : 05-08-03 08:54

> [...]
> Ifald at bagdækket er 10-20 mm bredere end originalt vil det sikkert kun
> gavne køreegenskaberne også at få et bredere fordæk på!

Det er ret godt gættet! Den har nemlig 130 bagdæk på, hvilket den havde da
jeg købte den, så jeg har ikke prøvet styre-egenskaberne med originalt
bagdæk, men umiddelbart synes jeg den styrer udemærket.

//Anders
Suzuki GSX 750 ESD

Fra : Ped

Dato : 04-08-03 18:22

TeeVee wrote:
> [...]
> ikke i 100/90 - 16 men derimod i 110/90 -16, så derfor vile jeg lige høre om
> det gør noget med et 1 cm bredere fordæk?

Da jeg købte min gsx750esd i 1997 var der et bredt fordæk på. Jeg husker
hverken mærke eller størrelse, men det var så bredt, at man måtte pille
forskærmen af for at få hjulet af - dækket var simpelthen for bredt til
at det kunne passere boltene på indersiden af skærmen. Det må have været
lidt skævt, for cyklen "hoppede" en del ved ca. 60 km/t, og det var
hovedårsagen til at jeg skiftede det inden det var slidt helt ned. Det
nye dæk var et Pirelli (af en eller anden slags) i den rigtige
størrelse, og jeg fik væsentligt bedre køreegenskaber ud af det. Jeg
husker ikke i detaljer hvordan forskellen var, men med Pirelli dækket
turde jeg i hvert fald køre betydeligt hurtigere i svingene end før. Jeg
ville ikke vælge et bredere fordæk hvis det var min.

M.v.h.

Jens L. Pedersen
GPZ 1100

Fra : Ped

Dato : 04-08-03 18:41

Ped wrote:

> Da jeg købte min gsx750esd i 1997 <snip>

Det var selvfølgelig ikke i '97, det var i '87.... sorry

Fra : Steen Gruby

Dato : 04-08-03 20:46

On Mon, 04 Aug 2003 19:22:25 +0200, Ped <pedmail@tdcadsl.dk> wrote:

Hej

> [...]
>turde jeg i hvert fald køre betydeligt hurtigere i svingene end før. Jeg
>ville ikke vælge et bredere fordæk hvis det var min.

Jeg har samme erfaring med min XN85, som vist har nogenlunde samme
hjulkonfiguration som GSX750ESD
Først fik den et bredere bagdæk - Det var en positiv oplevelse, så i
overmod fik den også et (endnu) bredere fordæk - 120/80-16 som afløser
for et 110/90-16
Det var ikke en forbedring - tvædrimod.
Det originale fordæk er 100/90-16 og springet til 110/90-16 var en
klar forbedring, hvor det sidste spring altså ikke er nogen success.
Så ved næste dækskifte går jeg tilbage til 110/90-16 foran igen.
Dækkene er for i øvrigt Michelin Macadam 50 hvilket jeg er glimrende
tilfreds med.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Fra : TeeVee

Dato : 05-08-03 08:58

> [...]
> Så ved næste dækskifte går jeg tilbage til 110/90-16 foran igen.
> Dækkene er for i øvrigt Michelin Macadam 50 hvilket jeg er glimrende

Det lyder godt! Så tror jeg at jeg vil bestille et Macadam 50 i størrelse
110/90 -16.

/Anders
Suzuki GSX 750 ESD - Snart med nyt, og 1 cm bredere fordæk