/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Laderelæ - hjemmebyg - Part II
Fra : Henrik Nielsen - Rap~


Dato : 03-08-03 19:01

Først lige tak til Hekto, Steen og Orla.

Men jeg må nok "kaste håndklædet i ringen".

Jeg kan ikke få reguleringen til at virke. Den lade med for høj en spænding.
Jeg har prøvet at ændre på modstandsværdi, men det giver ikke den store
forskel. Men jeg kan ikke helt gennemskue det med at katoden på thyristor
skal forbindes til den ene vikling på generator. Er det ikke en lidt "hård"
metode at regulere på??
Jeg er jo mest til svagstrøm og er ikke stærk i det med 3 faser

Så jeg må nok hellers ringe til Schnabel i morgen og bestille et helt nyt.
Så kan jeg gøre det til et vinterprojekt at konstruere mit eget


--
Mvh.
Henrik
http://RaptorMC.dk

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.



 
 
Lars T. Thomsen (03-08-2003)
Kommentar
Fra : Lars T. Thomsen


Dato : 03-08-03 19:21

> Men jeg må nok "kaste håndklædet i ringen".
>
> Jeg kan ikke få reguleringen til at virke. Den lade med for høj en
spænding.
> Jeg har prøvet at ændre på modstandsværdi, men det giver ikke den store
> forskel. Men jeg kan ikke helt gennemskue det med at katoden på thyristor
> skal forbindes til den ene vikling på generator. Er det ikke en lidt
"hård"
> metode at regulere på??

Har ikke lige set diagrammet, derfor spørger jeg (sikkert) dumt!
Men har du sat (eller er der?) een eller anden form for midling af
udgangssignalet, evt. i form af en kondensator eller et batteri, samt evt.
en belastning?

Jeg kunne meget vel forestille mig, at man kan måle noget underligt, hvis
man "bare" sætter voltmeteret på DC og forsøger, at måle på en "hakket" og
ensrettet vekselspænding.

Hilsen
Lars



Per Emborg (03-08-2003)
Kommentar
Fra : Per Emborg


Dato : 03-08-03 19:28

Hvad med dette ?
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2426142856&category=10460
--
Per Emborg
x112kvik4u@dotcomprik.dk
Denne mail er testet af Norton Antivirus
"Lars T. Thomsen" <ltth00@NOSPAM.kom.auc.dk> skrev i en meddelelse
news:3f2d5280$0$13159$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> > Men jeg må nok "kaste håndklædet i ringen".
> >
> > Jeg kan ikke få reguleringen til at virke. Den lade med for høj en
> spænding.
> > Jeg har prøvet at ændre på modstandsværdi, men det giver ikke den store
> > forskel. Men jeg kan ikke helt gennemskue det med at katoden på
thyristor
> > skal forbindes til den ene vikling på generator. Er det ikke en lidt
> "hård"
> > metode at regulere på??
>
> Har ikke lige set diagrammet, derfor spørger jeg (sikkert) dumt!
> Men har du sat (eller er der?) een eller anden form for midling af
> udgangssignalet, evt. i form af en kondensator eller et batteri, samt evt.
> en belastning?
>
> Jeg kunne meget vel forestille mig, at man kan måle noget underligt, hvis
> man "bare" sætter voltmeteret på DC og forsøger, at måle på en "hakket" og
> ensrettet vekselspænding.
>
> Hilsen
> Lars
>
>



Henrik Nielsen - Rap~ (03-08-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Nielsen - Rap~


Dato : 03-08-03 19:41

Det er jo også en okay pris. Og nu ved jeg også hvad det hedder på tysk
Tak for det, jeg hører lige hvad Schnabel skal have og ellers bliver det nok
aktuelt med det fra Ebay.

Eller en god joke i lavede igår med ham på BB igår. Godt han ikke nåede at
kaste MC'en over hegnet

--
Mvh.
Henrik
http://RaptorMC.dk

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.



Hans Georg Arndt (03-08-2003)
Kommentar
Fra : Hans Georg Arndt


Dato : 03-08-03 20:18

Hej Henrik

Hvis jeg havde kastet Black Birden over hegnet havde du jo nok taget
relæet.
Ellers en god aften.



--
Hilsen
En sur mand


Hans Georg

hg-arndt@optometrist.dk
"Henrik Nielsen - RaptorMC.dk" <xng@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:bgjl07$1a4h$1@news.cybercity.dk...
> Det er jo også en okay pris. Og nu ved jeg også hvad det hedder på tysk

> Tak for det, jeg hører lige hvad Schnabel skal have og ellers bliver det
nok
> aktuelt med det fra Ebay.
>
> Eller en god joke i lavede igår med ham på BB igår. Godt han ikke nåede at
> kaste MC'en over hegnet
>
> --
> Mvh.
> Henrik
> http://RaptorMC.dk
>
> Fjern x i mailadr. ved svar på mail.
>
>



Henrik Nielsen - Rap~ (03-08-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Nielsen - Rap~


Dato : 03-08-03 22:33

"havde du jo nok taget relæet"

Det kan du lige tro

--
Mvh.
Henrik
http://RaptorMC.dk

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.



Henrik Nielsen - Rap~ (03-08-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Nielsen - Rap~


Dato : 03-08-03 19:38

Jo, jeg har både prøvet med et batteri (ikke det som sidder på MC'en) og en
effektmodstand på 6 ohm og kigget på spændingen med et skop. Ubelastet har
jeg faktisk ikke prøvet.

--
Mvh.
Henrik
http://RaptorMC.dk

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.



Steen Gruby (03-08-2003)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 03-08-03 21:41

On Sun, 3 Aug 2003 20:38:08 +0200, "Henrik Nielsen - RaptorMC.dk"
<xng@post.cybercity.dk> wrote:

Hej Henrik.

>Jo, jeg har både prøvet med et batteri (ikke det som sidder på MC'en) og en
>effektmodstand på 6 ohm og kigget på spændingen med et skop. Ubelastet har
>jeg faktisk ikke prøvet.

Lad være!
Aldrig starte en MC og tage batteriet fra den - Det kan myrde al anden
elektronik på den.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Henrik Nielsen - Rap~ (03-08-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Nielsen - Rap~


Dato : 03-08-03 22:12

"Aldrig starte en MC og tage batteriet fra den"

Det skulle forstås sådan, at jeg har ladet et oprindelige batteri sider på
MC'en. Men taget de 3 faser fra generator og forbundet dem til
ensretter/regulering, og så videre til et andet batteri (eller
effektmodstand), som ikke er forbundet til noget som helst på MC'en. Ellers
var det nok gået galt.

--
Mvh.
Henrik
http://RaptorMC.dk

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.



Steen Gruby (03-08-2003)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 03-08-03 22:17

On Sun, 3 Aug 2003 23:11:47 +0200, "Henrik Nielsen - RaptorMC.dk"
<xng@post.cybercity.dk> wrote:

Hej Henrik.
>
>Det skulle forstås sådan, at jeg har ladet et oprindelige batteri sider på
>MC'en. Men taget de 3 faser fra generator og forbundet dem til
>ensretter/regulering, og så videre til et andet batteri (eller
>effektmodstand), som ikke er forbundet til noget som helst på MC'en. Ellers
>var det nok gået galt.

Go' metode ---- Jeg slapper af igen

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Steen Gruby (03-08-2003)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 03-08-03 21:29

On Sun, 3 Aug 2003 20:00:45 +0200, "Henrik Nielsen - RaptorMC.dk"
<xng@post.cybercity.dk> wrote:

Hej Henrik.

>Jeg er jo mest til svagstrøm og er ikke stærk i det med 3 faser
>
Jeg har sendt dig en mail med lidt forklaring til diagrammet.

>Så jeg må nok hellers ringe til Schnabel i morgen og bestille et helt nyt.
>Så kan jeg gøre det til et vinterprojekt at konstruere mit eget

Jeg er enig i den med Schnabel, selv om hjemmefuskerudgaven burde
virke.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Hekto (03-08-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 03-08-03 22:52

In article <u1sqivs59bk5mpo47ctf8o11i7of6lgn8e@4ax.com>, Steen Gruby
<steen.gruby@(at)gruby.dk> says...
> Jeg er enig i den med Schnabel, selv om hjemmefuskerudgaven burde
> virke.
>

Jeg kan se at der er livlig aktivitet! :0)

Strømmen der løber igennem spændingsdeleren skal selvfølgelig være stor
nok til at trigge tyhristoren.
Samtidig vil reguleringen, via zenerdioden, også blive forbedret, ved
at der går en større strøm egennem den. Nu taler vi om ca. 0.005A, så
Steen har ret i at en 0,5W zener, sagtens burde kunne håndtere det,
idet det nogenlunde er 50% ef max.

Kredsløbet kan sagtens forbedres, så reguleringen bliver mere stiv; men
det vil også kræve flere komponenter, og egentlig er batteriet nok
ligeglad med om det lades med 100mV mere eller mindre.
Et kredsløb til hver fase vil nok være overflod, idet koblingen imellem
de tre faser må være 'hård' nok til, at der er samme output fra alle 3
faser, og dermed også være rimelig godt reguleret.
Til gengæld vil pålideligheden stige.

--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto@dkfritidmotorcykelDOTdk
http://dfm.nathue.dk/Hekto ... What about www.mc-portalen.com ?

Orla Pedersen (04-08-2003)
Kommentar
Fra : Orla Pedersen


Dato : 04-08-03 09:05


Hekto skrev i meddelelsen ...

>Kredsløbet kan sagtens forbedres,

Jup, i den ideelle verden ensrettede man generatorspændingen og
converterede med en passende switchmode "trafo" til nøjagtigt 14,2 volt,
meen det vil fylde lidt, og givetvis være dyrere. Jeg er ret sikker på at
Schnabel har valgt en mellemting, og "bare" switcher generatoren ind/ud, og
det rækker jo udmærket i praxis.

mvh
Orla


>--
>/Hekto
>
>Suzuki LS650 + GS450E
>Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
>www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto@dkfritidmotorcykelDOTdk
>http://dfm.nathue.dk/Hekto ... What about www.mc-portalen.com ?



Hekto (04-08-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 04-08-03 10:10

In article <3f2e12f8$1$32533$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
o.pedersen.torsted@post.tele.dk says...
> Jup, i den ideelle verden ensrettede man generatorspændingen og
> converterede med en passende switchmode "trafo" til nøjagtigt 14,2 volt,
> meen det vil fylde lidt, og givetvis være dyrere. Jeg er ret sikker på at
> Schnabel har valgt en mellemting, og "bare" switcher generatoren ind/ud, og
> det rækker jo udmærket i praxis.
>

Ja, det kan jo gøres efter at spændingen er enrettet.
En serie-transistor (af hensyn til spændingsspidserne) og en
komperator, der så bare åbner og lukker ved den indstillede
ladespænding.
I en simpel version burde det kunne laves med en LM78XX, der jo i
forvejen kan anvendes i en ripple-styret switch mode.

http://www.romanblack.com/smps.htm

Transistorforstærkeren med refferencen kunne erstattes af en LM7812,
med yderligere et par dioder til at hæve spændingen til
ladespændingen.
Man behøver ikke en spole, og batteriet vil virke som en enorm
kondensator der glatter spændingen ud.

--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto ... What about www.mc-
portalen.com ?

Orla Pedersen (04-08-2003)
Kommentar
Fra : Orla Pedersen


Dato : 04-08-03 12:54


Hekto skrev i meddelelsen ...
>
>Ja, det kan jo gøres efter at spændingen er enrettet.
>En serie-transistor (af hensyn til spændingsspidserne) og en
>komperator, der så bare åbner og lukker ved den indstillede
>ladespænding.
>I en simpel version burde det kunne laves med en LM78XX, der jo i
>forvejen kan anvendes i en ripple-styret switch mode.
>
>http://www.romanblack.com/smps.htm
>
>Transistorforstærkeren med refferencen kunne erstattes af en LM7812,
>med yderligere et par dioder til at hæve spændingen til
>ladespændingen.
>Man behøver ikke en spole, og batteriet vil virke som en enorm
>kondensator der glatter spændingen ud.
>


Lettere endnu, tag de tre "negative" ensrettere i broen og erstat med
thyristorer. Ligesom forsyningen til en Dancom skibsradio, og givetvis også
det Schnabel gør. + en snollet opamp koblet som comperator. Dog skal man
huske at systemet ikke må belaste akkumulatoren når generatoren ikke lader.

mvh
Orla


>--
>/Hekto
>
>Suzuki LS650 + GS450E
>Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
>http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto ... What about www.mc-
>portalen.com ?



Hekto (04-08-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 04-08-03 13:33

In article <3f2e4b38$0$76112$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
o.pedersen.torsted@post.tele.dk says...
> Lettere endnu, tag de tre "negative" ensrettere i broen og erstat med
> thyristorer. Ligesom forsyningen til en Dancom skibsradio, og givetvis også
> det Schnabel gør. + en snollet opamp koblet som comperator. Dog skal man
> huske at systemet ikke må belaste akkumulatoren når generatoren ikke lader.
>

Umiddelbart er det det Schnabel'en gør, efter det kig jeg havde på en
u-pottet regulator.
Det ville bare være lidt plat, at platte det direkte!?

--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto ... What about www.mc-
portalen.com ?

Orla Pedersen (04-08-2003)
Kommentar
Fra : Orla Pedersen


Dato : 04-08-03 16:32


Hekto skrev i meddelelsen ...

>Det ville bare være lidt plat, at platte det direkte!?


Jo vist ! Men så må vi jo tænke selv, skal vi sige max 12 komponenter
incl. ensrettere ?

mvh
Orla

>--
>/Hekto
>
>Suzuki LS650 + GS450E
>Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
>http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto ... What about www.mc-
>portalen.com ?



Hekto (04-08-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 04-08-03 18:11

In article <3f2e862e$0$5186$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Orla
Pedersen says...
> Hekto skrev i meddelelsen ...
>
> >Det ville bare være lidt plat, at platte det direkte!?
>
>
> Jo vist ! Men så må vi jo tænke selv, skal vi sige max 12 komponenter
> incl. ensrettere ?
>

Er det en udfordring? ;0)


--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto@dkfritidmotorcykelDOTdk
http://dfm.nathue.dk/Hekto ... What about www.mc-portalen.com ?

Orla Pedersen (04-08-2003)
Kommentar
Fra : Orla Pedersen


Dato : 04-08-03 22:26


Hekto skrev i meddelelsen ...
>In article <3f2e862e$0$5186$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Orla
>Pedersen says...
>> Jo vist ! Men så må vi jo tænke selv, skal vi sige max 12 komponenter
>> incl. ensrettere ?
>>
>
>Er det en udfordring? ;0)
>


Tjae, behovet for et alternativ til den oprindelige "kortslutningsregulator"
har vel aldrig været større ?

Nogle få krav :

Simpel = færrest muligt antal komponenter
Kan samles af alle som har adgang til en loddekolbe og håndværktøj
Let tilgængelige stumper
Driftssikker


Jeg må da indrømme, at jeg funderer lidt over en ny "minimal konstruktion"


mvh
Orla

>
>--
>/Hekto
>
>Suzuki LS650 + GS450E
>Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
>www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto@dkfritidmotorcykelDOTdk
>http://dfm.nathue.dk/Hekto ... What about www.mc-portalen.com ?



Orla Pedersen (04-08-2003)
Kommentar
Fra : Orla Pedersen


Dato : 04-08-03 22:12


Hekto skrev i meddelelsen ...


>http://www.romanblack.com/smps.htm


Arh, den er sø...

mvh
Orla

>
>--
>/Hekto
>
>Suzuki LS650 + GS450E
>Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
>http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto ... What about www.mc-
>portalen.com ?



Steen Gruby (04-08-2003)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 04-08-03 22:46

On Mon, 4 Aug 2003 23:11:30 +0200, "Orla Pedersen"
<o.pedersen.torsted@post.tele.dk> wrote:

Hej.
>
>Arh, den er sø...
>
Ja, det er den faktisk.
Udfordringen er så at få den til at behandle 120 volt ind, 14,4 volt
ud ved op til 50 Amp.
Og den handske afstår jeg frivilligt i at tage op

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Hekto (04-08-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 04-08-03 23:14

In article <8rktivsup1qqfp7macimf61jifg05ljn44@4ax.com>, Steen Gruby
<steen.gruby@(at)gruby.dk> says...
> Ja, det er den faktisk.
> Udfordringen er så at få den til at behandle 120 volt ind, 14,4 volt
> ud ved op til 50 Amp.
> Og den handske afstår jeg frivilligt i at tage op
>
Ja, 50A er en del at håndtere, specielt uden at bruge MOSFET'er, der er
temmelig følsomme over for overspænding.
Nu behøver den vel heller ikke at kunne håndtere 50A???

Forlygte 60W, baglygte 5W, instrumenter 5W, blinklys 20W, tænding 10W
(?). 100 - 120W eller 8-10A i forbrug, og så 5 måske 10A ekstra til at
lade med. Er det ikke en rimelig antagelse?
OK, det er stadig ikke 'dukketøj' at håndtere 20A igennem et serie
element som en transistor. Ideen med at anvende en thyristor i her fase
til at regulere med, begynder at være tiltalende, fordi det ikke kræver
specielt eksotiske komponenter, og er et simpelt kredsløb.

Orla har dog ret i at der er et behov for at løse problemet een gang
for alle.
Vi må i tænkeboks.
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto@dkfritidmotorcykelDOTdk
http://dfm.nathue.dk/Hekto ... What about www.mc-portalen.com ?

Steen Gruby (04-08-2003)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 04-08-03 23:39

On Tue, 5 Aug 2003 00:13:52 +0200, Hekto
<hekto@dkfritidmotorcykelMAPSON.dk> wrote:

Hej Brian.
>>
>Ja, 50A er en del at håndtere, specielt uden at bruge MOSFET'er, der er
>temmelig følsomme over for overspænding.
>Nu behøver den vel heller ikke at kunne håndtere 50A???
>
Nogle af de sidste kreationer fra "japanistan" har ret voldsomme
generatorer - noget a' la' 500 Watt og det begynder at ligne 40 - 50
Amp.

>Forlygte 60W, baglygte 5W, instrumenter 5W, blinklys 20W, tænding 10W
>(?). 100 - 120W eller 8-10A i forbrug, og så 5 måske 10A ekstra til at
>lade med. Er det ikke en rimelig antagelse?

Jo, bortset fra at tændingen tager lidt mere, og at der er nogle af de
nye der har dobbelte fjernlys.
Men - Lige efter start stiger ladestrømmen kortvarigt til en rimelig
høj værdi. Den kommer hurtigt ned igen, men regulatoren skal kunne
klare spidsværdi.
Det vil med andre ord sige at regulatoren bør (skal?) hunne klare alt
det generatoren kan levere.

>OK, det er stadig ikke 'dukketøj' at håndtere 20A igennem et serie
>element som en transistor. Ideen med at anvende en thyristor i her fase
>til at regulere med, begynder at være tiltalende, fordi det ikke kræver
>specielt eksotiske komponenter, og er et simpelt kredsløb.
>
Enig.
Jo simplere des bedre KISS er en god designregel .
Jeg tillader mig at mene at thyristorregulering er bedre end så meget
andet idet tabene i komponenterne kan holdes på et minimum, hvilket
reducere kravene til køling voldsomt.
For i øvrigt er det min opfattelse at ensretter/regulator på nogle MC
er monteret uden at tænke for meget på køling.
På nogle modeller vil en "livsforlængende" operation kunne klares ved
at flytte ensretteren til en kølingsmæssigt mere gunstig possision på
maskinen.
Og så for i øvrigt at holde kølepladen ren.

>Orla har dog ret i at der er et behov for at løse problemet een gang
>for alle.
>Vi må i tænkeboks.

Designet har jeg ingen problemer med at overlade til "switch mode
hajerne", men deltager dog gerne med at bygge og teste, og komponenter
i det omfang min "rodekasse" kan bidrage

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Orla Pedersen (03-08-2003)
Kommentar
Fra : Orla Pedersen


Dato : 03-08-03 21:45


Henrik Nielsen - RaptorMC.dk skrev i meddelelsen ...
>Først lige tak til Hekto, Steen og Orla.
>
>Men jeg må nok "kaste håndklædet i ringen".


Giv aldrig op

>
>Jeg kan ikke få reguleringen til at virke. Den lade med for høj en
spænding.
>Jeg har prøvet at ændre på modstandsværdi, men det giver ikke den store
>forskel. Men jeg kan ikke helt gennemskue det med at katoden på thyristor
>skal forbindes til den ene vikling på generator. Er det ikke en lidt "hård"
>metode at regulere på??


Om metoden er hård ved jeg såmænd ikke, men lidt alternativt er det da.

Som skrevet andet steds i tråden, der skal være belastning på systemet, og
de ca 2-3 A en 6 ohms trækker er sikkert ikke nok til at systemet regulerer.
Forvent heller ikke en nøjagtigt spænding på eks 14,2 volt,
reguleringsformen er noget "blød" i det. Prøv med normal belastning,
(tænding, benzinpumpe, lys mm.)

>Jeg er jo mest til svagstrøm og er ikke stærk i det med 3 faser


Det ultimative ville jo nok være tre thyristorer med hver sit kredsløb, og
hver sin fase.

>Så jeg må nok hellers ringe til Schnabel i morgen og bestille et helt nyt.
>Så kan jeg gøre det til et vinterprojekt at konstruere mit eget


Omend Schnabel bruger helt andre metoder, så er det vist længe bevist at det
virker. Skulle man endelig pege på en svaghed i hans system. så må det være,
at når systemet er ubelastet så stiger spændingen på generatoren til samme
høje værdi som på en frakoblet generator, dvs. i nogle tilfælde til noget
der ligner 80 - 100 volt ac. Hvad en oliebadet generator, (og motorolie for
den sags skyld), siger til det i længden er vel ikke klarlagt. Men under
danske forhold med kørelys er det selvfølgelig heller ikke normale
driftsbetingelser.

mvh
Orla


>--
>Mvh.
>Henrik
>http://RaptorMC.dk
>
>Fjern x i mailadr. ved svar på mail.
>
>



Steen Gruby (03-08-2003)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 03-08-03 22:13

On Sun, 3 Aug 2003 22:44:37 +0200, "Orla Pedersen"
<o.pedersen.torsted@post.tele.dk> wrote:

Hej Orla.
>
>Giv aldrig op
>
Jeg har lige lavet et lille forsøg på bordet.
Afhængigt af den anvendte thyristor kan det være nødvendigt at ændre
R1/R2 ril en mindre værdi for at få strøm nok til at trigge gaten.
Jeg vil foreslå at ændre til 100/33 ohm i stedet for 1000/330 ohm.
Strømmen stiger ikke så meget at zeenerdioden lider skade blot den er
over 0,5Watt

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Henrik Nielsen - Rap~ (03-08-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Nielsen - Rap~


Dato : 03-08-03 22:36

"blot den er over 0,5Watt"

Og det er den, nemlig 1,3W

Så jeg prøver lykken igen i morgen, og lader Schnabel vente endnu en dag


--
Mvh.
Henrik
http://RaptorMC.dk

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.



Orla Pedersen (04-08-2003)
Kommentar
Fra : Orla Pedersen


Dato : 04-08-03 08:55


Steen Gruby skrev i meddelelsen ...
>On Sun, 3 Aug 2003 22:44:37 +0200, "Orla Pedersen"
><o.pedersen.torsted@post.tele.dk> wrote:
>
>Hej Orla.
>>
>>Giv aldrig op
>>
>Jeg har lige lavet et lille forsøg på bordet.
>Afhængigt af den anvendte thyristor kan det være nødvendigt at ændre
>R1/R2 ril en mindre værdi for at få strøm nok til at trigge gaten.
>Jeg vil foreslå at ændre til 100/33 ohm i stedet for 1000/330 ohm.
>Strømmen stiger ikke så meget at zeenerdioden lider skade blot den er
>over 0,5Watt


Tjae, hvorfor ikke "brænde" lidt ekstra energi af, det er jo det det hele
går ud på Jeg har vist bare indsat de værdier, der virkede på en
tilfældig thyristor jeg brugte for længe siden. Men højere strøm i gaten
øger sikkerheden for trigning, og man skal meget højt op før thyristoren
skades. Henrik må lige melde tilbage når det er testet, så jeg kan sende et
rettet diagram til Hecto.

mvh
Orla


>
>Steen Gruby
>Suzuki XN85 Turbo
>Ducati Paso 750
>NSU Super FOX 1958
>www.gruby.dk



Henrik Nielsen - Rap~ (04-08-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Nielsen - Rap~


Dato : 04-08-03 21:09

Det vil ikke rigtigt "spille". Jeg har i aften mailet en del med Steen Gruby
(tak for hjælpen), men det er ikke lykkedes at få det til at virke helt
efter hensigten. Så nu køber jeg et nyt (uoriginalt).

Tak til alle der har hjulpet. Jeg genoptager sandsynligvis projektet til
vinter, når jeg har mere tid og solen ikke skinner

--
Mvh.
Henrik
http://RaptorMC.dk

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.



Orla Pedersen (04-08-2003)
Kommentar
Fra : Orla Pedersen


Dato : 04-08-03 22:09


Henrik Nielsen - RaptorMC.dk skrev i meddelelsen ...
>Det vil ikke rigtigt "spille". Jeg har i aften mailet en del med Steen
Gruby
>(tak for hjælpen), men det er ikke lykkedes at få det til at virke helt
>efter hensigten. Så nu køber jeg et nyt (uoriginalt).
>
>Tak til alle der har hjulpet. Jeg genoptager sandsynligvis projektet til
>vinter, når jeg har mere tid og solen ikke skinner


Lur mig om ikke generatoren er væsentlig kraftigere på BB'en end på de
oprindelige Kawazaki og Suzuki generatorer systemet er designet til. Det går
efter lidt granskning af diagrammet op for mig, at der er 120° af
generatorens omdrejning der ikke kan reguleres med dette design :-|
velsagtens derfor at de tidlige udgaver af Suzuki havde en fase koblet over
lyskontakten. Der skal i dit tilfælde nok som minimum reguleres på to faser.
Sevens osse at det først går op for mig nu, men jeg har kun brugt
regulatoren på "gamle" cykler. Havde Du scop på kurveformen ? Og i fald,
hvordan så det ud ?

mvh
Orla

>
>--
>Mvh.
>Henrik
>http://RaptorMC.dk
>
>Fjern x i mailadr. ved svar på mail.
>
>



Steen Gruby (04-08-2003)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 04-08-03 22:34

On Mon, 4 Aug 2003 23:08:44 +0200, "Orla Pedersen"
<o.pedersen.torsted@post.tele.dk> wrote:

Hej Orla.
>
> Lur mig om ikke generatoren er væsentlig kraftigere på BB'en end på de
>oprindelige Kawazaki og Suzuki generatorer systemet er designet til. Det går
>efter lidt granskning af diagrammet op for mig, at der er 120° af
>generatorens omdrejning der ikke kan reguleres med dette design :-|
>velsagtens derfor at de tidlige udgaver af Suzuki havde en fase koblet over
>lyskontakten. Der skal i dit tilfælde nok som minimum reguleres på to faser.
>Sevens osse at det først går op for mig nu, men jeg har kun brugt
>regulatoren på "gamle" cykler. Havde Du scop på kurveformen ? Og i fald,
>hvordan så det ud ?
>
Jeg har kigget meget på den de sidste par dage, og så vidt jeg kan se
vil den kvlæe en vinding fuldstændigt og de to andre i serie.
Det burde faktisk virke.
Jeg sender dig lige den mailkorspondance jeg har haft med Henrik.
Så kan du jo grine af os begge )

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Henrik Nielsen - Rap~ (05-08-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Nielsen - Rap~


Dato : 05-08-03 08:37

"Grine af os"

Ja, det bliver spændene at høre om

--
Mvh.
Henrik
http://RaptorMC.dk

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408621
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste