/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Vand i benzinen
Fra : Tue


Dato : 03-08-03 16:37

Hvor meget vand kan en motor klare? i forbindelse med at skifte over på
reserve tank. (GS500E) og hvad gør jeg hvis jeg på landevejen går i stå
fordi jeg har skiftet over på reservetanken og der er kommet vand i
systemet?

--

mvh. Tue



 
 
Armand (03-08-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 03-08-03 20:02


Tue <Mail_me@SPAMstofanet.dk> skrev i en
news:3f2d2c38$0$6819$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Hvor meget vand kan en motor klare? i forbindelse med at skifte over på
> reserve tank.

Næsten intet!
Dog er det karburatorerne der ikke kan døje vandet: Vand i bensin
opfører sig som en siliconeklat der følgelig ikke lader sig trække med
igennem de tynde dysegange og derfor istedet tilstopper dem!

> ............... og hvad gør jeg hvis jeg på landevejen går i stå
> fordi jeg har skiftet over på reservetanken og der er kommet vand i
> systemet?

Slet og ret tømmer karburatorernes svømmerhuse for alt indhold og
genfylder/starter!
Orientér dig derfor bedst allerede nu hvor disse bund skruer/ventiler sidder
placeret og om du har fornødent værktøj med på motorcyklen!
Vær endvidere opmærksom på risikoen for fortsat tilflydning af vand fra
tanken sålænge at du er på reservetank!!

Men det er altså smartere at forebygge:
Gi' tankens indhold en spritkur næste gang du tanker - Derved opløses vandet
(som de nogle og 50 procent vand der er i din yndlingswhiskey) og lader sig
dels transportere ud af tanken istedet for at isolere sig i bunden, endsamt
forbruge af karbureringen når det opblandet i bensinen ender i svømmerhuset!

--
Armand.






Tue (03-08-2003)
Kommentar
Fra : Tue


Dato : 03-08-03 20:31

> Gi' tankens indhold en spritkur næste gang du tanker - Derved opløses
> vandet (som de nogle og 50 procent vand der er i din yndlingswhiskey)
> og lader sig dels transportere ud af tanken istedet for at isolere
> sig i bunden, endsamt forbruge af karbureringen når det opblandet i
> bensinen ender i svømmerhuset!

Spritkur - hvad hælder jeg i tanken og hvor meget?

--

mvh. Tue



Lars T. Thomsen (03-08-2003)
Kommentar
Fra : Lars T. Thomsen


Dato : 03-08-03 20:44

Hej Tue!

> Spritkur - hvad hælder jeg i tanken og hvor meget?

Isopropylalkohol eller i folkemunde kaldt: Karburatorsprit (isoprypylalkohol
tilsat rødt farvestof).
Kan købes på tankstationer eller i de store butikskæder.

Mængde: Det anbefalede forhold mellem benzin og sprit kan ofte læses på
etiketten, men en "sjat" eller en squiz er da et godt sted, at starte.

Hilsen
Lars



Hans Paulin (03-08-2003)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 03-08-03 21:30

Lars T. Thomsen wrote:
>
> Mængde: Det anbefalede forhold mellem benzin og sprit kan ofte læses
> på etiketten, men en "sjat" eller en squiz er da et godt sted, at
> starte.

....1 - 40 i følge min flaske...
--
Med venlig hilsen
H@ns
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286


TA (23-08-2003)
Kommentar
Fra : TA


Dato : 23-08-03 14:42


"Hans Paulin" <hans_fjernes_@it.dk> wrote in message
news:bgjr8t$i99$1@sunsite.dk...
> Lars T. Thomsen wrote:
> >
> > Mængde: Det anbefalede forhold mellem benzin og sprit kan ofte læses
> > på etiketten, men en "sjat" eller en squiz er da et godt sted, at
> > starte.
>
> ...1 - 40 i følge min flaske...

Nu omtales karburatorsprit jo ofte her på gruppen, så for sjovs skyld
undersøgte jeg tidligere på sommeren, hvor meget karburatorsprit der skulle
tilsættes benzin for at fjerne en given mængde vand.

Til formålet blev almindelig oktan 92 benzin hældt i et klart glas (ca 400
ml) og tilsat 5 ml demineraliseret vand. Temperaturen var ca 10 - 15 gr C.
Derefter blev der tilsat karburatorsprit (rødt) i doser af 5 ml under
omrøring. Under omrøringen blev benzinen tåget, men delte sig herefter
hurtigt i to lag: I bunden et rødligt lag af vand + sprit og øverst benzin.

Efterhånden som der blev tilsat mere og mere karburatorsprit voksede mængden
af vand + sprit i bunden af glasset ganske betragteligt. Først efter
tilsætning af 110 ml karburatorsprit forsvandt lagdelingen; vand + sprit var
nu fuldstændig optaget i benzinen.

[I runde tal svarer det til, at der i en tank med 10 liter benzin skulle
tilsættes 2,75 liter sprit for at optage 125 ml vand.]

Egentlig havde jeg forventet, at vandet gradvist ville blive optaget
efterhånden som der blev tilsat karburatorsprit, men det var altså ikke
tilfældet.

For en ordens skyld blev forsøget gentaget ifm denne tråd; denne gang med
karburatorsprit indeholdende 99,5% isopropylalkohol. Temperaturen var ca 15
gr C.

Også denne gang voksede mængden af vand + sprit i bunden af glasset
efterhånden som der blev tilsat karburatorsprit, men dog ikke i samme omfang
som i første forsøg. Efter tilsætning af 70 ml karburatorsprit var vand +
sprit optaget i benzinen.

[I runde tal svarer det til, at der i en tank med 10 liter benzin skulle
tilsættes 1,75 liter sprit for at optage 125 ml vand.]


I praksis er der grænser for, hvor meget isopropylalkohol der kan tilsættes
benzinen uden at påvirke forbrændingen - typisk ca 1 l karburatorsprit til
30 l benzin. Regner man nu 'baglæns' (hvis man kan det), får man, at der i
en tankfuld benzin af 10 l kan tilsættes 0,333 l karburatorsprit
("vandholdig") og dette vil så kunne optage 15 ml vand (5/110 * 333).
Tilsættes 0,333 l karburatorsprit (99,5% isopropylalkohol) vil dette kunne
optage 24 ml vand (5/70 * 333).


Nu kører de færreste nok rundt med 15 - 24 ml vand i tanken, men ikke desto
mindre har de simple forsøg da vist lidt om, hvordan karburatorsprit optager
vand i benzin.

* For det første kan man tilsyneladende gøre sig selv en bjørnetjeneste ved
ikke at hælde tilstrækkelig karburatorsprit i tanken. I så fald lægger
spritten sig blot i bunden af tanken (eller svømmerhuset) sammen med vandet.
Vandet bliver i så fald ikke optaget i benzinen.

* For det andet indeholder nogle typer karburatorsprit tilsyneladende en del
vand og der skal derfor tilsættes forholdsvis mere karburatorsprit for at
optage kondensvandet. Ellers forøges blot mængden af vand + sprit i bunden
af tanken (jvf første forsøg).

* For det tredje er det (IMHO) tvivlsomt om blandingen af benzin og
karburatorsprit er i stand til at optage vand i svømmerhuset når det
passerer gennem denne. I værste fald øges blot 'silikoneklatten' efterhånden
som spritten binder sig til vandet. (Det er et gæt).

* Endelig reduceres karburatorsprits evne til at optage vand når
temperaturen falder. Dette er selvfølgelig uheldigt, da det især er i de
kolde/fugtige måneder, der er problemer med kondensvand.


Alt i alt var det en hel del sværere at fjerne vand fra benzinen end
forventet, så i tilfælde af kondensvand i benzintanken, er det nok en god
ide at fylde tanken op med benzin og derefter tilsætte så meget
karburatorsprit som muligt - helst af typen bestående af ren
isopropylalkohol (vandfri). Er der vand i svømmerhusene gør man nok bedst i
at tømme dem.

Andre med lignende erfaringer?

--
TA



Arne Lorenzen (23-08-2003)
Kommentar
Fra : Arne Lorenzen


Dato : 23-08-03 15:09

TA <not@active.invalid> wrote:
> "Hans Paulin" <hans_fjernes_@it.dk> wrote in message
> news:bgjr8t$i99$1@sunsite.dk...
>> Lars T. Thomsen wrote:
>>>
>>> Mængde: Det anbefalede forhold mellem benzin og sprit kan ofte læses
>>> på etiketten, men en "sjat" eller en squiz er da et godt sted, at
>>> starte.
>>
>> ...1 - 40 i følge min flaske...
>
> Nu omtales karburatorsprit jo ofte her på gruppen, så for sjovs skyld
> undersøgte jeg tidligere på sommeren, hvor meget karburatorsprit der
> skulle tilsættes benzin for at fjerne en given mængde vand.

[klip en flot udredning]

Hvad nu når de sidste konklusioner om karburatorsprit kommer på plads i
løbet af et par dage, så mener jeg denne udredning bør have sin plads på
DMCNs faq?

--
Mfh - Arne Lorenzen - FZS 600
www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=183
www.senior98.dk #36
DMCN# 626



TA (26-08-2003)
Kommentar
Fra : TA


Dato : 26-08-03 23:12


"Arne Lorenzen" <alo@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote in message
news:3f47759d$0$32531$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> [klip en flot udredning]

Tak for det. Rart at høre, at "tørre" indlæg også læses.

--
TA



Bjørn S (23-08-2003)
Kommentar
Fra : Bjørn S


Dato : 23-08-03 15:27


"TA" skrev i en meddelelse news:bi7qpl$18oh$1@news.cybercity.dk...
>
> * Endelig reduceres karburatorsprits evne til at optage vand når
> temperaturen falder. Dette er selvfølgelig uheldigt, da det især er i de
> kolde/fugtige måneder, der er problemer med kondensvand.

Tak for at dele dine eksperimenter med os, det var interresant.
Lige rundt det sidste... med mindre der svømmer vandansamlinger rund i
svømmehuset som "kan" fryse til is, tror jeg ikke spriten i dette tilfælde
tjener som vandudskiller, nok mere som en aktivator for at holde luften
"flydende", som man også ser i luftanlæg til trykluftbremser.

Det som sker i karburatoren når man når ned rundt området ca 4-12 grader
celcius er at grundet det trykfald og forøgede lufthastighed ved venturiet i
karburatoren danner luften ved dette temperaturområdet iskrystaller som kan
sætte sig og forhindre luft/benzingennemgang i karburatoren. Er det varmere,
når ikke luften at blive nedkølet tilstrækkeligt, er det koldere er
luftfugtigheden lavere... dog tør jeg ikke stå inde for lige det sidste her
i DK.... syntes det tit er råkoldt langt ned på minussiden. Derfor er biler
udstyret med forvarming af indsugningsluften, typisk ved at tage den ind
nede rundt udstødningsmanifolden, noget som idag stort sæt styres automatisk
(om det skal være kold eller forvarmet luft), på eldre biler skulle der jo
omstilles fra sommer og vinterindstilling på luftfilteret.
Man er ikke i tvivl hvis det sker, motoren begynder at halte og miste
trækket, for til sidst måske at stoppe helt. Pause og slukket motor i 5
minutter, så kører den som normalt igen...et stykke tid.

Forsøg til en sammenligning at skru ventilen ud af et dæk og slip al luften
ud... prinsippet er det samme, høj lufthastighed kombineret med trykfald
giver kraftig nedkøling og til sidst ising.

--
/Bjørn



TA (26-08-2003)
Kommentar
Fra : TA


Dato : 26-08-03 23:15


"Bjørn S" <bjosko@REmoVEyahoo.com> wrote in message
news:SQK1b.53861$Kb2.2478510@news010.worldonline.dk...
>
> Lige rundt det sidste... med mindre der svømmer vandansamlinger rund i
> svømmehuset som "kan" fryse til is, tror jeg ikke spriten i dette tilfælde
> tjener som vandudskiller, nok mere som en aktivator for at holde luften
> "flydende", som man også ser i luftanlæg til trykluftbremser.

Det kan godt være, men hvorfor skulle andre/særlige mekanismer gøre sig
gældende under frysepunktet sålænge der er tale om temperaturer, hvor
vædskerne er flydende? Sprit sænker jo som bekendt vands frysepunkt.

Mon ikke der er tale om, at på samme måde som varm luft kan rumme mere
vanddamp end kold luft, så kan varm benzin rumme mere vand end kold benzin?
Spritten har så den egenskab, at den kan binde sig til såvel vand som benzin
og derved fordele vandet i benzinen.

Tager man en "mættet" opløsning af benzin, vand og sprit (ved fx 15 gr C) så
bliver den formentlig uklar (eller vandet udfældes) når temperaturen sænkes
(til fx 5 gr C).

--
TA



Armand (24-08-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 24-08-03 23:29


TA <not@active.invalid> skrev i en news:bi7qpl$18oh$1@news.cybercity.dk...
>
> Nu omtales karburatorsprit jo ofte her på gruppen, så for sjovs skyld
> undersøgte jeg tidligere på sommeren, hvor meget karburatorsprit der
skulle
> tilsættes benzin for at fjerne en given mængde vand.

Godt initiativ, og grundigt og flot arbejde, ikke mindst ud fra
delkonklusionerne.
Max. point for dét!!

> * For det tredje er det (IMHO) tvivlsomt om blandingen af benzin og
> karburatorsprit er i stand til at optage vand i svømmerhuset når det
> passerer gennem denne. I værste fald øges blot 'silikoneklatten'
> efterhånden som spritten binder sig til vandet. (Det er et gæt).

Af samme årsag har jeg altid nævnt spritkur som kompletteren af en given
svømmerhus-udtømning :-|

> Alt i alt var det en hel del sværere at fjerne vand fra benzinen end
> forventet, så i tilfælde af kondensvand i benzintanken, er det nok en god
> ide at fylde tanken op med benzin og derefter tilsætte så meget
> karburatorsprit som muligt - helst af typen bestående af ren
> isopropylalkohol (vandfri). Er der vand i svømmerhusene gør man nok bedst
> i at tømme dem.

Eller man kan gøre det på den hårde måde:
- Tømme svømmerhusene (for at kunne starte derudfra)!
- Fylde dem efter v.h.a. pos: RES eller PRI på bensinhanen (hvorved
forekommende vand i bunden af tanken vil ryge med ned i karbunaderne!
- Tømme svømmerhusene for det formodentligt forurenede fluidum!
- Tilsætte sprit til tankens indhold for at opløse en given restmængde!
- Fylde karburatorerne!

--
Armand.





Arne Lorenzen (25-08-2003)
Kommentar
Fra : Arne Lorenzen


Dato : 25-08-03 14:46

Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:
> TA <not@active.invalid> skrev i en
> news:bi7qpl$18oh$1@news.cybercity.dk...
>>
>> Nu omtales karburatorsprit jo ofte her på gruppen, så for sjovs skyld
>> undersøgte jeg tidligere på sommeren, hvor meget karburatorsprit der
>> skulle tilsættes benzin for at fjerne en given mængde vand.
>
> Godt initiativ, og grundigt og flot arbejde, ikke mindst ud fra
> delkonklusionerne.
> Max. point for dét!!
>
[snip flere konklusioner]

Hvem af jer fantasktiske og grundige specialister (jeg mener det) vil lave
den endelige konklusion til DMCN?


--
Mfh - Arne Lorenzen - FZS 600
www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=183
www.senior98.dk #36
DMCN# 626



TA (26-08-2003)
Kommentar
Fra : TA


Dato : 26-08-03 23:19


"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
news:bibend$1k3r$9@news.cybercity.dk...
>
> TA <not@active.invalid> skrev i en news:bi7qpl$18oh$1@news.cybercity.dk...
> >
> > * For det tredje er det (IMHO) tvivlsomt om blandingen af benzin og
> > karburatorsprit er i stand til at optage vand i svømmerhuset når det
> > passerer gennem denne. I værste fald øges blot 'silikoneklatten'
> > efterhånden som spritten binder sig til vandet. (Det er et gæt).
>
> Af samme årsag har jeg altid nævnt spritkur som kompletteren af en given
> svømmerhus-udtømning :-|

Det har jeg godt lagt mærke til.


> Eller man kan gøre det på den hårde måde:
> - Tømme svømmerhusene (for at kunne starte derudfra)!
> - Fylde dem efter v.h.a. pos: RES eller PRI på bensinhanen (hvorved
> forekommende vand i bunden af tanken vil ryge med ned i karbunaderne!
> - Tømme svømmerhusene for det formodentligt forurenede fluidum!
> - Tilsætte sprit til tankens indhold for at opløse en given restmængde!
> - Fylde karburatorerne!

Ja, karburatorsprit er tilsyneladende ikke noget mirakelmiddel - snarere et
nødvendigt onde.

Egentlig ville det være hensigtsmæssigt, om benzinhanen (eller svømmerhuset)
var forsynet med en aftagelig, transparent "vandlås", som kunne opsamle
kondensvandet. I så fald kunne forekomsten af kondensvand let konstateres og
drænes.

--
TA



Armand (27-08-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 27-08-03 16:59


TA <not@active.invalid> skrev i en news:bigm6s$vfg$1@news.cybercity.dk...
>
> Egentlig ville det være hensigtsmæssigt, om benzinhanen (eller
svømmerhuset)
> var forsynet med en aftagelig, transparent "vandlås", som kunne opsamle
> kondensvandet. I så fald kunne forekomsten af kondensvand let konstateres
og
> drænes.

Det har også været meget brugt tidligere (omend ikke ligefrem transparent);
men er tilsyneladende gået af mode eftehånden som bensinen er blevet renere
(en vandlås bundfælder også skidt og lort) :-/
Min gamle Benelli Sei (og Guzzi'er fra slutningen af 70'erne?) havde dog en
lille transparent vandlås; men konstruktionen (der bestod af en centerbolt;
en transparent "bøsning"; en "banjo"-stuts (til bensinslangen), samt en
O-ring og to gummiskiver) var evig og altid utæt

--
Armand.







TA (01-09-2003)
Kommentar
Fra : TA


Dato : 01-09-03 23:30


"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
news:biikvr$2uko$9@news.cybercity.dk...
>
> Det har også været meget brugt tidligere (omend ikke ligefrem
transparent);
> men er tilsyneladende gået af mode eftehånden som bensinen er blevet
renere
> (en vandlås bundfælder også skidt og lort) :-/
> Min gamle Benelli Sei (og Guzzi'er fra slutningen af 70'erne?) havde dog
en
> lille transparent vandlås; men konstruktionen (der bestod af en
centerbolt;
> en transparent "bøsning"; en "banjo"-stuts (til bensinslangen), samt en
> O-ring og to gummiskiver) var evig og altid utæt

Ok, det anede mig, at det tidligere har været brugt - af de grunde du
nævner. Egentlig havde det været nærliggende, at vandlåsen var kombineret
med et inline benzinfilter ...

Såfremt man ofte døjer med vand i benzinen, var det måske værd at overveje
et inline benzinfilter med vandudskiller (måske fra en bådmotor, jetski el)?
Bare en tanke.

--
TA



Preben Riis Sørensen (04-08-2003)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 04-08-03 23:32


Tue <Mail_me@SPAMstofanet.dk> skrev i en
news:3f2d2c38$0$6819$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Hvor meget vand kan en motor klare? i forbindelse med at skifte over på
> reserve tank. (GS500E) og hvad gør jeg hvis jeg på landevejen går i stå
> fordi jeg har skiftet over på reservetanken og der er kommet vand i
> systemet?
>
> --
>
> mvh. Tue
>
>

At skifte over på reservetank kan meget vel være= 'at drikke fra bunden af
filteret'. Her kan dette være helt eller delvis stoppet. Ved delvis, kan
vand være med til at gøre det 'utilregneligt' i form af at der vil kunne
opstå helt eller delvis(periodevis) lukning af den sidste rest af
passagemulighed for benzin.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408621
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste