XS 400 startproblemer
Fra : Georg Lorentzen

Dato : 02-08-03 14:12

Har nogen en løsning.
Jeg har svært ved at starte den, når den har stået et stykke tid (nogle
dage). Endelig får jeg den igang (med choker, uden choker, med gas, uden
gas!!), kører den varm (på støttebenet) og stopper den, så vil den ikke
starte igen. Den er vanskelig at regulere med chokeren når den går tomgang,
der er kun tiendedele af en millimeters forskel på chokeren fra at den går
2000 o/min til den går istå. Seriøse bud på problemet er meget velkomne -
Kurts venners onkels mirakelløsninger er ligemeget (kender een der kender
een, som har set et billede af en mc).
Georg

Fra : Martin Sørensen

Dato : 02-08-03 14:23

> [...]
> (nogle dage). Endelig får jeg den igang (med choker, uden choker, med
> gas, uden gas!!), kører den varm (på støttebenet) og stopper den, så

Hvis min XS400 er svær at starte (er længe siden det er sket), så plejer det
at være bedst med halv choker og ingen gas, og så køre på starteren indtil
man kan høre at motoren begynder at tøffe. Så kan man meget forsigtigt give
gas, og så plejer den at være igang.

Jeg vil tro at dine problemer kan løses med en grundig justering af
karburatorerne.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 02-08-03 14:31

Martin Sørensen wrote:

> Jeg vil tro at dine problemer kan løses med en grundig justering af
> karburatorerne.

Som nogen måske har gættet er Georg min far.

Nu ved man selvfølgelig aldrig - men XS'eren har fået en generel
motorjustering (inkl. karburatorjustering) hos Fisker - så det burde være i
orden. Mener du synkronisering eller en justering af nålene?

--
Tony
Fazer 1000

Fra : Martin Sørensen

Dato : 02-08-03 17:32

> Som nogen måske har gættet er Georg min far.

Tja, jeg kiggede ikke så meget på efternavnet..

> Nu ved man selvfølgelig aldrig - men XS'eren har fået en generel
> motorjustering (inkl. karburatorjustering) hos Fisker - så det burde
> være i orden. Mener du synkronisering eller en justering af nålene?

Begge dele. Min egen har også haft lignende problemer, og det har altid
været karburatoren der har været problemet. Sidst vi diskuterede det, så
fandt vi ud af at symptomerne på min cykel lignede dem på din fars. Min
cykel kører faktisk fint nu efter den er blevet justeret.

Jeg ville dog nok alligevel starte med at kontrollere ventilspillerummet,
kompressionen og andre småting, som man selv burde kunne klare. En
kompressionstester er forresten på tilbud ved Louis lige nu for ca. 10 Euro.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Armand

Dato : 02-08-03 17:31

Georg Lorentzen <georg@lorentzen.dk> skrev i en
> [...]
> 2000 o/min til den går istå. Seriøse bud på problemet er meget velkomne -

Mange modellers karburering er så åben (svømmerhuset skal principielt være i
kontakt med atmosfæren) at boostet i bensinen kan dampe af i løbet af et par
dages stilstand!
Prøv en anden gang ligefrem at tømme svømmerhusene for bensinen, således at
der kommer frisk brændstof frem fra tanken, og se om ikke at det er det der
skal til :-/
Ifald: Så kontrollér først om Seca'en har en lodret stuts på svømmerhusene
hvorpå der kan/burde sidde en slange, og ifald monter en sådan med rigelig
længde (= op under sædet og måske helt ud til bagenden ved baglygten!). En
sådan vil beherske uddampningen i stor grad!

Dernæst:
Er tændrørene helt friske??
Haltende motorgang og stort startbesvær plejer at kunne henledes til svage
tændrør!

--
Armand.

Fra : Flemming Nyboe

Dato : 02-08-03 21:01

> [...]
En
> sådan vil beherske uddampningen i stor grad!

Hvis den starter pænt med ny-fyldte svømmerhuse (luk for benzinen, tøm
svømmerhusene, åben benzinen, vent 30sek) kan det også være dine
svømmerventiler der ikke er helt tætte.
Sådan har min XL350R offroader det: hvis den står et par dage bliver
svømmerhusstanden for høj, og så er den meget svær at starte (den drukner
øjeblikkeligt). Ventilerne er dog ikke så utætte at den decideret flyder
over - der skal bare for meget tryk til for at få dem til at lukke
ordentligt.
Hvis jeg tapper svømmerhusene først starter den problemfrit efter en hel
vinter i garagen.

Modellen har udluftningsslanger i stil med hvad Armand beskriver.

--
VH
Flemming Nyboe

Fra : Steen Gruby

Dato : 02-08-03 21:27

On Sat, 2 Aug 2003 18:30:46 +0200, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

Hej.

>Mange modellers karburering er så åben (svømmerhuset skal principielt være i
>kontakt med atmosfæren) at boostet i bensinen kan dampe af i løbet af et par
>dages stilstand!

Jeg havde lidt det samme problem med min XS500.
Det viste sig at være et "flerhovedet" spøgelse.
Jeg splittede karburatorene ad og rensede hele molevitten, specielt
den ene svømmerventil der lækkede lidt.
Nye tændrør.
Nyt batteri - når motoren var kold kunne den sagtens slæbe den i gang,
men når den var varm kneb det.
Det var hele tre ting

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 02-08-03 23:24

Armand wrote:

> [...]
> en sådan med rigelig længde (= op under sædet og måske helt ud til
> bagenden ved baglygten!). En sådan vil beherske uddampningen i stor

Det vil vi kigge på i morgen!

> Dernæst:
> Er tændrørene helt friske??
> Haltende motorgang og stort startbesvær plejer at kunne henledes til
> svage tændrør!

Jeps. Det er de. Fisker skiftede dem til trods for at min far allerede havde
skiftet dem få dage før han fik den ned.

--
Tony
FZS1000

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 03-08-03 20:32

Armand wrote:

> Prøv en anden gang ligefrem at tømme svømmerhusene for bensinen,
> således at der kommer frisk brændstof frem fra tanken, og se om ikke
> at det er det der skal til :-/

Vi gjorde i dag som du foreslår ovenfor og så startede den (næsten) uden
problemer. Den skulle have fuld choker (den var som sagt ret svær at
dosere).

Vi må ved lejlighed have kigget nærmere på om der skulle sidde en slange et
eller andet sted som kan forlænges. Og så må vi vist lige have kigget de
karburatorer igennem som Martin også foreslår et andet sted i gruppen.

Jeg var lige ude og rulle en tur på den i dag og den kørte fint nok. Nu skal
farmand bare lige bestå køreprøven i morgen og så kan han jo selv rulle på
den

--
Tony
FazerGrande

Fra : Armand

Dato : 04-08-03 23:54

Tony Lorentzen <spam@dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en

> [...]
> dosere).
> Vi må ved lejlighed have kigget nærmere på om der skulle sidde en slange

Jeg husker ikke om Seca'en har automatisk vacuum-styret bensinhane eller ej;
men hvis den ikke(!) har, så er det et nyttigt trick at lukke for bensinen
nogle kryds før man er hjemme, og derved køre svømmerhusene tomme i en grad
så man ved næste brug får lukket en god sjat frisk bensin i svømmerhusene
før start!!

--
Armand

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 05-08-03 00:31

Armand wrote:

> [...]
> svømmerhusene tomme i en grad så man ved næste brug får lukket en god
> sjat frisk bensin i svømmerhusene før start!!

Godt tip! Jeg mener ikke den har vakuumstyret hane... Men jeg giver tippet
videre!

I dag da min kære fader kom hjem med det nyerhvervede førerpap startede den
fint efter at have rullet en lille tur med mig på ryggen i går.

Vi har i øvrigt ikke kunnet spotte nogen slange fra karburatorerne men er
lige nødt til at kigge instruktionsmanualen igennem for at se om der måske
skulle være en. Kanske at det er den, der mangler hvorved bensinen fordamper
hurtigt.

Du er sgu ikke så dum endda

--
Tony
ChokoMint 1000

Fra : Armand

Dato : 06-08-03 18:45

> Godt tip! Jeg mener ikke den har vakuumstyret hane... Men jeg giver tippet
> videre!

Har lige været forbi Partsfish, og dér kan jeg kun ane at bensinhanen er
vacuum-styret; men slige sager kan jo også skifte over landegrænserne :-/

> I dag da min kære fader kom hjem med det nyerhvervede førerpap startede
> den fint efter at have rullet en lille tur med mig på ryggen i går.

Og sådan er det også nok bedst: Han skal køre næsten dagligt på den!

> [...]
> lige nødt til at kigge instruktionsmanualen igennem for at se om der måske
> skulle være en. Kanske at det er den, der mangler hvorved bensinen

Partsfish viser ingen!

> Du er sgu ikke så dum endda

Gu' faen er jeg da ej!

--
Armand

Fra : J.C.Kløve

Dato : 07-08-03 10:03

I tråden: bgretn$eht$1@news.cybercity.dk,
Skrev Armand :
> Tony Lorentzen <spam@dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en

> Har lige været forbi Partsfish, og dér kan jeg kun ane at
> bensinhanen er vacuum-styret; men slige sager kan jo også skifte
> over landegrænserne :-/

Den ER vacuum styret, og der skal gå en benz. slange fra benzinhanen
til indsugningsstudsen såå det

--
Dun@nt
XJ600 51J - der kan erhverves når sæsonnen er slut. . .

Fra : Martin Sørensen

Dato : 07-08-03 22:25

> Har lige været forbi Partsfish, og dér kan jeg kun ane at bensinhanen
> er vacuum-styret; men slige sager kan jo også skifte over
> landegrænserne :-/

Den ér vakuumstyret, også på den tyske udgave.

> Partsfish viser ingen!

Der er faktisk heller ingen slanger på Seca'ens karburator og ej heller
mulighed for at tilslutte nogen.
Der er faktisk kun én studs der kan monteres en slange på, og det er til
benzintilførslen.

Min egen har også lidt problemer med at starte hvis den har stået for længe
uden at være startet. Efter 1 døgn starter den med det samme, efter ca. 3
dage starter den stadig uden større besvær, dog med lidt længere kørsel på
starteren, efter et par uger er den svær at starte og efter nogle måneder
(vinterhi), så er den enormt svær at starte på normal manér. Der plejer jeg
også at dræne karburatorerne, genfylde dem og bruge startgas under første
startforsøg. Så starter den rimeligt nemt (det gjorde den ihvertfald sidst).
Uden startgas har den noget svært ved at starte selv om karburatorerne er
blevet genfyldt. Efter en enkelt start, så er den helt fin igen, og starter
nemt hver gang jeg skal bruge den.

Muligvis kan det hjælpe at skifte samtlige pakninger i karburatorerne for at
minimere fordampning, men mere tror jeg ikke der kan gøres. Jeg tror ikke
problemet kan fjernes helt.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 08-08-03 03:30

Martin Sørensen wrote:

> [...]
> den noget svært ved at starte selv om karburatorerne er blevet
> genfyldt. Efter en enkelt start, så er den helt fin igen, og starter

Hmm.. Det underlige er bare at min far kan starte den hvorefter den kører
lidt og bliver slukket. Herefter er den ikke til at få liv i. Nu kører han
nok ret meget (læs: dagligt) på den her i starten og der har den ikke
problemer med at starte - men får den lov at stå nogle dage så er problemet
der igen.

> Muligvis kan det hjælpe at skifte samtlige pakninger i karburatorerne
> for at minimere fordampning, men mere tror jeg ikke der kan gøres.
> Jeg tror ikke problemet kan fjernes helt.

Nu koster et "reparationskit" til XS'eren omkring 80 kroner pr. karburator
(inkl. ny svømmerventil) så det er da et forsøg værd, der ikke koster en
bondegård. Men det bliver nok først engang til vinter kunne jeg forestille
mig. Umiddelbart vil jeg tror at de kunne have godt af at blive renset også.

Tak for responsen!

--
Tony
Fazer 1000

Fra : Palle Madsen

Dato : 10-08-03 13:56

"Martin Sørensen" wrote:

> [...]
> starteren, efter et par uger er den svær at starte og efter nogle måneder
> (vinterhi), så er den enormt svær at starte på normal manér.

Lyder bekendt. Så vidt jeg husker gik det over på min da kaburatorerne fik nye
membraner (uden små bitte huller i). Originale var i øvrigt de billigste.

Nu starter den øjeblikeligt - selv efter en hel vinter i hi. Bare fuld choker og
et tryk på knappen. Ikke en gang noget med at tømme svømmerhuse eller lign.

Palle
--
"There exist only 10 kinds of people: the ones that know about
binary numbers, and the ones that dont."

Fra : Martin Sørensen

Dato : 10-08-03 15:41

> Lyder bekendt. Så vidt jeg husker gik det over på min da
> kaburatorerne fik nye membraner (uden små bitte huller i).

Tja, mine membraner ser 'desværre' helt fine ud, uden huller overhovedet, så
i mit tilfælde må det skyldes noget andet.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 10-08-03 20:43

Martin Sørensen wrote:

> Tja, mine membraner ser 'desværre' helt fine ud, uden huller
> overhovedet, så i mit tilfælde må det skyldes noget andet.

Dumt spørgsmål - men hvad er formålet med membranerne ?

--
Tony
Fazer 1000

Fra : Martin Sørensen

Dato : 10-08-03 20:58

> Dumt spørgsmål - men hvad er formålet med membranerne ?

Hvis man ikke ved det, så er det da et fint spørgsmål.

Membranerne sørger for at lufthastigheden gennem karburatoren er konstant,
deraf navnet CV-karburator (Constant Velocity). Der er en luftkanal på
indsugningssiden af karburatorerne der går op til rummet under membranen.
Hvis lufthastigheden f.eks. falder, så falder trykket under membranen og den
sænker spjældet. Ligeledes når hastigheden stiger, så løfter den spjældet.
Det betyder at der altid er fart på luftstrømmen, hvilket giver lidt bedre
cylinderfyldning specielt ved lave omdrejninger, da karburatoren i denne
situation opfører sig som en meget mindre karburator. Karburatorens diameter
er derfor altid optimal til det nuværende sug, hvilket også gavner
benzinøkonomien.

Gasresponsen skulle dog være lidt ringere på CV-karburatorer i forhold til
de helt gamle med kabeltræk fra gashåndtaget direkte til gaspjældet pga.
forsinkelsen til membranen har løftet sig.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 10-08-03 21:58

Martin Sørensen wrote:

[snip god forklaring af karburator-membraners virkning]

Tusind tak Martin. Nu forstår jeg bedre!

--
Tony
Kilofazer

Fra : Armand

Dato : 11-08-03 16:47

Martin Sørensen <mos@FJERNlaxity.dk> skrev i en

> [...]
den
> sænker spjældet. Ligeledes når hastigheden stiger, så løfter den spjældet.

Kiks, Martin!

Membranen sidder spændt på tværs over "vacuum-gasspjældet" og CV-virkningen
opstår under dette gasspjæld hvorfra trykforskelle bevæger sig igennem en
lille boring i bunden af gasspjældet og derved op over mambranen (der sidder
monteret rundt omkring spjældet, der igen er som "et rør med bund i")!
Stigende lufthastighed under gasspjældet, medfører et trykfald, som følgelig
Bliver at finde over membranen, som derfor løfter gasspjældet. Derved sænkes
lufthastigheden qua et opstået større tværsnit!!

> Det betyder at der altid er fart på luftstrømmen,

- - - altid er tilnærmelsesvis samme(!) fart på luftstrømmen!'

> [...]
> mindre karburator. Karburatorens diameter er derfor altid optimal til det
> nuværende sug, hvilket også gavner benzinøkonomien.

- - - - hvilket medfører en ensartet luft/bensinblanding!

> Gasresponsen skulle dog være lidt ringere på CV-karburatorer i forhold til
> de helt gamle med kabeltræk fra gashåndtaget direkte til gaspjældet pga.
> forsinkelsen til membranen har løftet sig.

Til gengæld kunne man med dem risikere at "drukne" (i luft) motoren ved for
hård gasgivning (=> nærmest stillestående luftstrøm under gasspjældet hhv.
hen over nåle-dysen!) - Derfor oftest accelerationspumpe monteret på de
voldsomme spjældarbunader!

--
Armand.

Fra : Orla Pedersen

Dato : 11-08-03 20:47

Armand skrev i meddelelsen ...

>Kiks, Martin!

Og der sparede Du mig lige for at skulle give en lang forklaring

Og så er der "fladspjælds" CV'er, det begreb har jeg funderet noget over,
men men, intet nyt forsåvidt at der sidder en passende klods bag på
spjældet. Luften skal jo have en flade at passere under, ellers bliver der
jo intet undertryk langs "fladen" :-| Så fladspjæld er en noget tilnærmet
betegnelse, det er kun fladt mod motorsiden. Gasrespons ? Hmm.. Gad
egentlig godt se hvor mange der idag er i stand til at betjene "rigtige"
karbunader.

mvh
Orla

Fra : Armand

Dato : 11-08-03 23:06

Orla Pedersen <o.pedersen.torsted@post.tele.dk> skrev i en

> Og der sparede Du mig lige for at skulle give en lang forklaring

Jamen jeg har jo haft en hård læremester, og måtte lige vise ham at jeg har
fattet sagerne!

Jeg glemte forøvrigt lige at pin-point'e at den kanal som Martin nævner er
en "atmosfære adgang" for den luftmængde der befinder sig under membranen -
Der skal jo kunne efterfyldes hhv. bortledes luft når membranen bevæger sig
op/ned!

--
Armand.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 11-08-03 23:22

> [...]
> nævner er en "atmosfære adgang" for den luftmængde der befinder sig
> under membranen - Der skal jo kunne efterfyldes hhv. bortledes luft

Hmm.. Når den befinder sig midt i luftstrømmen, så må der også være et
overtryk i kanalen, siger min logiske sans mig. Men ok, alt hvad jeg skrev
om membranen er noget jeg har lært ved at kigge på den og fundere over
hvordan skidtet mon virker..

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Orla Pedersen

Dato : 12-08-03 06:25

Martin Sørensen skrev i meddelelsen ...

>Hmm.. Når den befinder sig midt i luftstrømmen, så må der også være et
>overtryk i kanalen, siger min logiske sans mig.

Stil et sugerør i et glas vand, blæs vinkelret hen over det, og bliv
forbavset !

Langs alle flader, (dermed også rør), hvor en luft- eller-vædske strøm
bevæger sig, vil der være lavere tryk.

mvh
Orla

Fra : Martin Sørensen

Dato : 12-08-03 17:41

> Stil et sugerør i et glas vand, blæs vinkelret hen over det, og bliv
> forbavset !
> Langs alle flader, (dermed også rør), hvor en luft- eller-vædske strøm
> bevæger sig, vil der være lavere tryk.

Jeps, det er jeg udmærket klar over, men er derfra _hele_ trykforskellen
kommer? Har den kanal jeg snakker om, slet intet at gøre med løftet? Dvs.
det ville ikke betyde noget, om den mundede ud i luftfilteret eller ej?

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Orla Pedersen

Dato : 12-08-03 22:16

> [...]

>kommer? Har den kanal jeg snakker om, slet intet at gøre med løftet? Dvs.
>det ville ikke betyde noget, om den mundede ud i luftfilteret eller ej?

På originalen, dvs. SU karburatoren udmunder kanalen i luftfiltret, men
forholdsvis langt fra indsugningsåbningen. Så nej, princippet bygger alene
på åbningen i CV-spjældet. Husk også, at luften suges ind i karburatoren, så
der er også forholdsvist lavt tryk hvor kanalen udmunder på japanske CV
karburatorer.

mvh
Orla

Fra : Martin Sørensen

Dato : 12-08-03 22:44

> På originalen, dvs. SU karburatoren udmunder kanalen i luftfiltret,
> men forholdsvis langt fra indsugningsåbningen. Så nej, princippet
> bygger alene på åbningen i CV-spjældet.

Ok, så..

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Armand

Dato : 12-08-03 23:14

> Hmm.. Når den befinder sig midt i luftstrømmen, så må der også være et
> overtryk i kanalen, siger min logiske sans mig.

Der er som sådan ingen luftstrøm dér:'
Den luftstrøm man regner for gennemløbende igennem karbunaden, er jo kun(!)
forekommende p.g.a. suget inde fra indsugn.kanalen foran karbureringen.
D.v.s. at der lige bag karburatoren som sådan er et vacuum som så meget mere
burde påregnes at influere, den nævnte kanal :-/
Men dét vacuum er næsten fraværende, hvorfor såvel hulrum, som kanal må
regnes for at bestå af atmosfæretryk - Og det er dét at kanalen er til for,
på en måde som atmosfære-tilgangen i et svømmerhus; men ret beset er det jo
atmosfære-trykket under membranen der presser denne opad når der opstår
vacuum over meMbranen :-|

>..........Men ok, alt hvad jeg skrev om membranen er noget jeg har lært ved
at
> kigge på den og fundere over hvordan skidtet mon virker..

Ditto her!
Og alligevel skulle der gå tid fra sidst i 70'erne, hvor jeg gjorde samme
konklusioner, og til sidste år hvor Orla belærte mig om rette sammenhæn
(forøvrigt i dette forum!)!

--
Armand

Fra : Martin Sørensen

Dato : 11-08-03 23:17

> Kiks, Martin!

Mmmm.. kiks..

> [...]
> membranen, som derfor løfter gasspjældet. Derved sænkes
> lufthastigheden qua et opstået større tværsnit!!

Jeps, det er også rigtigt, men kigger man f.eks. på membranen i min XS400,
så er der en ret kraftig kanal der går fra indsugningssiden og direkte op
under membranen. Den må også medvirke til at membranen løfter sig, da den må
fange den del af den luftstrøm der er gennem hele karburatoren. Jo højere
hastighed, jo højere tryk.

Begge dele må have en betydning, da der umiddelbart skal en del til for at
løfte membranen hvis man prøver at løfte den manuelt.

signing off.. Martin Sørensen