Pakning af potter
Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 02-08-03 10:06

Hej DFM

Jeg vil lige høre. Hvis jeg pakker en ræs potte om, og den skal være så
lydsvag som muligt, skal den så pakkes så hårdt som muligt, eller skal der
være en smule løst?

Skal jeg også fjerne den gamle potte uld der ikke er brændt væk endnu, eller
kan den genbruges?

Er der forskel i hvordan motoren går, alt efter hvordan potten er pakket?
Nej vel?

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Flemming Nyboe

Dato : 02-08-03 11:09

"Jens Jacob Bager Jensen" <news@abl1926.dk> wrote in message
> Jeg vil lige høre. Hvis jeg pakker en ræs potte om, og den skal være så
> lydsvag som muligt, skal den så pakkes så hårdt som muligt, eller skal der
> være en smule løst?

Der findes et optimum.
Jeg har ikke forstand på at pakke potter, men moralen fra nogle akustik-fag
jeg har haft er at det _kan_ pakket for hårdt.
Det der dæmper lyden er udstødningsgassens gnidningsmodstand imod ulden, men
hvis du pakker ulden så hårdt så udstødningsgassen bare blæser igennem røret
uden at trænge ret meget ind i ulden virker det ikke. Om du _kan_ pakke så
hårdt så det bliver et problem ved jeg ikke. Til sammenligning har rockwool
en god tæthed, lige ud af pakken, når det ikke er sammenpresset.

> Er der forskel i hvordan motoren går, alt efter hvordan potten er pakket?
Det kan jeg ikke forestille mig på en potte hvor røret går lige igennem.

> Nej vel?
Som sagt: nej.

--
VH
Flemming Nyboe

Fra : Keld

Dato : 02-08-03 11:16

Jens Jacob Bager Jensen wrote:
> Hej DFM
>
> Jeg vil lige høre. Hvis jeg pakker en ræs potte om, og den skal være
> så lydsvag som muligt, skal den så pakkes så hårdt som muligt, eller
> skal der være en smule løst?
Jeg kunne forestille mig at at hvis potten pakkes meget stramt, vil den kun
virke som et rør og derfor larme mere. For løst vil den måske lyde lige som
en tønde Så nok hellere lidt for løst end for stramt..

> Skal jeg også fjerne den gamle potte uld der ikke er brændt væk
> endnu, eller kan den genbruges?
uld er vel uld

> Er der forskel i hvordan motoren går, alt efter hvordan potten er
> pakket? Nej vel?
Mener også at have hørt, at der er nogen til ræs pakker den så løst, at den
skal pakkes om til hvert løb, men skulle få mere effekt ved det ???

--
Keld R1

Fra : finn sander

Dato : 02-08-03 11:18

b> Jeg vil lige høre. Hvis jeg pakker en ræs potte om, og den skal være så
> lydsvag som muligt, skal den så pakkes så hårdt som muligt, eller skal der
> være en smule løst?
------------------
Så meget som muligt, for løst brænder den igennem. Desværre er meget af det
du kan købe i måtter som rul´les omkring, hvis du kan få noget løs- så
stoppes det hårdt, det er der i mine potter og det dæmper rigtig godt, jeg
ved bare ikke hvor det købes, mit er fra Tyskland.

PS et rigtig godt tip!!!! min Tyske ven er tunner meget, laver et kort
stykke rør ( ca15cm ) til at stoppe ind i bagenden af potten, dog skal der
værre et stykke ( 5 cm) i enden af det første som er sejset på så det passer
præsist i afgangs-røret på din potte, dette stoppes ind i potten og så
bliver afgassen slået tilbage/bremset, det tager ca. 5-7hk på toppen men
virker meget støj nedsættende.

FS

Fra : John Jensen

Dato : 02-08-03 12:19

"finn sander" <rc30@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> præsist i afgangs-røret på din potte, dette stoppes ind i potten og så
> bliver afgassen slået tilbage/bremset, det tager ca. 5-7hk på toppen men

/John

Fra : Christian Knudsen

Dato : 03-08-03 22:22

> [...]

> præsist i afgangs-røret på din potte, dette stoppes ind i potten og så
> bliver afgassen slået tilbage/bremset, det tager ca. 5-7hk på toppen men

Det skal Bager ikke have - så kommer den jo til at ligge under 80 hk på
baghjulet.... hehe

mvmch
christian
FZR600R med 90.5 hk på baghjulet på tpt udysset.
Efterfølgende dysset hos lydmuren hvor der blev hentet 3.5 hk ekstra.....
Håber på at den næste år på tpt kan ligge 93.... hmmm - time will show

Fra : Steen Gruby

Dato : 02-08-03 20:18

On Sat, 2 Aug 2003 11:05:44 +0200, "Jens Jacob Bager Jensen"
<news@abl1926.dk> wrote:

Hej Bager

>Jeg vil lige høre. Hvis jeg pakker en ræs potte om, og den skal være så
>lydsvag som muligt, skal den så pakkes så hårdt som muligt, eller skal der
>være en smule løst?

Jeg pakkede min ene potte om, bare sådan lige for at se hvor meget af
dæmpematerialet den havde smidt ud.
Den havde ikke smidt meget, men det var noget forkullet og dermed
hårdt.
Den "strømpe", så vidt jeg skønner af glasfiber, der ligger mellem
selve afgangsrøret og dæmpematerialet var uskadt, så den genanvendte
jeg - Den er nok sat i for at forhindre "uldflugt".
Jeg pakkede den med noget glasuldslignende måtte jeg havde fundet på
Lydmuren.
Jeg pakkede den ikke helt så hårdt som den var da jeg splittede den
ad.
Jeg målte på den før og efter operationen, og støjen faldt med lige
knapt 3 dBa, så noget gav det da.
Den potte jeg pakkede om bliver nu marlant varmere end den der er
originalpakket, hvilket nok en dag tager livet af den

>Skal jeg også fjerne den gamle potte uld der ikke er brændt væk endnu, eller
>kan den genbruges?

Jeg tror ikke du kan genbruge den, hvilket du nok opdager når du
splitter den ad.

>Er der forskel i hvordan motoren går, alt efter hvordan potten er pakket?
>Nej vel?

Øh - Ikke det jeg kan mærke.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Fra : Christian Knudsen

Dato : 03-08-03 22:17

Bager havde glemt ørepropperne i ørerne:

> [...]
> være en smule løst?
>
> Skal jeg også fjerne den gamle potte uld der ikke er brændt væk endnu,

Hej Bager

Jeg tror ikke der er meget uld tilbage i din potte, hvis det er den du
snakker om. Skulle der have forvildet sig noget i et hjørne, kan det nok
bare pustes væk....

mvmch
christian, lige vendt hjem fra strasbourg efter 15 timer i bil, hvoraf 5
timer blev tilbragt i bilkø..... så savner man sin mc....

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 03-08-03 22:43

"Christian Knudsen" <s001400@student.dtu.dk> writes:

> Jeg tror ikke der er meget uld tilbage i din potte, hvis det er den du
> snakker om. Skulle der have forvildet sig noget i et hjørne, kan det nok
> bare pustes væk....

Vi var ude og køre i dag (til Malerklemmen). Bager påstod at han havde
pakket den om, men den larmede nu altså lige så meget som den plejer.

Jeg mødte ham på vej ud til klubben. Efter jeg havde givet ham
fingeren og overhalet gav han gas og kørte fra mig (ren bøllekørsel
:). Da han så kørte nogle hundrede meter foran mig og gav den gas
kunne man tydeligt høre brølet fra en CBR der fik lov at arbejde.

I øvrigt velkommen hjem.

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 04-08-03 07:33

> Vi var ude og køre i dag (til Malerklemmen). Bager påstod at han havde
> pakket den om, men den larmede nu altså lige så meget som den plejer.

Hej Jacob

Jeg har snakket med en af "lyd ingeniørene" i klubben (HyggeJohnny). Han
påstår at ulden ikke skal skam-masses, som jeg har gjort. Jeg tror jeg
pakker den om igen, denne gang kun med ny uld, og pakker den fast, men ikke
totalt mast. Så ser vi om der sker noget med lyden. De 33.000km min
larmepotte har kørt kan godt høres. Potten er en Micron potte der er samlet
med skruer, så den er vildt nem at adskille og pakke om. Ikke lige som de
fleste andre potter på markedet der er popnittet sammen, og faktisk er
engangspotter.