/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Bremse spørgsmål..
Fra : MicJen


Dato : 02-08-03 05:25

Hej!

Spørgsmålet kom også med i køreoplevelserne, men det er jo ikke alle der
gider læse det så...

Efter en længere køreture foretager jeg en kraftig opbremsning, men det er
som om at bremsen til sidst ikke rigtigt tager fat... ret ubehageligt! Hvad
skyldes det? Overophedede bremser?
Der er lige kommet nye klodser på (14 dage siden) og det er de der
guld/bronze farvede Brembo der sidder på CB 500'eren. Da jeg holder ind på
en tank ca. 1 minut efter lugter der fælt brændt-metal-agtigt...

Nogen idéer om hvad der er sket og hvordan det afhjælpes?

Mvh
Michael
CB 500



 
 
Hans Paulin (02-08-2003)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 02-08-03 08:23

MicJen wrote:
>
> Efter en længere køreture foretager jeg en kraftig opbremsning, men
> det er som om at bremsen til sidst ikke rigtigt tager fat... ret
> ubehageligt! Hvad skyldes det? Overophedede bremser?

....lyder som om dine klodser har "fadet" - er de ikke blevet kørt
ordentligt ind, inden du laver en hård opbremsning, kan overfladen blive
forvandlet til noget glasagtigt noget, som gir en ringe bremseevne...

> hvordan det afhjælpes?

....ved ikke, om man kan slibe overfladen ru igen, hvis det virkelig er
dét, der er sket - anyone?
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286


Jens Jacob Bager Jen~ (02-08-2003)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 02-08-03 08:44

> Efter en længere køreture foretager jeg en kraftig opbremsning, men
> det er som om at bremsen til sidst ikke rigtigt tager fat... ret
> ubehageligt! Hvad skyldes det? Overophedede bremser?

Hej Michael

Her er forskellige tips til hvordan man kan optimere sine bremser hvis de
føles lidt blege.

1: Fedt skiverne grundigt af.

2: Er der kommet forgaffelolie på klodserne p.g.a. utætte pafdåser så skift
klodserne ud og fix din forgaffel.

3: Skift bremsevæsken. Brug Dot 4 eller Dot 5.1. Det giver dig den bedste og
mest effektive bremse. Dot 5.0 er for solskins-karle på choppere

4: Er klodserne slidt over 50% så skift dem ud. Brug sintered metal
bremseklodser af god kvalitet. Feks SBS, EBC double H, Carbon Lorraine SBK.

5: Skift bremseslangerne. F.eks. www.slangespecialisten.dk laver gode
slanger til en god pris.

6: Kan du ikke klemme stemplerne ind med fingrene, så adskil kaliberen og
rens den med sprit. Pil o-ringene i kaliberen ud og fjern e.v.t. ir i
rillen. Hvis o-ringene er blevet deforme, så skift dem ud. Smør det hele med
indvendigt med Ate bremsepasta. Sørg for at den kan glide frit i
glidepindene. Dette gælder hvis kaliberen har glidepinde (kun stempler i den
ene side).

7: Adskil mastercylinderen og rens den igennem med sprit. Hvis du er det
mindste i tvivl om at stemplet er dårligt, så køb et rep kit, og skift hele
dynen.

8: Er skiverne slidt op, så skift dem ud.

Kan den stadig ikke bremse, så skaf dig en brugt kaliber og mastercylinder
fra en topmodel, og byg den over på din MC.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)



Flemming Nyboe (02-08-2003)
Kommentar
Fra : Flemming Nyboe


Dato : 02-08-03 11:18

"Jens Jacob Bager Jensen" <news@abl1926.dk> wrote in message
news:EYJWa.34$LC.31@news.get2net.dk...

> Hej Michael
>
> Her er forskellige tips til hvordan man kan optimere sine bremser hvis de
> føles lidt blege.
>
> 1: Fedt skiverne grundigt af.
Hvad bruger du til det ?
Må Bremsreiniger fra Louis (10004977), bruges på skiverne, eller er det kun
til at rense kalibre mm ?

> 3: Skift bremsevæsken. Brug Dot 4 eller Dot 5.1. Det giver dig den bedste
og
> mest effektive bremse. Dot 5.0 er for solskins-karle på choppere
DOT4 og DOT5 må dog ikke blandes. Nogle påstår endda at man bør skifte alle
pakninger i bremsesystemet
hvis man går fra DOT4 til DOT5.

> Kan den stadig ikke bremse, så skaf dig en brugt kaliber og mastercylinder
> fra en topmodel, og byg den over på din MC.
Eller køb evt en CBR954RR, de skulle bremse helt fantastisk.

--
Mojn
Flemming Nyboe



Jens Jacob Bager Jen~ (02-08-2003)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 02-08-03 12:29

>> 3: Skift bremsevæsken. Brug Dot 4 eller Dot 5.1. Det giver dig den
>> bedste og mest effektive bremse. Dot 5.0 er for solskins-karle på
>> choppere

> DOT4 og DOT5 må dog ikke blandes. Nogle påstår endda at man bør
> skifte alle pakninger i bremsesystemet hvis man går fra DOT4 til DOT5.

Hej Flemming

Der er stor forskel på Dot 5 og Dot 5.1
Dot 5.0 er silikonebaseret, og koster en formue. Det skal aldrig skiftes, da
det ikke optager vand. Tilgengæld giver det en mere svampet bremse, og er
meget dyrt i drift, hvis man renser sine kalibre hvert andet år eller hver
24.000km som man bør. Det smarte er at det ikke virker som lakfjerner, hvis
man gridser med det. Man skal ikke skifte pakninger ved skift til Dot5.0,
men rense hele systemet grundigt med sprit, så der ikke er rester af
bremsevæske tilbage. For at være sikker på det kræver det vel en komplet
adskillelse. Hvis man kører få kilometer om året i godt vejr, så kaliberne
ikke sætter sig, og ikke belaster sine bremser max, kan Dot 5 være en fin
løsning, da man slipper for at skifte bremsevæske hver vinter.

Dot 5,1 er en glyserol baseret bremsevæske lige som Dot 4. Det har et højere
kogepunkt end alm spec. Dot 4. Det kan fint blandes med Dot 4. Dot 4 er dog
rigeligt fint til alm hverdagsbrug, hvis man skifter det efter
foreskrifterne, så det ikke når at blive gammelt og mørkt. Man kan også få
flere forskellige high spec Dot 4 bremsevæsker med meget højt kogepunkt. De
bliver brugt til ræs, samt af Gixxer 1000 ejere der har opdaget det fede ved
at købe en Suzuki Gixxer 1000 havde det problem, at stemplerne i
kaliberne gik stramt, og gjorde at kaliberen blev MEGET varm. Det fik
bremsevæsken til at koge under hårdere belastning (f.eks track day for alm.
dødelige). Som et fix, på højde med monteringen af styrdæmperen på TL 1000S
i '97, anbefalede Suzuki en bremsevæske med højere kogepunkt

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)



Flemming Nyboe (02-08-2003)
Kommentar
Fra : Flemming Nyboe


Dato : 02-08-03 15:46


"Jens Jacob Bager Jensen" <news@abl1926.dk> wrote in message
news:3gNWa.51$V82.20@news.get2net.dk...
> Hej Flemming

> Der er stor forskel på Dot 5 og Dot 5.1
[SNIP Bagers info om bremsevæsker]

OK, jeg skulle have været opmærksom på decimalerne.

Flemming



lange (04-08-2003)
Kommentar
Fra : lange


Dato : 04-08-03 14:13

> Dot 5.0 er silikonebaseret, og koster en formue. Det skal aldrig skiftes,
da
> det ikke optager vand. Tilgengæld giver det en mere svampet bremse

Øh... Den gang jeg havde fysik i skolen hed det sig at væsker ikke kunne
komprimeres.
Fortæller du nu at en silikonebaseret bremsevæske godt kan det?

> Hvis man kører få kilometer om året i godt vejr, så kaliberne
> ikke sætter sig, og ikke belaster sine bremser max, kan Dot 5 være en fin
> løsning, da man slipper for at skifte bremsevæske hver vinter.

Bremserne sætter sig da ikke bare fordi du kører mange km om året. Bremserne
sætter sig hvis man trykker stemplerne ind ved bremseklodsskift uden at
rense inden, eller hvis man ikke holder stemplerne rene så der kommer ar i
stemplerne.

Hvorfor mener du at man ikke må belaste bremserne max med DOT5 og hvad mener
du der sker hvis du gør det alligevel?

Lange




MKS - 74 (04-08-2003)
Kommentar
Fra : MKS - 74


Dato : 04-08-03 14:23

On Mon, 4 Aug 2003 15:13:03 +0200, "lange" <morten.lange@postman.dk>
wrote:


>Øh... Den gang jeg havde fysik i skolen hed det sig at væsker ikke kunne
>komprimeres.

Det er måske længe siden så ....nej alting kan komprimeres men bare
ikke ret meget for væskers vedkommende,men nogen forskel kan der nu
alliwl godt være.

>Fortæller du nu at en silikonebaseret bremsevæske godt kan det?

Tjah - her er en lille artikel om fordele og ulemper ved de
forskellige typer,ingenlunde udtømmende,men alligevel...

http://www.vtr.org/maintain/brake-fluids.html

--
-Michael
Aprilia RS250-dele plus div. andre dele til salg på:
http://62.79.120.117/
(opdateret med nye dele:24-06-2003)

Jens Jacob Bager Jen~ (04-08-2003)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 04-08-03 19:28

> Øh... Den gang jeg havde fysik i skolen hed det sig at væsker ikke
> kunne komprimeres.
> Fortæller du nu at en silikonebaseret bremsevæske godt kan det?

Hvis du prøver et system med Dot 5,0 vil det være blødere i bremsen end med
Dot 4. Hvorfor det er sådan har jeg ikke noget bud på.

> Bremserne sætter sig da ikke bare fordi du kører mange km om året.
> Bremserne sætter sig hvis man trykker stemplerne ind ved
> bremseklodsskift uden at rense inden, eller hvis man ikke holder
> stemplerne rene så der kommer ar i stemplerne.

De gange jeg har set bremser sætte sig, er det sket p.g.a. ir i rillerne
under o-ringene, der har foresaget at stemplerne er blevet klemt fast.

Det med at rense kalibre kommer an på hvor man står. Hvis du køber en
fabriksny mc, kan man køre i lang tid, hvis bare man renser den synlige del
af stemplet ind i mellem. Det vil uden tvivl forlænge tiden der går før de
sætter sig, men de vil sætte sig med tiden.
Hvis man har en gammel MC bliver oringene mere utætte og lukker mere skidt
og fugt ind, og en kaliberrensning bliver nødvendig ind i mellem. Hvor tit
"ind i mellem" er, afgøres af i hvilket vejr og hver meget man kører. Hvis
det sidste her er opsigtvækkende nyt for dig må det være fordi du er en af
de heldige der kører på nyere MC.

> Hvorfor mener du at man ikke må belaste bremserne max med DOT5.

Jeg siger ikke man ikke må belaste bremsen med Dot 5.0. Det jeg siger er, at
bremsen bliver blødere og derfor egner sig dåligere til brug hvor hvor der
sættes krav til optimal bremseegenskaber.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)





lange (04-08-2003)
Kommentar
Fra : lange


Dato : 04-08-03 14:21

> Der er stor forskel på Dot 5 og Dot 5.1
> Dot 5.0 er silikonebaseret, og koster en formue. Det skal aldrig skiftes,
da
> det ikke optager vand. Tilgengæld giver det en mere svampet bremse, og er
> meget dyrt i drift, hvis man renser sine kalibre hvert andet år eller hver
> 24.000km som man bør. Det smarte er at det ikke virker som lakfjerner,
hvis
> man gridser med det. Man skal ikke skifte pakninger ved skift til Dot5.0,
> men rense hele systemet grundigt med sprit, så der ikke er rester af
> bremsevæske tilbage. For at være sikker på det kræver det vel en komplet
> adskillelse. Hvis man kører få kilometer om året i godt vejr, så kaliberne
> ikke sætter sig, og ikke belaster sine bremser max, kan Dot 5 være en fin
> løsning, da man slipper for at skifte bremsevæske hver vinter.
>
> Dot 5,1 er en glyserol baseret bremsevæske lige som Dot 4. Det har et
højere
> kogepunkt end alm spec. Dot 4. Det kan fint blandes med Dot 4. Dot 4 er
dog
> rigeligt fint til alm hverdagsbrug, hvis man skifter det efter
> foreskrifterne, så det ikke når at blive gammelt og mørkt. Man kan også få
> flere forskellige high spec Dot 4 bremsevæsker med meget højt kogepunkt.
De
> bliver brugt til ræs, samt af Gixxer 1000 ejere der har opdaget det fede
ved
> at købe en Suzuki Gixxer 1000 havde det problem, at stemplerne i
> kaliberne gik stramt, og gjorde at kaliberen blev MEGET varm. Det fik
> bremsevæsken til at koge under hårdere belastning (f.eks track day for
alm.
> dødelige). Som et fix, på højde med monteringen af styrdæmperen på TL
1000S
> i '97, anbefalede Suzuki en bremsevæske med højere kogepunkt

Due r åbenbart ikke helt enig med DMC-org hvor følgende er snippet:
Endelig er der de silikonebaserede væsker. Heriblandt er DOT5.1 den mest
interessante, da den kan anvendes i DOT4 designede systemer. DOT5.1
tiltrækker ikke vand fra atmosfæren, og bibeholder sine egenskaber i meget
længere tid (bør skiftes hvert 3. år, for at få slidpartikler ud af
systemet).

Lange



Jens Jacob Bager Jen~ (04-08-2003)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 04-08-03 18:57

> Due r åbenbart ikke helt enig med DMC-org hvor følgende er snippet:
> Endelig er der de silikonebaserede væsker. Heriblandt er DOT5.1 den
> mest interessante, da den kan anvendes i DOT4 designede systemer.
> DOT5.1 tiltrækker ikke vand fra atmosfæren, og bibeholder sine
> egenskaber i meget længere tid (bør skiftes hvert 3. år, for at få
> slidpartikler ud af systemet).

Hej Lange

Jeg er ikke enig i dine udtalelser. Kan du komme med et seriøst link, der
viser jeg tager fejl? I mine øje er DMC ikke bremsevæske eksperter.

Kan du ikke quote lidt mindre en anden gang?

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)



Armand (04-08-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 04-08-03 23:56


Jens Jacob Bager Jensen <news@abl1926.dk> skrev i en
news:cBxXa.7451$3V1.6098@news.get2net.dk...
> >
> Jeg er ikke enig i dine udtalelser. Kan du komme med et seriøst link, der
> viser jeg tager fejl? I mine øje er DMC ikke bremsevæske eksperter.

Først skal jeg lige pointere at jeg slet ikke har engageret mig i sådan grad
at jeg har forfulgt afgivne link's i denne tråd!

Jeg er af den absolutte mening at vi alle skal passe på med at æde alt råt
blot fordi det står at læse på det store internet, hvorfor jeg vil bifalde
din skepsis overfor (i dette tilfælde DMC's-) artikler på nettet!
Men lige netop omkring DMC's FAQ, skulle det undre mig om ikke at
forfatteren er en af denne gruppes ellers teknisk kyndige skribenter, og at
skriftet slet og ret er en videretilsendelse af et givent D.F.M. -indlæg -
Men igen: Dét bekræfter jo
heller ikke angivelserne :-|

Andetsteds henvises der til et skrift på, hvad jeg tolker som, en privat
Firestorm-site - Dét skrift behøver heller ikke at indeholde "sandheden,
hele sandheden og kun sandheden" :-/

--
Armand.





Jens Jacob Bager Jen~ (05-08-2003)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 05-08-03 09:17

> Men lige netop omkring DMC's FAQ, skulle det undre mig om ikke at
> forfatteren er en af denne gruppes ellers teknisk kyndige skribenter,

Hej Armand

Jeg synes generelt at DMC's Faq er ret god, men lige i dette tilfælde står
der noget pladder på siden. Firestorm faq'en er tætte på sandheden.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)



Armand (06-08-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 06-08-03 16:33


Jens Jacob Bager Jensen <news@abl1926.dk> skrev i en
news:XJJXa.1234$PR6.718@news.get2net.dk...
> > Men lige netop omkring DMC's FAQ, skulle det undre mig om ikke at
> > forfatteren er en af denne gruppes ellers teknisk kyndige skribenter,
>
> Jeg synes generelt at DMC's Faq er ret god, men lige i dette tilfælde står
> der noget pladder på siden. Firestorm faq'en er tætte på sandheden.

Jamen det er der da mulighed for at gøre noget ved!

--
Armand.



lange (05-08-2003)
Kommentar
Fra : lange


Dato : 05-08-03 07:08

> Jeg er ikke enig i dine udtalelser. Kan du komme med et seriøst link, der
> viser jeg tager fejl? I mine øje er DMC ikke bremsevæske eksperter.

Jeg har surfet lidt mere og efter hvad jeg har fundet må jeg erkende at du
ikke tager fejl.

> Kan du ikke quote lidt mindre en anden gang?

Jo. Det var en hovsa.

Lange
Der også lærte noget i dag.



Jacob Bunk Nielsen (04-08-2003)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 04-08-03 19:50

"lange" <morten.lange@postman.dk> writes:

> Øh... Den gang jeg havde fysik i skolen hed det sig at væsker ikke kunne
> komprimeres.

Så har du da ikke fulgt specielt godt med i fysik, (nogle) væsker kan
godt komprimeres, men slet ikke tilnærmelsesvis så meget som
luft.

Jeg kan desværre ikke lige komme med nogle formler, da termodynamik
ikke lige er min "ting", så jeg nøjedes med at låne mig til en bog
dengang jeg havde det på DTU. Mon ikke der er nogle af de andre i
gruppen der kan bidrage med noget.

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*
www.bunk.cc | .....(o)Z_/(o)

Armand (02-08-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 02-08-03 17:26


MicJen <jtmj@mail.dk> skrev i en
news:3f2b3bd0$0$76108$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Efter en længere køreture foretager jeg en kraftig opbremsning, men det er
> som om at bremsen til sidst ikke rigtigt tager fat... ret ubehageligt!
Hvad
> skyldes det? Overophedede bremser?
> Der er lige kommet nye klodser på (14 dage siden) og det er de der
> guld/bronze farvede Brembo der sidder på CB 500'eren. Da jeg holder ind på
> en tank ca. 1 minut efter lugter der fælt brændt-metal-agtigt...
> Nogen idéer om hvad der er sket og hvordan det afhjælpes?

Nye klodser bør egentlig køres (=bruges) godt varme nogle gange efter
montagen førend at man kan stole 100% på dem ved voldsom brug, og jeg tror
at det er det der først er sket med dine nu :-/
Kør ud et afsides sted og foretag nogle gentagne hårde opbremsninger og se
om metallugten kan lokkes frem igen - hvis ikke, så var det sikkert den ene
opvarmning der skal til, og hvis det atter sker bør du forsøge endnu engang
når bremserne er kølet ned (= dagen efter?).

--
Armand.






MicJen (04-08-2003)
Kommentar
Fra : MicJen


Dato : 04-08-03 05:03

Hej!

1000 tak for alle jeres forslag... det er sq rart... en ekstra stor tak til
Bageren for den megen info!

Mvh
Michael



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408621
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste