Batterilader
Fra : Michael Kristensen

Dato : 01-08-03 19:13

Jeg skal til og have købt mig en batterilader til Sv650eren, der også gerne
skulle kunne bruges på en bil.
Faldt over følgende to i harald nyborg:

1.
DECA LADER MACH 214
Tilslutning 230 volt. Kan lade med både 6 og 12 volt. Med amperimeter og
polsikring. Udgangseffekt 4 amp.
Kr 169,00

2.
INHELL BATTERILADER AFEN 10
Til 12 Volt. Elektronisk ladning. Overladning umulig. Særlig velegnet til
vedligeholdelsesfri batterier. SKAL bruges til alle nyere biler. Med
elektronisk overbelastning- og kortslutningssikret.
kr 249,00

Skal man op i dyrere opladere eller er de overnævnte i orden?

Hvor mange A må et mc batteri få?

Kan det betale sig at kigge efter en oplader i Tyskland?

mvh - Michael Kristensen

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 02-08-03 07:28

Michael Kristensen wrote:
> Jeg skal til og have købt mig en batterilader til Sv650eren,

Hej Michael

En SV'er har vedligeholdelsesfrit batteri, så du skal købe en oplader der er
beregnet til en sådan.
Et oplader skal lade med max 10% af batteries evne. En SV'er har et 9 amp
batteri. Derfor skal det lades på med max 0.9amp.
www.louis.de her en rigtig god intelligen oplader. Den er specielt beregnet
til små vedligeholdelsefrie batterier som MC og scooter batterier, og kan
være tilsluttet i måneder uden at overoplade batteriet. Den kan også oplade
bilbatterier, men den vil være meget længe om det . kig under bestell nr:
10003667 Den koster 30 Euro plus 6,5 Euro i porto. De leverer på 4-5 dage.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Armand

Dato : 02-08-03 17:26

Michael Kristensen <mbk112@hotmail.com> skrev i en
> Jeg skal til og have købt mig en batterilader til Sv650eren, der også
gerne
> skulle kunne bruges på en bil.

De to ting falder ikke i hak sammen :-|
Køb den billigeste autolader du kan finde til bilen(!), og få dig et sæt
startkabler med ved samme lejlighed. Så kan du starte motorcyklen op v.h.a.
bilens batteri, og derefter køre strøm på den i løbet af en tur på ½-hel
times tid!

--
Armand.

Fra : Michael Kristensen

Dato : 02-08-03 18:52

> De to ting falder ikke i hak sammen :-|

Det tænkte jeg nok

> Køb den billigeste autolader du kan finde til bilen(!), og få dig et sæt
> startkabler med ved samme lejlighed.

Have også tænkt mig at bruge laderen til at vinterlade på batteriet.

Kan man virkelig ikke få en lader, der både kan lade med 0,9 A og de normale
4-5 stykker?

Hvis ikke, så tror jeg jeg køber sådan en lader hos louis.de som Jens
foreslår i den anden tråd.

mvh - Michael Kristensen

Fra : Steen Gruby

Dato : 02-08-03 21:01

On Sat, 2 Aug 2003 19:51:43 +0200, "Michael Kristensen"
<mbk112@hotmail.com> wrote:

Hej Michael

>Have også tænkt mig at bruge laderen til at vinterlade på batteriet.

Hvis du tager lader nr 2, den med spændingsbegrænser, så er det ikke
helt hen i vejret.
De fleste af den type ladere er begrænser til mellem 13,8 og 14,5 volt
og vil ikke skade dit batteri.
Og dog.
Hvis den er sat til 14,5 volt skal du ikke lade den stå på batteriet
for længe, hvis den er sat til 13,8 volt kan du lade den stå på så
længe du lyster.
Mht ladestrømmen skal du ikke være bekymret.
Hvis batteriet er halvfladt vil det lade med en meget stor strøm, alt
hvad laderen kan afgive, men kun i en kort periode.
Ladestrømmen vil derefter falde til et sikkert niveau, og ved fuld
opladning til næsten nul.
Sådanne stabiliserede ladere lader på samme måde som MC'ens egen
lader, og hvor hårdt den går til stålet afhænger blot af hvilken max.
spænding den er stillet til.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Fra : Michael Kristensen

Dato : 02-08-03 21:39

Fandt på loise.de denne batterilader til 4,95 euro

"SAITO-BATTERIELADEGERÄT Praktisch-preiswertes Gerät zum schonenden Laden
und Frischhalten von Motorradbatterien. Ladestrom 300 mA / 12 V,
Netzanschluss 220 V, mit Funktions-LED. Nicht für wartungsfreie Batterien
geeignet!"

Hvorfor kan den ikke bruges på vedligeholdsfri batterier?

Fra : Steen Gruby

Dato : 02-08-03 21:57

Hej Michael.

> [...]
>geeignet!"
>
>Hvorfor kan den ikke bruges på vedligeholdsfri batterier?

Hvis du går tilbage i denne NG har dette emne været diskuteret så
meget i detalier at det er svært at tilføje noget nyt.

Vedligeholdelsesfrie batterier tåler ikke overspænding, så med mindre
laderen er spænsingsstabiliseret er den ikke egnet til sådanne
batterier - Det traditionelle blybatteri er meget robust, og tåler
overspænding.
Det eneste der sker ved det er at der "koges" lidt mere vand af
Det var årsagen til at jeg anbefalede lader #2

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958